نویسنده: تیم کجارو
// دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۵

راهنمای کامل بازدید از موزه‌های استان هرمزگان

موزه‌های استان هرمزگان از دیدنی‌های این منطقه از ایران است که ما را با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان خطه جنوب کشورمان آشنا می‌کنند.

   موزه‌ها گنجینه‌های ارزشمندی از گذشته‌های یک ملت و سرزمین و حافظ میراث فرهنگی آن‌ها هستند. گنجینه‌هایی که اگر سراغشان برویم ناگفته‌های زیادی دارند که برایمان تعریف کنند.
 
استان هرمزگان موزه‌های متعددی با موضوعاتی چون مردم‌شناسی دارد که در مورد آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این استان اطلاعات خوبی در اختیار بازدیدکننده قرار می‌دهد. در سفرتان به این منطقه از جنوب کشورمان به موزه‌های آن در تور ایران سری بزنید.

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس

موزه خلیج فارس با مردم شناسی بندرعباس

منبع عکس: hchto.ir

موزه‌ی خلیج فارس بندرعباس در مجموعه برکه‌های باران این شهر قرار دارد. این مجوعه شامل شش برکه و آب‌انبار است که متعلق به دوران صفویه هستند. ساختمان این موزه که در سال ۱۳۸۶ خورشیدی بنا شده ویژگی معماری جنوب کشور را نشان‌می‌دهد. این موزه شامل دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است.

بازدید از موزه

موزه خلیج فارس در محله ۲۲ بهمن این شهر بندری و در بلوار پاسداران جنب اداره کل ارشاد قرار دارد. از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ عصر می‌توانید ساعاتی را در این موزه و برکه‌های باران سپری کنید.

موزه آب بندرعباس

موزه آب بندرعباس

اگر علاقه‌مند هستید با وسایل مرتبط با آب در فرهنگ مردمان استان هرمزگان آشنا شوید و بدانید مردمان جنوب چطور برای حفر قنات و رسیدن به آب تلاش می‌کردند، حتما در سفر به بندرعباس به موزه یا گنجینه‌ی آب این شهر بندری سر بزنید. در این گنجینه انواع کوزه (جهله)، خمره آب (کروش)، خمره‌های سنگی (موو)، پایه مشک (مشک تروز) به همراه تصاویری از آب، گاوچاه و چاه چرخ گاوی در معرض نمایش است. قدمت بنای موزه نیز به دوران صفوی بر می‌گردد.

آدرس موزه

برای دیدن موزه آب بندرعباس به بلوار امام خمینی این شهر مراجعه کنید.

موزه معبد هندوها

معبد هندوها-بندرعباس

منبع عکس: نیما ابوالقاسمی

برای دیدن مجسمه‌های هندوها و آشنا شدن با محل عبادت آن‌ها در بندرعباس به دیدن معبد هندوها باید رفت. در دوره‌ی قاجار و در زمان مظفرالدین شاه، فردی به نام محمد حسن خان سعدالملک از رجال و حکام محلی بندرعباس بود. سعدالملک اجازه ساخت معبدی را برای هندوهای این شهر صادر کرد و تجار هندی با جمع‌آوری هدایایی از هم کیشان خود این معبد را بنا کردند. زمانی‌که این معبد ساخته شد، از آن‌جا که مردمان قدیم بندرعباس در زبان محلی خود هندوها را «گور» یا «گیر» می‌نامیدند، این معبد نیز به «گوران» معروف شد. هندوها تا اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل پهلوی در این بندر بودند و بعد از بازگشت به کشورشان وسایل این معبد را با خود بردند. این مکان از آن‌ها به یادگار باقی‌‌‌‌مانده و به یکی از دیدنی‌های این شهر و به یکی از موزه‌های بندرعباس تبدیل شده است. این بنا از یک فضای چهارگوش با گنبدی مزین به مقرنس‌های زیبا بر فراز آن تشکیل شده و در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازدید از موزه

موزه معبد هندوها در خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی بازار روز بندرعباس قرار دارد. ساعت بازید از ۹ صبح تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ی شماره‌ی: ۳۳۶۸۷۱۹۴-۰۷۶ تماس بگیرید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده