// پنجشنبه, ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱

بنچمارک کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT فاش شد؛ سریع‌تر از GTX 1660 Ti

به‌تازگی بنچمارک‌های کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT 6GB در نرم‌افزار 3DMark لو رفته است که نشان می‌دهد این گرافیک از GeForce GTX 1660 Ti هم سریع‌تر است.

طبق جدیدترین اخبار سخت افزار و براساس تصویری که توسط وب‌سایت VideoCardz منتشر شده است، می‌توانیم اولین تست‌های پرفورمنس یا کارایی کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT 6GB را مشاهده کنیم. این کارت گرافیک جزو سومین سری از کارت‌های مجموعه RX 5000 ای ام دی است که از معماری Navi بهره می‌برد.

تاکنون اطلاعات زیادی از این کارت گرافیک به بیرون درز کرده است. با توجه به این اطلاعات، انتظار می‌رود که در آن شاهد یک معماری غیر از Navi 10 و Navi 14 باشیم که البته هنوز به‌صورت رسمی تایید نشده است. از نظر تعداد پردازنده‌های استریم نیز برای این کارت می‌توان عددی را بین ۱۴۰۸ (برای کارت RX 5500 XT) و ۲۳۰۴ (برای کارت RX 5700) متصور شد که هنوز به‌صورت رسمی و دقیق اعلام نشده است.

پیش‌تر و در توییتی که توسط وب‌سایت VideoCardz منتشر شده بود، کارت گرافیک RX 5600 XT دارای حافظه‌ی ۶ گیگابایتی از نوع GDDR6 معرفی شده بود. سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا نوع ۸ گیگابایتی کارت که پیش‌تر مشخص شده بود، تنها یک خطا بوده است یا این‌که ممکن است در آینده شاهد این مدل نیز باشیم؟ در هر حال، نوع ۶ گیگابایتی این کارت دارای واسط باس ۱۹۲ بیتی و کلاک حافظه آن نیز ۱۲ گیگابایت عنوان شده است.

این مشخصات پایین‌تر از ویژگی کارت‌های دسکتاپ با معماری Navi است که دارای کلاک حافظه ۱۴ گیگابایتی هستند. این‌طور به‌نظر می‌رسد که دلیل کاهش این میزان کلاک، این است که شرکت AMD قصد پایین آوردن قیمت کارت گرافیک RX 5600 XT را دارد. در این کارت شاهد پهنای باند ۲۸۸ گیگابیت بر ثانیه هستیم که هنوز هم از پهنای باند کارت گرافیک RX 5500 XT که ۲۲۴ گیگابیت است، بیشتر است. در زیر می‌توانید مقایسه‌ی دو کارت گرافیک RX 5600 XT و RX 5500 XT را در چند بنچمارک نرم‌افزار 3DMark مشاهده کنید. برای دیدن تصویر در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید:

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT

اگر امتیازهای دو کارت را که به رنگ نارنجی مشخص شده‌اند مشاهده کنید، می‌بینید که کارت RX 5600 XT تقریبا ۳۰ درصد بهتر از کارت گرافیک RX 5500 XT ظاهر شده است و با این حساب می‌توان آن را در رده‌ی کارت‌هایی مانند GTX 1070 Ti و Radeon RX Vega 56 قرار داد. می‌توان به‌ زبان ساده گفت کاری که شرکت ای ام دی انجام داده است، ساخت یک رقیب برای کارت گرافیک GTX 1660 Ti است که از نظر کارایی تقریبا مانند GTX 1080 عمل می‌کند! البته در نظر داشته باشید که امتیازهای کسب‌شده در این تست‌ها با بنچمارک بازی‌ها تفاوت خواهد داشت، اما قطعا در بنچمارک بازی‌ها نیز کارت GTX 1660 TI را به زحمت خواهد انداخت؛ کارتی که در حال حاضر سریع‌ترین کارت مبتنی‌بر معماری تورینگ شرکت انویدیا است.

البته هنوز کار AMD به‌پایان نرسیده است و یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب این کارت قیمت آن است. باتوجه به قیمت کارت رادئون RX 5500 XT 8GB که بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ دلار به‌فروش می‌رسد، احتمالا باید برای کارت RX 5600 XT 6GB انتظار قیمتی بین ۲۷۹ تا ۲۹۹ دلار را داشته باشیم. انتظار می‌رود که این کارت به‌صورت رسمی در رویداد CES 2020 عرضه و آماده‌ی فروش شود. نسخه‌های کاستوم این کارت نیز پیش‌تر لو رفته بودند که احتمالا به‌مرور شاهد رونمایی و عرضه‌ی آن‌ها خواهیم بود.

نظرات خود را در مورد این خبر با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده