نویسنده: نیما احمدی
// پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱

جان کارمک با انتقال به مقام مشاور، از کار تمام‌وقت در آکیولس کناره‌گیری کرد

جان کارمک، مدیر ارشد فناوری آکیولس، از کار تمام‌وقت در این مقام کناره‌گیری کرد تا بتواند از زمان خود برای کار روی «هوش مصنوعی» استفاده کند. او اکنون در مقام مشاور مدیر ارشد فناوری آکیولس کار می‌کند.

جان کارمک، چهره‌ی آشنای دنیای بازی‌های ویدیویی که برای کار روی بازی‌های استودیو اید سافت‌ور همچون Quake، Doom و Wolfenstein شناخته می‌شود، از کار در آکیولس (Oculus) کناره‌گیری کرده است. او در فیسبوک خود اعلام کرد که به‌جای کار تمام‌وقت در آکیولس، در این هفته به مقام مشاور مدیر ارشد فناوری منتقل خواهد شد.

کارمک گفت:

من هنوز هم در کار توسعه حضور دارم، اما این تنها بخش کمی از زمان من را به خود اختصاص می‌دهد.

کارمک قصد دارد تا بیشتر زمان خود را روی «هوش مصنوعی» کار کند. او گفت که مدتی است می‌خواهد این موضوع را دنبال کند. و قصد دارد تا جایی که می‌تواند این کار را انجام دهد «قبل از اینکه بیش از حد پیر شده باشم.»

کارمک گفت:

من فکر می‌کنم این موضوع امکان‌پذیر و بسیار ارزشمند است و من فرصت غیرقابل اغماضی دارم که تفاوتی در این زمینه ایجاد کنم، پس با منطق آزمایشی پاسکال، من باید روی این موضوع کار کنم. حداقل فعلاً قصد دارم با سبک داشمندانه‌ای روی آن فکر کنم، سوالاتم را از خانه دنبال می‌کنم و نتایج را در آزمایشاتم به‌کار می‌برم.

کارمک از سال ۲۰۱۳ به‌صورت تمام‌وقت به‌عنوان مشاور ارشد فناوری در آکیولس کار کرده است. پیش از آن، او در id Software مشغول به کار بوده که زنیمکس، شرکت مادر بتسدا، مالک آن بوده است.

دوران کاری کارمک در آکیولس همیشه به آرامی پیش نرفته است. زنیمکس از کارمک (و چند نفر دیگر) به جرم دزدیدن تکنولوژی واقعیت مجازی از این شرکت توسط آکیولس، شکایت کرده بود. آکیولس در این پرونده محکوم شد تا مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را به زنیمکس پرداخت کند، گرچه بعداً این مبلغ به ۲۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد. کارمک نیز از زنیمکس برای پرداخت نکردن حق و حقوق او برای خرید سهامش، شکایت کرده بود. این موضوع نیز از آن زمان به‌طور کامل حل شده است.

درحال‌حاضر هنوز مشخص نیست آکیولس که تحت مالکیت فیسبوک است، برای جایگزینی کارمک در مقام مشاور ارشد فناوری به‌دنبال چه کسی خواهد بود. آکبولس در پی خارج شدن تمام ۶ موسس خود، به شرکتی کاملاً متفاوت تبدیل شده است.

محصول اخیر آکیولس که Oculus Quest نام دارد، یک هدست واقعیت مجازی مستقل است که به کامپیوتر نیازی ندارد. علاوه‌بر کار روی سخت‌افزار خود، آکیولس ازطریق بخش Oculus Studios توسعه بازی‌های واقعیت مجازی (VR) را نیز تأمین می‌کند. آکیولس همچنین استودیویی را برای ساخت انیمیشن‌های واقعیت مجازی راه‌اندازی کرده بود، اما فیسبوک در اردیبهشت ۱۳۹۶ این استودیو را تعطیل کرد.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده