نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Spider-Ham: Caught in a Ham

انیمیشن کوتاه Spider-Ham: Caught in a Ham، اولین اسپین آف انیمیشن موفق Spider-Man: Into the Spider-Verse است، که به ریشه‌های شخصیت پیتر پورکر می‌پردازد. با معرفی این انیمیشن با زومجی همراه باشید.

از انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse می‌توان به‌عنوان یکی از درخشان ترین رویدادهای سینمایی سال ۲۰۱۸ یاد کرد. این انیمیشن به‌لطف داستان درگیر کننده و ایده‌های بعضا نوآورانه و جذاب خود، توانست محبوبیت بالایی بین بینندگان پیدا کند و به یکی از شناخته شده ترین و بهترین انیمیشن‌هایی که با محوریت ابر قهرمان‌ها ساخته شده‌اند، تبدیل شود. باتوجه‌به حال و هوای این روزهای صنعت سینما و انیمیشن، از همان روزهای اولیه‌ی نمایش Spider-Man: Into the Spider-Verse می‌‌شد حدس زد که محبوبیت و موفقیت این انیمیشن منجر به ساخته نسخه‌های بعدی و شاید فرعی آن شود، که البته مهر تائید صحت در مدت زمانی بسیار کوتاه به پای این حدس و گمان‌ها زده شد. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، تیم کارگردانی این اثر ساخت تائید کردند که دنباله‌ی رسمی این انیمیشن، که راوی ادامه‌ی ماجراهای مایلز مورالز به‌عنوان اسپایدرمن است، به همراه دو نسخه‌ی فرعی در دست ساخت هستند. دو نسخه‌ی فرعی مذکور شامل انیمیشن Spider-Women، اثری با محوریت سه نسل از شخصیت‌های مونث مربوط‌به دنیای مرد عنکبوتی، و فیلم بلندی درباره‌ی شخصیت Spider-Ham و زندگی شخصی او به‌عنوان یک گزارشگر است. به‌تازگی انیمیشن کوتاهی جدید به نام Spider-Ham: Caught in a Ham به کارگردانی میگوئل جایرون، که ممکن است او را با La-Gar-To، دیگر انیمیشن کوتاهش، بشناسید، با محوریت شخصیت Spider-Ham تولید و منحصرا توسط شرکت Marvel منتشر شده است که به نظر می‌رسد سرآغاز دورانی جدید برای این شخصیت است و اولین گام در مسیر حضور بیشتر این شخصیت روی پرده‌ی سینما و شاید تلویزیون باشد.

spider-ham

از سبک طراحی گرفته، تا صحنه‌ی تعقیب و گریز انیمیشن و برخی تلاش‌های بعضا موفق برای به زور خندان مخاطب، همه چیز بیننده را به یاد کارتون‌های دهه‌ی هشتاد و نود آمریکا می‌اندازد

داستان انیمیشن چهار دقیقه‌ای Spider-Ham: Caught in a Ham درست قبل از وقایع فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse روایت می‌شود و ما شاهد درگیری مختصر اسپایدر-هم با یکی از ابر قهرمان‌های شرور دنیای خودش، که دانشمندی دیوانه است، قبل از کشیده شدن وی به دنیای موازی مایلز هستیم. از نظر داستانی این انیمیشن حرف چندانی برای زدن ندارد و تمام جذابیت آن برای تماشا به حال و هوایش، که به دوران طلایی کارتون‌های آمریکایی شباهت بسیار دارد، خلاصه می‌شود؛ از سبک طراحی گرفته، تا صحنه‌ی تعقیب و گریز انیمیشن و برخی تلاش‌های بعضا موفق برای به زور خندان مخاطب، همه چیز بیننده را به یاد کارتون‌های دهه‌ی هشتاد و نود آمریکا می‌اندازد. با وجود اینکه Spider-Ham به‌عنوان یک شخصیت فرعی، نقشی قابل‌توجه در جذابیت انیمیشن Into the Spider-Verse دارد و برخی از طنز آمیز‌ترین صحنه‌های فیلم را رغم می‌زند، اما هضم این مسئله که تیم سازنده این شخصیت را به‌جای شخصیت‌هایی همچون پنی پارکر، اسپایدر-من نوآر یا گوئن استیسی برای ساختن چند نسخه‌ی فرعی انتخاب کرده‌اند، کمی سخت است.

شخصیت Spider-Ham اولین‌بار در وان شات (کمیک تک قسمتی) Marvel Tails Starring Peter Porker: the Spectacular Spider-Ham در ماه نوامبر ۱۹۸۳ معرفی شد، که سپس شاهد انتشار دوماهنامه‌ای با محوریت این شخصیت از مارول بودیم. این شخصیت در زمین-۸۳۱۱ زندگی می‌کند؛ دنیایی موازی که نسخه‌های حیوانی ابرقهرمانان مارول در آن سکونت دارند. به‌طور مختصر، شخصیت Spider-Ham را می‌توان به‌عنوان برداشتی Looney Tunes گونه از شخصیت و دنیای مرد عنکبوتی معرفی کرد. با وجود آنکه Spider-Ham در خلق صحنه‌های پارودی و بعضی موقعیت‌های کمدی موفق است، اما این ابرقهرمان کوچک به‌دلیل نداشتن اصالت و هویتی منحصر‌به‌فرد، به‌عنوان یک شخصیت اصلی عملکردی آنچنان رضایت بخش ندارد؛ با وجود آنکه استفاده‌ی تیم سازنده از این شخصیت در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse، خصوصا در ترکیب جلوه‌ی بصری خاص فیلم، با طراحی دو بعدی این شخصیت، مثال زدنی بود، اما امید نمی‌رود که این شخصیت بتواند با شوخی‌های همیشگیش، که اکثر اوقات به خوک بودنش دلالت دارند، و تضمن‌هایی که به کارتون‌های دهه نود و هشتاد میلادی می‌زند، در آثار سینمایی آینده‌ به‌عنوان یک شخصیت اصلی درخشان ظاهر شود.

spider-ham

Spider-Ham: Caught in a Ham به خودی خود به‌عنوان انیمیشنی چهار دقیقه‌ای آنقدرها هم بد نیست، اما می‌توانست اثری بهتر باشد

جایرون به‌عنوان یکی از طراحان استوری بورد Into the Spider-Verse و انیماتور ویدیوهای تبلیغاتی و سایر قطعه‌های انیمیشنی مربوط‌به این فیلم، در این پروژه‌ی ساخت سری جدیدی از جهان مرد عنکبوتی سهیم بود. بعد از اینکه نمایش طولانی و موفقیت آمیز Into the Spider-Verse روی پرده‌های سینما کم کم به پایان خود نزدیک شد، بحث نسخه‌ی بلو-ری این فیلم به میان آمد و اینجا بود که تصمیم گرفته شد این نسخه از فیلم با انیمیشنی کوتاه همراه باشید. جایرون در این رابطه می‌گوید:

فیل لورد و کریس میلر (به حق) اصرار داشتند که ما به یک انیمیشن کوتاه درباره‌ی Spider-Ham احتیاج داریم! من دوست دارم فکر کنم که رابطه‌ای مستحکم با این کارگردانان و استودیوی سازنده برقرار کرده‌ام و در جایگاهی مناسب برای ساخت این انیمیشن کوتاه قرار داشتم. فیل از من پرسید که آیا آماده‌ی ساخت این اثر هستم و نتیجه‌ آن شد که بعد از دو ماه سخت و طاقت فرسا، انیمیشن کوتاه Spider-Ham: Caught in a Ham ساخته شد. از نظر آزادی عمل، دست و بال من در ساخت این انیمیشن بسیار باز بود؛ من و تیمم هر آنچه به ذهنمان می‌آمد آزمایش می‌کردیم و سعی می‌کردیم بهترین نتیجه را به دست بیاوریم. ازاین‌رو، در روند ساخت این انیمیشن هیچ فرقی با آثار مستقل خودم احساس نکردم. تجربه‌ی ساخت این انیمیشن بی نظیر بود و به‌لطف همکاری و تلاش بی شائبه‌ی دست اندر کاران، Spider-Ham به اثری تبدیل شد که نه فقط حاصل اندیشه‌ی من، که زاده‌ی ذوق و سلیقه‌ی افراد مستعد و سخت کوش متعددی است. من خیلی خو شانس بودم که فرصت کار در چنین پروژه‌ای را پیدا کردم.

دانلود انیمیشن از آپارات

دست آخر باید گفت Spider-Ham: Caught in a Ham به خودی خود به‌عنوان انیمیشنی چهار دقیقه‌ای آنقدرها هم بد نیست، اما می‌توانست اثری بهتر باشد. این انیمیشن به‌عنوان اثری متعلق به دنیای اسپایدر من، به یاد ماندنی نیست و اصلا رنگ و بوی این سری بزرگ را با خود به همراه ندارد، با این وجود، برخی شوخی‌های کلامی خلاقانه، سبک طراحی دو بعدی خاطره انگیز انیمیشن و استفاده‌ی جذاب از تکنیک شکستن دیوار چهارم در بخش‌های پایانی انیمیشن، باعث می‌شود که Spider-Ham ارزش تماشای یک‌باره را داشته باشد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده