// یکشنبه, ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

رکورد اورکلاک جهان با استفاده از پردازنده‌ی Ryzen 9 3900X شکسته شد

یک اورکلاکر استرالیایی توانسته با استفاده از یک پردازنده Ryzen 9 3900X از شرکت AMD و حجم زیادی نیتروژن مایع، یک رکورد جدید در زمینه‌ی اورکلاک پردازنده به ثبت برساند.

براساس آنچه روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده است، یک اورکلاکر استرالیایی توانسته با استفاده از یک پردازنده Ryzen 9 3900X از شرکت AMD و حجم زیادی نیتروژن مایع، یک رکورد جدید در زمینه‌ی اورکلاک پردازنده به ثبت برساند. به‌نظر می‌رسد که این اورکلاکر که با نام مستعار Jordan.hyde99 شناخته می‌شود، توانسته با استفاده از مقدار زیادی نیتروژن مایع و پردازنده‌ی پرچم‌دار شرکت AMD به سرعت ۵/۶۲۵ گیگاهرتز برسد.

پردازنده‌ی قدرتمند Ryzen 9 3900X در حالت معمول چیزی معادل ۴/۶ گیگاهرتز سرعت پردازشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بنابراین افزایش ۱۰۰۰ مگاهرتزی این رقم کار شاهکار و برجسته‌ای به شمار می‌آید. لازم به یادآوری است که رکورد جهانی قبلی متعلق به پردازنده‌ Core i9-7920X شرکت اینتل است. اورکلاکر Jordan.hyde99 این رکورد جدید را در بنچمارک wPrime به ثبت رسانده است؛ او توانسته با استفاده از پردازنده‌ی Ryzen 9 3900X بنچمارک مذکور را در مدت زمان ۳۵ ثانیه و ۵۱۷ میلی‌ثانیه به پایان برساند. 

باتوجه‌به اینکه پردازنده‌ی رده بالای Ryzen 9 3900X از معماری جدید Zen 2 هفت نانومتری بهره‌مند شده است، بنابراین می‌توان نسبت به نسل قبلی معماری Zen عملکرد بهینه‌تری را به ارمغان آورد، همین موضوع باعث شده که شرکت AMD از لحاظ افزایش عملکرد پردازنده‌های رایزن در سطح بالاتری قرار بگیرد.

جالب اینجا است که پردازنده‌ی Ryzen 9 3900X توانسته با استفاده کلاک پایین‌تری نسبت به پردازنده‌ی Core i9-7920X این رکورد جهانی جدید را به ثبت برساند. پردازنده‌ی Core i9-7920X از شرکت اینتل با استفاده از سرعت ۵/۹۵۵ گیگاهرتز این کار را انجام داده بود درحالیکه محصول شرکت AMD توانست تنها با سرعت ۵/۶۲۵ گیگاهرتز رکورد آن را بشکند.

AMD RYZEN CPU

این موضوع نشان می‌دهد که چطور IPC ارتقاء یافته در معماری Zen 2 به پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ شرکت AMD اجازه می‌دهد که حتی با در اختیار داشتن سرعت کلاک پایین‌تر نسبت به پردازنده‌های Skylake شرکت اینتل، عملکرد بهتری را ارائه کنند. به‌طور خلاصه باید گفت که این خبر نشان می‌دهد که شرکت AMD توانسته جایگاه همیشگی خود را در صنعت تولید تراشه‌های پردازشی از اینتل پس گرفته و دوباره به یک رقیب سرسخت در این حوزه تبدیل شود.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 


منبع Theinquirer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده