نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۱

گوگل به اعتراض خریداران بابت مشکلات سرویس Stadia واکنش نشان داد

Google در واکنش به متهم شدن به عدم پایبندی به وعده‌های خود در رابطه با کیفیت عملکرد بازی‌های سرویس استریم Stadia بیانیه‌ای را صادر کرده است.

هفته گذشته، وبسایت 9to5google کمپانی گوگل را به دروغگویی درباره‌ی عملکرد بازی‌های Stadia متهم کرد. این ادعا، زمانی مطرح شد که برخی از بازی‌های کلیدی این سرویس، قادر به اجرا در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نبودند.

در گذشته نیز صحت کیفیت خدمات Stadia برای بسیاری از صاحبان تکنولوژی استریمینگ مسئله‌ای حل نشده بود. چرا که بنا به وعده‌های Google، این شرکت امکان استریم بازی‌ها در رزولوشن‌ 4K را تنها با حق اشتراک ۱۲ دلار در ماه فراهم می‌کرد. سخنگوی گوگل در مراسم معرفی سرویس استیدیا، در اظهار نظری جنجالی، قدرت پردازنده‌های گرافیکی این سیستم را فراتر از مجموع توان ایکس باکس وان ایکس و PS4 Pro معرفی می‌کرد.

فیل هریسون، رئیس پروژه‌ی Stadia در توییتی که در ماه اکتبر در اکانت رسمی خود منتشر کرده، ادعا می‌کند که همه‌ی بازی‌های سرویس استیدیا، از رزولوشن 4k پشتیبانی می‌کنند:

بله، همه‌ی بازی‌های استیدیا از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند. ما Stadia را به طور ویژه برای اجرا در رزولوشن 4k و نرخ ۶۰ فریم برثانیه طراحی کرده‌ایم (البته با تلوزیون و پهنای باند مناسب). ما می‌خواهیم همه‌ی بازی‌های را در نسبت ایده آل 4k/60 اجرا کنیم اما گاهی اوقات به دلایلی مجبوریم، یک بازی که در رزولوشن 4k با نرخ فریم ۳۰ فریم برثانیه اجرا می‌شود را با دو برابر کردن انکود، در 4k/60 استریم کنیم.

با این حال، به طور مثال بازی Destiny 2 در صورت عادی روی رزولوشن ۱۰۸۰ رندر می‌شود اما از طرفی برای ارتقای کیفیت به رزولوشن 4K نمی‌رسد. بازی Red Dead Redemption 2 که جذاب‌ترین پورت سرویس Stadia محسوب می‌شود نیز واقعاً در رزولوشن 4K استریم نمی‌شود. بر اساس گزارش Digital Foundry، بازی Red Dead Redemption 2 در رزولوشن‌های 1080p و یا 1440p رندر می‌شود که میزان آن به نرخ دیتای شما بستگی دارد. مقیاس رزولوشن این بازی روی  کروک کست اولترا به 4K افزایش یافته است اما در عمل، تعداد پیکسل‌های تصاویر گوگل استدیا، از PS4 Pro کمتر است.

بازی Red Dead Redemption 2 که جذاب‌ترین پورت سرویس Stadia محسوب می‌شود نیز واقعاً در رزولوشن 4K استریم نمی‌شود

Google Stadia

در گزارش Digital Foundry می‌خوانیم:

شاید جنبه‌های بیشتری در پس این مقایسه وجود دارند که ما از آن بی‌خبریم اما از دیدگاه فنی، به نظر می‌رسد که RDR2 برخی از مهم‌ترین وعده‌های تبلیغاتی گوگل را نقض می‌کند. گوگل در زمان رونمایی از سرویس استریم خود ادعا می‌کرد که GPU به کار رفته در قلب پردازشی سیستم Stadia از ترکیب پردازنده‌های گرافیکی ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو قوی‌تر است؛ اما تا کنون RDR2 در این سرویس، تنها به ۴۴ درصد رزولوشن رندرینگ ایکس باکس وان ایکس دست پیدا کرده است. حتی پردازنده‌ی گرافیکی 4.2TF پلی استیشن 4 نیز تعداد پیکسل‌های بیشتری از Stadia تولید می‌کند؛ حتی قبل از آپ اسکیل بازی به رزولوشن 4K. ظاهراً پردازنده‌ی گرافیکی استیدیا، از مدل RX Vega 56 شرکت AMD مشتق شده است؛ در حالی که در حالت 1080p، عملکرد این سرویس در حد سیستمی است که از پردازنده‌های به مراتب ضعیف‌تر RX 570 یا RX 580 استفاده می‌کند.

اول از همه، قرار بود که همه‌ی بازی‌هایی که در زمان انتشار سرویس Stadia در دسترس قرار دارند، از رزولوشن 4K پشتیبانی کنند. در حالی که هم‌اکنون یک فرمت ویدیویی 4K از Chromecast Ultra در اختیار ما قرار گرفته که به نظر من تعریف دیگری از تجربه‌ی Ultra HD است. جملاتی که  در وبسایت Stadia نوشته شده، به طور دقیق‌تری به توضیح این نکته می‌پردازد؛ با این حال، در شرایطی که بازی Destiny 2 تنها در رزولوشن 1080p اجرا می‌شود، حتی امکان استناد به عبارت « up to 4K» یا «تا رزولوشن‌ 4K» نیز وجود ندارد. شخصاً عقیده دارم که مدل جایگزین Pro به لطف بیت ریت بالاتر (نرخ بیت‌های منتقل شده)، صدای محیطی 5.1، تصاویر HDR و کیفیت به مراتب بهتر آن در نمایشگرهای بزرگ، همچنان ارتقاء معقول‌تری به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد که Red Dead 2 برخی از مهم‌تری وعده‌های تبلیغاتی گوگل را نقض می‌کند

پس اصلاً قضیه از چه قرار است؟ Google در پاسخ به این اتهامات گفته که آزادی عملی که به توسعه دهندگان پورت استیدیا بازی‌ها داده شده، به آن‌ها امکان تنظیم عملکرد بازی‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود را می‌دهد. اما در ادامه تأکید می‌کند که انتظار دارد عملکرد بازی‌ها نسبت توانایی آنها، ارتقا پیدا می‌کند. در این بیانیه می‌خوانیم:

Stadia در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه استریم می‌کند و این کار، تمام جنبه‌های سیستم گرافیکی این سرویس را شامل می‌شود. GPU، انکودر و کروم کست الترا، در صورت فراهم شدن یک پهنای باند مناسب در ارتباط اینترنتی، خروجی تصاویر را برای رزولوشن 4K و تلوزیون‌های 4K تولید می‌کنند. توسعه دهندگان بازی‌های Stadia نیز تمام تلاش خود را برای به حداکثر رساندن کیفیت استریمینگ به کار می‌گیرند. همانطور که در سایر پلتفرم‌های بازی نیز شاهد آن هستیم، دستیابی به بهترین کیفیت کلی، نیازمند تجربیات و تکنیک‌های متنوعی است. ما به توسعه دهندگان خود آزادی عمل مورد نیاز برای کسب بهترین کیفیت خروجی را داده‌ایم و تا کنون نیز از عملکرد آن‌ها کاملاً رضایت داریم.

با این حال، عقیده داریم که بیشتر این توسعه دهندگان توانایی بهبود بازی‌های خود در سرویس Stadia را داشته و در اکثر موارد نیز همینطور خواهد شد. از طرفی، با توجه به این که بانک اطلاعاتی Stadia در دیتاسنترهای ما قرار دارد، به منظور ارتقاء تجربه‌ی کاربری بازی‌ها و بهبود کیفیت خروجی محصولات، هیچگونه نیازی به عرضه‌ی آپدیت‌های اصلاح کننده یا دانلود محتوای اضافی وجود ندارد.

Google Stadia

اتفاقی که در اینجا شاهد آن هستیم، عدم ارتباط صحیح میان توسعه دهندگان پورت بازی‌های Stadia با مسئولین تبلیغات و بازاریابی گوگل است. آنچه که مسلم است، این است که کروم کست اولترا، سیگنال‌های واقعی 4K تولید می‌کند؛ اما آیا مسئولین Google اصلاً می‌دانستند که راک استار بازی Red Dead Redemption 2 را ابتدا برای رزولوشن 1440p رندر کرده است؟

در هر حال، این وضعیت برای گوگل اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد

در هر حال، این وضعیت برای گوگل اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد و مطمئناً انتظار ما از امثال فیل هریسون فراتر از این‌ها است. هریسون شخصی است که باید قبل از بیان کردن ادعایی مانند «پشتیبانی تمامی بازی‌ها از رزولوشن 4K»، تمام جوانب و پیامدهای وعده‌های خود را در نظر بگیرد. اینگونه مسائل تا همیشه گریبان گیر خدماتی مانند Stadia هستند؛ همانطور که در حال حاضر هم می‌بینیم، اکثر پست‌هایی که در وبسایت Reddit در رابطه با Stadia منتشر می‌شوند، به تناقض میان وعده‌های گوگل و واقعیت این سرویس می‌پردازند. به طور مثال، Thathuskerfan می‌نویسد:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای خود من از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است،  امکان تجربه‌ی بازی‌ها در حد و اندازه‌های یک PC است. (4K/60) اما اکثر افرادی که در اینجا از گوگل دفاع کرده و منتقدان آن را «متنفر» خطاب می‌کنند، اصلاً توجهی به کوتاهی این شرکت در ارائه‌ی خدماتی که وعده‌ی آن را داده بود نداشته و روی همان کیفیت 1080p و نرخ ۳۰ فریم برثانیه خود مانور می‌دهند. من واقعاً درک نمی‌کنم که یک مصرف کننده، چطور می‌تواند به سادگی از کنار این وعده‌های دروغ عبور کند. من بازهم تکرار می‌کنم که از عدم وجود هیچگونه لگ در ساختار بازی‌های Stadia واقعاً تحت تأثیر قرار گرفته‌ام اما در کنار آن باید بگویم که از رزولوشن، نرخ فریم و تنظیمات گرافیکی این سرویس جداً ناامید شدم.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده