نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵

بلاب؛ کپک زرد رنگی که ۷۲۰ نوع جنسیت دارد!

طی تحقیقات به‌عمل آمده در یکی از باغ وحش‌های فرانسه، با موجود عجیب و بدون مغز روبه‌رو شده‌اند که جنسیت مشخصی ندارد و خود را مدام ترمیم می‌کند!

باغ‌وحش پاریس از موجود عجیبی رونمایی کرد که ۷۲۰ جنسیت دارد و قادر به ترمیم خود است. این موجود زردرنگ با سرعت چهار سانتی‌متر در ساعت حرکت می‌کند؛ با اینکه مغز ندارد، قادر به حل مشکلات است و همچنین اگر دو تکه شود، می‌تواند خود را ترمیم کند. این موجود زنده‌ی جالب، «بلاب» (blob) نام دارد و روز شنبه در پارک جانورشناسی پاریس (Paris Zoological Park) به نمایش درآمد تا قابلیت‌های کمیاب آن در معرض دید قرار بگیرد.

کپک مخاطی مذکور با اسم رسمی «physarum polycephalum» شناخته می‌شود و نه گیاه و حیوان است و نه حتی قارچ. جنسیت آن هم فقط به نر و ماده خلاصه نمی‌شود و ۷۲۰ نوع جنسیت دارد. این موجود زنده‌ی تک‌سلولی می‌تواند به دو ارگانیسم متفاوت تقسیم شده و دوباره ادغام شود.

بلاب

اعتقاد بر این است که بلاب، حدود یک میلیارد سال قدمت دارد، بااین‌حال در ماه مه ۱۹۷۳ بود که مورد توجه قرار گرفت؛ زمانی‌که زنی اهل تگزاس، یک لکه‌ی زردرنگ را در حیات خانه‌اش پیدا کرد که رشد بسیار سریعی داشت.

ظاهر فرازمینی و عجیب این موجود باعث شد که برخی رسانه‌ها حتی نیویورک تایمز به اختصار به آن بپردازند. این بلاب تگزاسی به همان سرعتی که ظاهر شد، از بین رفت و دنیا آن را به فراموشی سپرد، تا اینکه پژوهش جدیدی در سال ۲۰۱۶ در ژورنال «Proceedings of the Royal Society» منتشر شد و شوروغوغایی در جامعه‌ی علمی به پا کرد.

در این پژوهش آمده بود که بلاب می‌تواند بیاموزد که از مواد سمی و مهلک دوری کند و این رفتار را تا یک سال بعد به خاطر بسپارد. علاوه‌بر این، گفته می‌شود که این کپک مخاطی قادر به حل مشکلات است، برای مثال، می‌تواند در یک مسیر تودرتو، کوتاه‌ترین راه خروج را پیدا کرده و تغییرات محیط‌ اطرافش را پیش‌بینی کند.

بلاب

دانشمندان در ابتدا بلاب را در پتری دیش‌ پرورش دادند و آن را با غذای دلخواه‌اش یعنی بلغور جو دوسر تغذیه کردند. زمانی‌که به اندازه‌ی معینی رسید، آن را روی پوست درخت گذاشتند تا از آن تغذیه کند و سپس در یک محفظه‌ی شیشه‌ای قرار دادند تا بازدیدکنندگان بتوانند از ۲۷ مهر از آن دیدن کنند. مارلین ایتان از باغ‌وحش پاریس می‌گوید:

درخت اقاقیا، پوست درخت شاه بلوط و پوست درخت بلوط، مکان‌های دلخواه‌ی او هستند. بلاب معمولاً در کف جنگل‌های اروپا یافت می‌شود و در دمای نوسانی ۱۹ تا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و میزان رطوبت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رشد می‌کند.

بلاب

بلاب تقریباً مرگ‌ناپذیر است و تنها دشمن او، نور و کم‌آبی هستند؛ هرچند وقتی زندگی‌اش در معرض خطر باشد، می‌تواند تا چند سال به خواب زمستانی برود. کارشناسان با الهام از فیلم ترسناک «بلاب» (The Blob) که استیو مک‌کوئین در آن نقش آفرینی کرده بود، به این جاندار لقب «بلاب» داده‌اند؛ در این فیلم یک جاندار عجیب‌وغریب، کنترل شهر کوچکی در پنسیلوانیا را در دست می‌گیرد.

اگر شما هم مشتاق سفر به پاریس و بازدید از باغ وحش پاریس هستید، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور پاریس آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده