نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۹

تولید انیمیشن جدید هایائو میازاکی تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است

در خبری جدید از انیمیشن مورد انتظار ?How Do You Live (شما چطور زندگی می‌کنید؟)، اعلام شد این پروژه تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است و به نظر میازاکی وسواس زیادی روی کار دارد.

هایائو میازاکی، کارگردان معروف ژاپنی آثار پویانمایی است. وی علاوه ‌بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم‌های انیمیشن است. او در پروسه‌ای که بیش از پنجاه سال به طول انجامید، تحسین منتقدان و تماشاچیان بین‌المللی را به‌ عنوان آفرینندهٔ فیلم‌های انیمیشن به‌دست آورد و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیوی پویانمایی جیبلی (Studio Ghibli) را بنا نهاد. وی آخرین فیلم خود را با نام Kimitachi wa Dou Ikiru ka (شما چطور زندگی می‌کنید؟) معرفی کرد. حال در خبری جدید از پروژه اعلام شد که وی وسواس زیادی روی کیفیت نهایی کار دارد و از طرفی در این مورد زمان برای میازاکی چندان اهمیت ندارد و نمی‌خواهد با عجله پروژه را جلو ببرد.

توشیو سوزوکی، تهیه‌کننده استودیوی پویانمایی جیبلی در این رابطه چنین گفت که هایائو میازاکی در پروژه‌های پیشین خود، در هر ماه چیزی حدود ده دقیقه از انیمیشن‌ها را کارگردانی می‌کرد، این در حالی است که برای ساخت انیمیشن «شما چطور زندگی می‌کنید؟»، وی تنها یک دقیقه در ماه کارگردانی می‌کند. درواقع از اول هم برنامه این بود که برای قدم ابتدایی و در ادامهٔ پروژه، میازاکی ۷۸ ساله، پنج دقیقه را کارگردانی کند و گویا این کارگردان کارکشته طبق برنامه پیش می‌رود؛ توشیو سوزوکی در این رابطه چنین گفت:

در مراحل تولید این فیلم، این تجربه را داشتیم که ضرب‌الاجل کاری تعیین نکنیم؛ من به‌دنبال این هستم که نتیجه نهایی در این صورت چطور خواهد بود.

Hayao_Miyazaki-Cover

میازاکی عنوان آخرین فیلم خود را براساس کتاب محبوبی از نویسنده ژاپنی، یعنی گنزابورو یوشینو (۱۸۹۹ - ۱۹۸۱) که با همین نام نوشته شده، انتخاب کرده است. یوشینو از دهه ۱۹۳۰ کار نویسندگی کتاب برای کودکان را آغاز کرد، زیرا در آن زمان اعتقاد داشت که حکومت امپریالیسم و سلطنتی آن‌ها خیلی نسبت به سنین کودک و نوجوان اهمیتی قائل نمی‌شود و آنطور که باید و شاید به آن‌ها توجه نمی‌کند. یوشینو بیشتر در نوشتن کتاب‌هایش از سبک لیبرال و آزادی‌خواهی استفاده می‌کرد تا بتواند این تفکر را به بچه‌ها یاد داده و این تفکر را در آن‌ها افزایش دهد. به‌طور مثال او در کتاب Kimitachi wa Dou Ikiru ka خود، مسائلی مانند برابری طبقاتی، فلسفهٔ سوسیالیستی و حتی اقتصاد مارکسیستی را به‌نوعی عنوان کرده بود تا بتواند بچه‌ها را با این موضوعات آشنا سازد. در نسخه اصلی کتاب که انیمه Kimitachi wa Dou Ikiru ka براساس آن ساخته خواهد شد، داستان پسربچه‌ای حکایت می‌شود که تصمیم می‌گیرد فکر کردن به خودش را آغاز کند و کمی هم برای خودش اهمیت قائل باشد و به‌نوعی خود را مستقل از دیگران سازد.

هایائو میازاکی در پروژه‌های پیشین خود، در هر ماه چیزی حدود ده دقیقه از انیمیشن‌ها را کارگردانی می‌کرد، این در حالی است که برای ساخت انیمیشن «شما چطور زندگی می‌کنید؟»، وی تنها یک دقیقه در ماه کارگردانی می‌کند

گفتنی است بعد از جدا شدن هایائو میازاکی از استودیو جیبلی در سال ۲۰۱۳، این استودیو اعلام کرد که به مدت یک سال از فعالیت‌های فیلمسازی دست کشیده و به فکر تجدید سازمان ساختار اصلی استودیو خواهند بود. آخرین اثری که توسط استودیو جیبلی به نمایش درآمد به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد؛ همان سریال تلویزیونی Ronja که توسط پسر هایائو میازاکی، گورو میازاکی، کارگردانی شد و هم‌اکنون نیز ازطریق آمازون پرایم قابل مشاهده است. طرفداران فیلم‌های انیمیشن، هایائو میازاکی را با آثاری نظیر فیلم Porco Rosso (پورکو روسو)، فیلم Princess Mononoke (شاهزاده مونونوکه)، فیلم The Wind Rises (باد برمی‌خیزد)، فیلم Spirited Away و فیلم Ponyo (پونیو) به خاطر می‌آورند.

یادآوری می‌کنیم انیمه‌های استودیو جیبلی قرار است ازطریق شبکه HBO Max در دسترس کاربران آمریکا قرار بگیرد. این سرویس استریم تازه تأسیس اعلام کرد که با استودیو جیبلی که خانهٔ انیمه‌های تحسین‌شده و برنده جایزه اسکار است، توافقی کرده و حقوق انتشار این انیمه‌ها در آمریکای شمالی را دریافت کرده است. این قرارداد شامل ۲۱ انیمه سینمایی می‌شود که پیش از این توسط GKIDS منتشر شده بودند و شامل انیمه‌هایی چون انیمه Castle in the Sky، انیمه The Cat Returns، انیمه From Up On Poppy Hill، انیمه Howl’s Moving Castle، انیمه Kiki’s Delivery Service، انیمه My Neighbor Totoro، انیمه My Neighbors the Yamadas، انیمه Nausicaä of the Valley of the Wind، انیمه Ocean Waves، انیمه Only Yesterday، انیمه Pom Poko ،Ponyo، انیمه Porco Rosso، انیمه Princess Mononoke، انیمه The Secret World of Arrietty، انیمه Spirited Away، انیمه The Tale of The Princess Kaguya، انیمه Tales From Earthsea، انیمه When Marnie Was There، انیمه Whisper of the Heart و انیمه The Wind Rises خواهد شد.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده