Arcane Quest Legends، جدیدترین نسخه از مجموعه‌ی Arcane Quest است که به طور نسبی موفق می‌شود تا تجربه‌ی لذت بخشی از سبک نقش آفرینی را روی پلتفرم موبایل ارائه کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

مجموعه بازی‌های Arcane Quest را می‌توان از جمله بازی‌های خوش ساخت نقش آفرینی روی پلتفرم موبایل قلمداد کرد. نسخه‌های قبلی این مجموعه تلفیقی از سبک‌های استراتژی، ماجراجویی و نقش آفرینی بودند که سیستم مبارزات در آن‌ها به صورت نوبتی طراحی شده بود. اما جدیدترین نسخه از این مجموعه که با نام Arcane Quest Legends منتشر شده است، یک بازی اکشن-نقش آفرینی تمام عیار محسوب می‌شود که دیگر خبری از مبارازات نوبتی هم در آن نیست؛ بازیکنان در این نسخه با یک فانتزی تاریک از جنس هک اند اسلش طرف‌اند که شباهت‌های فروانی نیز به سری Diablo دارد.

Arcane Quest Legends

قبل از هر چیز بهتر است به آفلاین بودن بازی اشاره کنیم؛ در این یکی دو سال اخیر اگر به بازی‌هایی که به صورت رایگان برای پلتفرم موبایل منتشر شده‌اند، نگاهی بیاندازید، به ندرت می‌توانید از میان آن‌ها بازی‌ای که قابل اجرا به صورت آفلاین باشد را پیدا کنید. این موضوع حتی برای بازی‌هایی که گیم پلی تک نفره دارند نیز صدق می‌کند؛ مهم‌ترین عامل این اتفاق، تمایل استودیوها برای کسب درآمد از تبلیغات است؛ تبلیغاتی که در بعضی مواقع آن قدر اعصاب خوردکن می‌شوند که بازیکن ترجیح می‌دهد عطای بازی را به لقایش ببخشد و به طور کلی از ادامه‌ی بازی منصرف شود. خوشبختانه بازی اندروید و آیفون Arcane Quest Legends جزو این دسته بازی‌ها نیست؛ البته این موضوع به این معنی نیست که سازندگان بازی قصد کسب درآمد از آن را ندارند بلکه به این معنی است که آن‌ها آنقدر به ساخته‌ی خود اطمینان دارند که آن را به صورت آفلاین و با امکان خرید‌های درون برنامه‌ای منتشر کرده‌اند. در واقع آن‌ها باور داشته‌اند که بازیکنان پس از تجربه‌ی Arcane Quest Legends، آن قدر مجذوب آن خواهند شد که برای بازی کردن مراحل بعدی آن، بخواهند پول خرج کنند.

شخصیت‌های بازی کلاس بندی ندارند

همانطور که گفته شد، Arcane Quest Legends یک بازی رایگان است اما نه به صورت کامل؛ بازی به سه Act تقسیم می‌شود که Act I آن به صورت رایگان در دسترس قرار دارد. این موضوع به بازیکنان این فرصت را می‌دهد که پس از تجربه‌ی Act I، اگر تمایل داشتند ادامه‌ی بازی را خریداری کنند و اگر هم از بازی خوششان نیامده باشد هم که به جز زمان، چیزی دیگری را از دست نداده‌اند.

Arcane Quest Legends

گیم پلی بازی چیز چندان جدیدی برای ارائه ندارد؛ بازی دارای همان المان‌های کلاسیک نقش آفرینی است که پیش از این نیز در بازی‌های مختلف این سبک دیده بودیم. به طور خلاصه کارهایی که در بازی انجام خواهید داد شامل مبارزه با انواع و اقسام هیولاها و دشمنان مختلف، انجام دادن کوئست‌های گوناگون، کسب پاداش و جوایز حاصل از این کوئست‌ها و در نهایت ارتقا دادن توانایی‌ها و تجهیزات شخصیت‌تان است. البته روتین بودن سبک گیم پلی بازی به هیچ وجه به معنی تکراری شدن و خسته کننده بودن بازی نیست؛ مهم‌ترین ویژگی بازی، تنوع نسبتاً زیاد کوئست‌ها است تا جایی که تقریباً در میان کوئست‌های فرعی، هیچ دو ماموریت یکسان یا شبیه به هم را نخواهید یافت. دیگر خصوصیت قابل توجه بازی، تنوع موجودات و دشمنان حاضر در آن است؛ دشمنان موجود در بازی طیف وسیعی از موجودات و هیولاها را شامل می‌شوند؛ از ارک‌ها و گابلین‌ها گرفته تا زامبی‌ها و حتی عنکبوت‌های غول پیکر.

بازی به صورت آفلاین اجرا می‌شود

با انجام دادن هر کدام از کوئست‌های بازی، مقداری XP دریافت خواهید کرد. در هر سطح، با دریافت مقدار مشخصی XP به سطح بالاتری خواهید رفت. با هر بار ارتقای سطح، تعدادی امتیاز دریافت می‌کنید که می‌توانید از آن‌ها برای تقویت یکی از قابلیت‌های اصلی قهرمان‌تان استفاده کنید. توانایی‌های اصلی هر قهرمان به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: قدرت (Strength)، چابکی (Dexterity)، هوش (Intelligence) و بنیه (Constitution). از آن جا که شخصیت‌های بازی کلاس بندی ندارند؛ خود بازیکن می‌تواند با تقویت هر کدام از این چهار ویژگی اصلی، به نوعی کلاس قهرمان خود را تعیین کند. افزایش قدرت، میزان آسیب حمله‌های‌تان را افزایش می‌دهد. تقویت چابکی، سرعت حمله و جابه‌جایی‌تان را زیاد می‌کند. افزایش هوش، میزان امتیازات جادو یا همان مانا را افزایش می‌دهد و تقویت بنیه نیز موجب افزایش ظرفیت سلامتی‌تان می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این چهار ویژگی، ویژگی‌های اصلی قهرمان‌تان هستند و با توانایی‌هایی (Abilities) که با خود به نبرد می‌برید، متفاوت‌اند. به تدریج با ارتقای سطح قادر خواهید بود تا انواع و اقسام توانایی‌ها و طلسم‌های مختلف بازی را آزاد کنید و آن‌ها را با خود در نبرد به همراه داشته باشید. علاوه بر توانایی‌ها، می‌توانید به کمک طلاهایی که در هر کوئست جمع‌آوری می‌کنید، تجهیزات جدیدی را نیز خریدارای کنید. این تجهیزات می‌توانند سلاح‌های مختلف، زره، کلاه خود و ... باشند.

Arcane Quest Legends

داستان بازی در جهانی خیالی به نام Auria جریان دارد که تحت حمله‌ی موجودات تاریک قرار گرفته است. شما به عنوان بازیکن نقش یک مبارز را ایفا می‌کنید که در طول بازی با این موجودات روبه‌رو می‌شود و می‌بایست آن‌ها را در قالب ماموریت‌هایی شکست دهد. شیوه پیش روی داستان به شکل غیر خطی است؛ به این معنا که بسته به این که کدام یک از کوئست‌های بازی را برای خود انتخاب کنید، با اتفاقات و داستان‌های متفاوتی روبه‌رو خواهید شد. البته اکثر این کوئست‌ها در نهایت با مبارزه و رویارویی شما با یک سری از موجودات پلید موجود در بازی، پایان خواهند یافت.

بازی روی دیوایس‌های قدیمی نیز به صورت روان اجرا می‌شود

تعامل بازیکن با بازی از طریق کلیدهای لمسی پایین صفحه صورت می‌گیرد؛ برای جابه‌جایی در محیط بازی تنها کافی است تا از جوی استیک لمسی‌ای که در سمت چپ صفحه قرار گرفته است، کمک بگیرید. به کمک کلید‌های سمت راست نیز می‌توانید به دشمنان‌تان حمله کنید و از توانایی‌ها و طلسم‌های‌تان استفاده کنید. طبیعی است که هر کدام از این توانایی‌ها مقداری مانا مصرف می‌کنند. البته هم میزان سلامتی و هم میزان مانا با گذر زمان بازیابی می‌شوند. شاید یکی از نکات منفی بازی را بتوان در همین بخشِ کنترلرها به آن وارد دانست؛ تکثر کلیدها و کوچک بودن آن‌ها باعث شده تا به هنگام مبارزه، لمس کردن کلیدی که از قبل در نظر داشته‌اید، کمی دشوار باشد. این موضوع زمانی که بازی را روی یک گوشی با صفحه نمایش کوچک اجرا می‌کنید، بیش از پیش به چشم می‌آید. ریز بودن کلیدها باعث می‌شود تا در بعضی مواقع، توانایی یا طلسم اشتباهی را به کار بگیرید و در نتیجه مانای خود را برای چیزی به جز آنچه که در نظر داشته‌اید، خرج کنید. بسته به این که چگونه مهارت‌های قهرمان‌تان را ارتقا دهید، می‌توانید ۷ توانایی مختلف را همراه با خود به نبرد ببرید. همچنین در گوشه و کنار محیط بازی، دو دسته معجون وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را جمع آوری و در موقع مناسب از آن‌ها استفاده کنید؛ یک نوع معجون، سلامتی‌تان را بازیابی می‌کند و نوع دیگر نیز میزان مانا را افزایش می‌دهد.

Arcane Quest Legends

محیط گرافیکی بازی چندان به لحاظ بصری پر جزییات طراحی نشده است؛ بافت‌های محیطی کمی خام و خالی به نظر می‌رسند و زرق و برق بازی‌های موبایلی امروز را ندارند. البته همین خام بودن باعث شده تا تمرکز بازیکن روی مبارزات افزایش یابد. کم بودن افکت‌ها باعث شده تا بازیکن دید بهتری از آن چه که در حال رخ دادن است به ویژه در هنگام مبارزه کردن، داشته باشد اگر چه این ویژگی هم نمی‌تواند بهانه‌ی چندان خوبی برای محیط گرافیکی نسبتاً خالی بازی باشد آن هم در زمانی که بازی‌های موبایلی روز به روز به لحاظ بصری در حال نزدیک شدن به بازی‌های کنسولی هستند. اما علی رغم این موضوع، گیم پلی بازی و مبارزات آن، آنچنان لذت بخش هستند که بتوان از ایرادات بصری بازی چشم پوشی کرد. البته ناگفته نماند که بازی روی دیوایس‌های قدیمی نیز به صورت روان اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد که به خوبی برای اجرا روی تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های چند سال اخیر، بهینه سازی شده است. جدای از محیط گرافیکی، عملکرد سازندگان در بخش موسیقی و صداگذاری قابل قبول بوده و به ویژه موسیقی بازی به خوبی با دنیای فانتزی و تاریک آن هماهنگ است.

Arcane Quest Legends، یک بازی نقش آفرینی تک نفره است که جای خالی یک بازی آفلاین در این سبک را به خوبی روی پلتفرم موبایل پر می‌کند. اگر چه در یکی دو سال اخیر شاهد انتشار بازی‌های نقش آفرینی خوبی روی پلتفرم موبایل بوده‌ایم اما اکثر آن‌ها بازی‌های چند نفره و آنلاین بوده‌اند در حالی که بازی Arcane Quest Legends این فرصت را فراهم می‌کند تا علاقمندان به این سبک، در شرایطی که به اینترنت دسترسی نداشته باشند هم بتوانند یک بازی با کیفیت در سبک مورد علاقه خود را تجربه کنند.

این بازی روی پلتفرم iOS بررسی شده است.


منبع زومجی

Arcane Quest Legends

بازی موبایل Arcane Quest Legends بر خلاف نسخه‌های قبلی مجموعه، یک بازی نقش آفرینی تمام عیار محسوب می‌شود که گیم پلی آن از جنس هک اند اسلش است و فضای آن به شدت بازیکنان را به یاد سری Diablo می‌اندازد. بازی اگر چه که بی نقض نیست و ضعف‌های کوچکی در کنترلرها و محیط گرافیکی دارد، اما در مجموع تجربه‌ی آن برای علاقمندان به این سبک بازی‌ها، لذت بخش خواهد بود؛ به ویژه این که بازی آفلاین است و برای تجربه‌ی آن نیازی به دسترسی همیشگی به اینترنت وجود ندارد.
پیمان مرادی

7.5

نقاط قوت

  • + گیم پلی سرگرم کننده و اعتیاد آور
  • + تنوع کوئست‌‌ها و ماموریت‌های بازی
  • + تنوع دشمنان و هیولاهای موجود در بازی
  • + در دسترس بودن طیف وسیعی از ابزارها برای شخصی سازی و ارتقای قهرمان‌های بازی

نقاط ضعف

  • - کم بودن افکت‌های گرافیکی و جزییات پایین برخی از محیط‌های بازی
  • - کوچک بودن کلیدهای مبارزه برای بازیکنانی که بازی را روی گوشی تجربه می‌کنند. (روی تبلت این مورد چندان به چشم نمی‌آید)
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده