بررسی هدست گیمینگ Logitech G935

بررسی هدست گیمینگ Logitech G935

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

هدست بالارده لاجیتک G935، جایگزین هدست G933 این شرکت به حساب می‌آید که سعی دارد به بهترین هدست گیمینگ برای گیمرها تبدیل شود. با بررسی این محصول همراه زومجی باشید.  

چهار سال پیش و در سال ۲۰۱۵، لاجیتک با عرضه هدست مخصوص بازی G933 موفق شد یکی از بهترین هدست‌ها را در اختیار گیمرها قرار دهد. هر چند که قیمت اولیه بالای این هدست،‌ باعث شده بود که بسیاری از گیمرهای کژوال به سمت تهیه آن نروند، اما G933 توانست نظرها را به خود جلب کند. سال ۲۰۱۹، لاجیتک با عرضه G935، سعی کرده تا با رفع برخی از ایرادات جزئی G933 و افزودن ویژگی‌های جدید که با قیمت کمتری نسبت به G933 همراه شده، باری دیگر خود را در بازار بسیار رقابتی هدست‌های مخصوص بازی به عنوان صدرنشین معرفی کند. آیا لاجیتک توانسته با G935 به این اهداف دست پیدا کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال همراه بررسی زومجی باشید.

هدست گیمینگ لاجیتک G935 توسط شرکت مروارید اسپیرو، نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش برند لاجتیک در ایران در اختیار زومجی قرار گرفته است.

لاجیتک G935

مشخصات هدفون‌

  • فرکانس پاسخگویی: ۲۰ تا ۲۰ کیلو هرتز
  • امپدانس: ۳۹ اهم (پسیو)، ۵ اهم (اکتیو)
  • حساسیت: ۹۳ +/- ۳ دسیبل
  • نوع اتصال: بدون‌سیم / سیم ۳.۵ میلی‌متری / شارژ توسط مایکرو USB
  • درایور: Pro-G
  • طول کابل شارژر: ۲ متر
  • طول کابل با جک ۳.۵ میلی‌متری: ۱۵۰ سانتی‌متر
  • وزن تقریبی: ۳۷۹ گرم (بدون کابل و گیرنده USB)
  • طول کابل: ۲ متر
  • اندازه درایورها: ۵۰ میلی‌متر
  • بازه وایرلس در محوطه بسته:‌ ۱۵ متر
  • بازه وایرلس در محوطه باز: ۲۰ متر
  • طول عمر باتری: ۱۲ ساعت بدون نوردهی / ۸ ساعت با نوردهی

مشخصات میکروفن

  • فرکانس پاسخگویی: ۱۰۰ هرتز تا ۱۰ کیلو هرتز
  • میکروفون همه طرفه
  • اندازه: ۶ میلی‌متر
  • دارای ویژگی قطع کردن هنگام بسته بودن
  • حساسیت: منفی ۴۲ -/+ ۳ دسیبل

اولین نکته‌ای که در نگاه اول به هدفون لاجیتک G935 نظر را به خود جلب می‌کند، طراحی آن است. لاجیتک بر خلاف دیگر سازنده‌های هدست‌های گیمینگ که در حال بروز کردن طراحی محصولات خود هستند، سعی کرده است تا با حفظ شالوده طراحی G933، هدست G935 را روانه بازار کند. طراحی زاویه‌دار این هدست، به سرعت هدست پرچم‌دار قبلی این شرکت را در ذهن تداعی می‌کند. تا حدی این تصمیم لاجیتک در بروز و مدرن نکردن هدست G935 قابل درک است. هدست G933 یکی از بهترین هدست‌های گیمینگ تولید لاجیتک بود و بسیاری از گیمرها خاطرات بسیار خوبی را از استفاده از آن داشتند. به همین دلیل منطقی است که برای حفظ ذهنیت مثبت خریداران جدید، لاجیتک طراحی هدست جدید خود را به طول کامل عوض نکند. با این حال با توجه به اینکه چهار سال طول کشید تا هدست پرچم‌دار دیگری توسط لاجیتک تولید شود و اگر فرض را بر این بگیریم که G935 هم عمری چهار ساله خواهد داشت، تا آن زمان قطعا طراحی G935 قدیمی خواهد شد.

لاجیتک G935

یکی از نکات ارزشمند G935، راحتی آن است. با اینکه بدون سیم بودن هدست به این معنی است که لاجیتک مجبور بوده سخت‌افزار بیشتری را در آن جا دهد، اما وزن ۳۷۹ گرمی آن برای هدستی به بزرگی G935 وزن بسیار مناسبی محسوب می‌شود. همچنین به دلیل بزرگ بودن کاپ‌های هدست و طراحی زاویه‌دار آنها در مقابل طراحی دایره‌ای یا بیضی شکل هدست‌های معمول، گوش‌های گیمر فضای بیشتری دارند و به همین دلیل در استفاده‌های طولانی مدت، گوش‌ها کمتر دچار خستگی می‌شوند و عرق نمی‌کنند. استفاده از چرم طبیعی روی کاپ‌های هدست باعث شده که G935 در استفاده‌های طولانی مدت راحتی را برای گیمر به ارمغان بیاورد. از طرف دیگر، روکش چرمی در قسمت فوقانی هدست نیز تعبیه شده تا روی سر گیمر نیز فشاری وجود نداشته باشد. کاپ‌های این هدست نیز توانایی چرخش ۴۵ درجه‌ای را دارا هستند و به طور مثال گیمر به راحتی می‌تواند آنها را از روی گوش بردارد و روی شانه‌های خود بگذارد. 

یک دکمه روشن / خاموش، سه دکمه قابل برنامه‌ریزی، چرخی برای تنظیم حجم صدا و دکمه‌ای برای قطع و وصل کردن صدا کنترل‌هایی هستند که روی هدست قرار گرفته‌اند. تمامی این دکمه‌ها در قسمت پشتی کاپ سمت چپ تعبیه شده‌اند. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر یک محصولی که پسوند «گیمینگ» یا «مخصوص بازی» را یدک می‌کشد، بدون نوردهی RGB نمی‌تواند به بازار عرضه شود. هدست بازی G935 نیز همین رویه را دنبال کرده است. لوگوی G روی کاپ‌های چپ و راست این هدست به همراه یک نوار باریک که در کناره‌های هر کاپ قرار دارند، از قابلیت نوردهی RGB بهره می‌برند. عملکرد نور ساطع شده و رنگ آن مانند دیگر محصولات لاجیتک از طریق نرم‌افزار مخصوص بازی این کمپانی قابل شخصی‌سازی است. البته باید در نظر بگیرید که استفاده از این قابلیت هدست، تاثیر قابل توجهی روی مصرف باتری هدست دارد و روشن بودن قابلیت RGB بنا به ادعای خود لاجیتک باعث کمتر شدن دو ساعته عمر ۱۰ ساعته باتری می‌شود. 

لاجیتک G935

هدست G935 از طریق یک گیرنده وایرلس ۲.۴ گیگاهرتزی به پی‌سی‌، پلی‌استیشن 4 و نینتندو سوییچ متصل می‌شود. این گیرنده تقریبا اندازه یک حافظه فلش معمولی است. قانون نانوشته‌ای در محصولات وایرلس وجود دارد که دیر یا زود گیرنده وایرلس آن گم خواهد شد. لاجیتک برای این منظور تمهید جالبی را در نظر گرفته است. درپوش‌های هدست G935 به صورت آهنربایی جدا می‌شوند و در زیر درپوش سمت چپ، لاجیتک محلی را برای نگهداری گیرنده بدون‌سیم G935 تعبیه کرده است. این مساله باعث می‌شود تا احتمال گم شدن گیرنده وایرلس به حداقل برسد. از طرف دیگر،‌ در زیر درپوش کاپ سمت راست باتری هدست قرار گرفته است. کاربر می‌تواند با تهیه یک باتری اضافه به راحتی هر چه تمام‌تر باتری هدست را عوض کند و منتظر شارژ شدن کامل باتری نماند. همانطور که بالاتر نیز ذکر کردیم، هدست G935 از طریق گیرنده بی‌سیم علاوه بر پی‌سی با پلی‌استیشن 4 و نینتندو سوییچ (در حالت داک) سازگار است. اما لاجیتک یک کابل سنتی ۳.۵ میلی‌متری نیز درون جعبه هدست قرار داده است تا کاربر بتواند آن را به هر دستگاهی که دارای ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری است (مانند ایکس‌باکس وان،‌ نینتندو سوییچ در حالت دستی و موبایل‌های سازگار) متصل کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که در هنگام اتصال هدست با سیم، از تمام ویژگی‌های آن نمی‌توان بهره برد. 

یکی دیگر از نکات بسیار جذاب G935، محل و نوع قرارگیری میکروفن آن است. به این صورت که در نگاه اول پیدا کردن محل قرار میکروفن کمی دشوار به نظر می‌آید. میکروفن هدست روی کاپ سمت چپ قرار گرفته است و کاربر در صورت نیاز به استفاده به راحتی می‌تواند آن را باز کرده و به صحبت با هم‌تیمی‌های خود بپردازد. در هنگام جمع کردن میکروفن نیز به صورت خودکار صدای آن قطع می‌شود. میکروفن هدست حالتی دو مرحله‌ای دارد. به این صورت که پس از باز کردن آن کاربر می‌تواند با کشیدن آن به سمت جلو کمی به طول آن بیافزاید. باتری این هدست همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، بنا بر ادعای لاجیتک بدون نوردهی RGB تا ۱۰ ساعت می‌تواند دوام بیاورد که با فعال کردن حالت RGB، این زمان به ۸ ساعت تقلیل پیدا می‌کند. در آزمایش‌های زومجی نیز عدد بدست آمده نزدیک به ادعاهای لاجیتک بود. لاجیتک برای شارژ کردن این هدست کابل مایکرو USB را درون جعبه آن قرار داده است که تصمیمی عجیب برای محصولی که در سال ۲۰۱۹ عرضه شده، به نظر می‌رسد. با توجه به کوچ کردن اکثر وسایل جانبی به سمت USB تایپ سی، تصمیم لاجیتک برای استفاده از پورت مایکرو یو‌اس‌بی برای شارژ هدست، تصمیمی به ظاهر اشتباه بوده است.

لاجیتک G935

اما مهم‌ترین ویژگی هر هدستی در عملکرد آن در تولید صدا خلاصه می‌شود. اگر هدستی ویژگی‌های بسیار زیادی داشته باشد اما در تولید صدای خوب ناتوان باشد، محصولی محکوم به شکست است. لاجیتک در این رابطه عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به جای گذاشته است. توانایی تولید صدای مجازی ۷.۱ کاناله به کاربر در بازی‌های مختلف این قابلیت را می‌دهد که در مقابل حریفان خود دست بالا را داشته باشد. صدای مجازی ۷.۱ کاناله تولید شده توسط این هدست دقت بسیار بالایی دارد و در هر زمان گیمر می‌تواند بفهمد که از کدام سمت وی شلیک شده است یا صدای قدم‌های دشمن از کدام سمت به او نزدیک می‌شود. از لحاظ کیفیت صدا نیز G935 حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. لاجیتک در این هدست خود از درایورهای اختصاصی ۵۰ میلی‌متری Pro-G خود استفاده کرده است. این درایورها به هدست اجازه می‌دهد که فرکانس‌های پایین را با شفافیت هر چه تمام‌تر تولید کند و به عنوان مثال انفجارهای سهمگین حالتی سینمایی به خود می‌گیرند. البته این نکته به این معنی نیست که G935 در تولید فرکانس‌های میانه و بالا عملکرد ضعیفی دارد. بلکه این نوع فرکانس‌ها هم به زیبایی، دقت و شفافیت توسط G935 تولید می‌شوند. با اینکه جامعه هدف هدست‌های گیمینگ گیمرها است و خوره‌های صدا در میان کاربران بالقوه این نوع محصولات قرار ندارند، اما برای گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم نیز G935 عملکرد قابل قبولی از خود بجای می‌گذارد. تکنولوژی DTS Headphone: X 2.0 در این هدست به کار گرفته شده است و وظیفه تولید صدای مجازی ۷.۱ کاناله را دارد و همین تکنولوژی به هدست این اجازه را داده است تا بتواند صداهای مجازی با دقت بالا در بازی‌ها تولید کند. هر چند که این ویژگی تنها در ویندوز در دسترس است و برای فعال کردن آن باید از نرم‌افزار مخصوص لاجیتک استفاده کرد.

در نهایت باید گفت که اگر صدا از اهمیت ویژه‌ای در بازی‌ها برای شما قرار دارد و به دنبال هدستی می‌گردید که علاوه بر رایانه‌های شخصی با دیگر دستگاه‌ها نیز سازگار یا نیمه‌سازگار باشد،‌ هدست G935 انتخاب بسیار خوبی برای شما محسوب می‌شود. راحتی، ویژگی‌های بسیار زیاد، کیفیت صدای خوب، عملکرد وایرلس بدون نقص، قیمت کمتر نسبت به پرچم‌دار نسل قبلی لاجیتک از ویژگی‌هایی هستند که پیشنهاد دادن این هدست را به گیمرها به کار ساده‌ای تبدیل کرده است. هرچند که اگر لاجیتک‌ طراحی این هدست را کمی مدرن‌تر می‌کرد و از درگاه یو‌اس‌بی تایپ سی برای شارژ G935 بهره می‌برد، می‌توانست محصول کاملا بی‌نقصی را روانه بازار کند. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده