نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰

بازی با تکنولوژی در بازارمسکن ایران

امروزه که بسیاری از فعالیت‌های روزمره و کاربردی مردم از طریق سایت‌ها و سامانه‌های مختلف در فضای اینترنت انجام می‌شود و انتظار از توسعه فن آوری روز به روز افزایش ‌می‌یابد، پیدا کردن سیستمی که بتواند تمام نیازها را در یک حوزه رفع کند کاملا محسوس است.

ازسوی دیگر در این بازه زمانی که کشور ما به دنبال توسعه و ایجاد رونق درحوزه‌های مختلف است، پیشرفت تکنولوژی در بازارمسکن می‌تواند سرعت این توسعه را دوچندان کند. چرا که بازارمسکن حوز‌ه‌ای است بسیار مهم که شغل‌های زیادی به آن وابسته هستند و توسعه دراین بخش می‌تواند در کنار کمک به بحث اشتغال، ارزش افزوده‌های بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر افزایش قیمتها در بازار مسکن مشکلات زیادی به همراه داشته که همچنان در حال افزایش است. تا جایی که نرخ خرید آپارتمان در دریاچه چیتگر از سال گذشته تاکنون افزایش چشمگیری داشته و تفاوت چندانی با قیمت خرید آپارتمان در جنت آباد ندارد. این درحالی است که این دو محله تا چندی پیش از نظر قیمتی با هم قابل مقایسه نبودند.

اما امروز که هوش‌مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیشبرد اهداف مختلف به کارمی‌رود؛ ایران نیز از این تکنولوژی جا نمانده و توانسته هوش‌مصنوعی را در بازارمسکن به کار گیرد. اما در چه مبحثی می‌توان از این سیستم بهره‌برداری کرد؟

مسکن قابلیت قیمت‌گذاری تجمیعی را ندارد و مدت‌ها این امر مشکلاتی برای ایجاد ابزارهای جدید تامین مالی همچون لیزینگ مسکن و... ایجاد کرده است. مهمتر از آن مانعی برای ورود بازارمسکن به بازارهای مالی قدرتمندی همچون بورس است؛ چرا که نمی‌توان به راحتی قیمت یک ملک را برآورد و روی تابلوی معاملاتی بورس برای خرید و فروش عرضه کرد. اینجا هوش‌مصنوعی به کارآمده و می‌تواند تخمینی از قیمت مسکن در مناطق مختلف را ارائه دهد. این تخمین با شاخصه‌هایی که نیروی انسانی برای قیمت‌گذاری در نظر می‌گیرد یکسان است و مولفه‌هایی را که کارشناسان برای تخمین یک ملک در نظر می‌گیرند لحاظ می‌کند و قیمتی که بتوان به آن اعتماد کرد را ارائه می‌دهد.

از طرف دیگر، این تخمین قیمت می‌تواند درمباحث دیگر نیز همچون پیش فروش مسکن، ارزیابی املاک برای دریافت تسهیلات، لیزینگ مسکن و... به کار برده شود. دقت بالای هوش‌مصنوعی درمحاسبات، نکته دیگری است که بهره‌گیری از آن را نسبت به نیروی انسانی توجیه می‌کند.

از طرف دیگر دسترسی داشتن به این ابزارهوشمند و همگانی بودن آن می‌تواند متقاضیان خرید یا فعالان بازار املاک را کمک کند تا قبل ازمراجعه حضوری به مشاورین املاک، از قیمت ملکی که تمایل وعلاقه به خرید آن را دارند اطلاع داشته و هدفمندتر بتوانند به جستجو بپردازند.

به طورمثال هنگامی‌ که شخصی قصد خرید آپارتمان در هروی را دارد، می‌تواند با آگاهی ازقیمت آپارتمان درآن منطقه، انتخاب‌ هوشمندانه‌ و مناسب با شرایط خود داشته باشد و با تحلیل و ارزیابی آن منطقه توسط هوش‌مصنوعی، اطلاعات کافی از روند معاملات آن منطقه به دست ‌آورد و در تصمیم‌گیری خود برای انتخاب بهتر به کار بگیرد.

اما بازار مسکن کشور ما از این نظر چه جایگاهی قرار دارد؟ خوشبختانه مدتی است که سامانه‌ای با عنوان «کیلید» توانسته هوش‌مصنوعی را در بازارمسکن به کار گیرد و تمام نیازهای مورد نیاز متقاضیانی که کارهای عادی و جزئی در بازارمسکن دارند و فعالانی را که به صورت تخصصی و هر روز در این حوزه فعالیت می‌کنند برطرف کند.

سامانه هوشمند کیلید به راحت‌ترین روش ممکن،‌ تخمین قیمت املاک را در اختیار کاربران می‌گذارد. کافی است با وارد شدن به سامانه «کیلید» کدپستی خانه خود را وارد کرده و در کنار قیمت ملک، مشخصاتی همچون سال ساخت، نوع ساخت، تاریخ آخرین معامله صورت گرفته و اطلاعات کاربردی دیگری همچون میانه و میانگین قیمت منطقه را مشاهده کنید، تا دید بازتری نسبت به منطقه‌ای که قصد سکونت در آنجا را دارید،‌ داشته باشید.

در نظر داشته باشید موارد فوق تمام ابزارهای «کیلید» نیست و می‌توان به بخش مهم دیگری که از اهمیت بسیاری برخوردار است اشاره کرد. جستجوی خانه روی نقشه و حتی از طریق دوربین گوشی موبایل یکی دیگر از ابزارهای «کیلید» است. نقشه حرارتی که روند معاملات هرمنطقه را با رنگ وحرارت خاص نشان می‌دهد، برای اولین بار توسط «کیلید» درایران راه‌اندازی شد. از طرف دیگر اولین سامانه‌ای که از سیستم «AR» که همان نمایش واحدهای بارگذاری شده در«کیلید» از طریق دوربین گوشی همراه است، یکی دیگر از دستاوردهای «کیلید» در حوزه فن آوری اطلاعات در این بخش است.

اما این ابزار و کاربردهای آن در کنار آگاهی رساندن، تسهیل و تسریع انجام معاملات ملکی برای متقاضیان ملک، مزیت بسیار مهم دیگری دارد؛ کمک به سیاستگذاری در بازارمسکن. سیاست‌گذاران و متولیان تصمیم‌گیر در بازارمسکن می‌توانند این اطلاعات را برای آگاهی از روند واقعی معاملات و تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های خود به کارگیرند.

گفتنی است عمده اطلاعاتی که «کیلید» به عنوان خوراک به هوش مصنوعی می‌دهد تا پس از محاسبه، تحلیل و طبقه‌بندی خروجی مناسب را ارائه دهد، از منبعی برداشت می‌شود که‌ همه مردم امکان دسترسی به آن را دارند. سامانه «سابا» که وزارت راه و شهرسازی برای آگاهی از روند معاملات ملکی ایجاد کرد تا مشاورین املاک با استفاده از کدرهگیری معاملاتشان را دراین سامانه واردکنند، یکی ازاصلی‌ترین منابع اطلاعاتی «کیلید» به شمار می‌رود.

می‌توان گفت «کیلید» مجموعه‌ای است که تکنولوژی را در بازارمسکن ایران ارتقاء داده و توانست هوش‌مصنوعی را در این بازاربه کارگیرد وهمچنان با تولید محتوای تخصصی در حوزه فن‌آوری اطلاعات و مسکن که در مجله خبری خود به انتشارمی‌رساند سعی در ارتقاء و پیشرفت این مقوله در کشور دارد.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده