نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Hors Piste

Hors Piste انیمیشنی کوتاه در ژانر طنز است که توسط تیمی کار کشته و حرفه‌ای ساخته شده و توانسته است که عملکردی بسیار درخشان در جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشد. با معرفی این انیمیشن زیبا زومجی را همراهی کنید.

ژانر طنز در دنیای سینما و تلویزیون راهی بسیار طولانی را طی کرده است؛ همه چیز با آثار کمدی کلاسیک آغاز شد، دوران طلایی آثار Sitcom (کمدی‌های موقعیتی) سریال‌های طنز را به یکی از پایه‌های ثابت جدول برنامه‌های تلویزیونی تبدیل کرد، در اواخر دهه‌ی نود میلادی آثار طنزی که با هدف قرار دادن مخاطبان نوجوان ساخته می‌شدند، خود به یک ژانر جدید و مستقل تبدیل شدند و در آثار طنز مدرن شاهد آثاری هستیم که شاید با معیار کمدی سازان قدیمی اصلا جایی در بین آثار این ژانر نداشته باشند. بر کسی پوشیده نیست که به‌طور کلی فرهنگ عامه و فضای اجتماع تاثیری غیر قابل انکار بر طنز به‌عنوان یک مدیوم دارد. آثار سینمایی و تلویزیونی طنز در ابتدا به‌عنوان آثاری خانوادگی ظاهر شدند که بیشتر مبتنی بر شوخی‌ها و جوک‌های فیزیکی بودند، اما رفته رفته برخی آثار طنز به مسائل و موضوعاتی مهم‌تر و بعضا تاریک‌تر پرداختند و به دسته‌ها و زیر سبک‌های مختلفی تقسیم شدند. انیمیشن کوتاه  Hors Piste (به فارسی؛ خارج از مسیر) یکی از دسته آثاری است که به آثار کمدی دهه‌ی هشتاد میلادی شباهت دارد. کارگردانی این انیمیشن را تیم پر ستاره‌ی فرانسوی متشکل از لئو برانل، لوریس کاوالیر، کمیل جلابرت و اسکار ملت برعهده داشته است. این انیمیشن به‌لطف موسیقی، کارگردانی و شوخی‌های جذاب خود توانست عملکردی بسیار درخشان در فصل جوایز داشته باشد و چهل و شش جایزه‌ی بین‌المللی، از جمله جایزه‌ی بهترین انیمیشن دانش آموزی در جشنواره‌ی BAFTA، را کسب کند و مجوز حضور در رقابت بر سر جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را به دست آورد. سازندگان Hors Piste برای جشن گرفتن موفقیت این انیمیشن در جشنواره‌های مختلف، به مدت یک ماه آن را به‌صورت رایگان در اینترنت منتشر کرده‌اند.

hors piste

داستان این انیمیشن روایتگر ماجرای نجات یک اسکی باز بخت برگشته و به‌شدت آسیب دیده در یک کوه عظیم و سرد، توسط دو نجات دهنده‌ی حرفه‌ای و مجرب به نام‌های سالامی و پارمسان است. تیم نجات دو نفره‌ی سالامی و پارمسان به‌راحتی اسکی باز را در کوه می‌یابند، اما این مرحله تنها بخشی از این عملیات نجات است که درست پیش می‌رود. اولین سنگی که جلوی پای این عملیات نجات می‌افتد، سقوط هلیکوپتر نجات به خاطر اشتباهی فردی است. حالا که تیم نجات مجبورند اسکی باز مجروح را با پای پیاده به پایین کوه برسانند، مشخص می‌شود این دو شناخت و تجربه‌ی کافی در کوهنوردی ندارند.

Hors Piste انیمیشنی است شش دقیقه‌ای که داستانی ساده را روایت می‌کند، اما از هیچ موقعیتی برای خنداندن مخاطب دریغ نمی‌کند

Hors Piste انیمیشنی است شش دقیقه‌ای که داستانی ساده را روایت می‌کند، اما از هیچ موقعیتی برای خنداندن مخاطب دریغ نمی‌کند. از طراحی شخصیت‌ها گرفته تا موقعیت‌هایی که در طول داستان پیش می‌آید و حتی جزئیات نهفته در محیط انیمیشن، از همه چیز در راستای هدف اصلی انیمیشن، که خنداندن بیننده است، استفاده شده است. Hors Piste از آن دسته آثاری است که درست از ابتدای داستان کم و بیش متوجهید که قرار است راوی چه اتفاقاتی باشد و ماجرای پیش آمده قرار است به کجا ختم شود، اما نکته اینجا است که در آثاری مثل Hors Piste نه نقطه‌ی پایانی، بلکه نحوه‌ی رسیدن به آن است که اهمیت دارد و نحوه‌ی وقوع مشکلات و پیش آمدن موانع بر سر راه شخصیت‌های اصلی و واکنش‌های طنز آلود ایشان خود به یکی از پر رنگ‌ترین عناصر داستانی تبدیل می‌شود.

hors piste

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، حال و هوای این انیمیشن کوتاه بسیار به آثار دهه‌ی هشتاد میلادی شباهت دارد و الهامات زیادی از فیلم‌ها و سریال‌های این دهه، برای مثال سریال بسیار معروف Baywatch، گرفته است؛ درست از لحظه‌ی آغازین Hors Piste با افکت‌های روی تصویر و فونت استفاده شده در نوشتن نام اثر، می‌توان متوجه حال و هوای Retro (به فارسی؛ مربوط‌به گذشته‌ی نزدیک) اثر شد. موسیقی کمی بیش از حد دراماتیک و بلند آغازین انیمیشن بیننده را به یاد بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های اکشن قدیمی می‌اندازد، که خود گواهی بر الهام Hors Piste از آثار دهه هشتاد است. من به محض شنیدن موسیقی آغازین این انیمیشن، با وجود اینکه از گوش دادن به آن لذت بردم، کمی مرا نسبت به انیمیشن بدبین کرد و باعث شد با خود بگویم که باز هم با یکی از آن دسته آثار کوتاهی طرفم که از موسیقی اغراق شده‌ی بلند استفاده می‌کنند و صدا و فضاسازی محیطی را کاملا در زیر موسیقی محو می‌کنند و به دست فراموشی می‌سپارند، اما خوشبختانه این بدبینی من با حقیقت سازگار نبود و قطعه‌ی موسیقی آغازین اثر صرفا برای معرفی کردن حال و هوای انیمیشن به بیننده و افزودن به بار طنز صحنه‌های پیش روی اثر استفاده شده بود.

حال و هوای این انیمیشن کوتاه بسیار به آثار دهه‌ی هشتاد میلادی شباهت دارد

از آنجایی که تیم سازنده‌ی Hors Piste متشکل از انیماتور‌های حرفه‌ای و صاحب نام است، نباید شک خاصی در کیفیت نهایی اثر داشت، اما مسئله‌ای که شاید بیش از طراحی پر جزئیات محیط و بعد بصری چشم نواز این اثر سزاوار ستایش باشد، شوخ طبعی لطیف و جذاب به کار گرفته شده در داستان است. ارائه‌ی طنزی جذاب و تازه، به‌خصوص در این مورد که بیشتر طنز بر پایه‌ی شوخی‌های فیزیکی و موقعیتی است، چالشی مهم و قابل‌توجه به شمار می‌رود که خوشبختانه تیم Hors Piste به خوبی از پس آن برآمده‌اند. یکی از نکات حائز اهمیت این اثر، جذابیت جوک‌ها و شوخی‌های آن، حتی در صورتی است که شما به درستی حدس بزنید که چه اتفاق عجیبی قرار است برای شخصیت‌های داستان رخ دهد.

دانلود انیمیشن از آپارات

کمیل جلابرت و اسکار ملت، که با هم استودیوی انیمیشن سازی MegaComputeur را برپا کردند، انیمیشن Hors Piste را در آموزشکده‌ی هنر Ecole des Nouvelles فرانسه به همراهی لئو برانل و لوریس کاوالیر تولید و سپس منتشر کردند. تیم MegaComputeur بعد از Hors Piste، انیمیشنی دیگر را با نام Wild Love در آموزشکده‌ی Ecole des Nouvelles ساختند، که هم‌اکنون در حال سپری کردن فصل جوایز است. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده