نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Uncut Gems - جواهرات تراش نخورده

فیلم جواهرات تراش نخورده (Uncut Gems) با بازی آدام سندلر به روی پرده سینماها رفت و امتیازات خوب و بالایی را توانست از منتقدان متاکریتیک و راتن تومیتوز کسب کند.

فیلم Uncut Gems یا در زبان فارسی «جواهرات تراش نخورده» یکی از جدیدترین آثار درام، اسرارآمیز، دلهره‌آور، کمدی و جنایی شرکت ای 24 فیلمز (A24 Films) است که به‌دست برادران سفدی یعنی جاشوا و بن سفدی، نویسنده و کارگردان فیلم Good Time (اوقات خوش)، فیلم Heaven Knows What (بهشت چه می‌داند)، فیلم مستندی Lenny Cooke (لنی کوک)، فیلم Daddy Longlegs (بابا لنگ دراز) و فیلم The Pleasure of Being Robbed (لذت مورد سرقت قرار گرفتن) ساخته شده است. در فیلم جواهرات تراش نخورده، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند آدام سندلر در نقش هاوارد رتنر، کویت گارنت در نقش خودش، ایدینا منزل در نقش دینا (همسر هاوارد)، لکیث استنفیلد در نقش دمانی (دستیار هاوارد)، جولیا فاکس در نقش جولیا، اریک بوگوسیان در نقش آرنو، ویکند در نقش خودش، پالوما السسر در نقش کت، کیث ویلیامز ریچاردز در نقش فیل، جود هیرش در نقش گویی، مایک فراچسکا در نقش گری، نوآ فیشر در نقش مارسل و پام کلمنتیف در نقش لکسوز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جواهرات تراش نخورده در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۹ (۸ شهریور ۱۳۹۸) در جدیدترین جشنواره فیلم تلیوراید برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۹ را از بین ۳۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۲ آذر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت بالا و تعدادی هم در قسمت متوسط قرار دارند. توجه تعداد زیادی از منتقدان به سمت آدام سندلر و ایفای نقش فوق‌العاده‌ی او جذب شده بود. علاوه‌بر این، آن‌ها نحوه فیلم‌برداری و زاویه دید داریوش خنجی را هم خیلی دوست داشتند و فوق‌العاده تحسین کردند. این فیلم توسط هیئت ملی بازبینی فیلم، به‌عنوان یکی از ۱۰ اثر سینمایی برتر سال انتخاب شده است. همچنین سندلر، جایزه بهترین بازیگر مرد را هم از طرف این هیئت دریافت کرده است. از طرف دیگر هم ۹۲ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Uncut Gems به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Uncut Gems از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

هاوارد رتنر (با بازی آدام سندلر)، یک جواهرساز کاریزماتیک در شهر نیویورک محسوب می‌شود. این جواهرساز همیشه به‌دنبال راهی است تا امتیاز بزرگ بعدی خود را به‌دست بیاورد و موفقیت جدیدی را به اسم خود ثبت کند. فرصتی برای هاوارد پیش می‌آید که یک سری شرط بندی‌های پر خطر و بزرگ را انجام دهد؛ کاری که باعث شد تا درنهایت ثروت بسیار زیادی را از همین کار به دست بیاورد. حالا هاوارد باید اقداماتی را انجام می‌داد که هم بین کار و خانواده‌اش تعادل ایجاد می‌کرد و هم از دشمنان و مخالفان زیادی که از هر سمت به سراغش می‌آمدند، دوری می‌کرد. علاوه‌بر این هم او به‌شدت در تلاش بود تا بالاخره به آن پیروزی نهایی که دنبالش بود، دست پیدا کند.

Uncut Gems

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Uncut Gems بیندازیم:

رابی کالین | تلگراف

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم جواهرات تراش نخورده، یکی از دلهره‌آورترین و شدیدترین فیلمی بود که من در این سال‌های اخیر دیده بودم. زمانی‌که این فیلم به پایان رسید، من مدام این حس را داشتم که دو ساعت اخیر، از مچ پا، بالای یک گودال تمساح آویزان شده بودم و دقیقا به همین اندازه دلهره داشتم.

جاشوا راث کاف | تایم اوت

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم سینمایی جذاب، با عشق، اهمیت، شور و شوق و البته مهم‌تر از همه ریسک فوق‌العاده زیاد ساخته شده است. شما حتی با فکر کردن به اینکه آن‌ها تازه کار خود را آغاز کرده‌اند، دلهره زیادی را حس خواهید کرد.

جاش لوئیس | فیلم استیج

۹۱ از ۱۰۰

شخصیت هاوارد به‌شدت بر واقعیت غلبه می‌کند؛ آن هم تا جایی که وقتی درنهایت واقعیت به او ضربه می‌زند، فوق‌العاده دردناک و تکان دهنده است.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۹۰ از ۱۰۰

رای دهندگان اسکار وانمود می‌کنند که نمی‌بینند سندلر چه دلقکی است؛ دلقکی که می‌تواند با اراده آهنین خود، با بهترین بازیگرانی که در این ژانر وجود دارند پا به پا پیش برود و مقابل آن‌ها قرار بگیرد.

Uncut Gems

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۹۰ از ۱۰۰

برادران سفدی و همچنین بازیگران این فیلم، آنقدر در این اثر عمیق شدند که فیلم را رسما تبدیل به یک انسان واقعی کردند.

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

فیلم Uncut Gems این حس را به مخاطب می‌دهد که به مدت بیش از ۲ ساعت، درون ذهن یک فرد دیوانه و مجنون گیر افتاده باشی؛ آن هم ذهنی که مدام در حال چرخیدن است. البته که این موقعیت بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است.

دانا استیونز | اسلیت

۴۰ از ۱۰۰

سرعت پیشروی فیلم Uncut Gems، درست همان چیزی است که باید باشد. علاوه‌بر این، کاملا مشخص است که این اثر، حاصل یک چشم‌انداز تسلیم نشدنی است؛ دو موردی که کاملا تحسین برانگیز هستند. اما به نظر من، نتیجه آن به‌نوعی کلاستروفوبیک و البته تا حدودی خسته‌کننده بود. زیرا مدام و در هر صحنه در تلاش بود تا یک موضوع خاصی را که ما از همان ابتدا فهمیده بودیم، بیان کند؛ آن هم چیزی نبود جز اینکه هاوارد یک روح گمشده است و سرنوشت برایش مقدر کرده تا هم کسب‌و‌کار  و هم زندگی شخصی‌اش را به خاک بنشاند و نابود کند.

لازم به ذکر است که این فیلم توانسته رتبه ۱۲ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ به دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Uncut Gems نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای بسیار جذاب و فوق‌العاده سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده