نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۸

واکنش منتقدان به فیلم Midway - میدوی

چندی پیش فیلم تاریخی و جنگی میدوی (Midway) با حضور بازیگران بسیار خوبی به روی پرده سینما رفت اما همانند دیگر رقیبان خود نتوانست امتیاز زیاد و خیلی بالایی کسب کند.

فیلم Midway یا «میدوی» یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام، تاریخی و جنگی کمپانی لاینزگیت (Lionsgate) است که به‌دست رولاند امریش، کارگردان فیلم Independence Day: Resurgence (روز استقلال: بازخیز)، فیلم Stonewall (استون وال)، فیلم White House Down (سقوط کاخ سفید)، فیلم Anonymous (گمنام)، فیلم The Day After Tomorrow (روز پس از فردا)، فیلم The Patriot (میهن پرست)، فیلم Godzilla (گودزیلا)، فیلم Independence Day (روز استقلال) و غیره ساخته شده است. در فیلم میدوی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند اد اسکرین در نقش ناوسروان ریچارد «دیک» بست، پاتریک ویلسون در نقش ستوان دوم ادوین تی. لیتون، لوک ایوانز در نقش ستوان دوم وید مک‌کلاسکی، آرون اکهارت در نقش سرهنگ دوم جیمی دولیتل، نیک جوناس در نقش دستیار ماشین‌ساز هوایی برونو گایدو، مندی مور در نقش ان بست، وودی هارلسون در نقش دریا سالار چستر نیمیتز، دنی کویید در نقش معاون دریا سالار ویلیام «بول» هالزی و دارن کریس در نقش ستوان دوم یوجین لیندزی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم میدوی در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۷ آبان ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، برای اولین بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۴۸ را از بین ۲۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نظرات و امتیازهای مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که بخش زیادی از آن در حد متوسط و کمی رو به بالا قرار دارند. پروژه ساخت این اثر خیلی برای امریش مهم بود و اشتیاق زیادی برای آن داشت اما مدام برای حمایت‌های مالی با مشکل روبه‌رو می‌شد. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده وس توک بود. خود رولاند امریش به همراه هارالد کلوسر وظیفه تهیه کنندگی این اثر تاریخی را داشتند.

از آنجا که مدتی است که از نمایش فیلم Midway به صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Midway از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم میدوی حول محور ماجرای نبرد میدوی می‌چرخد. یک درگیری بزرگ بین ناوگان آمریکایی و همچنین نیروی دریایی امپراتوری ژاپنی. همین اتفاق نقطه عطف محوری و مهمی در طی جنگ جهانی دوم برای اقیانوس آرام و همچنین تمام مناطق اطراف آن به حساب می‌آمد. داستان این فیلم براساس اتفاقاتی است که در زندگی واقعی و این شاهکار قهرمانانه رخ داده است. این فیلم داستان رهبران و سربازانی را حکایت می‌کند که از غرایز، شجاعت و جسارت خود استفاده کردند تا غیرممکن را ممکن کنند.

Midway

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Midway بیندازیم:

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۸۸ از ۱۰۰

تاثیری که این فیلم روی مخاطب می‌گذارد، تا حدودی شبیه به اثر فیلم Saving Private Ryan (نجات سرباز رایان) و همچنین فیلم روز استقلال است. این فیلم فوق‌العاده است و دیدی واقعی به ماجرا دارد. دقیقا همین هم از آن انتظار می‌رفت. چیزی که اصلا انتظار نمی‌رفت این بود که تا این حد با دقت و هوشمندانه ساخته شود و اینکه بازیگران چنین عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

کریستی پانچکو | آی جی ان

۶۵ از ۱۰۰

زمانی که این فیلم را تماشا کردم، مدام به این موضوع فکر می‌کردم که بهتر بود این داستان در قالب یک مینی سری ساخته می‌شد؛ خیلی بهتر و قشنگ‌تر حق مطلب را ادا می‌کرد، این لحظات تاریخی را به تصویر می‌کشید و پتانسیل افرادی که آن را ساختند، به نمایش می‌گذاشت. با این حال، این اثر با تمام نقص‌ها و کاستی‌هایی که دارد، باز هم یک فیلم خوب و به‌دردبخور به حساب می‌آید.

ویلدون بی. جانسون | آریزونا ریپابلیک

۶۰ از ۱۰۰

با اینکه این فیلم به دستاورد خاصی دست پیدا نکرد و به سطح جدیدی نرفت، اما باز هم به طرز خوبی داستان را بیان کرد. اگر شما از طرفداران فیلم‌های حماسی و جنگی هوایی باشید، بالاخره یک چیز را در این فیلم پیدا می‌کنید که نظر شما را به خود جلب کند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Midway درست از همان ابتدا، یک سری دیالوگ‌های مسخره داشت. علاوه‌بر این، جوی در آن بود که بیشتر از آنچه که باید و شاید، حس و حال سال ۲۰۱۹ را به مخاطب می‌داد. اما برای مدتی، اوج بسیار جذابی که این فیلم به خود گرفته بود، باعث شد تا این کم و کاستی‌ها دیده نشود.

Midway

ایان فریر | امپایر

۴۰ از ۱۰۰

فیلم میدوی یک اثر بزرگ، جسورانه و بی‌پروا است و در تلاش بود تا جزئیات لحظات یکی از مهم‌ترین ماجراهای جنگ جهانی دوم را به تصویر بکشد، اما در چشم‌انداز و دورنمای فیلم نجات سرباز رایان و فیلم Dunkirk (دانکرک). به طرز حیرت‌انگیزی به نظر می‌رسد که هنوز هم افرادی که قصد ساخت آثار جنگی را دارند، فیلم‌های خود را شبیه این دو اثر درست می‌کنند.

کث کلارک | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

درست همانند این است که به مدت ۲ ساعت و نیم، به یک مجسمه زل بزنی؛ هیچ کاری نمی‌توانی انجام دهی جز اینکه سر جایت بنشینی و مدام خمیازه بکشی.

مارک کندی | آسوشیتد پرس

۲۵ از ۱۰۰

اولین چیزی که باید کارگردان این فیلم یعنی رولاند امریش بعد از اکران آخرین اثر سینمایی خود انجام دهد، معذرت‌خواهی کردن است؛ عذرخواهی از عوامل جلوه‌های ویژه، از بدلکارها، از سازندگان، مخاطبان و همچنین هنرمندان. او به طرز بسیار بدی، توانایی‌های چشمگیر بصری آنها در بازگو کردن نبرد مهم و حیاتی میدوی در جنگ جهانی دوم را به طور کلی هدر داد؛ آن هم با ترکیب کردن برخی از بهترین سکانس‌های اکشن چند سال اخیر با خسته کننده‌ترین دیالوگ‌ها.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Midway نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و تا حدودی سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Midway


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده