// پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

تحلیل و بررسی پچ 7.23 بازی Dota 2

چه کسی فکرش را می‌کرد در روزهایی که انتظار دو هیروی Snapfire و Void Spirit را می‌کشیدیم، ۶۲ آیتم به بازی اضافه شود! هم‌اکنون شما در حال تجربه یکی از بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین پچ‌های بازی Dota 2 هستید. با زومجی همراه باشید تا به تحلیل و بررسی و گمانه‌زنی راجع به تغییرات آن بپردازیم.

آنالیز و بررسی نسخه‌های مختلف پچ بازی Dota 2 یکی از دغدغه‌های کاربران این بازی محبوب به شمار می‌رود چرا که تغییرات انجام شده در پچ بازی سبب می‌شود تا بسیاری از روش‌ها و استراتژی‌های بازی تغییر کند و در نتیجه هم‌سازی با این تغییرات برای بسیاری از کاربران نوعی چالش را به وجود آورد. در هر سری از مطالب «تحلیل و بررسی پچ بازی Dota 2» سعی می‌شود تا به بررسی و تحلیل پچِ به روزِ بازی Dota 2 پرداخته شود و با پررنگ کردن بخش‌های مهم آن، نکات لازم و کاربردی که کاربران مختلف می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند بیان شوند. پیش از ورود به بررسی و آنالیز پچ، ذکر چند نکته ضروری است:

  • هدف این مطلب به هیچ عنوان پوشش خبری و ترجمه خط به خط پچ‌های Dota 2 نیست بلکه تنها سعی می‌شود تا نکات مهم و کلیدی پچ، با رویکرد بررسی و تحلیل بازتعریف شوند. بنابراین بسیاری از مباحث پایه‌ایِ Dota 2 شامل این مطلب نخواهند شد.

  • مبنای بسیاری از تحلیل‌ها و نتایج، استفاده از آمار و مستندات به روز است و زومجی برای این کار از سایت Dotabuff به‌عنوان مرجع استفاده خواهد کرد. بااین‌حال سعی شده است تا تجربیات نویسنده نیز به‌عنوان مکمل به تحلیل و بررسی‌ها اضافه شود.

  • شما نیز می‌توانید از سایت مرجع Dotabuff برای بررسی بازی‌های خود با جزییات بیشتر استفاده کنید و در صورت لزوم، آن را با زومجی یا دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. برای این کار کافی است در قسمت تنظیمات بازی، تیک گزینه Expose Public Match Data را زده باشید. سپس با مراجعه به سایت Dotabuff و لاگین کردن در آن، از ویژگی‌های کاملا شخصی‌سازی شده آن استفاده کنید.

در یک ماه اخیر بیشتر تغییرات انجام گرفته در بازی Dota 2 شامل پیاده‌سازی جزییات سیستم Match Making شده بود، آن هم درحالی که اغلب بازیکنان انتظار انتشار پچ 7.23 را می‌کشیدند. اما به محض انتشار پچ 7.23 حجم تغییرات اعمال شده بر بازی به‌حدی زیاد بود که خاطره پچ معروف 7.00 برای بسیاری از کاربران زنده شد و از همین روی اکنون ما در حال صحبت کردن در مورد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پچ‌های تاریخ بازی Dota 2 هستیم. ۶۲ آیتم جدید به بازی اضافه شد (که البته دوتای آن تاکنون حذف شده است)، هر بازیکن دارای یک کوریر منحصربه‌فرد خودش است، ساید شاپ‌ها حذف شده‌اند و ظرفیت سقف لول هر هیرو به 30 افزایش پیدا کرده است. تمامی اینها خودشان به‌تنهایی به اندازه دو یا سه پچ مجزا حامل نکات فراوانی هستند و جالب اینجا است که به محض انتشار پچ 7.23 اضافه شدن دو هیروی جدید Void Spirit و Snapfire میان این حجم تغییرات گم شد! شاید بهتر می‌بود اگر ولو و آیس‌فراگ اعمال این میزان تغییرات را به مرور انجام می‌دادند تا هم بازیکنان دچار سردرگمی نشوند و هم جای آنالیز و تحلیل برای همه ما راحت‌تر باشد. دلیل انتشار دیرهنگام مطلبی که می‌خوانید عدم ثبات گیم‌پلی بازی پس از تغییرات بزرگ و فروانی است که همچنان نیز با انتشار ریزپچ‌های متوالی 7.23a، 7.23b و 7.23c در حال وقوع هستند. از این روی، آنچه در ادامه خواهید خواند تنها نگاهی به مهم‌ترین تغییرات پچ 7.23 بازی Dota 2 و گمانه‌زنی درمورد تغییرات گیم‌پلی آن است.

توجه: باتوجه‌به حجم عظیم تغییرات انجام شده در پچ 7.23 و احتمال انتشار ریزپچ‌های متوالی بیشتر، در این مطلب تنها به سرفصل تغییرات اساسی و کلیدی بازی Dota 2 پرداخته خواهد شد.

بخش اول: تغییرات کلی

بلاخره هر بازیکن دارای یک کوریر مجزا شده است، بازگشتی به روزهای اول بازی Dota 2 که خب خداروشکر مفهوم مجادله بر سر اینکه اولویت استفاده از کوریر با چه کسی است در بازی از بین رفته است. از طرفی هر کوریر حکم منبع پول را برای هر بازیکن به‌صورت مجزا داراست؛ پس حفاظت از کوریر دیگر یک وظفه شخصی به شمار می‌رود؛ از طرفی احتمال می‌رود که عمل شنیع خودکشی کوریر نیز به مرور از بین برود (امیدوارم!). اما شاید مهم‌ترین تغییرات کوریر به جایی باز می‌گردد که آن‌ها می‌توانند از لول ۱۵ و ۲۵ از آیتم‌ها استفاده کنند. این برای بازیکنانی که به میکروکنترل یونیت‌ها عادت و تسلط دارند خبر خوشحال‌کننده‌ای است. احتمالا در سطح حرفه‌ای مسابقات بازی Dota 2 باید شاهد حرکات جدید و جذابی باشیم که فقط توسط کوریرها انجام می‌شود. تا پیش از این، حداکثر استفاده از کوریر برای روشن کردن بخشی از مپ بازی (عموما Roshan Pit) بود اما حالا معادلات استفاده از کوریر بسیار جدی‌تر، دقیق‌تر و بیشتر شده است.

تغییرات اعمال شده در بخش واردها نیز چندین قدم روبه جلو است. مهم‌‎ترین‌هایِ آن نیز حذف هزینه واردِ Observer و اضافه شدن گلد به آن کسی است که True Sight را برای ازبین‌بردن وارد حریف فراهم کرده است. امیدوارم و امیدواریم با این تغییرات دیگر هیچ ساپورتی کمبود گلد را برای نخریدن وارد بهانه نکند. از طرفی این را هم به یاد داشته باشید که وقتی عمل وارد و دیوارد برای ساپورت بسیار آسان‌تر شده، انتظار از او برای شرکت در درگیری‌ها هم بیشتر می‌شود چرا که وقتی وارد و دیوارد کردن هزینه‌ی زیادی ندارد، یک ساپورت باید بیش‌ازپیش روی آیتم‌های کلیدی خود سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به واکنش در درگیری‌ها حساس‌تر باشد.

یکی از عوامل رسیدن به لول‌های بالاتر، کنترل روی Outpostها خواهد بود

سایدشاپ‌ها حذف شده‌اند و جای خود را به Outpostها داده‌اند. این تغییر دو نکته اساسی را بیان می‌دارد؛ اول اینکه باتوجه‌به افزایش سقف لول هیروها، کسب XP خیلی خیلی بیشتر از قبل حیاتی شده است، بدین معنا که یکی از عوامل رسیدن به لول‌های بالاتر، کنترل روی Outpostها خواهد بود. دوما، تسلط روی مپ نیز حالا بیشتر از قبل معنا پیدا می‌کند. خاصیت مهم‌تر Outpostها این است که دید خوبی به تیم می‌دهند و از طرفی قابلیت تلپورت به آن را برای تیم فراهم می‌کنند. این یعنی Outpostها آمده‌اند تا کنترل روی جبهه‌ی خودی از مپ و همچنین لول آپ سریع‌تر را به بازیکن گوشزد کنند. نکته جالب اما اینجا است که موقعیت قرارگیری Outpostها دقیقا با سایدشاپ‌ها عوض شده است، یعنی گوشه‌ای‌ترین نقطه از بازی. درحالی‌که شاید بهتر می‌بود برای چالش‌برانگیزتر شدن درگیری بر سر Outpostها، موقعیت آن‌ها به شکل متقارن به مرکز مپ نزدیک‌تر می‌شد. اما به نظر می‌رسد همین یک تغییر کوچک ممکن بود بازیکنان بیش از این سردرگم کند، از این روی احتمال اینکه در پچ‌های بزرگ‌تر آینده، موقعیت مکانی Outpostها در مپ بازی تغییر کند، دور از انتظار نیست، تجربه‌ای که به‌طور مشابه در مورد Shrineها نیز رخ داد.

بخش دوم: آیتم‌ها

جدا از تغییرات اعمال شده برای آیتم‌های قدیمی، اضافه شدن ۶۲ آیتم جدید در نوع خودش جالب و حتی آزاردهنده است، آن هم زمانی‌که بخواهیم خواص هر یک از این آیتم‌ها را با هیروها و ترکیب با سایر آیتم‌ها در نظر بگیریم، در آن صورت به بی‌شمار سناریوی جدید و جالب می‌رسیم که در مخیله خودمان نیز نمی‌گنجد. از این روی در بخش آیتم‌ها، ابتدا به بررسی تغییرات آیتم‌های قدیمی پرداخته و سپس به آیتم‌های جدید اضافه شده تنها از موضع کارکرد و تاثیر بر استراتژی بازی نگاهی خواهیم کرد چرا که آنالیز یک‌به‌یک این همه آیتم جدید، خود مطلبی مفصل می‌طلبد که تازه باز هم ممکن است دقیق و کامل نباشد.

اولین نکته مهم، حذف Stout Shield و اضافه شدن قابلیت آن به یک ویژگی ذاتی در هیروها بازمی‌گردد. اگرچه همین ویژگی در پچ 7.23c نرف شد اما نکته‌ای در آن نهفته که لازم به توجه است. آیتم جایگزین بازی برای شروع به Buckler جدید تغییر یافته است. حذف Stout Shield و تبدیلش به یک قابلیت ذاتی و نرف شدن آن قابلیت ذاتی بدین معنا است که در ابتدای بازی، میزان Armor از Damage Block مهم‌تر است. خاصیت Damage Block نیز زمانی معنا می‌یابد که بخواهید آیتم‌هایی مانند Poorman’s Shield یا Vanguard را داشته باشید. این نکته ظریف بار دیگر بر اهمیت Armor در بازی تاکید می‌کند.

آیتم Vladmir's Offering روی کاغذ خیلی بیشتر از قبل نرف شده است اما تغییرات اعمال شده در ویژگی‌های آن نشان می‌دهد که این آیتم بیش از هر زمان دیگری به درد پوزیشن آفلین می‌خورد. اما مشکل اساسی آن قیمت بالای آن است (خصوصا که در پچ 7.23c بیشتر هم شده) که خب در مقایسه با ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، چندان گزینه قابل اعتنایی نیست مگر آنکه وضعیت تیم خودی خیلی بهتر از تیم حریف باشد و قصد داشته باشید مدام وارد درگیری شVoid Spirit یا عمل Push را سریع‌تر پیش ببرید.

Dota 2 items

Helm of the Dominator حالا گزینه خیلی بهتری برای هیروهایی نظیر Chen است و یکی از دلایلی که در سطح حرفه‌ای شاهد حضور این هیرو هستیم، به تغییرات این آیتم بازمی‌گردد. اساسا تمام هیروهایی که با میکروکنترل کار می‌کنند یا یونت‌های زیادی را تحت کنترل خود دارند، حالا می‌توانند از این آیتم بیش‌ازپیش استفاده کنند.

Drum of Endurance در پچ قبلی حکم همان Ring of Aquila حذف شده را داشت که البته حالا با بازگشت آن به بازی، خواص Drum of Endurance نیز به حالت قبل بازگشته است. آیتم Bloodstone حالا معنای بهتر و بیشتری برای هیروهای Spell Damage Based می‌دهد؛ هم از نظر آیتم‌های پایه و هم از نظر خواصی که بعدتر ارائه می‌دهد. نرف شدن آیتم Blade Mail نیز خبر بدی برای بازیکنان و هیروهایی است که این آیتم جز آیتم‌های ثابت آن‌ها به شمار می‌رفت چرا که خاصیت Return آن دیگر روی هیروهای Spell Immune کار نخواهد کرد. در پج 7.23c نیز آیتم‌های Bracer، Null Talisman و Wraith Band مقدار کمی ارزان‌تر شده‌اند که خب این موضوع برای فاز Early Game در بازی تغییر مثبتی است.

اما بخش عظیم تغییرات آیتم‌ها به اضافه شدن نوع جدیدی از آیتم‌ها تحت عنوان نیوترال باز می‌گردد. این آیتم‌ها که تعدادشان نیز بالاست، بر مبنای شانس و ازطریق فارم در جنگل به دست می‌آیند. خواندن خواص آن‌ها برای اولین‌بار توسط بسیاری از بازیکنان، این تفکر را به اشتباه وارد ذهن بسیاری کرده بود که وقتی حالا شاهد این حجم از آیتم‌های متنوع در بازی هستیم، ممکن است اصلا یک نقش یا پوزیشن جدید در بازی تعریف شود که کارش فقط و فقط فارم کردن در جنگل باشد و آیتم‌های به دست آمده را در اختیار سایر هم‌تیمی‌ها قرار دهد. در ادامه توضیح خواهم داد که هدف آیس‌فراگ از این تغییر دقیقا چیست و چرا آنچه در روزهای اول برداشت شد تماما اشتباه است.

نکته اولی که باید بدانید این است که به دست آوردن این آیتم‌ها کاملا متکی به شانس است، خصوصا اینکه ضریب و تعداد دراپ شدن آن‌ها در 7.23a کمتر هم شد. بنابراین اختصاص دادن یک هیرو به فارم در جنگل تنها برای به دست آوردن آیتم‌های نیوترال کاملا اشتباه است مگر هیروهایی مانند Meepo یا Antimage که همواره بخش اعظم فارم خود را ازطریق جنگل به دست می‌آورند. نکته دوم آنکه قدرت هر رده از آیتم‌های نیوترال رابطه مستقیمی با زمان بازی دارد، یعنی آیتم‌های قوی‌تر در زمان طولانی‌تری از بازی دراپ می‌شوند. ترکیب این دو نکته بیان‌گر یک سناریوی جدید برای بازی است.

Dota 2 Neutral

اختصاص دادن یک هیرو به فارم در جنگل تنها برای به دست آوردن آیتم‌های نیوترال کاملا اشتباه است

فرض کنید همچنان در پچی به سر می‌بریم که آیتم‌های نیوترال وجود ندارند و مثلا تیم حریف کنترل لاین‌ها را به دست گرفته است اما همچنان با احتیاط Push می‌دهد و منتظر است تا شما را وادار به یک درگیری کند. در چنین شرایطی، تیمی که عقب‌تر است که معمولا مشغول به فارم در جنگل می‌شود تا در صورت درگیری یا دفاع بهتر و قوی‌تر ظاهر شود. حال چه می‌شد اگر در چنین حالتی، به تیمی که عقب‌تر است، این فرصت را بدهیم تا در جنگل بتواند آیتم‌هایی را به دست آورد که بر پیروزی و برگرداندن نتیجه بازی تاثیر بگذارد؟ هدف از ایجاد آیتم‌های نیوترال دقیقا همین است با این تبصره که برای هر بازه زمانی از بازی، آیتم‌هایی متناسب با همان بازه را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید سرنوشت بازی را عوض کنید.

برای مثال در فاز Early Game آیتم‌های نیوترال سطح ۱ و ۲ به دست می‌آیند. با نگاهی به خواص آن‌ها متوجه می‌شوید که میزان قدرت و تاثیر آن‌ها رابطه مستقیمی با همین فاز از بازی دارد. اگر در فاز Early Game به هر دلیلی مجبور به فارم در جنگل شدید، در آن صورت ممکن است آیتم‌هایی را به دست آورید که تیم شما را در همین فاز از بازی جلوتر بیاندازد. به همین ترتیب تکلیف سایر آیتم‌های نیوترال دیگر در سطوح بالاتر مشخص می‌شود. مثلا فرض کنید در فاز Late Game به سر می‌برید و تیم حریف بسیار قوی‌تر از شما ظاهر شده است و تسلط کاملی روی مپ و لاین‌ها دارد. شما نیز محدوده اندکی را برای فارم در جنگل خودی در اختیار دارید. در همین موقع، ناگهان به آیتمی مانند Prince's Knife برسید و آن را در اختیار Sniper تیم خودی قرار دهید! چه می‌شود؟ به یقین امکان بازگشت تیم شما به بازی و حتی پیروزی فراهم می‌شود.

فلسفه پدید آمدن آیتم‌های نیوترال افزایش راه‌ها و استراتژی‌ها برای پیروزی در بازی است

فلسفه آیتم‌های نیوترال دقیقا بر همین مبناست. چنانچه شما به هر دلیلی از بازی عقب افتاده و کنترل جریان آن را از دست داده‌اید، آیتم‌های نیوترال تاثیر مستقیمی بر Comeback شما خواهند داشت یا مثلا فرض کنید بارها با تیم حریف وارد درگیری شده‌اید اما نه شما قادر به پیروزی هستید و نه تیم حریف و بازی عملا وارد فاز فرسایشی می‌شود. در این حالت یک یا چند آیتم بسیار قوی‌تر از آیتم‌های اصلی بازی می‌توانند سرنوشت بازی را تعیین کند. بنیان و فلسفه پدید آمدن آیتم‌های نیوترال افزایش راه‌ها و استراتژی‌ها برای پیروزی در بازی است. البته این نکته را نباید از یاد برد که چنانچه شما در تیم به ظاهر پیروز و مسلط باشید، بهتر است قبل از اینکه تیم حریف در جنگل فارم کند و شانس پیروزی را برای خود رقم بزند، سریع‌تر بازی را تمام کنید قبل از اینکه دیر بشود.

نکته دیگر فلسفه آیتم‌های نیوترال قابلیت به اشتراک‌گذاری آنهاست، نکته‌ای که ازطریق دستکاری خواص آن‌ها روی همین فلسفه تاکید شده است. مثلا آیتم Philosopher's Stone به GPM و Mana شما اضافه می‌کند اما از دمیج شما کم می‌کند. این آیتم به‌صورت غیر مستقیم بیان می‌کند که برای هیروهای کری و Core مناسب نیست و بهتر است در اختیار هیروهای ساپورت قرار گیرد که شدیدا به گلد و Mana نیاز دارند. یا مثلا ایتم Craggy Coat از AS شما کم می‌کند ولی به Armor شما اضافه می‌کند، عملا آیتمی برای هیروهای تانک است. این نکته که برخی آیتم‌ها یک مزیت و یک عیب را تواما دارند، قابلیت به اشتراک‌گذاری براساس پوزیشن‌ در بازی را بهتر و دقیق‌تر پیاده می‌کند؛ نکته‌ای که امیدوارم برای سایر آیتم‌های نیوترال دیگر نیز پیاده شود.

در خصوص جزییات ریز و یک‌به‌یک آیتم‌های نیوترال نمی‌توان با قطعیت سخن گفت چرا که نیازمند حداقل ماه‌ها آزمون و خطا هستند و من یا شما نیز هرچه‌قدر در مورد این آیتم‌‎ها بنویسیم و فرضیه‌بافی کنیم، باز هم احتمالات و استراتژی‌های بیشتری از دل آن بیرون می‌آید.

بخش سوم: هیروها

دو هیروی جدید معرفی شد و تعدادی از هیروهای قبلی نیز دچار تغییر شدند. اگرچه تغییرات سایر بخش‌های بازی آنچنان عظیم و پیچیده بود که کمتر کسی به بخش هیروها توجه کرد، اما دو هیروی Void Spirit و Snapfire از جمله هیروهایی بودند که تکلیف آن‌ها در همان اولین روزهای انتشار پچ 7.23 مشخص شده بود. در این بخش ابتدا به تحلیل و بررسی دو هیروی جدید Void Spirit و Snapfire خواهیم پرداخت و سپس تغییرات هیروهای قدیمی را مرور خواهیم کرد.

هیروی Snapfire از همان روزهای اول انتشار پچ 7.23 وضعیت خوبی نداشت. با وجود سادگی بازی با این هیرو، عامل اصلی پایین بودن Win rate او به نامشخص بودن پوزیشن او در بازی بازمی‌گردد. طبق آخرین آمار Dotabuff در رابطه با هیروی Snapfire وضعیت Win rate این هیرو در هر سه لاین اصلی زیر ۵۰% است و پایین‌ترین مقدار آن به لاین مید برمی‌گردد. حتی Win rate این هیرو در رنک‌های بالاتر Divine و Immortal نیز زیر ۵۰% است. با یک تحلیل ساده می‌توان به این نکته پی برد که هیروی Snapfire عملا گزینه مناسبی برای پوزیشن Core نیست و بهتر است در پوزیشن ۴ یا ۵ استفاده شود. این نکته را می‌توان از دو آیتم اصلی این هیرو متوجه شد که بیشترین آمار متعلق به Rod of Atos و Arcane Boots است. از طرفی طبق آمار موجود، هرچه از روزهای انتشار پچ 7.23 دورتر می‌شویم، Pick rate این هیرو پایین‌تر آمده و از آن طرف Win rate او رو به افزایش است. بدیهی است که هیروی Snapfire کم‌کم جای خود را در پوزیشن ۴ و ۵ به ثبات بیشتری می‌رساند.

طبق آمار Dotabuff هیروی Void Spirit در حال حاضر Win rate خود را بالای ۵۰% نگه داشته است

وضعیت در رابطه با هیروی Void Spirit اما زمین تا آسمان با Snapfire فرق می‌‎کند. طبق آمار Dotabuff هیروی Void Spirit در حال حاضر Win rate خود را بالای ۵۰% نگه داشته است و بیشترین آن به ترتیب به لاین مید و آفلین برمی‌گردد. از طرفی Win rate او در تمام سطوح رنک بالای ۵۰% است. این نشان می‌دهد که قدرت این هیرو دست کمی از ۳ برادر خودش ندارد. قابلیت‌های Magic Damage او در اوایل بازی و از طرفی قابلیت‌های تدافعی، او را به یکی از گزینه‌های لاین مید تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد باید شاهد نرف زودهنگام این هیرو در روزهای آینده باشیم. با وجود اینکه تب و تاب این هیرو پس از انتشار 7.23 رفته‌رفته کم‌سو شد و Pick rate آن پایین آمد، اما Win rate او همچنان بالای 50% است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا پیش از نرف شدن حداکثری این هیرو در ریزپچ‌های آینده، ریپلی‌های مختلف او را از بازیکنان حرفه‌ای دنبال کرده و تا هم بتوانید با این هیرو رنک‌آپ کنید و هم درصورتی که در مقابل او قرار گرفتید، بتوانید از پس او برآیید.

هیروهای قدیمی

هیروهای زیادی در بازی دستخوش تغییرات شده‌اند که البته امکان بررسی یک‌به‌یک آن‌ها در شرایط فعلی مسیر نیست و حتی بسیاری از تغییرات اعمال شده از آنجایی که مهم یا اساسی نبوده‌اند، چندان نیازمند تحلیل نیستند. لذا در این بخش تنها هیروهایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که تحلیل و بررسی تغییرات انجام گرفته روی آن‌ها، شناخت دقیق‌تری به ما بدهد.

هیروهای Core

Clinkz یکی از برندگان پچ فعلی است، در این مورد اصلا و ابدا شک نکنید. بازگشت یکی از قابلیت‌های قدیمی آن یعنی Death Pact و باف شدن قابلیت Skeleton Walk حالا او را به یک هیروی بسیار قوی تبدیل کرده است. خصوصا که در پچ 7.23c نیز این هیرو مجددا باف شد.

نکته‌ای که باید در رابطه با تغیرات هیروهای Drow Ranger بدانید این است که اگر پیش از این Drow Ranger می‌توانست با فارم در جنگل خودش را قوی‌تر کند و با فشردن دکمه قابلیت Precision Aura به عمل Push در همه لاین‌ها سرعت ببخشد، حالا دیگر اوضاع فرق کرده است. اولا قابلیت Marksmanship دیگر توانایی ازبین‌بردن کریپ‌ها را با یک اتک ندارد. دوما باف اضافی این قابلیت خیلی دیرتر به هم‌تیمی‌های از نوع Ranged افزوده می‌شود. در عوض، آنچه باعث می‌شود این هیرو بتواند در لاین مانده و فارم کند، باف شدن Frost Arrows (اضافه شدن دمیج) است. از طرفی چنانچه قصد Push را در فاصله‌ای نسبتا امن داشته باشید، قابلیت جدید Multishot این امکان را به شما می‌دهد. همه این تغییرات یعنی باید با سبک بازی فارم در جنگل این هیرو کم‌کم خداحافظی کنید و حضور بیشتر و جدی‌تری را در لاین و درگیری‌ها داشته باشید.

به نظر می‌رسد نرف‌های هیروی Faceless Void تمامی ندارد. حتی با وجود تغییر آقانیم این هیرو و همچنین نحوه عملکرد قابلیت Time Dilation که به‌نوعی باف به حساب می‌آید، باقی تغییرات این هیرو یک نرف اساسی به شمار می‌رود و آلتیمیت این هیرو به فهرست دیرهنگام‌ترین آلتیمیت‌های هیروهای بازی Dota 2  اضافه شده است. خیلی نمی‌شود مطمئن بود که هیروی Huskar دچار باف شده است یا نرف، اما یک آقانیم زودهنگام شاید به کار این هیرو بیاید. از طرفی تغییر Burning Spear چندان روی کاغذ جذاب به نظر نمی‌رسد مگر آنکه شانس با این هیرو یار باشد و بتواند از آیتم Vampire Fangs استفاده کند که در آن صورت نه روی کاغذ که در عمل بسیار قوی ظاهر می‌شود!

Dota 2 Kunkka

تغیرات انجام گرفته روی هیروی Kunkka اگرچه اغلب نرف به حساب می‌آیند اما قبلیت آقانیم این هیرو خیلی جذاب به نظر می‌رسد و بار دیگر درست بودن پوزیشن این هیرو به‌عنوان آفلین را ثابت می‌کند. خرید یک آقانیم به موقع، می‌تواند پیروزی را در بسیاری از درگیری‌های گروهی تضمین کند، خصوصا هیروهای ساپورتی که برای استفاده از آلتیمتشان باید در حالت Channeling بمانند که خب قابلیت Torrent Storm گزینه مناسبی برای Disable این هیروهاست.

شخصا تغیرات هیروی Lifestealer را خیلی دوست دارم. این تغییرات باعث می‌شود که آیتم‌بیلد این هیرو از Early Radiance به یک هیرو با دمیج خروجی مناسب تبدیل شود. از این روی هیروی Lifestealer حالا به هیروی کری بهتری و چیزی نزدیک به دیگر هیروهای کری تبدیل شده است. احتمالا باید شاهد تغییرات اساسی در اسکیل‌بیلد و آیتم‌بیلد این هیرو در سطح مسابقات حرفه‌ای باشیم.

یکی دیگر از برندگان پچ 7.23 هیروی Lone Druid است. بخش زیادی از تغییرات این هیرو و خرس همراه‌اش سراسر باف به شمار می‌رود

یکی دیگر از برندگان پچ 7.23 هیروی Lone Druid است. اولا، بخش زیادی از تغییرات این هیرو و خرس همراه‌اش سراسر باف به شمار می‌رود. دوما، با اضافه شدن آیتم‌های نیوترال به بازی، خرس Lone Druid حالا می‌تواند خیلی خطرناک‌تر از قبل ظاهر شود. ما در حال حاضر از ترکیب یک هیرو و خرش صحبت می‌کنیم که در مجموع ۱۲ اسلاتِ آیتم دارد و حالا که تعداد و تنوع آیتم‌ها با اضافه شدن آیتم‌های نیوترال بیشتر شده، پس با درنظرگرفتن تمام باف‌های اعمال شده روی خرس این هیرو، Lone Druid به یکی برندگان این پچ تبدیل می‌شود.

در خصوص باف یا نرف شدن هیروی Razor چندان نمی‌توان قطعی نظر داد. طبق آمار، Pick rate این هیرو پس از پچ 7.23 بیشتر شد اما Win rate او خیلی تغییر نکرده است. در تغییرات جدید این هیرو، کار با آن خیلی خیلی راحت‌تر از قبل شده و بسیاری از قابلیت‌های Active او به حالت Passive درآمده و در راس آن‌ها قابلیت‌های Eye of the Storm و Static Link قرار دارد که حالا خودشان زحمت اتک دادن به دشمن را می‌کشند.

Dota 2 Lone Druid

هیروهای Support

تغییرات اعمال شده روی Bane خط به خط شامل باف می‌شود. از آنجایی که بازی در زمینه Spell Immunity دچار تغییر شده است، نوع دمیج برخی از قابلیت‌های هیروی Bane از Pure به Magical تغییر یافته است. قابلیت Enfeeble تا پیش از این چندان جدی گرفته نمی‌شد یا بسیار کم مورد توجه قرار می‌گرفت اما حالا با باف شدن این قابلیت، Bane به یکی از بهترین‌های Support تبدیل شده است.

واقعیت این است که چندان از تغیرات هیروی Pudge خصوصا نرف شدید قابلیت‌های Rot و Flesh Heap خوشحال نیستم. اگرچه تغییر سایر قابلیت‌های این هیرو به‌نوعی در جهت تعدیل این نرف‌ها انجام شده است اما مجموع تغییرات هیروی Pudge نرف سنگین به حساب می‌آید. از این روی باید حواستان بیشتر از قبل جمع باشد که اگر تا پیش از این هیروی Pudge تضمین‌کننده هر بازی نبود، این فقدانِ تضمین حالا خیلی بیشتر هم شده است. از این روی هیروی Pudge دیگر مانند سابق نمی‌تواند در بازی موثر باشد مگر آنکه شاهد باف شدن مجدد او باشیم.

هیروی Vengeful Spirit قطعا یکی از برندگان ساپورت پچ فعلی است

هیروی Vengeful Spirit قطعا یکی از برندگان ساپورت پچ فعلی است. قابلیت Vengeance Aura این هیرو در بازی همان کاری را می‌کند که پیش‌تر از یک Luna پوزیشن ۴ انتظار داشتیم و می‌تواند به قدرت شما و هم‌تیمی‌هایتان چنان اضافه کند که لاین امن‌تری را تجربه کنید. در خصوص باف شدن آقانیم این هیرو نیز باید گفت که حالا شروع درگیری خیلی امن‌تر و بهتر از قبل قابل اجراست. در حال حاضر Win rate این هیرو در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد.

جالب است که آمار هیروی Treant هم در Pick rate و هم در Win rate افزایش زیادی پیدا کرده است. شخصا از این موضوع خوشحالم، تا پیش از این هیروی Treant تنها در لاین ایستاده و هر از گاهی دشمن را اذیت می‌کرد و بیشتر تمرکز خود را روی قابلیت‌های دفاعی مانند Living Armor قرار می‌داد اما حالا می‌توان روی قابلیت‌های تهاجمی آن حساب بیشتری باز کرد.

هیروهای بلاتکلیف

علت نام‌گذاری این عنوان اساسا مربوط‌به هیروهایی می‌شود که وضعیت و پوزیشن آن‌ها در بازی نامشخص است و تا به ثمر رسیدن وضعیت آن‌ها در بازی (چه از نظر پوزیشن و چه سبک بازی) باید مدت زمان بیشتری را صبر کرد.

به نظر می‌رسد که آیس‌فراگ هنوز در تصمیم‌گیری برای هیروی Rikki به نتیجه نرسیده است. این هیرو در طول تاریخ پچ‌های بازی Dota 2 دچار تغییرات اساسی زیادی شده است و جالب آنکه این تغییرات همواره در یک دور باطل گردش می‌کنند. هم‌اکنون ما در پچ 7.23 شاهد Rikki نزدیک به Rikki چندین سال قبل هستیم اما مشکل اینجا است که با این تغییرات اساسی در پچ 7.23، جایگاه و پوزیشن این هیرو در ابهام قرار می‌گیرد. اگر تا پیش از این می‌توانستیم به‌عنوان یک هیروی پوزیشن ۴ روی او حساب باز کنیم، حالا دیگر این امکان وجود ندارد چرا که Rikki دیگر از ثانیه‌ی اول بازی نامرئی نمی‌شود. پس حالا باید Rikki را در کدام پوزیشن قرار دهیم؟ گواه این ابهام در آمار این هیرو قابل مشاهده است. طبق آمار، پس از پچ 7.23 به بعد میزان Win rate این هیرو به شکل وحشتناکی پایین آمده و کاملا مشخص است که بازیکنان در کار کردن با این هیرو دچار مشکل شده‌اند.

Dota 2 Rikki

هیروی Outworld Devourer دچار تغییراتی شده است که از نظر کاکرد مشابه Outworld Devourer قدیمی هستند اما قابلیت‌های او از تفاوت Intelligence به تفاوت Mana Pool تغییر کرده است. در خصوص بهتر یا بدتر شدن آن خیلی نمی‌توان نظر قطعی داد. طبق آمار، این هیرو در ابتدای پچ 7.23 وضعیت ثابتی داشته است و Win rate او به آرامی رو به افزایش است. علت آن نیز احتمالا به این باز می‌گردد که اولا مانند قبل خیلی طرفدار ندارد و دوما با تغییرات انجام گرفته خیلی از بازیکنان در حال کنار آمدن با این تغییرات هستند که خب چنین چیزی زمان می‌برد. لذا در حال حاضر پیشنهاد می‌شود تا به ثبات نرسیدن نقش و کارکرد این هیرو در بازی، بهتر است فعلا به سراغش نرVoid Spirit.

هیروی Enchantress دیگر مانند سابق در پوزیشن آفلین قدرتی ندارد. جابه‌جایی قابلیت Untouchable یک نرف وحشتناک برای او در اوایل بازی به شمار می‌رود. گواه این موضوع نیز افت شدید Win rate این هیرو پس از انتشار پچ 7.23 است. نکته اما این است که داشتن قابلیت Impetus در همان اوایل بازی یک قابلیت تهاجمی خوب به شمار می‌رود. بنابراین باید این را احتمال داد و پرسید، آیا این هیرو می‌تواند از لاین آفلین به مید بازگردد؟ تا به ثبات رسیدن این فرضیه و پوزیشن این هیرو در بازی زمانی زیادی لازم است.

هیروی Silencer تقریبا به چیزی شبیه به هیروی Outworld Devourer قدیمی اما اندکی قوی‌تر تبدیل شده است. تا پیش از این، هیروی Silencer در پوزیشن ۵ و ساپورت نقش پررنگی داشت اما حالا داستان بسیار فرق می‌کند. حتی اگر خودمان نخواهیم، تغییرات انجام شده روی این هیرو ما را به این سمت هل می‌دهد تا با او در نقش یک Core بازی می‌کنیم. پس از پچ 7.23 میزان Pick rate این هیرو افزایش داشته است اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت Win rate این هیرو کاهش محسوسی داشته است. اما آیا این بدان معنا است که تغییرات هیروی Silencer در پچ جدید نرف به حساب می‌آید؟ به نظر من چنین نیست. تغییرات Silencer تنها بیان می‌دارد که سرمایه‌گذاری روی ساپورت شدن این هیرو مانند سابق تأثیرگذار نیست و بهتر در پوزیشن‌های دیگر، حتی آفلین نیز امتحان شود. ازاین‌رو نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که Silencer نرف شده یا باف اما آزمون و خطاهای زیادی نیاز است تا به نقش دقیق او بیشتر پی ببریم.

جمع‌بندی نهایی

نکته اصلی که در پچ 7.23 نهفته است، این است که آیس‌فراگ تمایل دارد راه برای تقابل پیروزی و شکست را به اندازه یک کهکشان باز بگذارد

در مقطع فعلی، ما در حال تجربه یکی از حجیم‌ترین پچ‌های تاریخ بازی Dota 2 هستیم. اضافه شدن ۶۲ آیتم جدید به بازی آنقدر همه را شگفت‌زده کرد که با شگفتی دو هیروی تازه انتشاریافته قابل قیاس نبود. اغراق نیست اگر بگوییم عادت کردن به پچ فعلی چندین ماه طول می‌کشد، هرچند این زمان بسیار خوش‌بینانه نیز هست. ترکیب ۶۲ آیتم مبتنی بر شانس با بیش از صد عدد هیرو، بی‌شمار استراتژی و راه‌کار برای پیروزی در بازی ارائه می‌دهد. نکته اصلی که در پچ 7.23 نهفته است، این است که آیس‌فراگ تمایل دارد راه برای تقابل پیروزی و شکست را به اندازه یک کهکشان باز بگذارد، موضوعی که در چندین پچ قبلی محدود به اسپم کردن یک هیرو یا درفت خاص می‌شد. اما حالا ما با بازیِ به‌مراتب پیچیده‌تری طرفیم که حتی یک یا دو آیتم شانسی می‌تواند سرنوشت یک تیم به ظاهر بازنده را عوض کند یا یک تیم پیشرو در بازی را زودتر به پیروزی نزدیک کند. این ابدا به معنای دخیل بودن شانس در سرنوشت بازی نیست. در پج 7.23 آن تیمی پیروز می‌شود که به خوبی بتواند از دریچه‌ی شانس خود به درستی استفاده کند. از این روی باید در مسابقات سطح حرفه‌ای آینده، شاهد ظهور استراتژی‌ها و لحظات جالب و هیجان‌انگیزی باشیم.

نظر شما در رابطه با پچ 7.23 بازی Dota 2 چیست؟ تغییرات گسترده بازی در این پچ را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده