// سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

مقایسه سرویس های استریم استیدیا، پلی استیشن Now و xCloud

این روزها سرویس‌ها و پلتفرم‌های استریم مورد بحث بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند و در این مطلب نگاهی به تفاوت‌ها و ویژگی‌های سه مدعی اصلی استریمینگ انداخته‌ایم.

استریم و سرویس‌های استریم، موردی است که این روزها اخبار مختلفی از آن‌ها منتشر می‌شود و بازیسازها هم در مورد این سرویس و آینده آن در صنعت بازی‌های ویدیویی، صحبت کرده‌اند. با عرضه شدن گوگل استیدیا، تصمیم گرفته‌ایم که تو هفتاد و چهارمین قسمت از لودینگ نگاهی به پلی‌استیشن Now، پروژه ایکس کلود و گوگل استیدیا داشته باشیم و از تفاوت‌های آن‌ها صحبت کنیم.

در سال ۲۰۱۴ بود که سرویس پلی‌استیشن Now به‌صورت رسمی در دسترس قرار گرفت. در حال حاضر پلی‌استیشن Now به کاربران PS4 این امکان را می‌دهد که با خرید اشتراک، به بازی‌های پلی ‌استیشن 2 تا پلی‌استیشن 4 روی کامپیوتر و تلویزیون‌های براویا سونی دسترسی داشته باشند. به‌عبارتی با استریم کردن این بازی‌ها روی دستگاه‌های ذکر شده می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. دراین‌میان اشاره کنم که پلی‌استیشن Now از ابتدا به این شکل‌وشمایل نبوده است و روی پلی‌استیشن 3 یا حتی پلی‌استیشن ویتا و مدل‌های قدیمی براویا هم در دسترس بود، اما سونی تصمیم گرفت که دسترسی به این سرویس استریم را به کنسول نسل هشتمی خود و مدل‌های جدید براویا محدود کند.

PlayStation Now role playing games

از طرفی کاربران کامپیوتر نهایت با کیفیت 720p می‌توانند بازی‌ها را استریم کنند و اگر می‌خواهید از کیفیت بالاتر PS Now استفاده کنید، باید به سراغ تلویزیون‌های براویا بروید. این موارد باعث محدود شدن پلی‌استیشن Now شده است؛ آن هم زمانی‌ که یکی از اصلی‌ترین اهداف سرویس‌های استریمینگ بازی، این است که به بازیکن اجازه دهد روی هر دستگاهی بازی مورد علاقه خود را تجربه کنند. بااین‌حال سونی تصمیم گرفته است که سرویس خود را محدود به تعدادی از کاربرها و دستگاه‌ها کند؛ زیرا مشکل اصلی این است که PS Now در همه‌ی کشورها هم فعال نیست و تنها کاربران ۱۹ کشور می‌توانند از آن استفاده کنند. 

مایکروسافت برای ارائه یک تجربه‌ی روان و بی‌نقص از دیتا سنترهای مایکروسافت Azure استفاده کرده است

مایکروسافت نیز سرویس مخصوص‌به خود را آماده و در E3 2018 بود که پروژه ایکس کلود را به‌صورت رسمی معرفی کرد. مایکروسافت برای ارائه یک تجربه‌ی روان و بی‌نقص از دیتا سنترهای مایکروسافت Azure استفاده کرده که قدرت بسیار زیادی دارند. کاربران فعلا بدون پرداخت هیچ اشتراکی می‌توانند بازی‌های کامپیوتر و ایکس‌باکس خود را ازطریق پروژه ایکس کلود روی دستگاه‌های مختلفی از جمله گوشی‌ موبایل و تبلت‌های اندروید و آیفون تجربه کنند. هنوز اطلاعات دقیقی از نهایت کیفیتی که ایکس‌کلود در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، منتشر نشده است، اما اطلاعات غیررسمی منتشر شده نشان می‌دهد این سرویس تا رزولوشن 4K را پشتیبانی می‌کند.

ازنظر تاریخ عرضه، اعلام شده است در سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه شدن پروژه ایکس‌کلود هستیم و هم‌اکنون نسخه بتای عمومی این سرویس استریم در ۱۵۰ کشور در دسترس قرار گرفته و ۵۴ بازی از جمله Gears 5 و Devil May Cry 5 هم قابل تجربه هستند. این نکته را بگویم که تابه‌امروز مایکروسافت هیچ صحبتی از قیمت یا اشتراکی بودن ایکس‌کلود انجام نداده است و امکان دارد شاهد یک سرویس پولی باشیم. هدف مایکروسافت از ارائه ایکس‌کلود هم این است که به بازیکنایی که امکان تهیه یک سخت‌افزار گیمینگ رو ندارند، اجازه دهد بازی مورد علاقه خود را با بهترین کیفیت تجربه کنند. به‌تازگی تعدادی ویدیو از عملکرد استریم فورتزا 4 روی گوشی‌های موبایل منتشر شده که عملکرد بسیار خوب و روان ایکس‌کلود را نشان می‌دهد. 

گوگل استادیا / Stadia

برخلاف پلی‌استیشن Now و پروژه ایکس‌کلود که یک سرویس استریمینگ به‌حساب می‌آیند، گوگل استیدیا یک پلتفرم استریمینگ است. در دو سرویس قبل، شما هیچ پولی را برای تهیه تعدادی دستگاه برای استریم کردن پرداخت نمی‌کردید، ولی گوگل استیدیا نیازمند این است که کنترلر و یک دستگاه کوچیک به اسم کروم کست اولترا (Chromecast Ultra) را خریداری کنید. البته از کروم کست اولترا برای استفاده روی تلویزیون و تجربه‌ی بازی‌ها با رزولوشن 4K و فناوری HDR استفاده می‌شود. ازاین‌رو خرید آن‌چنان مورد مهمی نیست و باندل‌های استاندارد استیدیا هم در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند. پس از خرید گوگل استیدیا، باید ازطریق موبایل خود در برنامه استیدیا یک حساب کاربری بسازید و بازی‌های خریداری شده روی استیدیا را برای تجربه روی دستگاه مورد نظر، انتخاب کنید. گوگل استیدیا به کاربران اجازه می‌دهد تا روی مرورگر گوگل کروم، گوشی‌های موبایل و تلویزیون بازی مد نظر خود را استریم کنند. همچنین از نظر کیفیت استریم هم اشاره کنم که گوگل استیدیا می‌تواند در بهترین حالت بازی‌ها را با نرخ فریم ۶۰ برثانیه و رزولوشن 4K اجرا کند.

دراین‌میان تعداد سؤال پیش آمده است که اجرای بازی روی رزوشولن 4K نیاز به یک اینترنت و پهنای باند خیلی قوی دارد. این در حالی است که گوگل ادعا کرده که اگر می‌توانید در یوتیوب ویدیوها را با کیفیت 4K نگاه کنید، پس درتجربه بازی‌ها با رزولوشن 4K روی استیدیا هم مشکلی نخواهید داشت. بااین‌حال چند روزی است که استیدیا عرضه شده و در توییتر و ردیت کاربران زیادی از لگ و زمان تأخیر بازی‌ها شکایت کرده‌اند. همچنین یک سری کاربر هم گفته‌اند که کروم کست اولترا خیلی زود داغ و خاموش می‌شود. در ادامه می‌توانید این آیتم ویدیویی را در زومجی تماشا کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

لودینگ، نام برنامه مخصوص بازی زومجی است که سه‌شنبه شب هر هفته پخش می‌شود و روی جدیدترین و جالب‌ترین اخبار و اتفاقات دنیای گیم تمرکز دارد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده