نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۰

مشکلات دانش‌آموزان برای خرید کتاب تستی و راه حل آن از نگاه سایت چی بخونم

سایت چی بخونم قرار است در این نوشته به مشکلات کتاب‌های کمک درسی و تستی بپردازد، انتشارات مختلف را مقایسه و بررسی کند و درنهایت یک راه‌حل جامع پیش پای دانش‌آموز و والدین قرار دهد.

خوشبختانه با بالارفتن سطح آگاهی جامعه هیچ‌کس از ضرورت و لزوم تهیه کتاب‌های کمک آموزشی بی‌اطلاع نیست. اما بارها از زبان دانش‌آموزان شنیده‌ایم که می‌گویند: «ده تا کتاب تست خریدم اما هیچ کدوم به دردم نمی‌خوره.» یا پدر و مادرانی که با نگرانی عنوان می‌کنند:

دخترم/پسرم لای کتاب‌های کمک درسیش رو یک بار هم باز نکرده.

راستش را بخواهید محال است که کتاب‌های کمک آموزشی که توسط مولفین توانمند و اساتید برجسته دانشگاه تالیف شده و به وسیله ناشران معتبر و مطرح منتشر می‌شوند، بی‌فایده و بلااستفاده باشند.

پس مشکل چیست؟

مشکل خرید اشتباه کتاب یا خرید کتاب در زمان نامناسب است. ما در این بانک کتاب، کتاب‌های پرکاربرد و ضروری از تمام ناشران برجسته‌ی کتب کمک آموزشی را گردهم‌ آورده‌ایم تا خرید کتاب و امکان مقایسه و انتخاب را برای شما آسان کنیم. با ما در سایت چی بخونم همراه باشید تا یک بار برای همیشه مسئله‌ی خرید کتاب را حل کنیم. همچنین کتاب‌های هم‌خانواده، موازی و مکمل را تحلیل و بررسی کنیم. 

سه گام ضروری قبل از انتخاب و خرید کتاب:

الف. هدف خود را مشخص کنید.

قبل از هرچیز هدف شما باید از تهیه کتاب کمک آموزشی مشخص باشد. یعنی درواقع باید بدانید هدف از خرید کتاب تست یا کتاب کمک درسی چیست و به اصطلاح از جان کتاب چه می‌خواهید؟ آیا دوست دارید کتاب کمک آموزشی مثل یک معلم تک تک مباحث را آموزش دهد؟ آیا نگران امتحانات خود هستید و هدفتان از تهیه کتاب، مطالعه‌ی نمونه سوالات امتحانی است؟ آیا آزمون تیزهوشان یا پیشرفت تحصیلی در پیش رو دارید و به‌دنبال کسب رتبه هستید؟ یا اینکه کنکوری هستید و هدفتان حل تست برای مرور مطالب یاد گرفته شده است؟ 

ب. هدف کتاب را شناسایی کنید.

دوست عزیز کشف این نکته که این کتاب چرا تالیف شده اصلا سخت نیست. کافیست که روی جلد کتاب را بخوانید تا متوجه شوید هدف کتاب آموزش عمیق است یا مرور نکات مهم تستی؟ قرار است شما را برای امتحانات تشریحی آماده کند یا آزمون‌های آزمایشی و کنکور؟

پ. انتشارات مورد علاقه خود را پیدا کنید.

تمام دانش آموزان حداقل یک بار از مشاوران خود می‌پرسند کدام انتشارات بهتر است؟ پاسخ این است که تمامی ناشران مطرح کتاب‌های کمک آموزشی مانند انتشارات خیلی سبز، گاج، قلم‌چی، مبتکران، نشرالگو، مهروماه و... از بهترین مولفین و مدرسین کتاب‌ها یاری می‌گیرند تا کتابی که در دست من و شماست بدون اشکال و ایده‌آل باشد. فقط کافی است با شناخت توانایی خود و طبق سلیقه‌تان، با خیال راحت کتاب موردنیاز و علاقه‌تان را از ناشران مطرح آموزشی تهیه کنید. اما فراموش نکنید تمام این کتاب های خوب زمانی مفید خواهند بود که در زمان مناسب و با توجه به نیاز و توانایی دانش‌آموز تهیه شوند.

چی بخونیم

معرفی و شناخت انواع کتاب های تست و کمک آموزشی:

در اینجا قصد داریم انواع کتاب ها را از ناشران مطرح آموزشی در مقاطع مختلف معرفی و بررسی کنیم.

۱. کتاب کار:

  • مخاطب آن بیشتر دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول است، ولی دانش‌آموزان متوسطه دوم هم برای تمرین اولیه و کسب آمادگی لازم قبل از ورود به پرسش‌های چهارگزینه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • اساس این کتاب‌ها تقویت ذهنی و ایجاد خلاقیت در دانش‌آموزان است.
  • با رنگ‌آمیزی و صفحه پردازی جالبی که دارد دانش‌آموز را ترغیب می‌کند که در منزل بیشتر تمرین و تکرار کند.

در انتشارات خیلی سبز این کتاب‌ها با عنوان «کتاب کار» و در انتشارات گاج با عنوان مجموعه کتاب های «کارپوچینو» منتشر شده است.

۲. کتاب های ویژه امتحانات

  • برای تمامی دروس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم طراحی شده است.
  • هدف اصلی آن موفقیت دانش‌آموز در امتحانات است.
  • دانش‌آموز با خواندن درسنامه درس را به‌خوبی یاد می‌گیرد.
  • با حل نمونه سوالات خود را برای امتحان آماده می‌کند.
  • با پاسخ دادن به آزمون‌هایش خود روی امتحان مسلط شده و استرس امتحان به حداقل ممکن می‌رسد.

این دسته از کتاب‌ها در انتشارات خیلی سبز با عنوان «ماجراهای من و درسام»، در انتشارات مهروماه با عنوان «امتحانوفن» و در انتشارات گاج با عنوان «پرسمان» معرفی شده‌اند.

۳. پیشرفته تر از سطح کتاب

  • این مجموعه کتاب‌ها مناسب دانش‌آموزان متوسطه دوم است که می‌خواهند در سطح پیشرفته‌ای تمام نکات و جزئیات کنکوری کتاب را حتی اندکی بالاتر از سطح کتاب بفهمند و برای دانش‌آموزانی که ضعیف هستند و هنوز در اصل مفهوم و مطلب کتاب مسئله دارند ممکن است کمی سنگین باشد.

در انتشارات خیلی سبز با عنوان «نردبام» و در انتشارات گاج با عنوان «IQ» این کتاب‌ها را می‌شناسیم.

۴. شب امتحانی ها

  • در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم بسیار مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته است.
  • کتاب‌هایی کم حجم با نمونه سوالات امتحانی هستند که پاسخ تشریحی هم دارند و دانش آموز پس از مطالعه‌ی کامل کتاب می‌تواند از خودش امتحان بگیرد تا با آمادگی کامل به جلسه امتحان برود.

در انتشارات خیلی سبز این دسته از کتاب ها را با نام «شب امتحان» و در انتشارات گاج با نام «EQ» می‌شناسیم.

۵. کتاب های آموزشی

  • برای دانش آموزان متوسطه دوم که به‌دنبال آموزش مفصل و نکته به نکته‌ی کتاب‌های درسی‌شان هستند، شدیدا توصیه می‌شود. چرا که این کتاب‌ها مانند یک مدرس با تجربه با حل نمونه سؤال و از روی مثال جزء به جزء مفاهیم و مطالب کتاب را شرح می‌دهد. در پایان هر درس تعدادی تست از همان مبحث تالیف شده است که دانش‌آموز با حل آن تست‌ها می‌تواند روی مطلب یاد گرفته شده تسلط یابد.

این دسته از کتاب‌ها در انتشارات خیلی سبز با عنوان آموزش شگفت انگیز، در انتشارات گاج با نام «سیر تا پیاز» و در نشر الگو هم با عنوان مجموعه کتاب‌های «سه‌بعدی» معرفی شده‌اند.

۶. موضوعی: 

کتاب های موضوعی روی موضوعات کوچکی از یک درس تمرکز دارند که با تمرین زیاد و مستمر می‌توان مهارت لازم برای پاسخگویی به سوالات آن‌ها را کسب کرد. مثلا آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی در ادبیات فارسی یا ترجمه در درس عربی و...

  • موضوعی‌ها جامع هستند.
  • کتاب‌های تست هستند با تمرکز بر تست‌های کنکور.
  • نکات کاربردی زیادی دارند.
  • برای مقطع متوسطه دوم و بیشتر برای دانش آموزان سال دوازدهم مفید است که می‌خواهند موضوع‌های تکرار شده طی چند سال را درکنار هم و به‌صورت مجموعه‌ای به منظور فهم بیشتر مطالعه کنند و تست بزنند.
  • در انتشارات گاج بیشتر تحت عنوان کتاب‌های «مینی میکروطلایی»، در نشر الگو با نام کتاب‌های «مبحثی»، در انتشارات خیلی سبز با عنوان «هفت خان» و در انتشارات مهروماه با عنوان «کتاب های موضوعی» معرفی شده‌اند.

۷. تست

  • درسنامه دارند؛ بعد از هر درسنامه از همان درس تست‌های تالیفی و تست‌های کنکور سال‌های قبل آورده شده است.
  • پاسخنامه تشریحی بسیار خوب و مفصلی دارند. به دانش آموزان توصیه می‌شود که حتما پاسخنامه‌های تشریحی را مطالعه کنند.

در انتشارات خیلی سبز و نشر الگو این کتاب‌ها تحت عنوان «پرسش های چهار گزینه‌ای»، در انتشارات گاج با عنوان «میکرو» یا «میکروطلایی» و در انتشارات مهروماه هم با عنوان آموزش و تست چاپ و معرفی شده‌اند. 

۸. جمع بندی

  • کتاب‌هایی هستند برای کنکوری‌ها. دانش آموزان می‌توانند در ماه‌های آخر و نزدیک به کنکور نکات مهم و پایانی را مرور کنند.
  • بهتر است پس از اینکه حداقل یک کتاب تست را کامل مطالعه کردید به سراغ کتاب‌های جمع بندی بروید.
  • زمان مناسب انتخاب این کتاب از بهمن یا اسفند ماه تا شب کنکور است.

در انتشارات مهروماه این دسته از کتاب‌ها را با عنوان کتاب‌های «لقمه»، در انتشارات گاج با عنوان «خط ویژه»، در انتشارات قلم چی با عنوان «جمع بندی اختصاصی»، در انتشارات خیلی سبز با خود عنوان «جمع بندی» و در نشر الگو با عنوان کتاب‌های «زیپ» یا «جمع بندی» می‌شناسیم.

۹. تست های کنکور

  • کتاب‌هایی هستند که شامل تست‌های کنکور چند سال اخیر است.
  • پاسخنامه تشریحی به‌صورت بسیار مفصل و آموزشی ندارند.
  • درسنامه ندارند.
  • از فروردین تا شب کنکور چندین بار باید تست‌های این کتاب‌ها را حل و تمرین و تکرار کرد.

انتشارات خیلی سبز با عنوان «چند کنکور»، انتشارات گاج با عنوان «دور دنیا در چهار ساعت»، انتشارات قلم چی با عنوان «کتاب های زرد» و انتشارات مهروماه هم به‌صورت دفترچه‌های کنکور داخل و خارج از کشور با عنوان کنکوریوم، سوالات کنکور را ارائه می‌دهند.

والدین و دانش آموزان عزیز؛ ما تقریبا بخش عمده‌ای از کتاب‌های پرکاربرد را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد کتاب‌ها از انتشارات مختلف به‌صورت موازی و با هدف مشترک چاپ می‌شوند. آن چه که بسیار ضروری و مهم است این است که بدانید چه زمانی چه کتابی را تهیه کنید. والدینی که شب امتحان برای دانش آموزشان کتاب کار می‌خرند باید هم انتظار بلا استفاده ماندن آن کتاب را داشته باشند. یا دانش آموزی که از ابتدای سال کتاب‌های جمع بندی یا موضوعی می‌خواند قطعا برایش بعضی از قسمت‌های کتاب نامفهوم خواهد بود.

هر دانش آموزی مخصوصا دانش آموزی که کنکور پیش رو دارد باید از ابتدای سال یک کتاب تست با درسنامه مفصل و پاسخنامه تشریحی داشته باشد که هم‌گام با تدریس معلم نکات تکمیلی را بخواند، تست بزند و روی مطلب مسلط شود. شب های امتحان بیشتر کتاب های شب امتحانی را بخواند. وقتی از نیمه‌ی سال تحصیلی می‌گذرد کتاب‌های موضوعی را مطالعه کند تا بتواند آموخته‌های چند سال را درکنار هم بگذارد و بخواند و از فروردین تست های کنکور چند سال اخیر را کار کند و با کمک کتاب های جمع بندی مرور و تمرین و تکرار کند.

امیدوارم که مطالب گفته شده مفید بوده باشد. فراموش نکنید که تیم مشاوران بانک کتاب ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان خواهند بود و شما را در خرید اینترنتی کتاب یاری خواهند کرد. همچنین از بخش تحلیل کتاب کمک آموزشی سایت، می‌توانید برای انتخاب کتاب موردنظر کمک بگیرید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده