نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم A Hidden Life - یک زندگی پنهان

فیلم جذاب یک زندگی پنهان (A Hidden Life) به کارگردانی ترنس مالیک و بازی اوت دیل اخیرا به‌روی پرده سینماها رفته و توانست امتیازات خوبی را از طرف منتقدان دریافت کند.

فیلم A Hidden Life یا در زبان فارسی «یک زندگی پنهان» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام، رمانتیک و جنگی شرکت فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که به‌دست کارگردان بسیار خوبی به نام ترنس مالیک، نویسنده و کارگردان فیلم The Last Planet (آخرین سیاره)، فیلم Song to Song (ترانه به ترانه)، فیلم Voyage of Time (سفر زمان)، فیلم Knight of Cups (شوالیه جام‌ها)، فیلم To the Wonder (به سوی شگفتی)، فیلم The Tree of Life (درخت زندگی) و فیلم The New World (دنیای جدید) و غیره ساخته شده است. در فیلم یک زندگی پنهان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند اوت دیل در نقش فرانز ییگستَتار، والری پاکنر در نقش فرانزیسکا ییگستَتار، مایکل نیکویست در نقش بیشاپ جوزف فلیسر، یورگن پروشنو در نقش سرگرد شلگل، ماتیاس اسخونارتس در نقش فرمانده هردر، برونو گانز در نقش قاضی لوبن، مارتین ووتکه در نقش سرگرد کیل، الکساندر فلینگ در نقش فردریک فلدمن، ماریا سایمون در نقش رزی، فرانز رگووسکی در نقش والدلن، توبایاس مورتی در نقش کشیش فردیناند فرورتائر، مکس ماک در نقش استرز و سوفی رویس در نقش عمه و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم یک زندگی پنهان در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۹ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) در هفتاد و دومین جشنوارهٔ کن، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۷۸ را از بین ۳۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۲ آذر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت متوسط و رو به بالا قرار دارند. تعدادی از منتقدان، اعلام کردند که این فیلم جاه‌طلب است و جذابیت تصویری زیادی دارد. آن‌ها اعتقاد داشتند که این اثر تنها مهر محکمی روی نبوغ کارگردانش زده است. از طرف دیگر هم ۸۰ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم A Hidden Life به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم A Hidden Life از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم یک زندگی پنهان براساس ماجراهای واقعی ساخته شده است. این فیلم داستان فرانز ییگستَتار را حکایت می‌کند که از پیوستن به نازی‌ها و جنگیدن برای آن‌ها در جنگ جهانی دوم امتناع کرده است. وقتی این کشاورز دهقان اتریشی با تهدید اعدام به‌دلیل خیانت روبه‌رو می‌شود، عشق و ایمان بی‌بدیل او به همسرش یعنی فانی و همچنین فرزندانش است که روح او را زنده نگه می‌دارد.

A Hidden Life

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم A Hidden Life بیندازیم:

باربارا ون دنبور | آریزونا ریپابلیک

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم یک زندگی پنهان بیشتر یک تجربه محسوب می‌شود تا یک داستان. این فیلم یک ماجراجویی معنوی محسوب می‌شود که ازطریق نور و صدا قابل دسترسی است. مالیک با این فیلم پا از سینما فراتر نگذاشته است بلکه آن را تطهیر و تقدیس کرده است.

جان اندرسون | وال استریت ژورنال

۱۰۰ از ۱۰۰

کارگردان این پروژه با فیلم یک زندگی پنهان و همچنین داستان فرانز ییگستَتار، وسیله نقلیه ایده‌آل خود را برای تحقیقات کیهانی‌اش پیدا کرده است. او فیلمی را خلق کرده که هم غم‌انگیز است و هم به یاد ماندنی و از لحاظ احساسی خوشحال کننده و هیجان‌انگیز.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۹۱ از ۱۰۰

فیلم A Hidden Life به‌طرز جسورانه و شجاعانه‌ای، به‌صورت واضح و عمیقی ایمان را در یک بحران بزرگ به تصویر می‌کشد.

آلیسا ویلکینسون | ووکس

۹۰ از ۱۰۰

داستان این فیلم، یک قصه واقعی است، یکی از همان داستان‌های خیلی ساده. اما در این اثر، در سبک کارگردانی مالیک خوابانده شده است. به‌همین ترتیب هم این داستان ساده تبدیل به یک چیز بزمی‌تر و معنوی‌تر شده است.

گریس تیلی | آی جی ان

۸۵ از ۱۰۰

فیلم یک زندگی پنهان، هم الهام‌بخش است و هم ناراحت کننده. در نتیجه این اثر می‌تواند به‌عنوان بهترین فیلم سینمایی ترنس مالیک تقریبا در یک دهه گذشته به حساب بیاید.

A Hidden Life

بری هرتز | گلوب اند میل

۷۵ از ۱۰۰

زمانی‌که مالیک به نقاط پایانی داستان فرانز ییگستَتار می‌رسد، فیلم یک زندگی پنهان هم به چیزی ژرف دست پیدا می‌کند. شاید تسکین یا راحتی باشد از اینکه فیلم به پایان رسیده است. اما همچنین یک درد منحصر‌به‌فرد، از اینکه یک سری فیلمسازان هیچوقت تغییر نمی‌کنند.

سم سی. مک | اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

فیلم جدید ترنس مالیک به این معنی است که به‌دنبال روح‌هایی باش که در دامن تاریخ گرفتار شده‌اند و در مقابل جریان آن حرکت می‌کنند.

مایک دانجلو | ای وی کلاب

۵۸ از ۱۰۰

در اینجا هیچ رمز و رازی وجود ندارد، هیچ راوی‌ای نیست که با محدودیت‌های سخاوت و تحمل خودش دست‌وپنجه نرم کند. در این فیلم فقط تعداد زیادی از مناظر خیره کننده و روحیه درستکاریِ مثال‌زدنی وجود دارد.

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۴۰ از ۱۰۰

متاسفانه به‌جای اینکه مالیک مولفه‌های سنگین اخلاقی، مذهبی و سیاسی را که در این داستان وجود داشت، در آغوش بگیرد، به‌طور مداوم آن‌ها را به حداقل می‌رساند و مسیرش را از آن‌ها دور می‌کرد.

لازم به ذکر است که این فیلم تا به این لحظه توانسته رتبه ۹۱ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم A Hidden Life نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و بسیار سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده