نویسنده: حسین صدری
// یکشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱

بازی The Division 2 پس از انتشار از خرده‌فروشی‌های دیجیتال حذف می‌شود

خرده‌فروشی‌های دیجیتال، به‌تازگی از تصمیم جدید یوبیسافت مبنی بر منحصر کردن بازار دیجیتال بازی The Division 2 خبر داده‌اند. خبری که بی‌شک هم به عرضه‌کنندگان و هم به مصرف‌کنندگان ضربه خواهد زد.

بازی Tom Clancy’s The Division 2 که تا چند روز دیگر قرار است راهی بازارهای جهانی شود، در حال حاضر وضعیت عجیبی را برای خرده‌فروشی‌ها ایجاد کرده و اخبار چندان خوبی از آن به گوش نمی‌رسد. جدیدترین ساخته‌ی یوبیسافت قرار است بعد از عرضه از تمامی خرده‌فروشی‌های دیجیتالی متفرقه حذف شود. Ubisoft به‌تازگی محدودیت‌های جدیدی را درباره‌ی عرضه‌ی این بازی در خرده‌فروشی‌ها اعمال کرده و این مسئله باعث ناراحتی عده‌ی زیادی شده است. این مسئله می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی بازار، بازیکنان و مصرف‌کنندگان داشته باشد و خرده‌فروشان نیز به هیچ وجه از این مسئله خوشحال نیستند.

این اخبار از اطلاعیه‌ای ناشی می‌شوند که خرده‌فروش دیجیتالی Green Man Gaming در صفحه‌ی مربوط‌به فروش بازی The Division 2 منتشر کرده است. طبق این اطلاعیه، این بازی فقط و فقط تا زمان عرضه‌ی رسمی‌اش و صرفا برای پیش‌خرید در این فروشگاه قابل تهیه خواهد بود و پس از این تاریخ، از روی فروشگاه برداشته می‌شود.

این بازی فقط برای پیش‌خرید روی فروشگاه Green Man Gaming در دسترس است. بازی در تاریخ پانزدهم مارس از روی فروشگاه برداشته خواهد شد.

نکته‌ای که این مسئله را عجیب‌تر می‌کند این است که فروشگاه Green Man Gaming همواره همکاری خوبی با یوبیسافت داشته و فروشگاه قابل اعتمادی بوده است. آن‌ها حتی برای لانچر اختصاصی یوبیسافت یعنی UPlay، کدهایی را با قابلیت سازگاری با DRM به فروش می‌رساندند و همواره سود خوبی را برای یوبیسافت به ارمغان آورده‌اند. ازاین‌رو، خبر قطع همکاری یوبیسافت با آن‌ها در زمینه‌ی فروش بازی The Division 2 بسیار غیرمنتظره و عجیب است.

The Division 2

این مسئله می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی بازار، بازیکنان و مصرف‌کنندگان داشته باشد و خرده‌فروشان نیز به هیچ وجه از این مسئله خوشحال نیستند

درحالی‌که این فروشگاه از این مسئله خبر می‌دهد، دیگر خرده‌فروشان نیز به انتشار بیانیه‌های مشابه پرداختند و از تصمیمات جدید یوبیسافت در رابطه با انتشار بازی سخن گفتند. برای مثال خرده‌فروش دیگری به نام Gamesplanet نیز با بیانیه‌ای توضیحات کاملی را درباره‌ی این اقدام عجیب منتشر کرد و از خریداران خواست صرفا تا پایان مدت زمان پیش خرید برای خرید The Division 2 به این فروشگاه مراجه کنند:

متاسفانه باید به همه‌ی شما اعلام کنیم که یوبیسافت اجازه نخواهد داد فروشگاه‌های ثرد پارتی دیجیتالی، همانند گیمزپلنت، بازی The Division 2 را پس از عرضه‌اش در تاریخ پانزدهم مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفندماه ۹۷) به فروش برسانند. پس از این تاریخ، نسخه‌ی دیجیتالی بازی صرفا ازطریق فروشگاه یوبیسافت و یک فروشگاه دیجیتالی انحصاری دیگر در دسترس خواهد بود. این قاعده همچنین برای همه‌ی محتویات پس از عرضه‌ی بازی همچون بسته‌های الحاقی، آپدیت‌ها و سیزن پس نیز صادق خواهد بود.

در صورتی که علاقه دارید این بازی را از گیمزپلنت تهیه کنید، از فرصت باقی‌مانده استفاده کنید و تا تاریخ پانزدهم مارس ۲۰۱۹ برای پیش خرید بازی اقدام کنید. امتیازات مربوط‌به خرید بازی از این فروشگاه فقط تا پایان این مهلت قابل دسترسی هستند.

پس از تاریخ پانزدهم مارس، ما نمی‌توانیم برخی از مشکلات پس از عرضه‌ی شما را حل کنیم. (مشکلاتی چون فعال نشدن کدها روی اکانت‌های یوبیسافت و مواردی از این قبیل) چون به کدهای دیگری دسترسی نداریم تا آن‌ها را برایتان تعویض کنیم. در صورت بروز چنین مشکلاتی، صرفا با پشتیبانی یوبیسافت در تماس باشید.

لازم نیست نگران چیزی باشید؛ ما بابت همه‌ی خریدهایی که از گیمزپلنت انجام داده‌اید قدردان هستیم و آن‌ها را به سرانجام خواهیم رساند. این مسئله همچنین درباره‌ی گیفت‌ها هم صادق است.

واضح است که ما نیز از این تصمیمات خشنود نیستیم.

تیم گیمزپلنت

در بیانیه‌ی گیمزپلنت، نکات قابل توجهی وجود دارد که نمی‌توان به آن‌ها بی‌توجه بود. باتوجه‌به متن بیانیه، یوبیسافت به خرده‌فروشی‌های آنلاین ثرد پارتی اجازه نمی‌دهد پس از عرضه The Division 2 را به فروش برسانند. اما ظاهرا یک استثنا وجود دارد: «و یک فروشگاه دیجیتالی انحصاری دیگر»

از سوی دیگر، آن‌ها گفته‌اند که همه‌ی خریدهایی که پیش از انتشار بازی از گیمزپلنت انجام خواهد شد را پوشش خواهند داد. اما از طرف دیگر به‌طور واضح اعلام کرده‌اند که این تصمیم برای پشتیبانی از این خریدها، همچنان به مصرف‌کنندگان ضربه خواهد زد. آن‌ها پس از انتشار نمی‌توانند کدهای بیشتری از ناشر بازی دریافت کنند و به همین خاطر ممکن است مشکلاتی در بخش پشتیبانی‌شان رخ دهد. مشکلاتی که گویا قصد دارند همه را به یوبیسافت ارجاع دهند. سخن پایانی بیانیه هم نشان‌دهنده‌ی وضعیت نه چندان جالب روابط است: «ما نیز از این تصمیمات خشنود نیستیم»

بازی The Division 2

وقتی محصولی که از یک فروشگاه خریداری شده به فروشگاه دیگری منتقل می‌شود، همیشه در زمینه‌ی پشتیبانی، خدمات پس از فروش و بازپرداخت مشکلاتی ایجاد خواهد شد

در حال حاضر واکنشی از طرف یوبیسافت دریافت نشده و بدون انتشار اطلاعات تکمیلی از سوی آن‌ها، موضوع همچنان پیچیده به نظر می‌رسد. البته می‌شود حدس‌هایی را درباره‌ی چگونگی و علت این ماجرا زد. می‌دانیم که یوبیسافت و Epic Games قراردادی را امضا کرده‌اند که بازی The Division 2 خارج از فروشگاه UPlay، فقط و فقط به‌صورت انحصاری روی فروشگاه اپیک عرضه شود. البته نکته‌ی عجیب همچنان اینجا است که تصور می‌شد این همکاری صرفا به حذف شدن بازی از پلتفرم استیم مربوط باشد و قرار نیست محدود شدن خرده‌فروشی‌های دیجیتال را شاهد باشیم. اما گویا انحصار طلبی‌های اپیک گیمز مرز بسیار گسترده‌تری دارد.

متاسفانه این اقدامات، مشتریان و مصرف‌کنندگان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مواردی به آن‌ها ضربه می‌زند. همان‌طور که در بیانیه‌ی گیمز پلنت نیز ذکر شد، وقتی محصولی که از یک فروشگاه خریداری شده به فروشگاه دیگری منتقل می‌شود، همیشه در زمینه‌ی پشتیبانی، خدمات پس از فروش و بازپرداخت مشکلاتی ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر، بسیاری از گیمرها دوست دارند بازی‌های دلخواه‌شان را از خرده‌فروشی‌ها تهیه کنند تا از امتیازات ویژه، جوایز و تخفیفات این فروشگاه‌ها بهره‌مند شوند. با حذف بازی از این فروشگاه‌ها، گزینه‌های کمتری نیز در اختیار این دسته از مشتریان قرار خواهد گرفت. مواردی از این است قرار است گریبان‌گیر مشتریان شوند و هنوز مشخص نیست ناشر بازی تصمیماتی را برای جبران این موارد اتخاذ می‌کند یا خیر.

در حال حاضر، ما دقیقا نمی‌دانیم آن خرده‌فروشی دیجیتالی که از این قانون مستثنی شده دقیقا کدام فروشگاه است یا اصلا اینکه اطلاعاتی که در بیانیه‌ی گیمزلپنت منتشر شده‌اند صحیح هستند یا خیر. آنطور که به نظر می‌رسد این ماجرا همچنان ادامه خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید اخبار آینده‌ی آن به چه شکل خواهند بود.

بازی The Division 2 قرار است در تاریخ پانزدهم مارس سال جاری (۲۴ اسفند ۹۷) برای پلتفرم‌های پی سی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان راهی بازار شود. شما می‌توانید پیش‌نمایش این بازی و آخرین اخبار مربوط‌به آن را در زومجی مطالعه کنید.

نظر شما درباره‌ی ماجرای عرضه‌ی دیجیتالی بازی The Division 2 چیست؟


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده