// چهار شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

Total War Saga: Troy؛ تقابل تاریخ و اسطوره‌شناسی

به‌مناسب معرفی رسمی بازی Total War Saga: Troy، مجله پی‌سی گیمر با مصاحبه با طراح ارشد آن، نگاهی به این بازی انداخته است. با زومجی همراه باشید.

Total War اثری است که در افسانه‌شناسی گشت‌وگذار می‌کند. در چند بازی تاریخی اخیر این مجموعه، اسطوره‌ها و افسانه‌ها به آرامی راه خود را به این آثار جنگ‌محور سندباکس وارد کرده‌اند، اما در Total War Saga: Troy، استودیو Creative Assembly Sofia همه‌چیز را چند قدمی به جلو پیش برده است. آن‌ها قصد دارند نبردی را به‌تصویر بکشند که بهترین منبع ما از آن یک شعر حماسی راجع به خدایان و یک اسب غول‌آسای چوبی است. این بازی در عین اینکه شباهتی به نسخه Warhammer ندارد، قصد هم ندارد تا جنبه تاریخی داستان را به‌طور کامل کنار بگذارید.

بنابراین در این بازی خدایان مختلف یونان، قهرمانان اسطوره‌ای و حتی یک مینوتور هم وجود دارد. تیم سازنده داستان خود را از کتاب‌های ایلیاد (The Iliad) و اودیسه (The Odyssey) درکنار دیگر اسطوره‌ها الهام گرفته‌اند، اما به آن‌ها از دید تاریخی هم نیم‌نگاهی داشته‌اند. در این بازی از نقشه‌ها و باستان‌شناسی‌هایی استفاده شده است که باعث افزایش اعتبار شهرها و واحدهای جنگی بازی می‌شود. تودور نیکولوف (Todor Nikolov) طراح ارشد بازی در این‌رابطه می‌گوید:

از یک سمت ما تاریخ و باستان‌شناسی را در دست داشتیم و از سویی دیگر شخصیت‌ها و روایات داستانی کتاب ایلیاد را داریم که محتویات آن‌ها را وارد بازی کنیم.

Troy مجموعه‌ای از افسانه‌های بسیار کمیاب را در خود جای داده است و درعین حال سعی کرده است تا روایتی تاریخی هم داشته باشد. ساختار کمپین آشنای مجموعه Total War هم به‌شکل مشابه در بطن بازی قرار داده شده است.

Total War Saga: Troy

از آن‌جا که Troy یک بازی سندباکس است، شما می‌توانید به‌جای حمله تروآ، درنقش هکتور شاهزاده تروجان قرار گیرید و از شهر خود دفاع کنید

درست همانند داستان کتاب ایلیاد، پاریس، هلن ملکه اسپارتان را دزدیده و به شهر تروآ بازمی‌گردد. از اینجا به‌بعد دیگر هیچ‌چیز همانند قبل نمی‌شود. اتفاقات همانند شعر رخ می‌دهند و هشت فرقه قابل بازی هم مسیرهای مشخصی را انتخاب کرده و رابطه‌ای را با دیگر فرقه‌ها ایجاد می‌کنند، اما باز هم فراموش نکنید که Troy یک اثر سندباکس است. به‌جای اینکه یونانیان گرد‌ هم‌ آیند و با قایق‌های‌شان به‌سمت تروآ حرکت کنند، ممکن است در محل زندگی خود بر سر قلمروهای‌شان با یکدیگر به مناقشه بپردازند. با قرارگیری در نقش یکی از فرقه‌های تروجان (Trojan)، شما می‌توانید جلوی آن‌ها را پیش از آن‌که به شهر قدرتمند شما برسند، بگیرید و جنگ را به سرزمین‌های غرب هدایت کنید. اگر با خائن خطاب شدن مشکلی ندارید، می‌توانید جبهه خود را عوض کرده و حتی در نقش هکتور شاهزاده تروجان بازی را پیش ببرید. هکتور وظیفه دارد که از شهر پدری خود محافظت کند، شهری که قرار است در آینده خود او حاکم آن باشد. اما این شما هستید که مشخص می‌کنید او لیاقت رسیدن به پادشاهی را دارد یا خیر.

فرقه‌ها با اندازه‌های کوچک کار خود را آغاز می‌کنند و نیاز دارند تا برای گسترش پیدا کردن از دیپلماسی، تجارت و فتح کردن استفاده کنند. با بازی کردن در نقش منلائوس (Menelaus) شما قادر خواهید بود تا تمامی نیروهای‌تان را جمع کرده و به‌سمت تروآ حرکت کنید. شما نیاز دارید تا از نظر غذایی به‌دیگر فرقه‌های یونانی رسیدگی کرده و یک کنفدراسیون را ایجاد کنید یا قبل از آن‌که با یک ارتش بزرگ به شرق حرکت کنید، آن‌ها را به یک مأموریت فرعی بفرستید. شما می‌توانید تعداد زیادی از قهرمانان را درکنار یک ارتش زبده با خود به جنگ ببرید. بنابراین این بدان معنا است که شما باید وقت زیادی را صرف ساخت‌وساز و نقشه‌ریزی کنید. البته که می‌توانید عجله کنید و تمامی آن‌ها را به‌تنهایی انجام دهید، اما فراموش نکنید که دستیابی به تروآ کار ساده‌ای نیست.

Total War Saga: Troy

نیکولوف درباره شهر تروآ می‌گوید:

تروآ همیشه شهری با سیستم دفاعی قوی بوده است. شما می‌توانید آن را با شهر کیوتو (Kyoto) نسخه Shogun 2 مقایسه کنید. این شهر به‌ خودی خود یک فرقه است و توسط پریاموس (Priam) و دیگر پادشاه محافظت می‌شود. آن‌ها برای محافظت دائم از شهر، تمامی نیروهای لازم را در اختیار دارند، بنابراین تلاش زیادی لازم است تا بتوان آن را فتح کرد. من اصلا نمی‌توانم تصور کنم که در ابتدای بازی بتوان آن شهر را تسخیر کرد. شما باید بسیار آماده شوید، نیروهای فراوان و ترجیحا متحدان زیادی جمع‌آوری کنید تا بتوانید این کار را انجام دهید.

برای تسخیر شهر تروآ شاید بخواهید که از اسب تروجان معروف استفاده کنید. متاسفانه به‌نظر می‌رسد شما قرار نیست مبارزان خود را درون شکم یک اسب چوبی قرار دهید، اما در این بازی مواردی وجود دارد که از آن الهام گرفته شده است. برخی تاریخ‌دانان ادعا می‌کنند که اسب تروجان تمثیلی از زلزله‌‌ای است که احتمالا باعث نابودی شهر شده است. پوزیدون (Poseidon) خدای امواج بزرگ و زلزله همچنین خدای اسب‌ها هم بوده است، بنابراین اسب چوبی می‌تواند نماد خشم او نیز باشد. این زلزله‌ها در بازی حضور خواهند داشت و شهر را نابود و آن را برای حمله تضعیف خواهد کرد. نیکولوف می‌گوید:

شهر تروی به تبدیل به کشتارگاه شده است، ساختمان‌ها تخریب و پادگان نظامی تخلیه شده‌اند. اگر شما در آن زمان بخواهید روی نقشه جنگی برای تروآ بجنگید، مشاهده می‌کنید که دشمنان برای نفوذ به شهر دیوارها را تخریب می‌کنند و در جای‌جای شهر همه‌چیز نابود شده است. در اینجا فرصت‌هایی پیدا می‌شود که شما می‌توانید برای تصرف شهر از آن‌ها استفاده کنید، بنابراین شما باید توجه ویژه‌ای به‌ آن‌ها داشته باشید.

اسب‌ها تجهیزات خاصی ندارند و تروجان‌ها و یونانیان عصر برنزی از آن‌ها بیشتر برای جابه‌جایی یا به‌نمایش گذاشتن نمادهای مختلف استفاده می‌کردند. برخی از جنگجویان بازی توسط ارابه‌ها حرکت می‌کنند، اما باز هم شما سواره‌نظام زیادی در آن مشاهده نمی‌کنید. با فتح منطقه‌ای مشخص که محل زندگی سنتاورها (موجوداتی افسانه‌ای با نیم‌تنه بالایی انسان و نیم‌تنه پایینی اسب) است، بازیکنان می‌توانند این موجودات افسانه‌ای را به استخدام ارتش خود دربیاورند. این موجودات سواره‌نظام سبک و اثرگذاری هستند که می‌توانند قبل از آن‌که دشمنان از دست شما فرار کنند، حساب آن‌ها را برسند. البته که نباید از این اسب‌های اسطوره‌ای انتظار داشته باشید که بتوانند واحدهای جنگی را به‌طور کامل نابود کنند.

Total War Saga: Troy

نیکولوف می‌گوید که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در زمان ساخت بازی با آن روبه‌رو شدند، گشت‌وگذار در دنیای عصر برنزی بوده است. ازاین‌رو با غیاب اسب‌های انسان‌نما، توجه بیشتری متوجه پیاده‌نظام می‌شود. در بازی توانا‌یی‌های هجومی مختلف، توانایی تعویض بین حالت‌های مختلف سلاح و انواع قلمروهای جدید، معرفی می‌شود. در یک نسخه دمو از بازی مشاهده شده است که یک گردان نظامی در منطقه‌ای گِلی گیر افتاده‌ است، درحالی‌که واحد دیگر سپرهای‌شان را در پشت‌شان قرار داده‌اند تا بتوانند با نیزه‌های‌شان بهتر ضربه بزنند.

قهرمانان بازی دوست دارند در نبردها خودنمایی کنند و مقام خود را بین یکدیگر بالا ببرند

در بازی Troy قهرمانان نقشی جدی بازی می‌کنند. هکتور (Hector)، آگاممنون (Agammemnon)، آشیل (Achilles) همگی آن‌ها رهبرانی با توانایی‌های چشم‌گیر و صدالبته زره‌های قدرتمند هستند. آن‌ها همچنین علاقه خاصی به جلب توجه دارند و سعی می‌کنند رتبه خود را بین دیگر قهرمانان بالا ببرند. برخی از آن‌ها همانند آشیل این مسئله را بسیار جدی می‌گیرند و  اگر دیگر قهرمانان از او بهتر باشند، ناراحت می‌شود. آن‌ها دوست دارند در نبرد خودنمایی کنند و یکدیگر را به چالش دعوت کنند. برخلاف دوئل‌های نسخه Three Kingdom، مبارزات Troy دشمنان را تنها در مدت زمانی مشخص درگیر می‌کند و پس از آن، آن‌ها می‌توانند دوئل را بدون هیچ‌ جریمه‌ای ترک کنند. البته که توانایی‌ها باید ابتدا آزاد شوند. قهرمانان تاحدی قوی هستند که بتوانند از عهده یک واحد کامل بربیایند و این پتانسیل را دارند که با کامل کردن یک کوئست حماسی، یک مصنوع الهی را به‌دست آورده و سرنوشت قهرمانانه خود را کامل کنند. نیکولوف می‌گوید:

این مأموریت‌ها همانند کوئست‌های زنجیره‌ای نسخه Warhammer هستند. در بازی مجموعه‌ای از اهداف وجود دارد که در یک نبرد حماسی به حد اعلی می‌رسد و این یک ابزار مناسب برای ما است تا بتوانیم روایات داستانی را در یک بازی سندباکس متفاوت پیش ببریم. برای مثال درمورد اودیسئوس (Odysseus) باید بگویم که کوئست او بهترین راه ما برای بازگویی داستان کتاب اودیسه است.

اگر شما در حال دستور دادن به ستاره اودیسه هستید، شما کوئستی دریافت می‌کنید که باید به نبرد تروآ بروید، سپس به خانه بازگردید تا از خانه و همسر خود دفاع کرده و هنر تیراندازی خود را به رخ بکشید. اگر شما کوئست‌های زنجیره‌ای را کامل کنید و قلمرو پادشاهی او را بازپس گیرید، اودیسئوس قادر خواهد بود تا از یک تیرکمان جادویی در نبرد استفاده کند و فرزندش هم او را همراهی کند. فرزندی که حالا در نقش یک قهرمان جدید ظاهر شده است.

Total War Saga: Troy

برخلاف قهرمانان، خدایان در نقشه بازی حضور ندارند یا نیزه به سمت دشمنان خود پرتاب نمی‌کنند. بااین‌حال آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و ستونی متفاوت از بازی را ارائه می‌دهند. نیکولوف می‌گوید:

ما باید خدایان را به‌نمایش بگذاریم، چرا که آن‌ها برای روایت داستانی بازی ضروری هستند. شما نمی‌توانید داستان نبرد تروجان را بدون اشاره به خدایان تعریف کنید. تاکنون فیلم‌های مختلفی درباره این نبرد حماسی ساخته شده است و تعداد بسیار کمی از آن‌ها به خدایان اشاره کرده‌اند و معمولا سعی کرده‌اند داستان را تا حد ممکن به‌صورت ملموس روایت کنند،‌ اما کتاب ایلیاد این‌گونه نیست. ما سعی کرده‌ایم که خدایان را به‌عنوان بخشی از سیستم گیم‌پلی بازی قرار دهیم. به‌صورتی‌:ه براساس کاری که انجام می‌دهید، خدایان مختلف شما را دوست دارند یا از شما بیزار هستند، شما احترام و محبت آن‌ها را به‌دست می‌آورید یا از آن محروم می‌شوید.

فرقه‌ها برای دستیابی به ثروت و مهارت‌های جنگی باید به خدایان هفت‌گانه تکیه کنند. معابدی را برای آرِس (Ares؛ خدای جنگ) بسازید و پس از یک نبرد زندانی‌ها را سلاخی کنید و لبخندی روی چهره خدای جنگ قرار دهید و هرچه مبارزان‌تان در کشتن بهتر شوند، به آن‌ها جایزه دهید. اگر شما یک پادشاه دیگر نیاز دارید تا یک معامله ناخوشایند را قبول کنید یا یک شهر تاریک را سرحال بیاورد، بهتر است که آفرودیت (Aphrodite؛ الهه عشق) را خوشحال کنید.

اگرچه درنظر داشته باشید خدایان بی‌ثبات هستند، بنابراین شما می‌توانید محبت آن‌ها را از دست دهید یا رابطه فرقه دیگر را با خدایان‌شان از بین ببرید. یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید با یک فرقه وارد مداخله شوید، این است که کشیش خود را برای انجام یک مراسم مذهبی به قملرو حریف بفرستید. آن‌ها یکی از سه مأمورانی هستند که در بازی پیش شما بازمی‌گردند و Troy به‌شکل غیرقابل انتظاری این کار را برای شما انجام می‌دهد. این کاراکترها می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند، همانند کند کردن دشمنان یا جاسوسی کردن در شهرها، اما آن‌ها در نبرد حاضر نمی‌شوند. در نسخه Warhammer، آن‌ها  توسط قهرمانان چندمنظوره جایگزین شده بودند، درحالی‌که بازی‌های Thrones of Britannia و Three Kingdoms شغل آن‌ها را به رهبران سپرده بودند. حذف کردن آن‌ها از بازی سرعت قابل ملاحظه‌ای روی روند پیشرفت بازی گذاشته بود، بنابراین اینکه بازگشت آن‌ها مورد استقبال قرار گیرد یا خیر، نامشخص است. درکنار مأمورهای مرسومی همانند کشیش، فرستاده جنگی و جاسوس، شما قادر خواهید بود تا مأمورهای بسیار کارآمدی را استخدام کنید. آن‌ها ارتقا پیدا نمی‌کنند یا درخت مهارت ندارند، اما آن‌ها همیشه وظیفه خود را به انجام می‌رسانند. زمانی‌که آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند، دیگر قادر نخواهید بود از آن‌ها دوباره استفاده کنید.

درمجموع به‌نظر می‌رسد بازی مدیریت خرد زیادی را می‌طلبد. در بازی هیچ واحد پولی خاصی وجود ندارد، اما فرقه‌ها به دیگر منابع نیاز خواهند داشت. مورد مصرف غذا در بازی بسیار گسترده است و بسیاری از سربازان برای سرحال بودن باید غذا بخورند. این درحالی است که دیگر واحدهای پیشرفته برای تجهیزات‌شان به برنز نیاز دارند. درهمین‌حال چوب و درنهایت سنگ، برای ساخت و نگه‌داری ساختمان‌ها مورد نیاز است. از سویی دیگر طلا کمیاب‌ترین منبع بازی است، که می‌توان آن را از هرکسی درقالب جایزه دریافت کرد و درعین‌حال هم در تجارت مورد استفاده قرار داد. اگر شما منابع‌تان به‌اتمام برسد، جریمه‌هایی وجود خواهد داشت که شامل ترک پست کردن نیروها و خراب شدن ساختمان‌ها می‌شود.

Total War Saga: Troy

نیکولوف می‌گوید:

این بدین معنا است که شما ممکن است از روش‌های دیگری به ورشکستگی برسید. شما باید تمامی این موارد را در ذهن داشته باشید. برخی مواقع شما ممکن است با اتمام منابع غذایی مختلف مشکلی نداشته باشید، چرا که شرایط خاصی این اتفاق را ایجاب می‌کند، اما این قضیه نیاز به رسیدگی دارد و تمامی سیستم گیم‌پلی اقتصادی بازی در نقشه کمپین قرار است بیشتر از این پیچیده باشد.

با نابود کردن شهرها و کشتن زندانیان، می‌توانید لبخند را روی چهره آرِس، خدای جنگ بیاورید

بازی Troy انواع منطقه‌های مشخص جدیدی را معرفی می‌کند که شما می‌توانید آن‌ها را فتح کرده و ارتقا دهید، فقط باید حواس‌تان باشد که برای انجام این‌کار باید سرعت‌عمل به‌خرج دهید. برخی از منابع بازی قابل استخراج هستند و شما باید سعی کنید که برای به‌دست آوردن آن‌ها اولین‌نفر باشید. درابتدای بازی ممکن است رقابت بر سر سرزمین‌های بازی پرتنش باشد، اما سازندگان راه‌های دیگری هم برای فراهم‌ آوردن نیازهای ماشین‌آلات جنگی شما فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید با دیگر فرقه‌ها یا کشتی‌های تجاری که از دوردست‌ها می‌آیند به تجارت بپردازید یا همانند قدیم به دیگر مناطق یورش ببرید و آن‌ها را غارت کنید.

نقشه کمپین بازی به خودی خود موفق شده است که به یکی از برجسته‌ترین مناطق جنگی سری Total War تبدیل شود. این نقشه تقریبا هم‌اندازه نقشه بازی Rome 2 با مقیاسی کوچک‌تر است که دریای اِژه (Aegean Sea) را در مرکز خود جای داده است. با وجود بزرگی دریا، نبردهای با کشتی چندان با فضای بازی ‌هم‌خوانی ندارد، بنابراین شما نمی‌توانید نبردی را روی قایق‌های خود انجام دهید. رنگ‌های بازی واضح‌تر و اقیانوس هم روشن‌تر از نسخه‌های دیگر است و بازی عموما نمای یک نقشه فانتزی را دارد، مخصوصا زمانی‌که شما روی کوه المپوس (Mount Olympus) معلق هستید. حتی در بازی از روش اسکای‌باکس (روشی برای بزرگ‌تر جلوه دادن پس‌زمینه) هم استفاده شده است و باعث شده تا تصاویر ابرها و کوه‌های طراحی شده حال‌وهوای کلاسیک یونانی داشته باشد.

بازی‌های Total War Saga روی نقاط حساس تاریخی تمرکز دارند. نقاطی‌که به مکانی مناسب برای استودیو کریتیو اسمبلی تبدیل شده‌اند تا آن‌ها ایده‌های جدید خود را پیاده‌سازی کنند. صرف‌نظر کردن از سواره‌نظام حرکت شجاعانه‌ای است و بعید به‌نظر می‌رسد مشابه آن را در جایی خارج از این بازی‌های اسپین‌آف بتوان مشاهده کرد. بنابراین شاید نبرد تروجان یک رویداد تاریخی واقعی نباشد، اما می‌تواند به‌جایگاهی تبدیل شود که با اضافه کردن چاشنی مجموعه توتال وار به آن، یک نبرد حماسی را پیش روی بازیکنان قرار دهد.

این مطلب از شماره دسامبر ۲۰۱۹ شعبه مجله پی سی گیمر امریکا، ترجمه شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده