نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه Stuffed

انیمیشن کوتاه Stuffed اثری است در سبک استاپ موشن که برخلاف پوسته‌ی نسبتا ساده‌ی داستانش، حاوی پیام‌هایی تاثیر گذار، بعضا تاریک و حائز اهمیت است. با معرفی این اثر زیبا زومجی را همراهی کنید.

یکی از نکات مثبت برخی از آثار کوتاه، خلاصه کردن کلام، صریح بودن آنان در بیان مفهوم خود و پرهیز از پریدن به شاخ و برگ‌های اضافه و فرعی است. آثار کوتاه چه به دلیل محدودیت در بودجه و چه به دلیل تصمیم پیشین تیم سازنده، فرصت زیادی برای آماده سازی مخاطب، پرداختن به پیشینه‌ی شخصیت‌ها و وقایع و اتلاف وقت را ندارند، پس باید کلام تا حد امکان صریح یا تمثیل و استعاره‌ی استفاده شده بسیار قدرتمند باشد تا بیننده یا خواننده ضمن دریافت پیام اثر و تحت تاثیر قرار گرفتن توسط آن، ضعفی در پردازش، زمینه سازی و بیان پیام احساس نکنند؛ انجام درست این کار، بر خلاف بسیاری از تصورات، عملی بسیار دشوار است و به همین دلیل، بسیاری از آثار کوتاه ممکن است عجیب و بی معنی به نظر برسند یا پیام اثر آنطور که باید نتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. انیمیشن کوتاه Stuffed، اثر فارغ التحصیلی شش دانش آموخته‌ی دانشکده‌ی تصویر سازی دیجیتال Supinfocom فرانسه، یکی از این دسته آثار است که توانسته در پس داستانی کوتاه و مختصر، استعاره‌‌هایی قوی و تامل برانگیز را بیان کند و به مسائلی مهم بپردازد. با وجود آنکه هدف الیس سیمولی، کارگردان و آهنگساز این انیمیشن، و همکارانش در ساخت این انیمیشن بی دیالوگ هفت دقیقه‌ای مخاطب قرار دادن بینندگان کم سن و سال و گوشزد کردن درس‌هایی مهم از زندگی به ایشان بوده است، محصول نهایی به قدری با کیفیت است که تماشای آن برای بزرگسالان نیز خالی از لطف نیست. ماحصل تلاش نسبتا طولانی تیم شش نفره‌ی فرانسوی Stuffed، انیمیشنی زیبا و چشم نواز در سبک استاپ موشن است، که داستانی تلخ و شیرین با درون مایه‌ای نسبتا تاریک را با زبانی جهانی روایت می‌کند.

stuffed

صحنه‌ی آغازین تاریک انیمیشن Stuffed، بینندگان را با شخصیت اصلی داستان و مشکل بزرگی که در زندگی دارد معرفی می‌کند؛ شخصیت اصلی این داستان، عروسکی پنبه‌ای به شکل گربه‌ای سیاه است که با مشکل عصبانیت حاد دست و پنجه نرم می‌کند. طی واقعه‌ای شوک آور، عصبانیت این گربه‌ی عروسکی باعث بروز اتفاقی تلخ می‌شود و از همین رو، گربه خانه‌اش را ترک گفته و سر به صحرا و جنگل می‌گذارد تا شاید روزی بتواند خود و راه حل مشکل بزرگش را پیدا کند. گربه در مسیر سفرش به زرافه‌ای برمی‌خورد و همین آغازگر رابطه‌ای عجیب میان این دو است؛ علیرغم تندخویی و عدم علاقه‌ی گربه به معاشرت، زرافه تلاش فراوانی می‌کند تا دل او را بدست آورد و یک دوستی میانشان شکل بدهد. بعد از گذشت چند مدت، مهر و محبت زرافه باعث می‌شود که دل سنگ گربه کمی تا قسمتی نرم شود، اما دیری نمی‌پاید که حسادت باعث بروز اتفاقی بزرگ در رابطه‌ی این دو می‌شود.

Stuffed شعری تک بیتی است که یک غزل حرف برای گفتن دارد

Stuffed شعری تک بیتی است که یک غزل حرف برای گفتن دارد؛ این انیمیشن داستانی ساده را روایت می‌کند که می‌توان تمام آن را در یک پاراگراف نوشت، اما در پس آن، مفاهیم و موضوعاتی مختلف، با لحنی تاثیر گذار روایت می‌شوند که درس زندگی به شمار می‌روند. آثار کوتاه بسیاری وجود دارند که سعی دارند با استفاده از زبان تمثیل و بیان ساده، مفاهیم مهم و عمیق را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند و به جرئت می‌توان گفت که انیمیشن Stuffed یکی از انیمیشن‌هایی است که در راس این آثار قرار دارند؛ Stuffed درس‌هایی مهم از اهمیت دوستی، کنترل عصبانیت، حسادت، مبارزات درونی و روابط درونی انسان‌ها به بیننده می‌دهد. این دسته از انیمیشن‌ها درست مثل یک کتاب خوب یا یک کلاس پر محتوای درس علوم اجتماعی یا پرورشی می‌توانند در رشد ذهنی و اجتماعی کودکان نقش داشته باشند. سال گذشته، شرکت دیزنی نیز اقدام به انتشار آثار کوتاه مشابهی نظیر Purl و Kitbull کرد، که می‌توانید آن‌ها را در آرشیو انیمیشن‌های کوتاه زومجی تماشا کنید. به طور کلی دورنمای تیم Stuffed در ساخت این انیمیشن، روایت مستقیم داستان، بدون برگشت به گذشته و روایت دوباره‌ی اتفاقات به هر دلیل است. این رفتار باعث می‌شود که این انیمیشن همچون قطار شهر بازی روندی غیرقابل پیش بینی و مهیج داشته باشد.

stuffed

در بخش‌های دیجیتال طراحی به عمد حرکاتی انجام می‌شود که انیمیشن کمی مبتدی به نظر برسد تا حال و هوای اثر بیشتر به انیمیشن‌های دست ساز شبیه باشد

در کنار داستان تاثیر گذار و نمادگرایی قدرتمند این اثر، انیمیشن استاپ موشن بسیار زیبای Stuffed که با تصویر سازی کامپیوتری سه بعدی نیز ترکیب شده، یکی از نقاط قوت این اثر به شمار می‌آید. طراحی شخصیت‌های این اثر بسیار جذاب و پر از جزئیات است و حرکات بسیار نرم و جذاب طراحی شده است؛ برای مثال نگاهی به سبک راه رفتن جذاب زرافه بیاندازید تا تحت تاثیر پویا نمایی روان این تیم جوان قرار بگیرید.

از آنجایی که در پویا نمایی این اثر از المان‌های سبک استاپ موشن استفاده شده، در بخش‌های دیجیتال طراحی به عمد حرکاتی انجام می‌شود که انیمیشن کمی مبتدی به نظر برسد تا حال و هوای اثر بیشتر به انیمیشن‌های دست ساز شبیه باشد. الیس سیمولی در رابطه با این مسئله می‌گوید:

این مسئله خیلی اهمیت داشت که انیمیشن خیلی روان و بی نقص به نظر نرسد، تا حال و هوای طراحی کامپیوتری بر محصول نهایی چیره نشود.

دانلود انیمیشن از آپارات

Stuffed از آن دسته آثار است که بهتر از هر نصیحت یا گوشزدی می‌توان مسائلی مهم و تامل برانگیز را بینندگان، به خصوص مخاطبین کم سن و سال‌تر، جا بیاندازد. این انیمیشن بدون اینکه از زبانی برنده و تیز استفاده کند، به مفاهیمی تاریک می‌پردازد که هر کسی از پس بیان آن‌ها برای کودکان برنمی‌آید. در سوی دیگر ماجرا، انیمیشن این اثر زیبا و چشم نواز است و با سبک روایت این اثر هماهنگی خاصی دارد. در نهایت، می‌توان گفت انیمیشن Stuffed اثری است که به معنای واقعی کلمه از هیولاهای درون انسان و اهمیت دوستان خوب برای مبارزه با آنان می‌گوید و حقا هم این کار را به خوبی انجام می‌دهد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده