بازی موبایل Gangsters 1920 با سبک گرافیکی خاص و ایده‌ی بسیار جالبی که دارد، بیشتر به‌جای سرگرمی، سردرگمی را برای مخاطب خود به‌ارمغان می‌آورد. همراه بررسی زومجی باشید.

دوره‌ی «رکود بزرگ» یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین دوران تاریخ آمریکا است. در این دوره از تاریخ آمریکا، کاهش مخارج، بحران‌های بانکی، افت شدید بازار سهام و مواردی از این دست، همراه هم می‌شوند و یک وضعیت اقتصادی شدیدا خراب را برای این کشور رقم می‌زنند؛ وضعتی که یک افسردگی بزرگ را نیز در این کشور حاکم می‌کند. بدیهی است که وضعیت اقتصادی ناپایداری که درموردش مشغول صحبت هستیم، تاثیر خود را روی مردم کشور هم می‌گذارد و اتفاقات عجیب و تلخ بسیار زیادی مثل قتل‌ها و سرقت‌های بزرگ، در این دوره از تاریخ کشور آمریکا رخ دادند.

اتمسفر حاکم بر آمریکا در دوره‌ی رکود یا افسردگی بزرگ یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در رشد و محبوبیت ژانر نوآر (Noire) است. ژانری از سینما که در آن برای خلق اتمسفر دوره‌ی نام‌برده، از تکنیک‌هایی خاص در نورپردازی و فیلم‌برداری استفاده می‌شد و جذابیت خاص آن، درکنار ژانرهایی مثل وسترن، نوآر را به‌یکی از پرمحصول‌ترین سبک‌هایی از هنرهای تصویر بدل کرد که ریشه‌ی آن به‌دل تاریخ آمریکا برمی‌گردد.بازی موبایل Gangsters 1920 هم یک بازی موبایل است که در دوره‌ی افسردگی بزرگ دهه‌های ۲۰ - ۳۰ میلادی آمریکا داستان خود را روایت می‌کند. استودیو سان‌لایت گیمز (Sunlight Games) به‌تازگی این اثر را برای موبایل و پی سی توسعه داده و منتشر کرده است. همراه زومجی باشید تا نگاهی به‌این بازی موبایل بیندازیم و ببینیم که آیا ارزش دارد که وقتمان را پای تجربه‌اش بگذاریم یا نه.

Gangsters 1920

همان‌طور که از اسم اثر هم پیدا است، بازی در سال ۱۹۲۰ میلادی جریان دارد. درپی گیرودارهای عصر رکورد بزرگ آمریکا، قتل‌ها و سرقت‌هایی که در آن زمان رخ می‌داد، به یکی از بانک‌های بزرگ آمریکا دست‌برد زده می‌شود و شما که کاراگاه لیک (Lake) باشید، باید اسرار این پرونده‌ی عجیب را موشکافی و حل کنید. داستان بازی بسیار ساده است و صدالبته که از یک بازی موبایلی انتظار نمی‌رود که یک داستان پیچیده را روایت کند. در طول هر مرحله از بازی، با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که هیچ یک از آن‌ها در داستان بازی اهمیت چندانی ندارند و صرفا باید چند دیالوگ را با شما برقرار کنند. دیالوگ‌هایی که بسیار بچه‌گانه نوشته‌ شده‌اند و اتمسفری که کم‌وبیش توسط فضاسازی بازی ساخته می‌شود را خراب می‌کنند.

روند بازی به‌شدت گیج‌کننده است. شباهت اتاق‌ها به‌یکدیگر و نبود یک نقشه، سردرگمی گیمر را به‌شدت بالا می‌برد و شباهت بصری اتاق‌ها به‌یکدیگر، این موارد در ۲ ضرب می‌کند!

اما گیم‌پلی بازی جایی است که باید تمامی بار سرگرم‌کنندگی بازی را روی دوش خود حمل کند. بازی Gangsters 1920 واقعا گیم‌پلی عجیبی دارد و گیمر را به‌شدت اذیت می‌کند تا اینکه بالاخره راه می‌افتد!‌ این بازی، اثری ماجرایی است و قسمت زیادی از وقت خود را باید برای پیدا کردن سرنخ‌ها و راه رفتن در اتاق‌ها صرف کنید. در ابتدا باید گفت که بازی هیچ راهنمایی خاصی را برای شما در نظر نگرفته و صرفا با نگارش چند جمله سعی می‌کند تمامی مکانیزم‌های خود را به‌شما یاد بدهد. سیستم‌های گیم‌پلی بازی هم پیچیدگی چندانی ندارند و کل بازی Gangsters 1920 به حرکت در اتاق‌های مختلف، پیدا کردن آیتم‌‌های متخلف و صحبت کردن با افراد خلاصه می‌شود. بازی بدون اینکه هیچ نقشه‌ای را به شما بدهد، کاری می‌کند که در اتاق‌های مختلف دنبال اسناد بگردید و از آنجایی که ساختار اتاق‌ها شباهت بسیار زیادی بهم دارند، در گشت‌وگذار بین اتاق‌های مختلف خیلی اذیت خواهید شد. بازی برای اینکه چالش‌برانگیز هم باشد و روند گیم‌پلی بازی یکنواخت نشود، یک‌سری تله‌ی مرگبار مختلف را در برخی از اتاق‌ها تعبیه کرده است. برخی از این موانع یک‌سری انسان هستند که با محض دیدن شما به‌سمت‌تان تیراندازی می‌کنند و برخی دیگر،‌ یک‌سری مجسمه‌ی اسکلت و یک‌سری توپ فوتبال‌ (!) هستند که با برخود به‌آن‌ها کشته خواهید شد که خب در یک بازی که ماجراهای آن در دنیایی کاملا رئال جریان دارد، کشته شدن توسط لمس یک توپ فوتبال یا یک مجسمه، به‌شدت عجیب، کمیک و خنده‌دار است! در کل، گیم‌پلی Gangsters 1920 واقعا گیج‌کننده است و با وجود اینکه حس‌وحال یک کاراگاه را کم‌وبیش خوب منتقل می‌کند اما، با موارد عجیبی که دارد و توضیحات کمی که در قسمت آموزش خود به‌شما ارائه می‌کند، پیش‌روی در آن را برایتان به‌کاری شدیدا سخت و اذیت‌کننده بدل می‌کند.

Gangsters 1920

بازی در قسمت صداگذاری و موسیقی هم مثل گیم‌پلی و داستان، موارد خاصی را برای ارائه ندارد و هرچقدر که در موزیک/صداگذاری ضعیف عمل می‌کند، در بخش گرافیک و جلوه‌های بصری عملکردی قابل قبول را ثبت کرده است. در بازی هیچ صدای خاصی به‌گوش نمی‌رسد؛ نه دیالوگ، نه موزیک و صرفا یک‌سری افکت خاص برای قدم زدن و صدای شلیک شدن گلوله‌های تفنگ‌ها که متاسفانه این افکت‌ها هم دیر هنگام به‌اجرا درمی‌آید و به‌اصطلاح، با چشمه‌ی صوت خود سینک نیستند! اما برخلاف جلوه‌های صوتی، عملکرد گرافیکی بازی به‌نسبت بهتر است. بازی Gangsters 1920 یک آرت‌استایل خاص را برای خودش انتخاب کرده که به‌شکلی خوب و مناسب، حال‌وهوای دهه‌ی ۲۰ - ۳۰ میلادی را برای گیمر بازسازی می‌کند. طراحی‌های اتاق‌های مختلف بازی از رنگ‌بندی‌هایی مشابه رنج می‌برند و حسابی شما را هنگام گشت زدن در آن‌ها گیج خواهند کرد. تنوع کم محیط‌ها هم از دیگر مواردی هستند که هم به‌سرگرم‌کنندگی بازی ضربه می‌زنند و زیبایی بصری بازی را هم کاهش می‌دهند.

Gangsters 1920

در پایان باید گفت که بازی Gangsters 1920 می‌توانست یک بازی موبایل استاندارد باشد اما گیر مواردی مثل گیج‌کننده بودن گیم‌پلی، حوصله‌سربر بودن، تکراری شدن محیط‌ها، صداگذاری ضعیف و مواردی از این دست افتاده و نمی‌تواند یک بازی موبایل سرگرم‌کننده باشد. اگر به‌فضاسازی‌های نوآر و ماجراهای کاراگاهی علاقه‌مند هستید و با ایرادات این بازی کنار می‌آیید، Gangsters 1920 را تجربه کنید؛ در غیر این صورت، بازی‌های معمایی/جنایی بهتری از Gangsters 1920 را برای تجربه کردن می‌توانید پیدا کنید.

این بازی روی پلتفرم اندروید بررسی شده است.


منبع زومجی

بررسی بازی موبایل Gangsters 1920

بازی Gangsters 1920 پتانسیل این را داشت که به‌یک بازی موبایل کاراگاهی استاندارد تبدیل شود اما ایرادات پرتعدادش از محقق شدن این موضوع جلوگیری می‌کنند. با وجود اینکه بازی در ارائه‌ی حس‌وحال تجربه‌ی یک ماجراهای کاراگاهی کم‌وبیش عملکردی مثبت را ارائه می‌کند و سبک گرافیکی خاصی را هم برای خودش ترتیب داده است اما، ایراداتی همچون تکراری شدن محیط‌ها، گیج‌کننده بود، طراحی ضعیف انیمیشن‌ها، بی‌منطق و خنده‌دار بودن بعضی از اتقاقات و مواردی از این دست، آن را به‌اثری ضعیف تبدیل می‌کنند. اگر دنبال یک ماجرای کاراگاهی خاص می‌گردید و با ایرادات بازی کنار می‌آیید، Gangsters 1920 را تجربه کنید. در غیر این صورت، بازی‌های ماجرایی باکیفیت‌تری را می‌توانید روی گوشی هوشمند خود تجربه کنید.
علی گودرزی

4

نقاط قوت

  • + سبک گرافیکی خاص
  • + ارائه‌ی کم‌وبیش موفق حس‌وحال یک ماجرای کاراگاهی دهه ۳۰ آمریکا

نقاط ضعف

  • - گیج‌کننده بودن و ضعف در آموزش مکانیک‌ها
  • - ضعف در بخش صداگذاری
  • - تکراری و بی‌سروته شدن محیط‌های بازی
  • - مواردی عجیب و غیرمنطقی که اصلا با حال‌وهوای بازی جور نیستند
  • - طراحی ضعیف انیمیشن‌ها
  • - تنوع کم محیط‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده