بهترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

بهترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹

در بهترین بازی‌های نقش آفرینی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی، چند بازی بزرگ و مشهور را در کنار دو IP کاملا جدید داریم. همراه زومجی باشید.

سبک نقش آفرینی، آنقدر محبوب است که هر ساله، چه بازیسازان بزرگ و نام‌آشنا و چه حتی بازیسازان مستقل سراغ ساخت بازی‌هایی در این سبک می‌روند. امسال هم از این قاعده مستثنی نبود و در کنار آثار مشهور، چند سورپرایز جالب هم داشتیم که از قضا خیلی هم موفق ظاهر شدند. در ادامه انتخاب بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ زومجی، به سبک نقش آفرینی رسیدیم. به رسم سایر بخش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا ویدیویی را که برای این بخش آماده کرده‌ایم تماشا کنید تا در ادامه هم مفصل‌تر به نامزد‌ها و نهایتا برنده این بخش بپردازیم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

Kingdom Hearts 3

Kingdom Hearts 3

Kingdom Hearts 3 یکی از آن دست بازی‌هایی بود که پروسه ساخت بسیار طولانی را پشت سر گذاشت. در حالی که ساخت بازی از سال ۲۰۰۵ آغاز شد، اما تا سال ۲۰۱۳ خبری از معرفی آن نبود و تازه پس از معرفی شدن هم تقریبا ۶ سال طول کشید تا شاهد انتشار بازی باشیم! همین مورد البته طرفداران این مجموعه را نگران کرده بود که شاید بازی آن کیفیتی را که انتظار می‌رود نداشته باشد، ولی خب اسکوئر انیکس، یک بار دیگر ثابت کرد که کارش را در ساخت این مجموعه بلد است و کینگدام هارتس ۳ به یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی سال تبدیل شد. قطعا یکی از ویژگی‌های مثبت بسیار اصلی این بازی، چیزی نیست جز ارائه جهانی بسیار گسترده و پرجزییات که در آن انواع و اقسام شخصیت‌های محبوب و آشنا از کاراکتر‌های دیزنی گرفته تا شخصیت‌های دیگر حضور دارند. به این‌ها باید کیفیت خوب مکانیک‌های گیم‌پلی بازی و جلوه‌های بصری فانتزی و جذاب را هم اضافه کنیم که کینگدام هارتس ۳ را به اثری سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی تبدیل می‌کنند. 

The Outer Worlds

The Outer Worlds

شاید سری فال‌اوت پس از اثر بسیار ضعیفی به اسم Fallout 76 روز‌های خوبی را پشت سر نگذارد، اما این بدین معنی نیست که طرفداران این بازی امسال فرصت تجربه اثری با حال و هوای نزدیک به آن را از دست دادند؛ البته که The Outer Worlds، ساخته آبسیدین، مثل فال‌اوت بازیکنان را به دنیایی آخرالزمانی نمی‌برد و به جای آن لذت سفر به فضای بی‌کران و گشت و گذار در سیاره‌های مختلف را تقدیم‌شان می‌کند، اما از برخی جهات دیگر مثل شوخی‌های جاری در دیالوگ‌ها یا حتی حال و هوای کلی داستان بازی می‌توان شباهت‌هایی بین این دو مجموعه پیدا کرد. آبسیدین اما در مجموع، کارش را به شکلی عالی در خلق یک IP جدید انجام داده است؛ هرچند The Outer Worlds از آن دست بازی‌های نقش آفرینی خیلی طولانی نیست که بتواند مثلا ۱۰۰ ساعت مخاطبش را سرگرم نگه دارد، اما در مدت زمان تقریبا ۳۰ ساعته خود هم اثری است که ماموریت‌های اصلی و فرعی جالبی در اختیارمان می‌گذارد، لذت حضور در دنیا‌های متنوع و بسیار پرجزییات را برای‌مان به ارمغان می‌آورد و حتی از حیث ارائه سیستم لوت هم موفق ظاهر می‌شود و می‌توان با گشت و گذار در دنیای بازی، انواع و اقسام سلاح و تجهیزات جالب را پیدا کرد. آبسیدین، اثری ساخته که ما را بیش از پیش به روز‌های آینده این استودیو امیدوار می‌کند و به همین دلیل هم قطعا بازی‌شان، لیاقت حضور در بین بهترین‌های سال را دارد. 

Monster Hunter

Monster Hunter World: Iceborne

در سال‌های اخیر، کم نبوده‌اند بسته‌های الحاقی ارزشمندی که به اندازه یک بازی کامل محتوا داشته باشند و خب Monster Hunter World: Iceborne هم دقیقا یکی از همین نوع بسته‌ها است؛ در حالی که خود بازی مانستر هانتر ورلد یکی از بهترین‌های سال قبل بود، امسال هم بسته آیس‌بُرن این بازی چنین موفقیتی را تکرار کرده و باز هم لذت کشت و کشتار انواع و اقسام هیولا‌ها را برای بازیکنان به ارمغان آورده است. Iceborne همانطور که از اسمش هم پیداست، بازیکنان را به جهانی یخ‌زده و برفی می‌برد؛ موردی که تاثیرش را جدا از حال و هوای بازی، روی گیم‌پلی آن هم گذاشته است و کپکام انواع و اقسام موجودات را با توجه به این اتمسفر جدید به بازی اضافه کرده است. علاوه بر این، بسته الحاقی مانستر هانتر تعداد خیلی زیادی سلاح و تجهیزات جدید را به بازی اضافه می‌کند تا بازیکنان به تنهایی یا همراه با دوستان‌شان، از طریق آن‌ها ماجراجویی‌های خودشان را در کشتن دشمنان ادامه بدهند و ساعت‌های طولانی، غرق دنیای زیبا و چشم‌نواز بازی شوند. 

The Division 2

The Division 2

شاید نسخه اول دیویژن آن بازی که در نمایش‌های به نظر می‌رسید نبود، اما نسخه دوم که از قضا خیلی با سر و صدای کم‌تری هم معرفی و منتشر شد، توانست به یک موفقیت خیلی خوب تبدیل شود. دیگر خبری از آن دنیای برفی نیویورک نیست و این بار، دیویژن ۲ بازیکنان را به شهر واشنگتن می‌برد؛ شهری که هرج و مرج و آشوب سراسر آن را فرا گرفته است و بازیکنان در قالب مامور‌های ویژه گروه دیویژن، باید به داد آن برسند. دیویژن ۲ البته از حیث داستان، خیلی اثر درجه یکی نیست ولی خب جنبه‌های دیگر بازی این ضعف را جبران می‌کنند. گان پلی فوق‌العاده، یکی از بهترین ویژگی‌های بازی است که باعث می‌شود تجربه ماموریت‌های متنوع آن هم لذت زیادی داشته باشد. جدا از این، بازی یک سیستم لوت بسیار ارزشمند دارد و کاملا به زمانی که بازیکنان صرف تجربه بازی می‌کنند، ارزش قائل می‌شود. دیویژن ۲ همان اثری بود که یوبی‌سافت قصد داشت در قالب این IP ارائه بدهد و همین هم برای تبدیل شدن بازی به یکی از بهترین بازی‌های سال در سبک نقش آفرینی کافی است.

Sekiro

Disco Elysium

اما بهترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی، اثری است که هم خودش یک سورپرایز بزرگ بود و هم تجربه کردنش به همان میزان شگفت‌انگیز. بله منظورم بازی Disco Elysium از استودیو ZA/UM است که هرچند نمایش‌هایش خبر از بازی جالبی می‌دادند، اما کم‌تر کسی هم فکر می‌کرد که اولین بازی این استودیو در نهایت به یکی از بهترین‌های سال تبدیل شود و بتواند مجموعه‌ای از نمره‌های کامل یا تقریبا کامل را از معتبر‌ترین سایت‌های سرگرمی دنیا دریافت کند. آنچه که دیسکو الیسیوم را به اثری بدون اغراق عالی تبدیل می‌کند، کیفیت بسیار بالای آن در اکثر جنبه‌ها است. از یک طرف، با یک بازی نقش آفرینی متفاوت روبه‌رو هستیم که تمرکزش به جای ارائه اکشن‌های ناب، روی ارائه یک تجربه کاراگاهی تمام‌عیار است و پیرو همین ویژگی هم بازی، داستان بسیار جذابی روایت می‌کند که شاید آغاز کردن آن دست خودمان باشد، اما بعد آنقدر درگیرش می‌شویم که دل کندن از بازی سخت می‌شود! در کنار این داستان، بازی ماموریت‌های اصلی و فرعی مختلفی هم دارد و در حالی که ابتدا همه‌چیز به سادگی حل کردن معمای یک قتل به‌نظر می‌رسد، اما به مرور زمان درگیر انواع و اقسام ماجراجویی‌های جالب در بازی می‌شویم. 

علاوه بر این، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت دیسکو الیسیوم و موردی که یک شگفتی دیگر در آن است، جنبه‌های نقش آفرینی فوق‌العاده بازی است. در ساخته ZA/UM مخاطب به معنی واقعی کلمه نقش آفرینی به‌عنوان یک کاراگاه را لمس می‌کند و از آن مهم‌تر، اینکه تمام و کمال می‌تواند جنبه‌های مختلف شخصیتی وی را شخصی‌سازی کند. خصوصیات رفتاری کاراکتر در بازی به جای دسته‌بندی در دسته‌های رایجی چون قدرت و چالاکی و موارد دیگر، در دسته‌هایی قرار گرفته‌اند که بیش‌تر نشات گرفته از جنبه‌های روان‌شناسی انسان‌ها هستند و با ارتقای آن‌ها، می‌توان به وضوح تاثیرشان را در روند بازی هم دید. همچنین عادلانه نیست از دیسکو الیسیوم بگوییم و اشاره‌ای به اتمسفر فوق‌العاده شهر و در کل جهان آن نداشته باشیم که از حیث بصری چشم‌نواز و از حیث تاثیرگذاری کلی هم بسیار با‌کیفیت است. تمام این‌ها، دیسکو الیسیوم را به اثری تبدیل کرده‌اند که بازی کردنش درست مثل غرق شدن در دنیای یک رمان فوق‌العاده است که حتی با وجود دشوار به نظر رسیدن خواندن جمله‌های طولانی آن، سخت می‌توان ازش دل کند و به همین دلیل هم این بازی، بهترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی انتخاب شده است. 

پس بهترین بازی‌های نقش آفرینی سال از دید زومجی به شرح زیر هستند. همان‌طور که در پست اصلی بهترین‌های سال هم اشاره شد، امسال به جز رتبه نخست، سایر بازی‌ها رتبه‌بندی خاصی ندارند:

  • Disco Elysium
  • Monster Hunter World: Iceborne
  • The Division 2
  • The Outer Worlds
  • Kingdom Hearts 3

نظرسنجی بهترین بازی نقش آفرینی به پایان رسید که بر اساس آن، The Outer Worlds به‌عنوان بهترین بازی این سبک از دید کاربران انتخاب شد. در ادامه می‌توانید نتایج را مشاهده کنید:

بهترین بازی نقش آفرینی

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده