نسخه موبایل Graveyard Keeper از آن دسته بازی‌هایی است که اگر به درستی روی این پلتفرم پورت می‌شد، می‌توانست مخاطبان بسیاری را به‌خود جلب کرده و ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم کند. با زومجی همراه باشید.

در سال‌های اخیر بازی‌هایی با المان‌های نقش‌آفرینی و ماجراجویی بیش‌ازپیش مورد توجه سازندگان و مخاطبان قرار گرفته است. سازندگان با درنظر گرفتن این المان‌ها در بازی‌های خود محصولاتی تولید کرده‌اند که ساعت‌ها بتواند بازیکنان را سرگرم کند. بازی‌های شبیه‌ساز کشاورزی نیز از این دسته بازی‌ها هستند. در این بازی‌ها شما در دنیایی وسیع قرار می‌گیرید که باید کشاورزی کنید، به جمع‌آوری منابع بپردازید، ساخت‌وساز کنید و با NPCهای مختلف تعامل داشته باشید. از سویی دیگر ما بازی‌های دوبعدی با گرافیک پیکسلی را داریم که با الهام از بازی‌های رترو، این روزها بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و به‌خاطر حس نوستالژیکی که از بازی‌های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی منتقل می‌کنند، امروزه بسیار محبوب شده‌اند. Harvest Moon جزو اولین بازی‌هایی بود که با سبک شبیه‌ساز کشاورزی با گرافیکی ساده در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و نظر مخاطبان بسیاری را به‌خود جلب کرد. در این بازی بازیکنان می‌توانستند مزرعه خود را داشته باشند و به کشاورزی و دام‌پروری بپردازند. بازی‌های بسیاری با الهام از هاروست مون ساخته شدند که شاید معروف‌ترین آن‌ها Stardew Valley باشد. این بازی در سال ۲۰۱۶ توسط استودیو Chucklefish Games منتشر شد و با تکرار موفقیت بازی هاروست‌مون، باری دیگر بازیکنان را به بازی‌های این سبک علاقه‌مند کرد.

سال ۲۰۱۷ میلادی بود که استودیو tinyBuild از انتشار بازی‌ پیکسلی و نقش‌آفرینی جدیدی به‌نام Graveyard Keeper خبر داد. وظیفه توسعه این بازی را یک استودیو روسی به‌نام Lazy Bear Games به‌عهده داشت و به‌گفته آن‌ها این بازی قرار بود غیرمتعارف‌ترین شبیه‌ساز قبرستان قرون وسطایی و حتی تمام ادوار را پیش روی بازیکنان قرار دهد. بازی بالاخره در ۱۵ اوت ۲۰۱۸ (۲۴ مرداد ۹۷) برای پلتفرم استیم منتشر شد و پس از مدت کوتاهی به کنسول ایکس‌باکس وان راه پیدا کرد. با استقبال کاربران از بازی سازندگان تصمیم گرفتند تا آن را برای دیگر پلتفرم‌ها نیز منتشر کنند تا افراد بیشتری بتوانند به تجربه آن بپردازند. بازی بالاخره در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹ (۶ تیرماه ۹۸) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، نینتندو سوییچ و همچنین سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS پلتفرم موبایل منتشر شد. در ادامه مقاله با بررسی نسخه موبایل این بازی با ما همراه باشید.

بازی موبایل Graveyard Keeper

داستان بازی روایت‌گر زندگی مردی بی‌نام است که در یک شب بارانی با یک خودرو تصادفی وحشتناک کرده و ناگهان خود را در مکانی نامعلوم پیدا می‌کند. در این مکان نامعلوم فردی ناشناس ظاهر می‌شود و به او می‌گوید که فصلی جدید از زندگی او آغاز شده است و خانه جدید او حالا یک قبرستان است و او هم وظیفه نگهبانی از این قبرستان را به‌عهده دارد. آن فرد ناشناس به شخصیت اصلی بازی می‌گوید که تنها راه بازگشت به خانه این است که او وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد و برای شروع از Gerry کمک بگیرد. Gerry راهنمایی‌های اولیه را انجام می‌دهد و بازی از این‌جا به‌بعد آغاز می‌شود. در همان ابتدا متوجه می­‌شوید که یک الاغ برای شما جنازه می‌آورد و شما باید جنازه‌ها را در قبرستان دفن کنید.

در Graveyard Keeper شما می‌توانید جنازه‌های بخت‌برگشته را به مرده‌خانه ببرید و با کالبدشکافی، اعضا و جوارح ارزشمند آن‌ها را استخراج کنید

درواقع وظیفه چاله کندن، دفن کردن، خاک ریختن و حتی نصب سنگ قبرهای قبرستان به‌عهده شما است. شما باید با نصب سنگ‌ قبرهای لوکس و با ارزش، کیفیت قبرستان خود را بالا ببرید. علاوه‌بر آن می‌توانید جنازه‌های بخت‌برگشته را به مرده‌خانه ببرید و با کالبدشکافی، اعضا و جوارح ارزشمند آن‌ها را استخراج کنید. کیفیت مردگانی که دفن می‌کنید روی کیفیت نهایی قبرستان شما اثر می‌گذارد. سازندگان کیفیت مردگان را با اسکلت‌های سفید و قرمز رنگ مشخص کرده‌اند. افرادی که در زندگی خود گناه بیشتری انجام داده باشند، اسکلت قرمز بیشتری دارند و هر اسکلت قرمز یک امتیاز از کیفیت قبرستان شما کم می‌کند. حال این تصمیم شما است که این افراد را دفن کنید یا نه. بازی به شما این اجازه را می‌دهد که به‌جای دفن کردن، جنازه‌ها را درون رودخانه پرتاب کنید یا بسوزانید! البته که در نیمه دوم بازی شما می‌توانید با تزریق محلول‌های خاص به‌ جنازه‌ها کیفیت آن‌ها را ارتقا دهید. این نکته را هم بگوییم از زمانی‌که جنازه به‌دست شما می‌رسد، پوسیدن آن آغاز می‌شود و باید وظایف را زودتر انجام دهید. بااین‌حال بازی به بخش قبرستان محدود نمی‌شود. درواقع دنیایی که در آن قرار گرفته‌اید بسیار وسیع‌تر از این قبرستان است و با پیشروی در بازی، با محیط و افراد مختلفی آشنا می‌شوید که هرکدام بخشی از داستان را تشکیل داده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، دنیای بازی وسیع است. مکان‌های مختلفی همانند روستا، جنگل و رودخانه در بازی قرار دارد که درون یا در نزدیکی آن‌ها افراد مختلفی زندگی می‌کنند. بازی از همان ابتدا به شما توضیح می‌دهد که همانند دیگر آثار این سبک، شما چند پارامتر اصلی برای پیشرفت در اختیار دارید. بازی ابزارهایی همانند تبر، بیل و تیشه برای فارم کردن در اختیار شما قرار داده است که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید منابعی همانند، چوب، سنگ، شن و غیره را جمع‌آوری کنید. این ابزار با کیفیت‌های مختلفی در بازی وجود دارند و با استفاده مداوم از بین می‌روند که می‌توانید آن‌ها را تعمیر کنید، بخرید یا خودتان تولید کنید. سازندگان در بازی درخت مهارتی قرار داده‌اند که Technology Tree نام دارد که مربوط‌به مهارت‌های هفت‌گانه آناتونی و کیمیاگری، خداشناسی، نویسندگی، کشاورزی، آهنگری، ساخت­‌و­ساز و آشپزی می‌شود. شما برای باز کردن این مهارت‌ها به امتیازهای رنگی سه‌گانه‌ای نیاز دارید که با انجام کارهای مختلف در طول بازی به‌دست می‌آورید. رنگ قرمز مربوط‌به مهارت شما در کار با تجهیزات و متریال‌های موجود در بازی می‌شود. امتیاز سبز را از هر چیزی که مربوط‌به طبیعت و منابع ارگانیک است، به‌دست می‌آورید. درانتها هم امتیاز آبی قرار می‌گیرد که کمیاب‌ترین نوع امتیاز در بازی است. این امتیاز از آیتم‌های مربوط‌به قبرستان و کلیسا به‌دست می‌آید. در بازی شما با مطالعه کردن روی آیتم‌های مختلف هم می‌توانید این امتیازها را به‌دست بیاورید.

داستان بازی در جهانی رخ می‌دهد که وقایع آن در یک چرخه ۶ روزه رخ می‌دهد. اکثر NPCها شب‌ها به خانه می‌روند و افراد مهم و کلیدی بازی تنها در یک روز خاص از این ۶ روز قابل دسترس هستند. در ابتدا شما با اسقف کلیسا آشنا می‌شوید و او از شما می‌خواهد که دستی به سر و روی قبرستان بکشید تا مجوز ورود به کلیسا را پیدا کنید. او از شما می‌خواهد علاوه‌بر وظیفه نگه‌داری از قبرستان، نقش پدر روحانی به به‌عهده گیرید و مردم را در روز مشخصی موعظه کنید.

بازی موبایل Graveyard Keeper

علاوه‌بر اسقف، NPCهای زیاد دیگری در بازی حضور دارند که آن‌ها را می‌توانید در بخش‌های مختلف سرزمین بازی پیدا کنید. سرنوشت اکثر این NPCها به یکدیگر پیوند خورده است و برای انجام مأموریت‌های برخی از آن‌ها باید مأموریت‌های سایر را هم انجام دهید. NPCها درواقع کسانی هستند که باعث می‌شوند شما به جمع‌آوری منابع و تهیه و ساخت آیتم‌های مختلف روی بیاورید. میزان رابطه شما با این افراد با یک عدد درکنار یک ایموجی لبخند نشان داده می‌شود. هرچه برای آن‌ها مأموریت بیشتری انجام دهید، رابطه‌تان با آن‌ها بهتر می‌شود و آیتم‌های بیشتری می‌توانید از آن‌ها دریافت کنید. این افراد برخی مواقع درخواست‌های بسیار سنگینی از شما دارند، به‌صورتی‌که برای انجام تنها یک مأموریت باید روزهای بسیار زیادی را صرف جمع‌آوری منابع و ساخت تجهیزات کنید. همان‌طور که گفته شد شخصیت‌های مهم بازی تنها در یک روز خاص قابل دسترس هستند. برای مثال در یکی از بخش‌های بازی شما باید سکه‌هایی را از شخصیت Miss Charm بگیرید و به شخصیت Snake تحویل دهید و عکس‌العمل او را دوباره برای Miss Charm تعریف کنید. حال دوباره با انجام این کار Miss Charm از شما می‌خواهد راجع به یک آیتم از Snake سؤال کنید! هر روز بازی بیش از ۷ دقیقه زمان می‌برد و تصور کنید انجام همین چند مأموریت کوتاه تا چه اندازه می‌تواند زمان‌بر باشد.

شخصیت‌های NPC مهم بازی تنها در یک روز خاص در دسترس هستند و هربار برای تعامل با آن‌ها باید تا زمان رسیدن روز موعود صبر کنید

ذات بازی Graveyard Keeper سبک شبیه‌ساز زندگی با المان‌های نقش‌آفرینی است. فارم کردن در بازی حرف اول را می‌زند و برای به‌دست آوردن منابع باید ابزار بسازید و از محیط بازی منابع جمع­‌آوری کنید. اما باید حواس‌تان باشد که شخصیت اصلی بازی انرژی محدودی برای انجام این‌ وظایف دارد. در بالا سمت چپ تصویر نوار آبی‌رنگی وجود دارد که درواقع نمایان‌گر انرژی شما است و میزان آن با انجام فعالیت‌های مختلف کاهش می‌یابد. به‌منظور بازگرداندن انرژی بازی چندین راه پیش روی شما قرار داده است؛ از خوردن غذا و نوشیدنی گرفته تا مدیتشین و خوابیدن در اتاق خواب خود. البته که بازی قابلیت ذخیره‌سازی خودکار ندارد و همین خوابیدن باعث ذخیره کردن پیشرفت شما در بازی می‌شود. این سیستم شاید روی پلتفرم‌های پی‌سی و کنسول تا حدی جواب دهد، اما روی گوشی موبایل می‌تواند اذیت‌کننده باشد. از یک سو انرژی شما به‌سرعت پس از انجام هر فرایند کاهش پیدا می‌کند و از سویی دیگر برای بازگرداندن انرژی دردسرهای زیادی در انتظار شما است. مشکل دیگری که در زمینه فارم کردن بازی وجود دارد، صندوق ذخیره‌سازی یا همان Inventory شما است. فضای صندوق ذخیره­‌سازی شما بسیار محدود است و منابعی که باید جمع‌آوری کنید به‌سرعت صندوق شما را پر می‌کنند. بازی به‌شما اجازه می‌دهد در محل‌های خاصی صندوق اضافه (Trunk) بسازید، اما باز هم مشاهده می‌کنید که این صندوق‌ها هم به‌سرعت پر می‌شوند.

بازی موبایل Graveyard Keeper

پس از بحث فارم کردن، به سیستم کرفتینگ یا همان ساخت و ساز بازی می‌رسیم که بسیار گسترده است. بخشی که واضح است سازندگان تمرکز زیادی روی آن گذاشته­‌اند و نقطه قوت اصلی بازی Graveyard Keeper به‌شمار می‌رود. شما آیتم‌های بی‌­شماری را می‌توانید از مواد اولیه و از ترکیب آیتم‌های گوناگون بسازید. تنها باید به‌خاطر داشته باشید که ساخت بسیاری از تجهیزات منوط به باز کردن مهارت مربوطه در بخش Technology Tree است. برخی از آیتم‌ها و مواد غذایی بازی دارای سه نوع کیفیت مختلف برنزی، نقره‌ای و طلایی هستند که بسته به مواد اولیه و تجهیزاتی که در تولید آن‌ها استفاده شده است، کیفیت متفاوتی خواهند داشت. البته این نکته را هم بگوییم که بسیاری از تجهیزات، مواد غذایی و آیتم‌های بازی را می‌توان از برخی NPCهای بازی خریداری کرد. واحد پول بازی سکه‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی هستند که با انجام فعالیت‌های مختلف و فروش آیتم‌های گوناگون می‌توانید آن‌ها را کسب کنید. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که قیمت کالاها در بازی زیاد و کسب درآمد هم بسیار سخت است. ساخت آیتم‌های مختلف معمولا به منابع، امتیاز‌های رنگی مختلف، انرژی و وقت زیادی نیازمند است. این بالانس نبودن سیستم فارمینگ و کرفتینگ به‌نوبه خود به تجربه بازی لطمه زدن است و باعث می‌شود پس از مدتی فقط در حال فارم کردن باشید و دیگر از بازی لذت نبرید. پس از اتمام نیمه اول بازی حس می‌شود که حالا با ساخت ساختمان‌های مختلف و جمع‌آوری منابع بسیار، از این به‌بعد سرعت بازی افزایش پیدا می‌کند و می‌توان کوئست‌ها را با سرعت بیشتری انجام داد. اما بازی به‌شکل بی‌رحمانه‌ای هرچه در داستان پیش‌روی کنید، انتظار خود را از شما بالاتر می‌برد و پول و منابع بسیار بیشتری را از شما طلب می‌کند. با وجود پیچیده بودن روند ساخت برخی از آیتم‌ها، عدم وجود آموزش مناسب در بازی احساس می­‌شود. متاسفانه به‌غیر از توضیحاتی که زیر مهارت‌های مختلف موجود در بخش Technology Tree نوشته شده است، بازی راهنمایی چندانی در مورد سیستم کرفتینگ در اختیارتان قرار نمی‌دهد و به‌راحتی شما را در دنیای ساخت‌وساز عظیم خود سردرگم می‌کند. درکنار سیستم کرفتینگ، فعالیت‌های جانبی مختلفی در بازی گنجانده شده است که انجام هرکدام از آن‌ها منابع مختلفی را دراختیار شما قرار می‌دهد و همزمان می‌تواند روند بازی را از حالت یکنواخت خود خارج کند. شما می‌توانید در زمین خود به‌کشاورزی بپردازید، در رودخانه ماهی‌گیری کنید، در اتاق زیرزمین به‌مطالعه بپردازید، نویسندگی و حتی زنبورداری کنید.

بازی موبایل Graveyard Keeper

سازندگان درکنار دنیای رنگارنگ بازی که درختان انبوه، روستا و زمین‌های کشاورزی مختلف را در خود جای داده است، دنیای زیرزمینی تیره و تاریکی را هم در بازی قرار داده‌­اند. ساختمان‌های اصلی بازی که شامل مرده‌خانه، خانه و کلیسا می‌شوند، همگی توسط یک زیرزمین به یکدیگر متصل شده‌اند و سرعت جابه‌جایی در بازی را می‌توانند افزایش دهند. در زیرزمین مذکور پس از آشنایی با شخصیت Snake که فرد شرور این سرزمین به­‌شمار می‌رود، او به‌شما راه وارد شدن به دانجن‌های بازی را نشان می‌دهد. دخمه‌ها در مجموع بیست طبقه هستند که در خود هیولاهای مختلفی را جای داده‌اند. شما برای به‌اتمام رساندن برخی از کوئست‌های Snake باید وارد طبقه‌های این دخمه‌ها شوید و با موجودات درون آن‌ها روبه‌رو شوید.

بخش دخمه‌ها و مبارزات با تمامی ایراداتی که دارند، به روند بازی تنوع بخشیده‌اند

برای بخش مبارزات شما می‌توانید شمشیر و زره برای شخصیت خود بسازید که همانند دیگر آیتم‌های بازی از کیفیت‌ها و انواع مختلفی برخوردار هستند. بااین‌حال سیستم مبارزات بازی اصلا مناسب طراحی نشده است و تجربه آن‌ روی پلتفرم موبایل به­‌هیچ­‌وجه لذت‌بخش نیست. شما یک دکمه برای شمشیر زدن دراختیار دارید که با نزدیک شدن دشمنان به‌خود باید آن را فشار دهید. از طرفی هربار شمشیر زدن انرژی شما را کم می‌کند و از سمتی دیگر حتی اگر زره هم پوشیده باشید، دشمنان به‌راحتی باعث کم شدن میزان سلامت شما می‌شوند و در نتیجه شما به­‌سرعت پس از چندبار ضربه خوردن کشته می‌شوید. بااین‌حال کشته شدن در بازی معنایی ندارد و پس از اتمام نوار سلامت، شما دوباره در اتاق خود از خواب بیدار می‌شوید. دشمنانی که در دخمه‌ها می‌کشید، دوباره ریسپاون نمی‌شوند و برای رفتن به طبقات دیگر باید تمامی دشمنان هر طبقه را از بین ببرید. البته که این کار با اتمام زودهنگام انرژی و نوار سلامت به‌روندی بسیار طولانی و تکراری تبدیل می‌شود. با این وجود دخمه‌ها منابع بسیار زیادی را دراختیار شما قرار می‌دهند که گذشتن از آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

بازی موبایل Graveyard Keeper

سیستم کنترل بازی پیچیدگی خاصی ندارد و بازیکن تنها با چند دکمه می‌تواند به تجربه آن بپردازد. در نسخه موبایل در سمت چپ تصویر یک آنالوگ مجازی برای کنترل شخصیت بازی درنظر گرفته شده است. همچنین درسمت راست تصویر علاوه­‌بر دکمه مربوط‌به شمشیرزدن، دو گزینه دیگر وجود دارد که به تعامل با آیتم‌­ها و انجام ساخت‌­و­ساز مربوط می‌­شود. گرافیک بازی شباهت زیادی به Stardew Valley دارد، اما خب زرق و برق خاصی در آن دیده نمی‌شود. بااین‌حال گرافیک بازی درکل قابل قبول است و نباید آن را با آثار پیکسلی شاهکار امروزی مقایسه کرد. موسیقی بازی آرام و دل­نشین است، اما از کم بودن تنوع رنج می‌برد. صداگذاری‌ها را هم می‌توان باوجود برخی کمبودها قبول کرد. یکی دیگر از نکات مثبت Graveyard Keeper عدم وجود پرداخت درون‌برنامه‌ای است که با وجود قیمت ۹.۹۹ دلاری بازی، استفاده از آن کار چندان منطقی‌ای هم به‌نظر نمی‌رسید. بااین‌حال سازندگان یک بسته‌الحاقی پولی به‌نام Breaking Dead برای این بازی درنظر گرفته‌اند که با خرید آن می‌توانید زامبی‌ها را وارد بازی کنید و از آن‌ها برای پیشرفت خود استفاده کنید.

البته نسخه پورت شده برای موبایل از چند ایراد فنی اساسی هم رنج می‌برد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. یکی از دلایل اصلی که سازندگان بیشتر به ساخت بازی‌های پیکسلی سوق پیدا کرده‌اند، سادگی طراحی و عدم نیاز به سخت‌افزار قوی این بازی‌ها است. بااین‌حال این مورد در بازی Graveyard Keeper صدق نمی‌کند و بازی به‌هیچ‌وجه برای گوشی‌های میان‌رده به پایین بهینه نشده است. بازی برای اجرای روان به یک سخت‌افزار قوی نیاز دارد که همین مسئله باعث می‌شود کاربران محدودی بتوانند آن را به‌خوبی تجربه کنند. بازی روی گوشی‌های میان‌رده نرخ فریم بسیار پایینی دارد و در برخی مواقع فریز می‌کند. همچنین لازم به‌ذکر است با اینکه با یک بازی پیکسلی نسبتا کم‌حجم روبه‌رو هستیم، لودینگ اولیه بازی می‌تواند بسیار طولانی و حوصله‌سربر باشد.

همان‌طور که گفته شد سرعت پیشرفت در بازی بسیار کند است و برای ساخت یک آیتم ممکن است مدت زمان بسیار زیادی را صرف فراهم آوردن مواد مورد نیاز خود کنید. به اتمام رساندن کوئست‌های اصلی بازی شامل جمع کردن ۶ آیتم به‌خصوص می‌شود. شما باید تمامی مأموریت‌های NPCهای مهم بازی را به‌اتمام برسانید تا بتوانید به این ۶ آیتم دسترسی پیدا کنید و به‌وسیله آن‌ها پورتال خروج را بازگشایی کنید. فرار از این دنیای وهم‌انگیز ساعت‌ها زمان نیاز دارد که شاید برای تجربه در پلتفرم پی‌سی یا کنسول طبیعی باشد، اما شاید برای برخی از افراد روی پلتفرم موبایل بسیار حوصله‌سر بر و خسته‌کننده باشد. به‌نحوی که حتی پس از ۳۰ ساعت تجربه بازی، حس می‌کنید که بازی دیگر محتویات بیشتری برای ارائه ندارد و عملا شما در یک روند تکراری باید با جمع‌­آوری و کرفت آیتم‌های مختلف کوئست‌های بی‌انتها و به‌هم مرتبط NPCها را انجام دهید.

بازی موبایل Graveyard Keeper

Graveyard Keeper در مجموع بازی بدی نیست، ولی سازندگان می‌توانستند برای پورت نسخه موبایل آن بهتر عمل کنند و زمان بیشتری را برای عرضه این بازی روی این پلتفرم درنظر بگیرند. اگر از قیمت بالای ۹.۹۹ دلاری بازی به‌عنوان یک اثر پلتفرم موبایل چشم‌پوشی کنید، اگر شیفته بازی‌های نقش‌آفرینی و ساخت‌وساز هستید، اگر دوست دارید بی‌نهایت عناصر مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید و محصولی جدید به‌دست آورید و اگر به بازی‌های سبک کشاورزی علاقه‌ دارید، این بازی می‌تواند انتخاب مناسبی برای‌ شما باشد. فقط توجه داشته باشید که لازمه تجربه Graveyard Keeper یک موبایل بالارده، زمان و حوصله بسیار است. تجربه و به‌اتمام رساندن این بازی نه دقیقه‌های زیاد، نه ساعت‌های زیاد، بلکه روزهای بسیاری را طلب می‌کند.


منبع زومجی

بررسی بازی موبایل Graveyard Keeper

Graveyard Keeper که به گفته سازندگان خود عنوان شبیه‌ساز مدیریت قبرستان را یدک می‌کشد، با سیستم کرفتینگ گسترده و محتوای داستانی بسیار طولانی خود، می‌تواند انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان بازی‌های نقش‌آفرینی و شبیه‌ساز کشاورزی باشد. در این بازی در کنار وظیفه نگهداری از قبرستان، فعالیت‌های مختلفی همانند کشاورزی، زنبورداری، ماهیگیری، نویسندگی و غیره وجود دارد که ساعت‌ها می‌تواند شما را سرگرم خود کند. با این حال برخی ایرادات فنی و مشکلاتی که در گیم‌پلی وجود دارد، از تبدیل شدن Graveyard Keeper به یک اثر کامل جلوگیری کرده است.
بهزاد بهرامی جو

6.5

نقاط قوت

  • + سیستم کرفتینگ بسیار گسترده
  • + خط داستانی NPCها
  • + محتوای بسیار برای تجربه کردن
  • + دخمه‌های بازی

نقاط ضعف

  • - عدم بهینه‌سازی مناسب برای گوشی‌های میان‌رده به پایین
  • - بالانس نبودن سیستم فارمینگ و کرفتینگ
  • - اجبار بازیکن به انجام تمامی کوئست‌های سنگین NPCهای مهم
  • - تکراری و خسته‌کننده شدن روند گیم‌پلی بازی در یک‌سوم پایانی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده