نویسنده: مهرداد داودی
// یکشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵

فریدون جیرانی از بازتاب زندگی مردم در فیلم‌های عامه پسند ایرانی می‌گوید

فریدون جیرانی اخیرا از گستردگی بازتاب زندگی مردم در فیلم‌های عامه پسند گفته است.

مبحث فیلم‌های عامه‌پسند یکی از مباحث پربسامد در مطالعات فرهنگی است. چگونگی بازتاب زندگی اقشار مختلف جامعه در این فیلم‌ها و البته برداشت‌های عامه‌ی مردم از این فیلم‌ها، در بحث مطالعات فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارند. از دیگر موارد مورد توجه در باب مطالعات فرهنگی، بررسی دلیل‌های اقبالِ مخاطبین به این فیلم‌ها است. بنابر جدیدترین اخبار سینمای ایران، فریدون جیرانی، کارگردان و مجری ایرانی اخیرا در باب فیلم‌های عامه‌پسند صحبت کرده است. جیرانی معتقد است زندگی مردم در فیلم‌های عامه‌پسند بازتاب بیشتری نسبت به فیلم‌های به زعم او روشنفکرانه دارد. فریدون جیرانی درمورد فیلم‌های عامه‌پسند به قرار زیر صحبت کرده است:

در «گنج قارون» بیشتر می‌توان جامعه آن دوران را دید تا در خشت و آینه. این به معنای آن نیست که در فیلم‌های روشنفکران چنین چیزهایی وجود ندارد، بلکه به شخصه در تحلیل تاریخی سینمای عامه‌پسند نکات بیشتری از جامعه پیدا کرده‌ام. همان‌طور که در آینده هم می‌توان خیلی صحبت‌ها در مورد سینمای عامه‌پسند امروز ایران مطرح کرد. الان شاید این فیلم‌ها را مبتذل بنامیم، اما ده سال دیگر راجع به آنها صحبت خواهیم کرد و تحلیل می‌کنیم که اینها از کجا آمده‌اند و چرا به این شکل؟

فریدون جیرانی علاوه بر کارگردانی، سابقه فعالیت در مطبوعات و اجرای برنامه‌های سینمایی را نیز دارد. جیرانی فیلم‌های مختلفی مانند «خفه‌گی»، «قرمز»، «آب و آتش»، «صورتی»، «سالاد فصل»، «شام آخر» و «پارک وی» را ساخته است. این کارگردان سابقه اجرای برنامه‌های سینمایی «هفت»، «سی و پنج» و «کافه آپارات» را در کارنامه دارد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده