// پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶

تاثیرات قطعی اینترنت بین‌الملل روی جامعه گیمرها

قطعی اینترنت بین‌الملل از روز شنبه ۲۵ آبان‌ باعث شده است تا بازیکنان که عمدتا جوانان هستند نتوانند به داده‌ها و به‌روزرسانی‌های مهم دسترسی پیدا کنند.

از روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه به دستور شورای امنیت کشور دسترسی به اینترنت بین‌الملل به‌طور کامل در کشور قطع شد و همین موضوع تاثیراتی را در ارتباط اقشار مختلف جامعه به منبع بزرگی از داده‌ها و اطلاعات در جهان به‌دنبال داشت. فارغ از دلایل به وجود آمدن این محدودیت آنچه اهمیت دارد بررسی مشکلاتی است که قطع ناگهانی به داده‌های خارج از کشور می‌تواند برای افراد مختلف ایجاد کند. در این مطلب می‌خواهیم تا نگاهی به پیامدهای احتمالی به وجود آمدن این محدودیت به‌ویژه برای جامعه گیمرها که عمدتا قشر جوان ایران را تشکیل می‌دهند داشته باشیم.

طبق گفته مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال موسوم به دایرک در گزارش شاخص‌ترین اطلاعات مصرف با‌زی‌های دیجیتال در ایران تعداد بازیکن ایرانی تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۸ میلیون نفر افزایش یافته است که از این تعداد ۴۷ درصد (۱۳ میلیون نفر) به‌صورت روزانه اقدام به تجربه‌بازی‌های ویدیویی به اشکال مختلف می‌کنند. بنابر گزارش دایرک از این تعداد ۴۸ درصد (۱۳ میلیون و چهارصد و چهل هزار نفر) بازی‌ها را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

به همین دلیل بسته شدن دسترسی به اینترنت برای بازیکنان و افرادی که به‌صورت روزانه بخشی از اوقات فراغت خود را صرف تجربه بازی‌های ویدیویی کرده‌اند، مشکلات زیادی را به همراه دارد؛ بستر لازم برای تجربه‌ بازی‌های روز دنیا در کشور فراهم نیست و کاربران برای تجربه بازی‌ها به‌صورت آنلاین باید به سرورهای بین‌المللی شرکت‌هایی همچون: سونی، ولو، مایکروسافت، نینتندو متصل شوند. 

دانش آموزان و دانش جویان

بعضی از بازی‌های محبوب امروزی مانند فورتنایت، پابجی یا دوتا، ذاتا آنلاین هستند و این یعنی اگر اتصال به اینترنت برقرار نباشد اصلا نمی‌توان وارد آن‌ها شد. بخش دیگر بازی‌ها اما به‌صورت فیزیکی و آفلاین نیز در دسترس قرار دارند که به‌ویژه روی رایانه‌های شخصی برای راستی آزمایی و برداشتن قفل نرم‌افزاری باید حتما به اینترنت متصل باشید. این مسائل البته که به مواردی اینچنینی خلاصه نمی‌شود و تقریبا تمام ناشران بین‌المللی بازی‌های ویدیویی در روز انتشار بازی‌ها اقدام به انتشار به‌روزرسانی‌های مهم برای ارائه یک تجربه پایدار می‌‌کنند. قطعی اینترنت و نبود دسترسی به جدیدترین به‌روزرسانی‌ها چه در کنسول‌ها و گوشی‌های همراه، مشکلات امنیتی مهمی را برای دارندگان رایانه‌های شخصی ایجاد می‌کند.

شرایط اقتصادی باعث شده تا بازیکنان به سمت خرید دیجیتالی و ارزان‌تر بازی روی آورند

کاربران رایانه‌های شخصی با وجود قطع اینترنت نمی‌توانند کلاینت‌ها و آنتی‌ویروس‌های خود را برای جلوگیری از ورود بدافزارها نصب کنند که می‌تواند اطلاعات و امنیت کاربران را با مشکل روبه‌رو کند. شرایط اقتصادی حال حاضر کشور بسیاری از گیمرها را که عمدتا جوانان و دانشجویان هستند، تحت تاثیر قرار داده است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از بازیکنان به‌صورت اشتراکی و ازطریق واسطه‌های ایرانی اقدام به خریداری بازی‌های بین‌المللی کنند. اتفاقات رخ داده در چند روز گذشته پیرامون اینترنت عملا ارتباط مشتریان با سرورهای بین‌المللی را مختل کرده است. در صورت تداول شرایط موجود بازیکنان به ناچار باید اقدام به خرید نسخه فیزیکی موجود در بازار کنند که عملا قیمتی نزدیک به دوبرابر نسخه اشتراکی و گاهی حتی بیشتر دارد. این موضوع هزینه مالی زیادی را بردوش خانواده‌ها می‌اندازد و از آن بدتر باعث خروج بیشتر ارز از کشور می‌شود. از طرفی بازی‌های فیزیکی ملزم به دریافت برخی به‌روزرسانی‌ها هستند و برخلاف نسخه‌های دیجیتالی شامل آخرین به‌روزرسانی‌ها نمی‌شوند.

نبود امکان دریافت به‌روزرسانی‌ گوشی‌های همراه و رایانه‌های شخصی، دستگاه‌ها را در معرض سوء استفاده سودجویان قرار می‌دهد

مشکل دیگری که نبود اتصال به اینترنت جهانی برای علاقمندان بازی ایجاد می‌کند، مسئله‌ی امنیت است چرا که امکان دریافت جدیدترین به‌روزرسانی‌ها از ناشرین میسر نخواهد شد. این مهم باعث می‌شود تا کاربران با مراجعه به برخی سایت‌های جانبی نرم‌افزارهایی را دریافت کنند که از لحاظ امنیتی تضمین شده نیستند و حتی در آینده راه را برای سوء استفاده‌های مالی یا ورود بدافزارها به گوشی یا کامپیوتر میلیون‌ها ایرانی باز می‌کنند. دریافت آخرین به‌روزرسانی‌ها از منابعی معتبر که توسط ناشرین آن‌ها مورد تایید قرار گرفته‌ است، امکان پیگیری و اطلاع‌رسانی به کاربران در صورت وجود بدافزار را فراهم می‌کند، اما در زمان نبود یک منبع معتبر برای محصولی که خارج از کشور توسعه‌یافته است، امنیت اطلاعاتی کاربران را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. باید در نظر داشت که در حال حاضر دانش فنی‌ برای ارائه سرویس‌های مشابه در سطح کشور وجود ندارد.

نباید فراموش کرد که سخت‌افزارهایی که کاربران در داخل کشور برای تجربه بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنند همگی در خارج از کشور تولید و توسعه‌ یافته‌اند. مؤسسه‌ی دایرک، تعداد بازیکان موبایل کشور را ۲۴ میلیون نفر اعلام کرده است. قطعی اتصال به اینترنت جهانی مانع دریافت به‌روزرسانی گوشی‌ها برای رفع باگ‌های امنیتی می‌شود. گزارش دایرکت در سال ۱۳۹۷ پنج برند سخت‌افزاری پرطرفدار در بین بازیکنان را به ترتیب سامسونگ، سونی، هواوی، لنوو و مایکروسافت اعلام کرده‌ است. با وجود قطعی اینترنت، هیچ یک از شرکت‌های نامبرده قادر به ارائه بسته‌های امنیتی خود برای محافظت از کاربران نیستند و از طرفی کاربران ایرانی نیز راهی‌ را برای اطلاع از باگ‌های نرم‌افزاری احتمالی ندارند؛ مسئله‌ای که راه را برای دسترسی افراد سودجو به اطلاعات کاربران فراهم می‌کند.

ورزش های الکترونیک

اشتراک‌ها و هزینه‌هایی که انجام شده اما کاربران نمی‌توانند از آن بهره‌ای ببرند

تاثیر کوتاه مدت نبود دسترسی به اینترنت به‌طور خاص روی نزدیک به ۳۰ میلیون گیمر ایرانی است. بسیاری از بازیکنان پیش از این هزینه‌های مختلفی را برای خدمات سایت‌های بازی خارج از کشور مانند شبکه‌های PSN، Xbox Live، ارجین اکسس، بتل‌نت و غیره انجام داده‌اند و اشتراک‌هایی را خریداری کرده‌اند؛‌ اشتراک‌هایی که اکنون دسترسی به آن‌ها ممکن نیست و امکان به تعویض انداختن استفاده از آن‌ها هم وجود ندارد. 

در سال‌های اخیر ورزش‌های الکترونیک در سطح جهان گسترش فزاینده‌ای پیدا کرده است و طبیعتا باتوجه‌به استعداد جوانان ایرانی و درخشش آن‌ها در سال‌های گذشته باعث شده است تا تیم‌های بزرگ جهان نظیر تیم‌لیکوئید بازیکنان ایرانی بااستعدادی مانند کورش صالحی تخاسمی معروف به کوروکی (در بازی DOTA 2) را به استخدام در بیاورند. همین موضوع باعث شده است تا تعداد زیادی از افراد در داخل ایران به‌صورت حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی را تجربه کنند و حتی در مسابقات جهانی ورزش‌های الکترونیک که به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این بازیکنان باید در ساعات مشخصی از روز ازطریق اینترنت با هم‌تیمی‌های خود تمریک کنند و همچنین در مسابقات آنلاین شرکت کنند. نبود اینترنت به‌طور جدی باعث می‌شود تا بازیکنان حرفه‌ای بازی‌هایی نظیر Dota 2، Starcraft، پابجی یا فورتنایت نتوانند به تعهداتشان با تیم‌های بین‌المللی عمل کنند این موضوع سال‌ها تمرین و زمان صرف شده بازیکنان را به هدر می‌دهد.

استریمر ها

شغل استریمر بازی‌های ویدیویی دیگر عملا وجود ندارد

رشد بستر اینترنت در کشور و بهبود سرعت و بهبود تأخیر بازیکنان باعث شده است تا شاهد ظهور شغل‌های جدیدی برپایه‌ی بازی‌های ویدیویی و بستر اینترنت باشیم. استریمینگ و ساختن ویدیو‌های مرتبط با گیمینگ اکنون در جهان و در کشور ایران به‌عنوان یک شغل در نظر گرفته‌ می‌شوند. در سال‌های گذشته کسب‌وکارهایی داخلی مانند آپارات برای فراهم کردن بستری جهت استریم بازی‌های ویدیویی هزینه زیادی کرده‌اند. نتیجه این هزینه‌ها ظهور بخشی به نام آپارات گیم بود که به مرور در یک سال گذشته نظر بازیکنان و استریمرهای مختلفی را به خود کرد. اما با وجود این بستر، وجه اشتراک تمام استریم‌های انجام شده روی آپارات گیم محبوبیت بازی‌های خارجی مانند دوتا، فورتنایت و پابجی است که به‌دلیل نبود یک بازی ایرانی با کیفیت مشابه، مورد استقابل بازیکنان نه‌تنها در ایران بلکه در جهان قرار گرفته‌اند. با وجود بستر استریم، قطع اینترنت به هیچ یک از این بازیکنان اجازه اتصال به سرورهای خارجی و کسب درآمد را نمی‌دهد و در طول چهار روز گذشته شاهد به صفر رسیدن بیننده‌ها و در نتیجه آن استریم بازی‌های ویدیویی در آپارات گیم هستیم.

میانگین سنی گیمرهای ایرانی ۱۹ سال است که شامل دانشجویان و دانش‌آموزان می‌شود

به گزارش شاخص‌ترین اطلاعات مصرف با‌زی‌های دیجیتال در ایران که توسط دایرک در سال ۱۳۹۶ منتشر شد میانگین سنی گیمرهای ایرانی ۱۹ سال است که به‌طور مشخص این رده سنی شامل دانشجویان و جوانان می‌شود. طبق گفته‌ی کاربران زومجی در نظرسنجی انجام شده در روز ۲۹ آبان، نبود دسترسی به داده‌های بین‌المللی باعث شده است تا فارغ از بحث بازی‌های ویدیویی، دانشجویان و جوانان نیز مشکلاتی را تجربه کنند. از بین رفتن امکان تحقیق در بستر اینترنت، پیدا کردن پروژه‌های علمی و نبود امکان ارتباط با اساتید خارج از کشور از جمله مشکلاتی است که کاربران زومجی با ما به اشتراک گذاشته‌اند. نبود بستر مناسب در کشور یا نداشتن کیفیت لازم برای خدمات رسانی عمده، باعث شده است تا جوانان و دانشجویان به درگاه‌ها و ایمیل‌های خارج از کشور اتکا کنند. قطع دسترسی به اینترنت، ارتباط دانشجویان با دایره‌المعارف و اساتید خارج از کشور و در نتیجه آن گردش علمی لازم برای رشد دانش، جوانان را در طولانی مدت با مشکل روبه‌رو می‌کند، کما اینکه به‌گفته‌ی برخی از کاربران زومجی به‌دلیل قطعی اینترنت نتوانسته‌ است در امتحانات TOEFL شرکت کند.

اکنون بعد از گذشت چند روز می‌توانیم حداقل بخشی از تاثیرات آشکار و پنهان قطعی به اینترنت بین‌المللی را روی اقشار مختلف جامعه ببینیم. تاثیراتی که مسلما بار مالی و هزینه زیادی را روی جوانان و دانشجویان می‌گذارد. تا زمان نگارش این مطلب زمان دردسترس قرار گرفتن اینترنت در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است هرچند به گزارش ایسنا، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه‌ امروز هیئت وزیرانی اینترنت در آینده خیلی نزدیک وصل می‌شود.

قطعی اینترنت چه تاثیری در زندگی یا کار شما داشته است؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده