نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۳

علاقه بری جنکینز به ساخت اسپین آفی از مجموعه جیمز باند

بری جنکینز، کارگردان فیلم Moonlight، علاقمند به ساخت فیلمی از شخصیت مانی‌پنی است و شاید اولین اسپین آف این مجموعهٔ محبوب و قدیمی نیز روی پردهٔ سینما برود.

بری جنکینز، کارگردان فیلم تحسین‌شدهٔ Moonlight (مهتاب)، علاقمند به ساخت اولین فیلم اسپین‌آف از مجموعهٔ «جیمز باند» است. این فیلم که هنوز مشخص نیست تنها در حد حرف بوده یا موضوع را باید جدی گرفت، در مورد شخصیت معروف فیلم‌ها و رمان‌های مجموعهٔ «جیمز باند»، یعنی شخصیت مانی‌پنی خواهد بود که این شخصیت در فیلم‌های سال‌های ابتدایی، تنها نقش منشی شخصیت اِم را داشت و بعداً به جیمز باند در عملیات کمک می‌کرد و در دو فیلم آخر نقش پررنگی در روند داستانی داشت. انتخاب بری جنکینز برای ایفای نقش شخصیت مانی‌پنی، نائومی هریس است که در دو فیلم آخر مجموعه 007 این نقش را ایفا کرد و در فیلم جدید نیز حضور دارد. 

در فیلم‌های مجموعهٔ «جیمز باند»، معمولاً شاهد تغییرات بزرگی نبوده‌ایم و حداقل این مجموعه در این زمینه پیشگام نبوده و طی تمام این سال‌ها فرمولی مشخص و امضای خود را داشته است. از زمان فیلم‌های شان کانری تا دنیل کریگ، رفتار و خصوصیات باند و البته تِم کلی مجموعه تقریباً شکلی یکسان داشته است و تنها در فیلم Skyfall (اسکای‌فال) با بُعد دیگری از شخصیت باند روبه‌رو شدیم و فیلمی متفاوت از تمام فیلم‌های مجموعه به‌تصویر کشیده شد. البته طرفداران دوآتشهٔ جیمز باند نیز این مجموعه را همان‌گونه که هست دوست دارند و بعید است تغییرات بزرگ مانند استفاده از شخصیت زن یا بازیگری همچون ادریس البا، چندان به مذاق طرفداران قدیمی خوش بیاید و این موضوع در رابطه با ساخت اسپین‌آف نیز تا حد زیادی صدق می‌کند.

Barry Jenkins

ایدهٔ ساخت فیلمی از شخصیت مانی‌پنی، شاید در ابتدا ایدهٔ جالب و جذابی به‌نظر برسد و با توجه به اسپین‌آف‌سازی چند سال اخیر به موفقیت در گیشه نیز ختم شود، اما احتمالاً طرفداران چندان با این موضع موافق نباشند و مقاومت‌هایی در این رابطه نشان دهند. بری جنکینز علاقمند به‌ساخت فیلمی جداگانه از این شخصیت و با بازی نائومی هریس است و خب نمی‌توان رویه چند سال اخیر هالیوود را نیز بی‌تأثیر دانست؛ اینکه کارگردان فیلمی چون Moonlight، برای اولین مرتبه تصمیم به‌ استفاده از بازیگری زن و سیاه‌پوست برای ساخت فیلمی اسپین‌آف از مجموعهٔ قدیمی «جیمز باند» داشته باشد. نائومی هریس که برای معرفی آخرین فیلم خود، یعنی فیلم Black and Blue (سیاه و آبی) مهمان برنامهٔ «صبح بخیر آمریکا» بود نیز بدین موضوع اشاره‌ای داشت، اما باربارا براکلی، تهیه‌کننده مجموعه، گویا چندان علاقه‌ای به این ایده ندارد و خب یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی براکلی است و شاید ایده به‌کل رد شود.

بدون شک شخصیتی که نائومی هریس در این چند سال ایفا کرد، شخصیتی قوی از مانی‌پنی بود و در دو فیلم آخر، جایگاه مشخصی داشت، اما اینکه در فیلمی جداگانه چطور از کار درخواهد آمد، مشخص نیست

اینکه اسپین‌آف شخصیت مانی‌پنی چه جایگاهی در مجموعهٔ «جیمز باند» خواهد داشت، جای سؤال دارد. بدون شک شخصیتی که نائومی هریس در این چند سال ایفا کرد، شخصیتی قوی از مانی‌پنی بود و در دو فیلم آخر، جایگاه مشخصی داشت، اما اینکه در فیلمی جداگانه چطور از کار درخواهد آمد، مشخص نیست. البته با توجه به موفقیت اسپین‌آف‌ها در چند سال گذشته، مانند اسپین‌آف‌های مجموعهٔ محبوب «جنگ ستارگان» که فیلم‌های معمولاً باکیفیتی بودند، شاید اسپین‌آف مانی‌پنی نیز این پتانسیل را داشته باشد که به موفقیت‌های آن فیلم‌ها دست پیدا کند و اگر بری جنکینز کارگردانی فیلم را بر عهده داشته باشد، حداقل فیلمی در حد مشخصی از استاندارد ساخته خواهد شد.

گفتنی است شِش بازیگر نقش شخصیت مانی‌پنی را در فیلم‌های مجموعهٔ «جیمز باند» ایفا کرده‌اند؛ لوییس مکسول با حضور در چهارده فیلم رکورددار است و بعد از وی سامانتا باند در چهار فیلم حضور داشته است و نائومی هریس نیز با حضور در سه فیلم با احتساب فیلم جدید، در جایگاه سوم است. کارولین بلیس، باربارا بوشت و پاملا سالم، دیگر بازیگران نقش مانی‌پنی در مجموعهٔ 007 بودند.

آخرین فیلمی که از بری جنکینز روی پردهٔ سینما رفت، فیلم رمانتیک If Beale Street Could Talk (اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند) بود که این فیلم از پنجمین رمان جیمز بالدوین فقید، نویسنده‌ٔ سیاهپوست آمریکایی که داستان عاشقانه‌ای را در دهه‌ٔ ۷۰ میلادی در منطقه‌ی هارلم نیویورک روایت می‌کند، ساخته شد؛ این کتاب در سال ۱۹۷۴ منتشر شده است. رجینا کینگ، اد اسکرین، امیلی ریوس، مایکل بیچ، آنجانو الیس، فین ویتراک، دیگو لونا، پدرو پاسکال و دیو فرانکو، از جمله بازیگرانی بودند که در این فیلم حضور داشتند و به‌ایفای نقش پرداختند. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان همراه شد و با بودجهٔ ۱۲ میلیون دلاری، فروش ۲۱ میلیون دلاری در گیشه داشت. جنکینز قرارداد کارگردانی فیلم زندگینامه‌ای از آلوین ایلی، رقصنده و رقص‌پرداز آمریکایی آفریقایی‌تبار و مؤسس گروه رقص تئاتر آلوین ایلی را با شرکت فیلمسازی فاکس سرچ‌لایت (Fox Searchlight) نیز امضاء کرده است؛ بری جنکینز را سینمادوستان با فیلم Moonlight می‌شناسند که در سال ۲۰۱۶ ساخته شد و در هشتادونهمین دوره جوایز اسکار در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد و در بخش‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، برندهٔ جایزه شد. این فیلم با بودجهٔ تقریباً ۴ میلیون دلاری، فروشی ۶۵ میلیون دلاری در گیشه داشت. جنکینز کارگردانی سریال The Underground Railroad (راه آهن زیرزمینی) سرویس استریم آمازون پرایم را نیز بر عهده دارد و جوئل اجرتون، دیمون هریمن، چیس و. دیلون، توسو ام‌بدو و آرون پیر، بازیگران این سریال ۱۱ قسمتی هستند. سریال The Underground Railroad اقتباسی از رمانی با همین عنوان اثر کلسن وایتهد است که داستان زن جوان و برده‌ای به نام کورا را دنبال خواهد کرد که به وسیله راه‌آهنی خیالی از نظام برده‌داری در آمریکا فرار می‌کنند. کورا از جورجیا، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی و تنسی می‌گذرد و درنهایت به ایندیانا سفر می‌کند. کورا در هر مرحله از این مسیر خطرناک با یک افسانه برده‌داری مواجه می‌شود و شاهد جنایات متعدد است. او تلاش می‌کند تا امیدش برای زندگی بهتر را حفظ کند.

چند روز پیش در خبری اعلام شد که مراحل فیلمبرداری و تولید فیلم No Time to Die (زمانی برای مردن نیست) که از خرداد ماه آغاز شده بود، به‌پایان رسیده است. قسمت جدید 007 داستان جیمز باندی را دنبال می‌کند که در حال خدمت نیست و در حال لذت بردن از زندگی شخصی خود در جامائیکا است که در ادامه فلیکس لیتر، دوست قدیمی او، از جیمز باند درخواست کمک می‌کند. او به باند مأموریتی می‌دهد که باید یک دانشمند دزدیده شده را نجات دهد که یک گروه تبهکار به‌دنبال ساخت یک سلاح بسیار خطرناک با فناوری بسیار پیشرفته است که نقش شرور و منفی اصلی این فیلم بر عهده رامی ملک خواهد بود.

فیلم No Time to Die قرار است در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹) اکران شود. دنیل کریگ، رامی ملک، لیا سدو، نائومی هریس، جفری رایت، رالف فاینز، بن ویشاو، روری کینیار، آنا د آرماس، دیوید دنسیک، لاشانا لینچ، کریستوفر والتس، بیلی مگنوسن و دالی بن صلاح، از جمله بازیگرانی هستند که در قسمت جدید فیلم James Bond حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده