نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Jojo Rabbit - جوجو ربیت

فیلم جوجو ربیت (Jojo Rabbit) با بازی و کارگردانی تایکا وایتیتی مدتی است که به روی پرده سینماها رفته اما همانند رقیبانش میانگین نمره متوسطی را دریافت کرده است.

فیلم Jojo Rabbit یا در زبان فارسی «خرگوش جوجو» یا «جوجو ربیت» یکی از جدیدترین آثار درام، کمدی و جنگی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که به‌دست تایکا وایتیتی، نویسنده و کارگردان فیلم Thor: Love and Thunder (ثور: عشق و رعد)، فیلم Next Goal Wins، فیلم Thor: Ragnarok (ثور: راگناروک)، فیلم Hunt for the Wilderpeople (شکار انسان‌های سرگردان)، فیلم What We Do in the Shadows (آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم)، فیلم Boy (پسر) و فیلم Eagle vs Shark (عقاب در برابر کوسه) ساخته شده است. در فیلم جوجو ربیت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند رومن گریفین دیویس در نقش جوجو «ربیت» بتزلر (پسر روزی)، توماسین مک‌کنزی در نقش السا کور، تایکا وایتیتی در نقش آدولف هیتلر، ربل ویلسون در نقش فراولین رام، استیفن مرچنت در نقش کاپیتان دیرتز، آلفی آلن در نقش فینکل، سم راکول در نقش کاپیتان کلنزندورف، اسکارلت جوهانسون در نقش روزی بتزلر و آرچی یاتس در نقش یورکی (بهترین دوست جوجو) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جوجو ربیت در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۷ شهریور ۱۳۹۸) در چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو برای اولین بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۴ را از بین ۳۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۶ مهر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آنها در قسمت متوسط و رو به بالا قرار دارند. تعدادی از این منتقدان، این اثر را تحسین کردند و برخی از آنها هم به خاطر نمایش جنبه‌های کم و مختلفی از نازی‌ها، آن را مورد انتقاد قرار دادند. البته با این حال، جالب است بدانید که ایفای نقش تایکا وایتیتی، گریفین دیویس، توماسین مک‌کنزی و همچنین اسکارلت جوهانسون تا حد زیادی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. اغلب افراد به خاطر حس و حالی که این اثر دارد و امتیازهای دوگانه‌ای که دریافت کرده، آن را با فیلم Life Is Beautiful (زندگی زیباست) مقایسه می‌کنند.

از آنجا که مدتی است که از نمایش فیلم Jojo Rabbit به صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این اثر منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Jojo Rabbit از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک پسر آلمانی بسیار تنها به نام جوجو (با بازی رومن گریفین دیویس) زمانی که متوجه می‌شود که مادر تنهایش (با بازی اسکارلت جوهانسون) یک دختر یهودی جوان (با بازی توماسین مک‌کنزی) را درون اتاق زیر شیروانی‌شان پنهان کرده، نحوه دیدش به دنیا کاملا تغییر می‌کند و وارونه می‌شود. حال جوجو باید با کمک تنها دوست خود که آن هم کسی نیست جز آدولف هیتلر (با بازی تایکا وایتیتی) ساختگی و ذهنی خود، با ملی‌گرایی کورکورانه‌ی خود برخورد و مقابله کند.

Jojo Rabbit

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Jojo Rabbit بیندازیم:

برایان ترویت | یو اس ای تودی

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم Jojo Rabbit توانست حتی با درجه بالایی از سختی‌ها، عملکرد موفق و خوبی داشته باشد؛ با توجه به حساسیت‌های موضوعی که به آن پرداخته بود، صمیمیت و از خود گذشتگی‌های پنهانی یک مادر برای فرزند پسر خود و همچنین شکستن دیوارهای ساختگی برای رهایی و ورود عشق. این اثر جدید تایکا وایتیتی که تماشای آن ضروری محسوب می‌شود، به همان اندازه که شما را می‌خنداند، شما را به آغوش بسیار گرم خود دعوت می‌کند. این فیلم حرف‌های مهم خیلی زیادی برای بیان کردن دارد.

لیاه گرین بلات | اینترتینمنت ویکلی

۹۱ از ۱۰۰

تایکا وایتیتی آنقدر طنز عجیب و غریب و البته شیرینی را در داستان‌گویی خود به وجود می‌آورد که فیلم به نوعی تعادل خود را به دست می‌آورد و آن را حفظ می‌کند؛ حتی زمانی که لحن و تن اثر ناگهان و به صورت ناگزیر تغییر می‌کند.

کریستوفر ماچل | Cinevue

۸۰ از ۱۰۰

تایکا وایتیتی چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان بازیگر، در بالاترین سطح خودش در این اثر قرار دارد.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۷۰ از ۱۰۰

شما در حین تماشای این فیلم می‌خندید و گریه می‌کنید؛ حتی برخی اوقات به صورت همزمان. اما در نهایت چه این اثر را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، تقریبا غیرممکن است که این فیلم شما را تکان بدهد.

JoJo Rabbit

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

تا به امروز اسکارلت جوهانسون شیرین‌تر از این شخصیت را روی صفحه نقره‌ای سینماها ایفا نکرده است. او موفق شد که در این اثر، عملکرد بسیار خوبی در ایفای نقش خود داشته باشد.

دیوید ادلستاین | ولچر

۶۰ از ۱۰۰

اجازه بدهید که نکته جدیدی را به این اثر اضافه کنم. با اینکه من فیلم جوجو ربیت را دوست نداشتم، اما عاشق این هستم که این اثر ساخته شده است و وجود دارد.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۴۰ از ۱۰۰

فیلم جوجو ربیت فاقد جاه‌طلبی یا اخلاص لازم درون هدفش نیست. همین موضوع باعث می‌شود که متوسط و ناچیز بودن این اثر سینمایی، ناامید کننده‌تر از هر حالت دیگری به نظر برسد. این فیلم کمدی به جای اینکه فرح‌بخش یا خطرناک باشد، کمی زیادی حس امنیت و ایمن بودن را به مخاطب می‌دهد؛ کمی زیادی پراکنده و کمی بیش از حد بی‌اهمیت و ناچیز.

کیث اولیچ | مجله اسلنت

۰ از ۱۰۰

تایکا وایتیتی اصلا نتوانست به خوبی با مسائلی که درون این فیلم وجود دارد، دست و پنجه نرم کند. او همچنین تعادل خوبی میان موضوعات احساسی و همچنین صحنه‌های خنده‌دار برقرار نکرد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Jojo Rabbit نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و تا حدودی سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

jojo rabbit


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده