نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

نگاهی به شکست‌ها و اشتباهات پلی‌استیشن در ۲۵ سال گذشته

به مناسبت ۲۵ سالگی پلی‌استیشن، در این مطلب نگاهی به شکست‌های این برند و روز‌های سختی خواهیم داشت که پشت سر گذاشته است. با زومجی همراه باشید.

اکثر شرکت‌ها و برند‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی، مجموعه‌ای از روز‌های پر فراز و نشیب هستند.  درست است که سونی این روز‌ها به لطف پلی‌استیشن 4 و موفقیت‌هایش در زمینه بازی‌های انحصاری یا فروش کنسول حسابی روز‌های خوبی را پشت سر می‌گذارد و طرفدارانش هم بی‌صبرانه منتظر کنسول بعدی این شرکت هستند، اما در عمر ۲۵ ساله برند پلی‌استیشن، شکست‌های مختلف هم کم نبوده و حال که سالگرد ۲۵ سالگی پلی‌استیشن است، بد نیست تا نگاهی هم به شکست‌های این برند در این سال‌ها داشته باشیم. این آیتم اولین بار در لودینگ ۷۵ پخش شده بود:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

بدون شک یکی از بدترین تصمیمات سونی طی این سال‌ها، مربوط به عرضه و معرفی کنسول پلی‌استیشن 3 می‌شود؛ کنسولی که قرار بود بعد از موفقیت‌های عالی پلی‌استیشن 2 روانه بازار شود و همه منتظر بودند تا سونی بتواند عملکرد عالی که با کنسول قبلی داشت را تکرار کند. ولی اولین اشتباه، تعیین قیمت اولیه کنسول بود؛ جایی که قیمت ۵۹۹ دلاری اعلام‌شده توسط سونی یک شوک واقعی به همه وارد کرد و این در حالی بود که در طرف مقابل، مایکروسافت مدل پایه ایکس‌باکس 360 را با قیمت ۲۹۹ دلار و مدل پرمیوم را با قیمت ۳۹۹ دلار معرفی کرده بود! این مساله، کنار معماری پیچیده PS3 که داد خیلی از بازیساز‌ها را هم درآورده بود، باعث شد تا پلی‌استیشن 3 کلا کنسول پرحاشیه‌ای شود که البته با وجود این حاشیه‌ها بازهم فروش خیلی خوبی داشت. البته یک مورد عجیب دیگر راجع به PS3، این بود که کنترلر‌های اولیه این کنسول فاقد قابلیت ویبره بودن و بعدا پس از انتقادات مختلف، سونی قابلیت لرزشی را به کنترلر‌های این کنسول اضافه کرد! جالب است که این، تنها تصمیم عجیب سونی راجع به کنترلر‌های این کنسول نبود و یکی دیگر از این کارها صفحه کلید این کنترلر بود که برخلاف صفحه کلید کنترلر ایکس‌باکس 360، به قسمت بالایی کنترلر وصل می‌شد و به همین دلیل هم دسترسی به آن خیلی سخت و آزاردهنده بود.

یکی دیگر از شکست‌ها و اشتباهات سونی، به پلی‌استیشن Move مربوط می‌شود. پس از اینکه کنسول Wii نینتندو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، سونی و مایکروسافت تحت تاثیر کنترلر حرکتی این کنسول قرار گرفتند و برنامه سونی برای ساخت وسیله‌ای مشابه، Move بود. با این حال می‌توان گفت که Move آنقدر دیر آماده و عرضه شد که دیگر نتوانست از هایپ کنترلر‌های حرکتی Wii استفاده کند و به همین دلیل از همان زمان اولیه عرضه، فروش خیلی کمی را تجربه کرد و همین هم باعث شد تا بازیسازها خیلی علاقه‌ای به ساخت بازی‌های سازگار با این کنترلر نشان ندهند. درست است که Move بعدا برای هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR هم مورد استفاده قرار گرفت اما خود این هدست هم اگر یک شکست در نظر گرفته نشود، قطعا موفقیت چندانی هم نیست که بتواند Move رو احیا کند.

اما سونی، اتفاق‌های جالبی هم با کنسول‌های دستی تجربه کرده است؛ پلی‌استیشن پرتابل یا همان PSP، یک کنسول دستی واقعا موفق بود که نهایتا هم توانست چیزی حدود ۸۲ میلیون دستگاه فروش کند. اما پس از این کنسول، سونی با طلسم عجیبی راجع به کنسول‌های دستی روبه‌رو شد و پس از اینکه مدلی از PSP یعنی PSP Go با استقبال خیلی ضعیفی روبه‌رو شد، نوبت به پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۱۱ رسید که اصلا و ابدا قابل مقایسه با PSP نبود و آنقدر فروش بدی تجربه کرد که حتی سونی پس از مدتی دیگر قید انتشار آمار فروشش را زد و به گفته منابع مختلف، تا سال ۲۰۱۸ فروش این کنسول به چیزی حدود ۱۶ میلیون دستگاه رسیده است! ویتا آنقدر محصول شکست‌خورده‌ای بود که حتی خود سونی هم چندی پیش اعلام کرد دیگر علاقه چندانی به کار در زمینه کنسول‌های دستی ندارد.

پلی استیشن ویتا

برند پلی‌استیشن البته شکست‌ها و اتفاقات بد دیگر‌ی هم در این ۲۵ سال پشت سر گذاشته است؛ برای مثال پلی‌استیشن Home قرار بود یک شبکه مجازی اجتماعی برای گیمر‌ها و کاربران پلی‌استیشن 3 باشد ولی با وجود جذابیت اولیه که توانست کاربران زیادی را هم جذب کند، به مرور Home هم جذابیتش را از دست داد و در نهایت هم سونی کلا قید آن رو زد و غیرفعالش کرد. یا مثلا یکی از بدترین اتفاقاتی که در تاریخ ۲۵ ساله پلی‌استیشن رخ داده، هک شدن شبکه پلی‌استیشن در سال ۲۰۱۱ بود؛ اتفاقی که تحت تاثیر اون اطلاعات ۷۷ میلیون کاربر این شبکه دزدیده شد و از آن بدتر، اینکه فرایند رفع این مشکل توسط سونی چیزی حدود یک ماه تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل ادامه پیدا کرد و خب خودتان تصور کنید که کاربران در یک ماهی که قادر به تجربه درست و حسابی بازی‌ها نبودند چه حالی داشتند! این اتفاق همچنین هزینه‌ای ۱۷۱ میلیون دلاری روی دست سونی گذاشت.

به هر حال پلی‌استیشن هم مثل هر برند دیگر‌ی در دنیای بازی‌های ویدیویی، دوران پر فراز و نشیبی داشته و مواردی که اشاره کردیم، برخی از شکست‌ها و اتفاقات بدی بودند که در این سال‌ها برای پلی‌استیشن رخ دادند. شما هم اگر مورد دیگری به ذهن‌تان می‌رسد، آن را با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده