نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Floreana

انیمیشن کوتاه Floreana اثری علمی تخیلی از لوئیس مورتون، انیمیشن ساز جوان آمریکایی، است، که نگاهی متفاوت و هشدار دهنده به نتایج گرمایش زمین می‌اندازد. با معرفی این انیمیشن زومجی را همراهی کنید.

کدام یک از نگاه‌های آخر الزمانی نسبت به آینده زمین و حیات روی آن وحشتناک‌تر است؟ آینده‌ای پر از موجودات عظیم الجثه‌ی ترسناک و عجیب یا آینده‌ی غیر قابل انکاری که ریشه در واقعیت دارد و دیر یا زود ممکن است به واقعیت برسد؟ Floreana، انیمیشن کوتاه جدید لوئیس موتورن، انیماتور آمریکایی مقیم لس آنجلس، گزینه‌ی دوم را برگزیده و نگاهی از آینده‌ را به تصویر می‌کشد که طی آن گرمایش زمین باعث از بین رفتن بخش عمده‌ای از حیات جانوری سیاره شده است. داستان نیمه نصفه‌ی این انیمیشن مفهومی روایت‌گر تلاش‌های بازماندگان تغییرات زیست محیطی بزرگ برای برگرداندن زمین به سیاره‌ای قابل سکونت است، که مورتون آن را با الهام از نمایشگاه علمی مورد علاقه‌اش در دوران کودکی به رشته‌ی تحریر در آورده.

floreana

داستان نیمه نصفه‌ی این انیمیشن مفهومی روایت‌گر تلاش‌های بازماندگان تغییرات زیست محیطی بزرگ برای برگرداندن زمین به سیاره‌ای قابل سکونت است

همانطور که گفته شد، ایده‌ی اصلی Floreana زمانی در ذهن لوئیس مورتون نقش بست، که او در سنین کودکی به دیدن نمایشگاه علمی Powder Valley Nature Center شهر کرک وود رفته بود. در این نمایشگاه بازدید کنندگان می‌توانستند سر خود را در سر حیواناتی از گونه‌های مختلف، برای مثال گوزن‌ها یا پرندگان، قرار دهند و دنیا را از دید آنان ببینند. همین دیدار کوچک و خاطره انگیز از این نمایشگاه علمی، جرقه‌ی ایده‌ی اولیه ساخت Floreana را در ذهن مورتون زد؛ دنیایی که دیگر جانداران در آن سکونت ندارند و انسان‌ها برای ارتباط با گذشته‌ی سکونتگاه خود، سیاره‌ی زمین، از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند تا با موجوداتی که روزی در کنار انسان‌ها در طبیعت زندگی می‌کردند، آشنا شوند.

مورتون درباره‌ی سیر تکاملی داستان و پروسه‌ی ساخت Floreana می‌گوید:

سه ماه تمام طول کشید تا ایده‌ی اولیه‌ی Floreana از یک پارک موضوعی بزرگ و جذاب، به دنیایی ویرانه و خالی در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل شود که در آن انسان‌ها ذهنشان را به بدن‌هایی حیوانی منتقل می‌کنند و بعدی جدید از زندگی را کشف می‌کنند. در ابتدا قرار بود این انیمیشن را با دید اول شخص بسازم، اما بعد این ایده را خط زدم و در عوض به برداشت یک تکه و قطع نکردن حرکت دوربین فکر کردم. در نهایت، با الهام از نحوه‌ی دیدار از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و در اشاره‌ای لطیف به پوستر معروف تکامل، به آن تصویر سازی خاصی که واقعا دوست داشتم، رسیدم.

floreana

مورتون با هدف ساخت انیمیشنی که همزمان هم بتواند مخاطبین را کمی تا قسمتی ترسانده و برای ایشان هشدار دهنده باشد و هم موضوع اصلی آن‌ها را درگیر کرده و به چشم جذاب بیاید، سه ماه تمام خود را در یک استودیوی انیمیشن سازی در شهر ویبورگ دانمارک زندانی کرد و به طراحی و شکل دهی تار و پود ایده‌های خود برای Floreana پرداخت. او در این باره می‌گوید:

در این مرحله بود که به نتیجه رسیدم واقعا چه اتفاقی باید در انیمیشن بیوفتد. تصمیم گرفتم چیزی به عنوان استوری برد برای Floreana نداشته باشم و کلیت انیمیشن متشکل از چند صحنه شلوغ با کارکترهایی متنوع باشد؛ ایده‌ نهایی این بود که شخصیت‌ها مدام و بعضا سریع در حال حرکت باشند و دوربین به آرامی از کنار به صورت ساید اسکرول گذر کند.

در طی یک سال طاقت فرسا، مورتون این انیمیشن را به صورت کار کردن در شب‌ها و آخر هفته‌ها، ضمن اینکه هر روز بر سر کار اصلی خود در لس آنجلس می‌رفت، به مرحله‌ی انتشار رساند. این انیماتور جوان برای توصیف پروسه‌ی ساخت انیمیشن Floreana از الفاظی مثل «غول بی شاخ و دم» استفاده می‌کند؛ او تمامی مراحل انیمیشن سازی را با استفاده از نرم افزار Adobe Animate انجام داد و در نهایت برای تدوین محصول نهایی از نرم افزار After Effects استفاده کرد.

Floreana یکی از آن دسته آثاری است که بحث‌هایی آنچنانی درمیان منتقدین راه می‌اندازند و رسیدن به نظری مشترک درمورد آن‌ها کار چندان آسانی نیست

Floreana یکی از آن دسته آثاری است که بحث‌هایی آنچنانی درمیان منتقدین راه می‌اندازند و رسیدن به نظری مشترک درمورد آن‌ها کار چندان آسانی نیست؛ بعضی منتقدین این اثر را یک زنگ هشدار تکان دهنده و انیمیشنی تامل برانگیز می‌دانند، در حالی که گروهی دیگر از منتقدین تنها نکته‌ی قابل ستایش این اثر را جلوه‌ی بصری آن معرفی می‌کنند. با وجود تمام این بحث‌ها، نمی‌توان انکار کرد که Floreana اثری مفهومی است که با کمی تامل می‌توان به سادگی به پیام نهفته در آن پی برد، اما در سوی دیگر، نمی‌شود این انیمیشن را در دسته‌ی آثار داستان محور قرار داد و به وضوح می‌توان دید که در این اثر، ایده‌های کارگردان به راحتی از المان داستان اهمیت بیشتری دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که Floreana دارای دنیایی جدید و جذاب است، با رویه‌ی عجیب و غیر قابل پیش بینی خود بیننده را درگیر خود کرده و پتانسیلی بسیار بالا دارد؛ این دلایل مذکور باعث می‌شوند که در طول تماشای اثر خیلی کمتر عدم وجود داستان را حس کنیم.

دانلود انیمیشن از آپارات

با وجود اینکه انیمیشن کوتاه Floreana اثری تک قسمتی است و باید بتواند جذابیت خود را به عنوان فیلمی مستقل داشته باشد، اما دنیایی که این انیمیشن در آن جریان دارد، به قدری جذاب و با پتانسیل است که شخصا دوست دارم سفری به گوشه‌های دیگر آن داشته باشم و از رازهای مختلف آن با خبر شوم. شخص لوئیس مورتون ضمن ابراز علاقه به گسترش دنیایی که در Floreana به نمایش گذاشته، می‌گوید قصد دارد آن را به چیزی بزرگ‌تر تبدیل کند؛ یا یک سری انیمیشن کوتاه، یا یک پروژه‌ی تجربی ویژه. البته اگر علاقه دارید بیشتر در این دنیای جدید به اکتشاف بپردازید، باید مدتی صبر کنید، چون مورتون در حال حاضر مشغول کار روی پروژه‌ی بعدی خود، انیمیشن کوتاه تجربی جدید، است که داستان آن در یک معدن ذغال سنگ جریان دارد و مورتون قول داده که در این اثر قرار است حسابی به آزمایش در حرکت شخصیت‌ها و طراحی صدا بپردازد. نظرات خود را در رابطه با انیمیشن Floreana در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده