نویسنده: سارا مرتضوی
// چهار شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

چند نمونه از بهترین طراحی مراحل در بازی های ویدیویی

در تاپ تن لودینگ اخیر، سراغ ۱۰ نمونه از بازی‌هایی رفتیم که موفق شدند تعریفی دقیق و کامل از طراحی مراحل ارائه دهند.

یکی از سخت‌ترین و پیچده‌ترین ارکان ساخت یک بازی ویدیویی، طراحی مرحله برای یک بازی است. در نگاه اول، شاید مراحل بازی‌ها، تنها بخش‌هایی مجزا به نظر برسند که گویا با پلی به یکدیگر متصل شده باشند. اما ماجرا به هیچ وجه به این سادگی‌ها نیست. یک مرحله درست و حسابی و جان‌دار، باید چارچوب و اصولی را رعایت کرده باشد؛ از جای‌گذاری درست و حساب‌کتاب شده‌ی دشمنان گرفته، تا طراحی پازل‌های دقیق و آشنا کردن اصولی بازیکن با قوانین بازی. البته که تمام موارد ذکر شده تنها بخشی از ویژگی‌های یک لول دیزاین خوب به‌حساب می‌آیند. 
در تاپ تن این قسمت که اولین‌بار در قسمت هفتادم برنامه لودینگ زومجی پخش شد، سراغ بازی‌هایی رفتیم که به معنای واقعی، به رسالت خود در لول دیزاین عمل کرده‌اند. از بازی‌های فرام‌سافتور به عنوان نمونه‌ی خوبی از آشنا کردن بازیکن با مکانیزم‌های بازی گفتیم و ساخته‌ی هیدئو کوجیما، یعنی بازی متال گیر سالید را نمونه‌ای درست و دقیق از طراحی یک سیستم مخفی‌کاری در بازی و هدایت درست بازیکن به سمت هدف دانستیم. اما نمی‌شود از طراحی مرحله گفت و نامی از آثار نینتندو نبرد. این شرکت ژاپنی، طی سالیان با ساخت نسخه‌هایی مختلف از مجموعه بازی‌های زلدا و سوپر ماریو، بارها ثابت کرده که نه‌تنها درک بسیار درست و دقیقی از طراحی مرحله در بازی‌ دارد، بلکه با ایجاد تغییرات جزئی و گاهاً اساسی در بازی‌های شناخته شده خود، استعدادش را به رخ مخاطب کشیده است.

در انتها ناگفته نماند که برای انتخاب نمونه‌‌هایی از طراحی مراحل به‌یاد ماندنی در بازی‌ها، به‌ناچار بسیاری از بازی‌ها را کنار گذاشتیم؛ علی‌الخصوص بازی‌های قدیمی‌تر که هرکدام به نوعی در زمینه طراحی مرحله، اثری مولف به‌حساب می‌آمدند. 

دانلود ویدیو از آپارات


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده