نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Little Women - زنان کوچک

فیلم زنان کوچک (Little Women) با بازی سورشا رونان و اما واتسون اخیرا به روی پرده سینماها رفت و تا حد زیادی توانست تحسین منتقدان متاکریتیک و راتن تومیتوز را کسب کند.

فیلم Little Women یا در زبان فارسی «زنان کوچک» یکی از جدیدترین آثار درام و رمانتیک شرکت کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) است که به‌دست کارگردان بسیار خوبی به نام گرتا گرویگ، نویسنده و کارگردان فیلم Lady Bird (لیدی برد)، فیلم Nights and Weekends (شب‌ها و آخر هفته‌ها)، فیلم Mistress America (دلبر آمریکا)، فیلم Frances Ha (فرانسیس ها)، فیلم Northern Comfort (آسایش شمالی) و فیلم Hannah Takes the Stairs و غیره ساخته شده است. در فیلم زنان کوچک، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند سورشا رونان در نقش جوزفین «جو» مارچ، اما واتسون در نقش مارگارت «مگ» مارچ، فلورنس پیو در نقش ایمی مارچ، الیزا اسکالن در نقش الیزابت «بث» مارچ، لورا درن در نقش مارمی مارچ، تیموتی کالامت در نقش تئودور «لوری» لارنس، مریل استریپ در نقش عمه مارچ، تریسی لتس در نقش آقای داش وود، باب اودنکرک در نقش پدر مارچ، جیمز نورتون در نقش جان بروک و لوئیل گرل در نقش فردریک هائر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم زنان کوچک در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۶ آذر ۱۳۹۸) در سالن نمایش مخصوص موزه هنر مدرن، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۹۰ را از بین ۴۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ (۴ دی ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت بسیار بالا و تعدادی متوسط  قرار دارند. این اثر تا حد زیادی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و حتی هم از طرف مجله تایم و هم بنیاد فیلم آمریکا به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم سینمایی برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است. علاوه‌بر این، فیلم زنان کوچک در دو بخش بهترین بازیگر زن فیلم درام (برای سورشا رونان) و بهترین موسیقی در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شد. از طرف دیگر هم ۹۵ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Little Women به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Little Women از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم زنان کوچک داستان آن رمان کلاسیک معرف و قلم معروف و دوست داشتنی لوییزا می الکات را کنار هم می‌آورد و به نمایش می‌گذارد. داستان درست به همان شکلی پیش می‌رود که شخصیت دیگر این نویسنده، یعنی جو مارچ، بالا و پایین‌های زندگی ساختگی و تخیلی خودش را توصیف کرده بود. در این اثر که توسط نویسنده و کارگردان بااستعدادی به‌نام گرتا گرویگ ساخته شده، داستان دوست داشتنی چهار خواهر مارچ در جریان است. این چهار خواهر خود را مصمم کردند تا زندگی را با راه و روشی که خودشان دوست دارند، بگذرانند؛ این داستان با اینکه هیچ زمان خاصی ندارد، اما ساخت و اکران آن در این زمان بسیار به ‌موقع بود.

Little Women

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Little Women بیندازیم:

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

درست همانند هر رمان‌نویس خوب و هر فیلمساز بزرگی، گرویگ هم اصلا از این نمی‌ترسد که به مخاطبان خود اجازه دهد تا آن‌ها هم بخشی از کار را برعهده بگیرند. او به هوش و کنجکاوی ما اعتماد دارد و همچنین به‌طور کامل رسانه‌ی خودش را هم تحت کنترل می‌گیرد.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۱۰۰ از ۱۰۰

من شک دارم که گرویگ، طبقه‌بندی‌های سال ۱۸۶۸ تریبون را مطالعه کرده باشد. اما به جرئت می‌توان گفت که فیلم او در حقیقت تازه، درخشان، طبیعی و پر از روح است.

کارن هان | پولیگان

۹۵ از ۱۰۰

چیزی که فیلم زنان کوچک را بسیار تازه و جدید می‌کند، این است که گرویگ در داستان خودش، هر چهار خواهر مارچ را با یکدیگر برابر دانسته است؛ به‌جای اینکه بخواهد به خاطر اینکه آن‌ها چیزهای مختلفی می‌خواهند، رفتار متفاوتی با آن‌ها داشته باشد.

الن جانسون | مجله پیست

۹۱ از ۱۰۰

اگر شما یک انسان زنده محسوب می‌شوید که نفس می‌کشید، احساسات و عواطف هم دارید، به جرئت می‌توان تضمین کرد که این فیلم روح شما را از هیجان به آتش می‌کشد.

فیلم Little Women

روزی نایت | آی جی ان

۸۸ از ۱۰۰

گرویگ کاملا برای ساخت این اثر اقتباسی، محتاطانه عمل کرد. اما انتخاب بازیگران فوق‌العاده و همچنین زاویه دید کارگردانی چشمگیر خودش باعث شد تا این اثر تبدیل به یک فیلم جذاب و دیدنی شود.

کیت استیبلز | توتال فیلم

۸۰ از ۱۰۰

اثر گرم، صمیمی و تکان دهنده‌ی گرتا گرویگ که براساس رمان دخترانه‌ی کلاسیک آمریکایی ساخته شده است، آزادی را از مخاطب می‌گیرد، اما درنهایت یک داستان بسیار دلپذیر و جذاب را به او تحویل می‌دهد.

جاشوآ رووین | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

صحنه‌های جداگانه‌ی مختلف به‌گونه‌ای تنظیم شدند که با مکالمه‌های این زنان جوان، وزن و هماهنگی داشته باشند.

رکس رید | آبزرور

۵۰ از ۱۰۰

خیلی کم پیش می‌آید که فیلمی بتواند راه خود را به درون قلب تعداد زیادی از مخاطبان باز کند و آن‌ها را شیفته‌ی خود کند؛ آن هم با روشی بسیار احساسی و فوق‌العاده جذاب که سال ۱۹۹۴ را بسیار منحصر‌به‌فرد و فراموش نشدنی بکند (منظور فیلم Little Women است که در آن سال اکران شد). نسخه جدید این فیلم فقط برای افرادی که خیلی احساساتی هستند، قشنگ است.

لازم به ذکر است که این فیلم تا به این لحظه توانسته رتبه ۷ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Little Women نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده