نویسنده: میلاد فاطمی
// شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

Roki؛ سفری متفاوت با چاشنی ترس به اعماق سرزمین‌های اسکاندیناوی

دو تن از اعضای استودیوی Polygon Treehouse که وظیفه ساخت بازی مستقل Roki را برعهده دارند، در جدیدترین مصاحبه خود با مجله Edge درمورد ماهیت بازی و شرایط تولید آن اطلاعات جالبی ارایه داده‌اند.

چند سالی است که اهالی صنعت بازی‌های ویدیویی ارزش آثار مستقل را درک کرده‌اند و توجه ویژه‌ای هم از طرف بازی‌ساز و هم از طرف گیمر به آن می‌شود. کارگردان‌ها نیز برای نمایش خلاقیت و پتانسل بالای خود ترجیح می‌دهند به‌صورت مستقل کار کنند تا اینکه طبق سفارشات و دستورها شرکت خاصی اثری تولید کنند که با آنچه تصور می‌کردند و مدنظرشان بود، فاصله داشته باشد. در همین راستا اثر جدید و مستقلی تولید شده است که همانند انتظارها بازهم خلاقیت و نوآوری‌های فراوانی در آن دیده می‌شود.

زمانیکه به عمق کلمه هیولا می‌اندیشید و در آن کنکاش می‌کنید، احتمالا به این نتیجه خواهید ‌رسید که این موجود ترسناکی که حتی فکر کردن به آن هم می‌تواند آرامش آدم را بگیرد، در کمال تعجب چیزی بین انسان و حیوان است. این مفهوم مبهم و عجیب سرچشمه بسیاری از افسانه‌های تیره و تاریکی از جمله بئوولف گرفته تا آثار ساخته شده اخیری است که اتفاقا در ادامه درمورد یکی از آن‌ها نیز صحبت می‌کنیم.بازی Roki

بازی مستقل Roki با رهبری دو نفر از اصلی‌ترین کارگردان‌ها و اعضای کلیدی و سابق استودیوی گوریلا گیمز (سازندگان مجموعه‌های بزرگی همچون Horizon Zero Dawn و Killzone) ساخته شده است. دنیای Roki قرار است همانند اکثر آثار ساخته شده ژانر ترسناک، برای چند ساعتی حس عجیب ترس را به درون گیمر انتقال دهد؛ اما متفاوت با کلیشه‌های چند سال اخیر.

داستان بازی Roki در مناطق اسکاندیناوی در جریان است

در نگاه اول به تصاویر و تریلر منتشر شده از بازی Roki، شاید به اینکه چگونه یک اثر مستقل با حال‌وهوای چنین دنیای خلاقانه و مینیمالیستی قرار است به هدف خود رسیده و مردم را برای مدتی میخکوب کند، کمی شک کنید. بازی ماجراجویی و ترسناک Roki، داستان شخصیت جذابی به اسم Tove را روایت می‌کند که در سرزمین کهن در جستجوی برادر ربوده شده خود توسط کروکودیل است. Tove برای پیدا کردن این موجود ترسناک که در داستان به‌نام Roki معرفی می‌شود، باید اعتماد موجودات پیرامون خود را کسب کرده و با کمک آن‌ها خانواده خود را نجات دهد.

بازی Roki

دنی سالفیلد، طراح داستان بازی، تاکید می‌کند که در این مسیر پرتلاطم، اصلی‌ترین دارایی و سرمایه Tove همان سن وسال کم و جوانی او است:

در جهان امروز، هیولاهای زیادی اطراف ما زندگی می‌کنند، موجوداتی که درواقع شبیه انسان‌ها هستند اما رفتار متفاوتی دارند. ایده اینکه یک بچه‌ به اعماق سرزمین‌های وحشی رفته و این‌بار با چهره خوب و پاک هیولاهای واقعی دیدار کند، به‌نوبه خود می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. این دیدگاه این امکان را می‌سازد که فراتر از آن تصور ترسناکی که همواره است، رفته و چهره انسانی آن‌ها را نیز تماشا کند و کمکی کند تا بتوانند متوجه شوند که با چه مسایلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

الکس کاناریس، کارگردان هنری بازی و همچنین یکی از موسسین استودیوی پالی‌گان تری‌هاوس، از سال‌های کودکی Tove که پدرش او را ترک کرده است، می‌گوید:

همزمان با شروع این سفر، داستان پی بردن به سرگذشت خانواده برای Tove نیز آغاز می‌شود.

در داستان‌های جن و پری اینکه به دنیای دیگری رفته و ترس و اندوه‌ها را ببینید، کاملا طبیعی است؛ اما مسئله مهم این است که همه این مفاهیم را بتوان به بهترین شکل نشان داد که باتوجه به شواهد به‌نظر می‌رسد خوشبختانه Roki از این نظر سربلند بیرون می‌آید. باتوجه به تصاویر و تریلر منتشر شده از بازی، به‌نظر می‌رسد Tove می‌تواند به یک شخصیت جذاب بین گیمرها تبدیل شود. استفاده از دوربین ثابت در بازی کمک زیادی به خلق اتمسفر جالبی کرده است. به‌عنوان مثال در Roki شاهد منظره‌هایی هستیم که تنه‌های درخت‌ها را لابه‌لای سنگ های آبی به نمایش می‌گذارد یا اینکه Tove را در مسیری که یک گرگ نقره‌ای در آن مشغول استراحت کردن است، نشان می‌دهد.

بازی Roki

کاناریس همچنین درمورد روند ساخت بازی می‌گوید:

سبک بصری و منحصربه فرد بازی چالش اینکه چطور می‌توان داستان قوی و بزرگی توسط تیمی کوچک خلق شود را حل کرده است. استفاده از رنگ خالص درکنار بهره‌گیری از تکنیک سیلوئت کمک زیادی به درک حس‌وحال مدنظر بازی‌ساز کرده است. محیطهای زیادی برای طراحی بازی در اطراف ما وجود دارد، اما به محض اینکه افسانه‌های اسکاندیناوی را کشف کردیم، انگار تمام آن محیط‌ها از ذهن ما پاک شدند. از موجودات عجیب و غریبی که آن دوران می‌زیستند، شگفت زده شده و به‌دنبال آن بودیم که به‌نحوی دنیا و موجودات بازی را با آن زمان ترکیب کنیم. 

جالب است بدانید درکنار موجودات عجیب و غریب زیادی که در بازی مشاهده می‌کنید،‌ گربه‌ای وجود دارد که افرادی که برای ایام کریسمس لباس تازه‌ای تهیه نکرده باشند را می‌بلعد. (بله کاملا درست متوجه شدید)

سبک بصری بازی چالش اینکه چطور می‌توان داستان قوی و بزرگی توسط تیمی کوچک خلق شود را حل کرده است

باتوجه به صحبت‌های تیم سازنده، در بازی اکثر هیولاها همراه‌با پازل‌هایی طراحی شده‌اند که برای گیمر یادآور آثار کلاسیک اشاره و کلیک است. شما در Roki باید آیتم‌هایی مثل طناب و سنجاق سینه را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها در محیط بازی استفاده کنید. چنانچه برای حل معمایی به مشکل برخوردید، می‌توانید از دفترچه مخصوص Tove نیز بهره‌مند شوید که در طول بازی یادداشت‌هایی از محیط اطراف نوشته است. از طرف دیگر می‌توانید از درخت چشم در بازی نیز کمک بگیرید؛ چراکه درمورد هدف‌هایی که Tove به‌دنبال آن است و نحوه رسیدن به آن‌ها، نظرات جالبی دارد و می‌تواند شما را راهنمایی کند.

بازی Roki

در بازی بخش‌های رویا و خواب مانندی نیز وجود دارد که ارتباط گذشته Trove با بازی و روش بزرگ شدن آن را بیان می‌کند.

سالفیلد در انتهای مصاحبه از تراژدی شدن داستان بازی خبر می‌دهد:

زمانی‌که به موقعیت و جایگاه Trove در بازی پی می‌برید، احتمالا باعث ناراحتی شما می‌شود. گیمر در انتها این حقیقت که چگونه و چه احساسات انسانی به سمت این شخصیت هدایت می‌شود و همچنین دلایل اینکه او چرا به این کاراکتری که است، تبدیل شده است را درک می‌کند. Trove محصول موقعیت‌های مختلفی است که درون آن‌ها قرار داشته است.

این مطلب از شماره ۳۳۷ مجله Edge نوامبر سال ۲۰۱۹ ترجمه شده است.


منبع Edge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده