نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The Aeronauts - هوانوردان

فیلم هوانوردان (The Aeronauts) با بازی ادی ردمین و فیلیسیتی جونز، مدتی است که اکران شده است و منتقدان متاکریتیک و راتن تومیتوز نمره‌های نسبتا خوبی برای آن ثبت کردند.

فیلم The Aeronauts یا در زبان فارسی «هوانوردان» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، بیوگرافی، درام، دلهره‌آور و رمانتیک شرکت اینترتینمنت وان (Entertainment One) است که به‌دست کارگردان خوبی به نام تام هارپر که کارگردانی سریال Electric Dreams (رویاهای الکتریکی)، سریال War & Peace (جنگ و صلح)، فیلم Wild Rose (رز وحشی)، فیلم The Woman in Black: Angel of Death (زن سیاه پوش: فرشته مرگ)، فیلم War Book (کتاب جنگ) و سریال Peaky Blinders (پیکی بلایندرز) و غیره را برعهده داشته، ساخته شده است. در فیلم هوانوردان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند فیلیسیتی جونز در نقش آملیا رنز، ادی ردمین در نقش جیمز گلیشر، هیمش پاتل در نقش جان ترو (دوست جیمز)، تام کورتنی در نقش آرتور گلیشر (پدر جیمز)، فیبی فاکس در نقش آنتونیا، وینسنت پرز در نقش پیر رن (همسر آملیا)، آن رید در نقش اتل گلیشر (مادر جیمز)، تیم مک‌ایرنی در نقش جورج بیدل ایری و ربکا فرانت در نقش عمه فرانسیس و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم هوانوردان در تاریخ ۳۰ اوت (۸ شهریور) در سالن نمایش جشنواره فیلم تلیوراید، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۱ را از بین ۳۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) تنظیم شده بود. این فیلم در طی این مدت زمان توانست نظرات مختلفی را از منتقدان دریافت کند که بخش زیادی از آن‌ها در حد بالا و تا حدودی متوسط بودند. جلوه‌های بصری، ایفای نقش فوق‌العاده بازیگران و همچنین ارتباط و شیمی جذابی که بین آن‌ها وجود داشت، باعث شد تا توجه منتقدان تا حد زیادی به آن جلب شود. از سوی دیگر هم منتقدانی که نظرات خود را در سایت راتن تومیتوز ثبت کردند، امتیاز این فیلم را به ۷۲ درصد رسانده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Aeronauts به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Aeronauts از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در سال ۱۸۶۲، خلبان بالون شجاع و جسوری به نام آملیا رن (با بازی فیلیسیتی جونز) با هواشناس حرفه‌ای و کاربلدی به نام جیمز گلیشر (با بازی ادی ردمین) همکاری خود را آغاز می‌کند. آن‌ها در تلاش هستند تا دانش بشری را نسبت به آب‌و‌هوا و همچنین پرواز کردن، آن هم بالاتر از هرکس دیگری در تاریخ، بالا ببرند. آن‌ها از یک طرف توانستند رکوردها را جابه‌جا کنند و به اکتشافات علمی مختلف دست یابند. اما از طرف دیگر هم ماجراجویی آن‌ها به نزدیکی‌های مرز موجودیت، کمک می‌کند تا این زوج عجیب، جایگاه خود را در دنیایی که پشت سر خود رها کرده بودند، پیدا کنند. آن‌ها در همین حین، با چالش‌های احساسی و فیزیکی زیادی روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا ماجرای صعود آن‌ها، کم کم تبدیل به نبرد برای بقا می‌شود.

The Aeronauts

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Aeronauts بیندازیم:

فیونوالا هالیگن | اسکرین دیلی

۹۰ از ۱۰۰

یک اثر دلهره‌آور، پر از صحنه‌های اکشن و همچنین با چشم‌اندازی وسیع و بزرگ به کارگردانی تام هارپر و نویسندگی جذاب و دوست‌داشتنی خودش و جک تورن. این پروژه که حمایت آمازون را به‌دنبال داشت، با اینکه بسیار ساده بود، اما به‌طور غافلگیرکننده‌ای ماهرانه ساخته شده بود.

سیمران هانس | آبزرور

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم از ماجراهای واقعی الهام گرفته است. این اثر زمانی‌که وارد ژانر اکشن-ماجراجویی خود می‌شود، به نقطه اوج خود می‌رسد. کارگردان فیلم یعنی تام هارپر با هوشمندی از لرزش دوربین و کلوز‌آپ‌ها استفاده می‌کند تا مخاطب را به درون ناپایداری آب‌و‌هوا بکشاند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

اگر شما هرگونه ترسی از ارتفاعات دارید، باید بگویم که فیلم هوانوردان یکی از دردناک‌ترین تجربه‌های سینمایی را برایتان به ارمغان می‌آورد؛ آن هم بعد از فیلم The Walk (بندباز) که در سال ۲۰۱۵ اکران شد که داستان فیلیپ پتیت را به تصویر کشید که می‌خواست با عبور از بین برج‌های مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۷۴، رکورد بزند.

آنتونی لین | نیویورکر

۷۰ از ۱۰۰

یک پارادوکس و تضاد جالب در این اثر وجود دارد؛ فیلم هوانوردان هرچه که به اوج حماقت خود نزدیک می‌شود، زیبایی بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

The Aeronauts

تاد گیلچریست | The Wrap

۶۵ از ۱۰۰

فیلم‌های هارپر از آن دسته آثار معدودی محسوب می‌شود که اگر شخصیت‌های آن با یکدیگر کار کنند و به‌دنبال راه‌حل بگردند، به نتایج خیلی بهتری می‌رسند؛ به‌جای اینکه بخواهند مدام مشکل به وجود بیاورند و با هم درگیر باشند.

استفانی زاکرک | تایم

۵۰ از ۱۰۰

هم به‌نوعی جذاب و سرگرم کننده بود و هم به‌نوعی احمقانه. با اینکه داستان فیلم هوانوردان براساس افراد واقعی ساخته شده است، اما هیچکدام از این ماجراها در واقعیت رخ نداده است؛ حداقل به این شکل نبوده است.

کریستی پاکو | آی جی ان

۴۸ از ۱۰۰

فیلم The Aeronauts اثری است که مفهوم اولیه خود را کم دارد. تورن و هارپر با ترکیب کردن واقعیت و تخیل، آن هم به‌صورت آزادانه، توانستند یک داستان از اکتشافات علمی را تبدیل به یک ماجراجویی رمانتیک درهم و برهم بکنند که سقوط می‌کند و می‌سوزد.

مارک لیبرمن | واشینگتون پست

۳۷ از ۱۰۰

فیلم هوانوردان، دومین اثر سینمایی امسال هارپر بعد از فیلم رز وحشی است که توانسته اکران ایالات متحده را هم به دست بیاورد. آن فیلم عالی بود، با موسیقی قوی و یک ایفای نقش بسیار جذاب از یک بازیگر تازه‌کار مانند جسی باکلی. این یکی در برخی صحنه‌ها واقعا فیلم جذاب و هیجان‌انگیزی می‌شد اما نه بیشتر.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Aeronauts نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و بسیار جذاب و سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده