نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه YONA

انیمیشن کوتاه YONA اثری است از گاتیر آلفایرویچ و کوین تیو رز در سبک CGI که با فضای ترسناک و تامل برانگیز خود که حاصل تضمن به افسانه‌های محلی است، سعی دارد بینندگان بزرگسال را مخاطب قرار دهد. با معرفی این انیمیشن زیبا همراه زومجی باشید.

به جرئت می‌توان گفت که دنیای صنعت انیمیشن این روزها فاصله‌ای قابل‌توجه از دوران طلایی آثار دو بعدی گرفته است؛ این تغییر در حال و هوای انیمیشن‌ها را می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده از تکنیک CGI و نزدیک‌تر بودن این سبک به دنیای واقعی و آثار لایو اکشن دانست. سالانه صدها اثر انیمیشنی CGI توسط استودیوهای بزرگ یا مستقل تولید می‌شوند که تعداد قابل توجهی از آنان موفق به تصاحب رده‌های بالای باکس آفیس و سود آوری زیاد برای تیم سازندگان خود می‌شوند، اما مسئله‌ی مهمی که دراین‌میان مطرح می‌شود، کاهش چشم گیر آثار انیمیشنی برای مخاطبان بزرگسال نسبت به محصولات قدیمی‌تر، به‌خصوص در میان ساخته‌های استودیوهای غربی این صنعت است. این روزها بیشتر باید سراغ انیمیشن‌های بزرگسال را در آثار کوتاه گرفت. یکی از این انیمیشن‌های کوتاه YONA، ساخته‌ی تامل برانگیز گاتیر آلفایرویچ و کوین تیو رز، است. این انیمیشن کوتاه پنج دقیقه‌ای، از همان ابتدا با هدف دمیدن روحی تازه‌ای در میان آثار CGI با مخاطبان بزرگسال تولید شد و انتشار یافت.

yona

این انیمیشن کوتاه پنج دقیقه‌ای، از همان ابتدا با هدف دمیدن روحی تازه‌ای در میان آثار CGI با مخاطبان بزرگسال تولید شد و انتشار یافت

داستان انیمیشن YONA درباره‌ی لحظات پایانی زندگی چستر کورنل، فرمانده‌ی خشن و خون ریز آمریکایی، است. بعد از اینکه چستر کورنل و دسته‌اش در یکی از اردوکشی‌هایشان در مواضع سرخپوست‌ها با کمین نیروهای دشمن مواجه می‌شوند، کورنل دچار جراحاتی جدی می‌شود و زندگی و آرمان‌هایش باری دیگر دربرابر چشمان ظاهر می‌شوند.

YONA انیمیشنی است با داستانی که در عین مخوف و ترسناک بودن، بیننده را به تفکر وا می‌دارد. داستان پر است از صحنه‌های اکشن و مبارزات خونین، اما بااین‌حال اثر از اتمسفر سازی با گام‌هایی متین و آهسته نمی‌هراسد و المان‌های مختلفی را در راستای رساندن پیام‌های صلح طلبانه‌ی خود استفاده می‌کند. آلفایرویچ و رز درباره‌ی منابع الهام خود در شکل دهی داستان YONA می‌گویند:

ما خودمان ریشه‌ی این داستان را کمی ترسناک اما تاثیر گذار می‌پنداشتیم. قبلا وقتی داشتیم در اینترنت جستوجو می‌کردیم، تصاویری از اسکین واکر، ساحر افسانه‌ای فرهنگ ناواجو، را مشاهده کردیم و این اسطوره خود به پایه‌ی اصلی داستان YONA مبدل شد.

در ضرب آهنگ روایت YONA تناسب به بهترین شکل ممکن رعایت شده است

ناواجو نام گروهی از سرخپوست‌های اصیل ساکن در بخش جنوب غربی کشور آمریکاست و افسانه‌ی اسکین واکر، جادوگری انتقام گیر و خون ریز، منصوب به این قوم است. آلفایرویچ و رز بعد از آشنایی با این افسانه‌ی محلی، حسی جذاب اما در آمیخته با ترس را در درون خود یافتند. از آنجایی که اطلاعات زیادی درباره‌ی این موجود اساطیری در دسترس نیست، سازندگان این انیمیشن توانستند با اندکی دخل و تصرف، برداشت اصیل خود را از اسکین واکر در YONA به بینندگان نشان دهند.

yona

در ضرب آهنگ روایت YONA تناسب به بهترین شکل ممکن رعایت شده است؛ سرعت روایت به‌طور کلی بالاست و همین باعث می‌شود که انیمیشن YONA به‌عنوان اثری کوتاه بتواند مطالب زیاد و پر جزئیاتی را روایت کند و در سوی دیگر، انیمیشن در عین پیش روی تند خود در داستان، زمان خود را صبورانه برای برقراری اتمسفر مورد نظر صرف می‌کند. داستان ریز و جذاب YONA شما را سریع درگیر ماجرای تاثیر گذار چستر کورنل می‌کند، اما بااین‌حال هر چقدر هم که بخواهیم به ستایش از داستان و مفاهیم اولیه‌ یا نهفته‌ی YONA بپردازیم، در این اثر تصویر سازی چشم نواز و پر جزئیات است که حرف اول را می‌زند. در تار و پود جنبه‌ی بصری این اثر دو سبک تصویر سازی دو بعدی و سه‌بعدی با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا ظاهری نقاشی گونه به اثر ببخشند. حاصل آزمون و خطای متعدد آلفایرویچ و رز، سبک انیمیشن خاصی است که در عین حفظ حالت رویاگونه، یا شاید کابوس گونه‌، ریشه در واقعیت و دنیای پیرامونمان دارد و به خوبی به خدمت داستان خاص اثر درمی‌آید.

حاصل آزمون و خطای متعدد آلفایرویچ و رز، سبک انیمیشن خاصی است که در عین حفظ حالت رویاگونه، یا شاید کابوس گونه‌، ریشه در واقعیت و دنیای پیرامونمان دارد

تیم سازنده‌ی اثر مدعی هستند که برای بخشیدن این حس به بینندگان که این انیمیشن به آثاری که با دست طراحی و تولید می‌شوند بیشتر شباهت دارد، از هر آنچه که سبک طراحی سه‌بعدی برای ارائه دارد، استفاده کردند. یکی از دغدغه‌های آلفایرویچ و رز در حین طراحی این اثر، گریز از تمیزی بیش از حد حاصل نهایی و پولیش شدن افراطی در نتیجه از استفاده از این سبک طراحی بوده است. استفاده از شخصیت‌های سه‌بعدی پر جزئیات در محیط‌هایی دو بعدی، جنبه‌ی هنری خاصی را به جلوه‌ی بصری اثر بخشیده که باعث می‌شود از تماشای آن لذتی فراوان ببرید. همان‌طور که نمی‌توان ایراد خاصی به عمق داستان سرایی گرفت، سبک طراحی آن را نیز می‌توان از ایراداتی بزرگ مبرا دانست.

دانلود از آپارات

انیمیشن YONA به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی Supa Residence تولید شد. برنامه‌ی Supa Residence توسط استودیو Supa Monks در حال اجراست؛ در طی این برنامه، Supa Monks به انیمیشن سازان جوان یا با سابقه این فرصت را می‌دهد که با استفاده از امکانات و منابع این استودیو، استعداد و خلاقیت خود را به چالش بکشند و به تولید انیمیشن‌های کوتاه بپردازند. با وجود اینکه هنوز خبر خاصی درمورد آینده‌ی کاری این زوج مستعد در دسترس نیست، اما امیدواریم آلفایرویچ و رز دوباره به عرصه‌ی ساخت انیمیشن‌های کوتاه وارد شوند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده