بررسی بلک شارک 2 پرو شیائومی

بررسی بلک شارک 2 پرو شیائومی

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

گوشی بلک شارک ۲ پرو چه از لحاظ قیمت‌گذاری و چه از لحاظ عملکردی که در بازی‌ها ارائه می‌دهد، به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربه بازی‌های موبایل تبدیل شده است.

روند روبه‌رشد بازی‌های موبایل از چند سال گذشته و به‌ویژه بعد از انتشار بازی‌های محبوب نظیر پابجی موبایل و فورتنایت، نویددهنده تولید و عرضه گوشی‌های قدرتمندی برای اجرای بازی‌ها بود. موضوعی که به‌ویژه با رونمایی ریزرفون، رنگ و بویی تازه به خود گرفت و رقبا را برآن داشت تا هرکدام به فکر عرضه گوشی‌هایی به اصطلاح گیمرمحور بیفتند. اکنون اما بعد از رونمایی ایسوس از گوشی ROG Phone، شیائومی نیز با محصولات بلک شارک بخش خاصی از مشتریان خود را مورد هدف قرار داده است. بعد از گوشی بلک شارک، اکنون شاهد رونمایی شیائومی از بلک شارک ۲ پرو با پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۵۵ و ۱۲ گیگابایت حافظه رم هستیم؛ محصولی که به‌لطف فروش جداگانه کنترلر‌هایی گیم‌پد شارک ۲.۰ به بازیکنان اجازه می‌دهد تا تجربه‌ای مشابه کنسول نینتندو سوییچ را این‌بار در بازی‌های موبایل داشته باشند.

در این بررسی نگاهی به ویژگی‌های گیمینگ بلک شارک ۲ پرو می‌اندازیم، محصولی که به‌لطف قیمت حدودا ۴۲۴ دلاری درحالی‌که عملکردی هم‌تراز پرچمداران را ارائه می‌دهد، اما با قیمتی پایین‌تر در دسترس علاقمندان قرار دارد. در این بررسی می‌خواهیم به سوالات مختلفی از جمله آیا گوشی در زمان تجربه بازی‌ها جایگیری مناسبی در دستان شما دارد یا خیر؟ آیا باتری گوشی برای تجربه بازی‌ها مناسب است یا خیر؟ آیا بدنه گوشی در زمان تجربه بازی‌ها گرم می‌شود یا خیر؟ پاسخ دهیم. اگر به‌دنبال بررسی گوشی شیائومی بلک شارک ۲ پرو از همه جوانب از جمله دوربین هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بررسی این گوشی را در زومیت مطالعه کنید.

مشخصات فنی Xiaomi Black Shark 2 Pro:

  • پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ در سه نسخه ۸ گیگابایت رم با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۱۲ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی با حافظه رم ۱۲ گیگابایت
  • نمایشگر ۶.۳۹ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ
  • پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 640
  • دارای دو دوربین؛ ۴۸ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲ اینچ سایز حسگر، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز) ۱۲ مگاپیکسل (۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل، لنز تله‌فوتو، f/2.2، فوکوس خودکار تا تشخیص فاز، بزرگنمایی اپتیکال دوبرابری)
  • اندروید نسخه‌ی ۹.۰ (پای)
  • ابعاد ۱۶۳.۶ در ۷۵ در ۸.۸ میلی‌متر با وزن ۲۰۵ گرم 
  • باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی 5.0
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان
  • مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری

بلک شارک ۲ پرو از سوی فروشگاه اینترنتی ویان مارکت برای بررسی در اختیار زومجی قرار گرفته است. لطفا برای مشاهده لیست کامل قیمت موبایل و مشخصات و قیمت گوشی شیائومی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

طراحی

طراحی متفاوت بلک شارک ۲ پرو با نورپردازی RGB این گوشی را بیشتر باب طبع گیمرها کرده است

محصولات گیمینگ اصولا طراحی ساده‌ای ندارند و عمدتا شاهد استفاده از نورپردازی‌های رنگی در آن‌ها هستیم. شیائومی در بلک شارک ۲ پرو نیز به سراغ طراحی متفاوتی با درنظر گرفتن سلیقه رایج گیمرها رفته است. پشت گوشی طراحی قطور با نورپردازی RGB دارد که باتوجه‌به شرایط مختلف رنگ‌بندی متفاوتی را ارائه می‌دهد. در نتیجه اگر گیمر نیستید و از قضا از رقابت شرکت‌ها برای ظرافت بخشیدن به پرچمداران لذت می‌برید، گوشی بلک شارک ۲ پرو مناسب شما نخواهد بود. چینی‌ها با حفظ زبان طراحی بلک شارک ۲، در بلک شارک ۲ پرو تغییراتی را به‌ویژه در پشت گوشی اعمال کرده‌اند؛ به این ترتیب شاهد شلوغ شدن هرچه بیشتر پشت گوشی نسبت به نسخه قدیمی هستیم. به‌ویژه در نسخه مشکی، شیائومی رگه‌هایی از رنگ سبز را در پشت گوشی پخش کرده است که جلوه‌ای متفاوت را به این محصول بخشیده است.

البته طراحی متفاوت بلک شارک ۲ پرو طبیعتا باعث افزایش وزن گوشی نیز شده است. باید گفت با محصولی سنگین نسبت به سایر رقبا روبه‌رو هستیم که به‌ویژه در زمان استفاده از گوشی با یک‌دست خطر افتادن از دستان شما را افزایش می‌دهد. بااین‌حال هنوز هم بلک شارک ۲ پرو را می‌توانیم محصولی خوب برای تجربه بازی‌هایی عمودی مانند فورتنایت و پابجی بدانیم. در صورت خریداری جداگانه گیم‌پد بلک شارک ۲.۰ می‌توانید با استفاده از کیس، کنترلر را به گوشی متصل کنید. خوشبختانه جایگاه کنترلرها جایگیری مناسبی روی گوشی دارند و به هیچ عنوان در زمان تجربه بازی‌ها احساس سر خوردن را به شما نمی‌دهد. مانند گذشته، قطعات گوشی درون بدنه‌ای فلزی جای دارند و پوشش شیشه‌ای دو تکه‌ای با فُرم حرف X روی بدنه قرار دارد تا به‌گفته‌ی شیائومی علاوه‌بر بهبود انتقال حرارت، آنتن‌دهی دستگاه را نیز تقویت کند. بلک‌شارک ۲ به‌همراه نورپردازی RGB در لبه‌ی سمت چپ و راست دستگاه و زیر لوگوی بلک‌شارک عرضه‌ شده بود، حال نسخه‌ی پرو زیر نوار باریک بین دو قطعه‌ی شیشه نیز از نورپردازی RGB بهره می‌برد. ناگفته نماند که کاربر امکان شخصی‌سازی نورپردازی را نیز خواهد داشت.

بدنه‌ی فلزی بلک‌شارک ۲ پرو پوشش ماتی به‌روی خود دارد که دربرابر لک و اثر انگشت بسیار مقاوم است و از سُر بودن دستگاه به‌میزان زیادی می‌کاهد. گوشه‌ی سمت چپ دستگاه از دوربین دوگانه‌‌ای با چینش عمودی میزبانی می‌‌کند که از سطح بدنه بیرون زده است؛ اما بدنه‌ی فضایی بلک‌شارک ۲ پرو به‌اندازه‌ای روی سطح خود ناهمواری و خطوط شکسته دارد که برآمدگی دوربین مقابل آن‌ها به‌چشم نخواهد آمد. گوشی گیمینگ شیائومی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای به‌فروش می‌رسد که نسخه‌ی مشکی آن به‌واسطه‌ی رنگ سبز قطعات شیشه‌ای پشتی، ما را به یاد محصولات ریزر می‌اندازد.

Black Shark 2 Pro Gamer Studio

در گوشی‌‌ هوشمندی همچون بلک‌شارک ۲ پرو، تمام تمرکز به تجربه‌ی بازی معطوف است؛ بنابراین در نمای جلویی خبر از نمایشگر تمام‌صفحه با حاشیه‌های میلی‌متری و لبه‌های خمیده نیست؛ چرا که انگشتان کاربر حین بازی باید محل استراحتی داشته باشد. بلک‌شارک ۲ پرو از نمایشگری ۶.۳۹ اینچی و تخت با گوشه‌های گرد و نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۹/۵:۹ بهره می‌برد که از لبه‌های بالا و پایین توسط حاشیه‌های معقولی محدوده شده است. ابعاد ۸/۸ × ۷۵ × ۱۶۳/۶ میلی‌متری و وزن ۲۰۵ گرمی بلک‌شارک ۲ پرو آن را در ردیف محصول غول‌پیکری همچون وان‌پلاس ۷ پرو قرار می‌دهد؛ اما این گوشی گیمینگ به‌لطف پوشش مات بدنه‌ی فلزی و لبه‌های تراش‌خورده‌اش چندان لغزنده نیست و کاربر کنترل بیشتری روی آن دارد.

 چینی‌ها حسگر اثر انگشت را نیز در قالب ماژولی اپتیکال زیر نمایشگر جای داده‌اند که عملکرد نسبتا سریعی در احراز هویت کاربر ارائه می‌دهد. بلک‌شارک ۲ پرو از جک هدفون بهره نمی‌برد. در لبه‌ی سمت راست گوشی کلید پاور و اسلایدری برای ورود به محیط مخصوص بازی گوشی موسوم به Shark Space به‌چشم می‌خورد و کلید کنترل صدا نیز در لبه‌ی سمت چپ دیده می‌شود. دسترسی به کلیدهای فیزیکی گوشی به‌سادگی صورت می‌گیرد و بازخورد آن‌ها مناسب به‌نظر می‌رسد. برای بررسی راحتی گوشی در زمان تجربه بازی‌ها اقدام به نصب دو بازی Sky Force Reloaded و بازی پابجی موبایل کردم. در بازی اسکای فورس باید به سرعت انگشت خود را روی نمایشگر به طرف حرکت دهید تا سفینه را از حمله دشمنان دور نگه‌دارید. باتوجه‌به وزن گوشی و بزرگی نمایشگر تجربه بازی‌ها با یک دست را پیشنهاد نمی‌دهیم. از طرفی در بازی‌های به اصطلاح عمودی، همین وزن بالای گوشی باعث جایگیری مناسب گوشی در دستان بازیکن می‌شود. در بازی پابجی موبایل به همراه یک کنترلر سمت چپ، تجربه‌ای بدون مشکل را داشتیم.

نمایشگر و اسپیکر

شیائومی در نسخه‌ی پرو بلک‌شارک ۲ هنوز به سراغ نمایشگری با نرخ‌نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی نرفته است و همچنان یک پنل ۶۰ هرتزی را در این گوشی گیمینگ شاهد هستیم. چینی‌ها، با استفاده از دریافت لمس ۲۴۰ هرتزی تاحدودی دل گیمرها را به‌دست آورده‌اند اما هنوز هم جای یک نمایشگر با نرخ به‌روزرسانی تصویر ۱۲۰ هرتزی در سری بلک‌شارک خالی است؛ یک نمایشگر با دریافت لمس ۲۴۰ هرتزی، در هر ثانیه ۲۴۰ بار قادر به شناسایی لمس کاربر است؛ این مسئله در بازی‌های سریع به‌خوبی خود را نشان می‌دهد.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

بلک‌شارک ۲ پرو، به پنلی از نوع OLED با ابعاد آشنای ۶.۳۹ اینچی مجهز شده است؛ پیش از این شیائومی در گوشی‌هایی همچون بلک‌شارک ۲، می ۹ و می ۹ تی از نمایشگری با همین ابعاد استفاده کرده است. رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ و نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ را پیش از این در بلک‌شارک ۲ دیده‌ایم؛ البته طبق ادعای شیائومی تأخیر نمایشگر از ۴۳.۵ میلی‌ثانیه به ۳۴.۷ کاهش پیدا کرده است که متاسفانه راهکاری برای آزمودن این ادعا وجود ندارد.

بلک‌شارک ۲ پرو در بحث روشنایی با ثبت حداکثر روشنایی ۹۸۰ نیتی در زمان فعال بودن «Adaptive Brightness» و «Sunshine visual enhancement» کاملا مناسب است؛ روشنایی در حالت تنظیم دستی نیز حداکثر به ۶۷۰ نیت در آزمون روشنایی با الگوی سفید ۵۰ درصدی می‌رسد که باز هم کاملا مناسب و رضایت‌بخش است. روشنایی حداقل هم در آزمایی‌های ما ۲.۹ نیت به‌دست آمد. شیائومی همچنین به‌منظور کاهش پرش‌تصویر (Flicker) در روشنایی‌های پایین که پدیده‌ی شایعی در نمایشگرهای OLED محسوب می‌شود، قابلیتی با نام «AMOLED low brightness flashing protection» را تعبیه کرده است.

نمایشگر بلک‌شارک ۲ پرو از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند بااین‌حال قابلیت Super hdr mode به کمک الگوریتمی خاص محتوای SDR را به شبیه HDR مبدل می‌کند؛ البته این قابلیت چه در تلویزیون‌ها و گوشی‌ها در ابتدای راه است و نباید روی آن حساب کنید. در بحث رنگ‌ها و حالت‌های کالیبره رنگ با تنظیمات متفاوتی نسبت به دیگر گوشی‌های شیائومی طرف هستیم:

  • Cinema Mode: حالت پیش‌فرض با پوشش ۹۶.۸ درصدی DCI P3 با رنگ‌های زنده و اشباع
  • Natural Mode: پوشش ۷۲.۴ درصدی DCI P3 و ۹۴.۱ درصد sRGB
  • Standard: پوشش ۹۶.۹ درصد DCI P3 و ۹۹.۸ درصدی sRGB

شیائومی در کالیبره کردن رنگ سفید در هیچ‌یک از حالات موفق نبوده است اما خطای میانگین نمایش همه رنگ‌ها در حد خوبی پایین می‌ماند. خطای میانگین در حالت‌های فوق و فضای رنگی منطبق بر آن‌ها به ترتیب ۴، ۴.۷ و ۲.۳ به‌دست آمد؛ در کمال تعجب حالت Natural کمترین دقت را در بین حالت‌ها داشت و حالت Standard نیز یکی از دقیق‌ترین کالیبره‌ها در فضای گسترده در دنیای گوشی‌های هوشمند را دارد. ­

گوشی‌ هوشمند گیمینگ درکنار تجربه‌ی بصری ایده‌آل باید در زمینه‌ی صوت نیز توانمند باشد. چینی‌ها مدعی هستند که اسپیکر به‌کاررفته در پرچم‌دار گیمینگ آن‌ها، نسبت به گوشی‌های بالارده‌ی «استاندارد»، ۲۵ درصد بزرگ‌تر است. بلک‌شارک ۲ پرو از اسپیکر ۲ کاناله‌ای بهره می‌برد که در لبه‌ی بالا و پایین دستگاه قرار گرفته‌اند. اسپیکر موجود در لبه‌ی بالا، نقش اسپیکر مکالمه را نیز برعهده دارد و به‌لحاظ حجم صدا، در سطح پایین‌تری نسبت به اسپیکر اصلی قرار می‌گیرد. براساس ارزیابی‌های ما، کیفیت صدای خروجی بلک‌شارک ۲ پرو بسیار خوب، اما نه در حد بهترین‌های بازار مانند آیفون ۱۱ پرو یا گلکسی نوت ۱۰ پلاس به گوش می‌رسد. گذشته از موارد یادشده، حذف جک هدفون از گوشی هوشمندی مخصوص بازی، گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود.

بازده و عملکرد سخت‌افزاری

از گوشی هوشمندی که برچسب «گیمینگ» را یدک می‌کشد، انتظار داریم سخت‌افزار قدرتمند و بی‌نقصی داشته باشد. خوشبختانه بلک‌شارک ۲ پرو با پردازنده‌ی ارتقایافته‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس، ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت UFS 3.0 ناامیدمان نمی‌کند. همان‌طور که از نام پردازنده برمی‌آید، این تراشه در حقیقت نسخه‌ای اورکلاک‌شده از اسنپدراگون ۸۵۵ محسوب می‌شود که در آن فرکانس تک‌هسته‌‌ی قدرتمند Cortex A76 از ۲.۸۴ به ۲.۹۶ گیگاهرتز ارتقا یافته و فرکانس واحد پردازش گرافیکی نیز به ۷۰۰ مگاهرتز رسیده است.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

یکی از ضعف‌های اصلی بلک‌شارک ۲ پرو نسبت به سایر دستگاه‌های گیمینگ، به نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی نمایشگر آن بازمی‌گردد. چینی‌ها به‌جای افزایش نرخ نوسازی که به تجربه‌ای نرم و روان در کاربری‌های روزمره و فراهم‌شدن امکان اجرای برخی از بازی‌ها با نرخ‌های بالاتر از ۶۰ فریم‌‌برثانیه می‌انجامد، به رساندن نرخ واکنش نمایشگر به لمس کاربر تا سقف ۲۴۰ هرتز بسنده کرده‌اند؛ موردی که تجربه‌ی بازی‌های اکشن و شوتر را ارتقا می‌دهد. در حال حاضر بازی‌های محدودی از نرخ نوسازی بالاتر از ۶۰ فریم‌برثانیه در اکوسیستم اندروید پشتیبانی می‌کنند؛ اما با فراگیر شدن نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا، پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده تعداد چنین بازی‌هایی نیز رو به افزایش بگذارد.

برای ارزیابی عملکرد بلک‌شارک ۲ پرو ابتدا بنچمارک‌های متداول را روی آن اجرا می‌کنیم تا ذهنیت اولیه‌ای از بازده و کارایی آن به‌دست آوریم. آزمون‌های زیر کارایی کلی گوشی (Antutu 7 و PCMark)، عملکرد پردازنده‌ی مرکزی (GeekBench) و بازده‌ گرافیکی گوشی (3DMark و GFXBench) را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و همگی به‌صورت Offscreen اجرا می‌شوند؛ بنابراین وضوح نمایشگر تأثیری بر نتیجه‌ی حاصل نخواهد داشت.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار
محصول / بنچمارکAntutu 7
3DMarkPCMark
Work 2.0
GeekBench 5GFXBench
IceStormSling Shot Extreme
OpenGL
Overall / Web BrowsingSingle / MultiAztec Ruins Vulkan
High Tier 
Manhattan 3.1Car ChaseT-Rex
UnlimitedUnlimited(Onscreen / Offscreen (FPS
بلک‌شارک ۲ پرو۳۸۲۶۱۸۸۵۷۹۵۶۸۴۰۸۰۱۴
۶۵۰۷
۷۶۷
۲۶۸۲
۲۶
۱۸
۵۹
۷۸
۴۰
۴۷
۶۰
۱۸۵
آیفون ۱۱ پرو مکس۴۵۹۰۱۱۹۷۰۱۴۶۴۱۱ (Metal)--۱۳۱۰
۳۳۶۸
۴۵.۳
۲۸.۸
۵۹.۲
۱۰۰.۱
۴۹.۶
۶۴.۶
۵۹.۸
۲۸۶.۷
 آیفون ۱۱ پرو ۴۵۳۵۰۸۹۶۷۱۲۶۴۳۸ (Metal)--۱۳۱۵
۳۳۶۱
۴۵.۳
۲۸.۴
۵۹.۹
۱۱۶.۳
۴۸.۹
۶۲.۷
۶۰.۰
۲۹۷.۱
آیفون ۱۱۴۲۹۳۳۳۹۷۱۶۹۶۵۵۸--۱۳۲۶
۳۲۶۲
۵۹.۹
۳۱.۶
۶۰.۰
۱۰۴.۶
۶۰.۰
۷۱.۶
۶۰.۰
۲۷۲.۲
آیفون XS Max ۳۵۴۷۲۲۷۷۴۲۸۴۲۰۱--۱۱۰۸
۲۶۱۸
۳۴.۴
۱۸.۴
۵۰.۵
۶۶.۳
۳۲.۱
۴۰.۹
۵۹.۹
۱۹۷.۸
گلکسی نوت ۱۰ پلاس
(۲۲۸۰ × ۱۰۸۰)
۳۵۰۳۱۷۵۰۱۵۸۵۱۶۱۹۰۲۸
۸۳۱۴
۷۲۸
۲۰۸۶
۲۰
۱۷
۵۷
۷۱
۳۸
۴۲
۶۰
۱۷۰
گلکسی نوت ۹۲۳۶۶۶۳۴۲۴۴۱۳۴۷۴۵۴۵۳
۵۸۸۴
۵۹۷
۱۸۹۱
--۴۵
۴۵
۲۶
۲۸
۵۹
۱۴۷
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۳۵۸۹۴۶۷۰۱۰۲۶۰۷۱۹۱۹۶
۷۳۲۰
۷۲۱
۲۶۴۰
۱۳
۱۶
۱۹
۴۰
۳۱
۶۶
۶۰
۱۶۰
شیائومی می ۹۳۷۱۷۱۳۶۰۵۴۵۵۸۲۶۸۸۸۲
۷۵۴۱
۶۶۶
۲۵۲۸
۲۳
۱۵
۵۲
۵۷
۳۵
۳۹
۶۰
۱۴۱
هواوی پی ۳۰ پرو
(Performance)
۳۱۴۸۳۵۵۴۳۳۳۴۴۹۳۹۳۱۰
۱۰۰۹۳
۶۸۱
۲۲۸۷
۱۶
۱۳
۴۹
۵۶
۲۹
۳۳
۶۰
۱۳۷
گلکسی اس ۱۰ پلاس
(۲۲۸۰ × ۱۰۸۰)
۳۳۴۹۵۸۵۶۴۹۷۴۵۵۳۷۶۰۲
۸۳۴۲
۷۵۶
۲۰۹۲
۱۹
۱۵
۵۷
۶۷
۴۰
۴۳
۶۰
۱۶۹
هواوی میت ۲۰ پرو
(Performance)
۲۹۷۷۲۴۵۶۹۶۳۴۵۵۶۹۳۰۹
۱۰۲۶۰
۶۷۳
۲۲۷۳
۱۳
۱۱
۴۴
۵۰
۲۷
۳۱
۶۲
۱۲۵
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای گیمرها، پایداری عملکرد دستگاه حین اجرای مداوم بازی‌ها اهمیتی فوق‌العاده زیادی دارد. بلک‌شارک ۲ پرو از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع چندلایه‌‌ای بهره می‌برد که روی سطح تمام قطعات اصلی را می‌پوشاند و براساس ادعای شیائومی دمای داخل گوشی را حدود ۱۴ درجه‌ی سلسیوس می‌کاهد؛ چینی‌ها فناوری به‌کاررفته در سیستم خنک‌کننده‌ی بلک‌شارک ۲ پرو را هم‌سطح کامپیوترهای گیمینگ بالارده می‌دانند. برای ارزیابی پایداری عملکرد گوشی، آزمون گرافیکی سنگین Sling Shot Extreme OpenGL را ۱۰ بار به‌صورت متوالی روی گوشی اجرا کردیم.

تجربه‌ی گیمینگ بلک‌شارک ۲ پرو

به‌لطف سوییچ قرار گرفته در سمت راست بدنه گوشی به آسانی می‌توانید وارد لانچر ویژه بازی‌ها با نام شارک اسپیس شوید

فارغ از عملکرد بلک شارک ۲ پرو در بنچمارک‌ها، آنچه برای بازیکنان اهمیت دارد، عملکرد این گوشی گیمینگ در زمان تجربه‌ی بازی‌های مختلف از حیث افت فریم یا گرم‌شدن دستگاه است. پس از فعال‌سازی شارک اسپیس (Shark Space) به‌کمک کلید اسلایدری اختصاصی آن، گوشی به‌صورت خودکار با خالی‌کردن رم شرایط را برای اجرای روان‌تر بازی‌ها مهیا می‌کند. برای بررسی عملکرد گوشی در زمان اجرای بازی‌ها، دو بازی اندروید پابجی موبایل و Crusaders of Light را اجرا کردیم. باتوجه‌به سخت‌افزار قدرتمند بلک شارک ۲ پرو، به‌صورت خودکار تمام تنظیمات روی بالاترین گزینه‌های ممکن قرار می‌گیرد. بعد از حدود دو ساعت تجربه‌ی پابجی موبایل شاهد کوچک‌ترین افت فریم محسوس در اجرای بازی‌ نبودیم؛ اما باتوجه‌به امکاناتی که بلک شارک ۲ پرو به ما ارائه می‌داد، در شرایط متفاوتی شاهد داغ‌شدن محسوس بدنه بودیم.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

به‌لطف تنظیمات گیمر استودیو، می‌توان پروفایل‌های دلخواه متنوعی را برای اجرای بازی‌ها در نظر گرفت. در تنظیمات Performance به پنج پروفایل پردازشی برای بازی‌های ساده تا بازی‌هایی با گرافیک بالا دسترسی دارید. به‌ویژه در حالت Ludicrous، بلک شارک ۲ پرو برخی موانع محدودکننده‌ی تراشه‌ را برای داشتن بهترین عملکرد از میان بر‌می‌دارد؛ در این حالت بدنه‌ی گوشی به‌ویژه در محیط‌های شلوغ از جمله حالت آنلاین بازی Crusaders of Light به‌شدت داغ می‌شد. بازی Crusaders of Light در بخش آنلاین تا ۶۴ بازیکن را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند و این موضوع باعث فشار فزاینده‌ای روی تراشه می‌شود. بلک شارک ۲ پرو با وجود گرم‌شدن بدنه توانست بدون افت فریم این بازی نقش‌آفرینی را اجرا کند. شرایط فوق حین اجرای پابجی موبایل نیز در پروفایل پردازشی Ludicrous حفظ شد و شاهد افت فریم در این بازی نبودیم.

به‌لطف پشتیبانی پابجی موبایل از HDR، توانستیم با استفاده از امکانات ارائه‌شده در گیمر استودیو این بازی را به‌صورت HDR با طیف رنگی گسترده‌تری اجرا کنیم. با روشن کردن تنظیمات HDR تغییرات مشهودی را به‌ویژه در محیط‌های تاریک مشاهده خواهید کرد. هرچند دارندگان بلک شارک ۲ پرو می‌توانند کنترلر بلک شارک گیم‌پد ۲.۰ را خریداری کنند، اما هنوز هم لانچر شارک اسپیس امکانات خوبی را برای تنظیم حساسیت نمایشگر ارائه می‌کند. با فعال‌سازی MasterTouch می‌توانید میزان فشار هر یک از انگشتان و میزان لرزش (Vibration) گوشی را تنظیم کنید. حساسیت فشار از یک تا هفت تنظیم شده است. این ویژگی در بازی‌های مبارزه‌ای و تیراندازی کاربرد دارد، زمانی‌که کاربر می‌خواهد در برخورد‌های آرامِ انگشتانش با نمایشگر، با واکنش سریع حسگرها و تیراندازی سریع روبه‌رو نشود.

Black Shark 2 Pro Controller

در زمان تجربه‌ی بازی تنها کافی است انگشت خود را از بالا به پایین روی نمایشگر بکشید تا داک میان‌بر دسترسی به تنظیمات نمایان شود. باتوجه به تفاوت تنظیمات کنترل هر یک از بازی‌های موبایل، شیائومی برای تنظیم دلخواه کلیدها راهکاری کارآمدی را ارائه کرده است. با ورود به تنظیمات گیم‌پد می‌توانید چیدمان مورد نظر خود را با کشیدن هرکدام از دکمه‌ها و قرار دادن در محل مورد نظر شخصی‌سازی کنید. این امکان به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون تغییر در تنظیمات بازی، کنترلر را براساس کلید‌های کنترلر شخصی‌سازی کند.

در زمان بررسی بلک شارک ۲ پرو تنها کنترلر چپ در دسترس‌مان بود. بااین‌حال بعد از تنظیم دکمه‌ها تجربه‌ای بی‌نقص‌ و بدون کمترین تأخیر را در بازی پابجی موبایل داشتیم. نکته مهم امکان استفاده از یک کنترلر برای هدایت شخصیت اصلی بدون نیاز به کنترلر دیگر است. این موضوع در سایر بازی‌ها از جمله Crusaders of Light نیز حفظ شد. به‌لطف پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب از گیم پد بلک شارک، در بازی‌های دیگر نظیر فورتنایت نیز با مشکل روبه‌رو نمی‌شوید.

بلک شارک ۲ پرو تجربه‌ای عالی را از اجرای روان بازی‌ها رقم می‌زند. به‌ویژه بعد از اتصال گیم‌پد‌ها می‌توانید در بازی‌های آنلاین نیز دست برتر را نسبت به سایر بازیکنان داشته باشید.

Black Shark 2 Pro Gamer Studio

لانچر شارک اسپیس

به محض ورود به لانچر شارک اسپیس نرم‌افزارهای غیر مرتبط با بازی بسته می‌شوند و حافظه رم برای تجربه بازی‌ها خالی می‌شود

در بخش عملکرد گیمینگ شیائومی بک شارک ۲ پرو به‌طور کلی از شیوه‌ اجرای بازی‌ها در این گوشی گیمینگ گفتیم. اما یکی از خصوصیات مهم بلک شارک ۲ بی‌شک به لانچر انحصاری چینی‌ها برای اجرای بازی‌ها مربوط می‌شود. به‌لطف سوئیچ تعبیه شده می‌توانید به سرعت می‌توانید از امکانات شارک اسپیس برای اجرای روان‌تر بازی‌ها بهره‌‌ببرید. شیائومی بلک شارک ۲ پرو مانند آنچه در شیائومی می ۹ دیده بودیم از نرم‌افزار ویژه گیمرها به نام Shark Space پشتیبانی می‌کند که شامل امکاناتی برای بهینه‌سازی تجربه گیمینگ بازیکنان می‌شود. سوییچ تعبیه شده به‌طور کامل امکان دسترسی به لانچر اولیه‌ی گوشی را ناممکن می‌کند و در بازی‌هایی مانند پابجی موبایل که نیاز به اتصال به اینترنت بدون تحریم دارد، شاهد بسته شدن نرم‌افزارهای مرسوم به وی‌پی‌ان خواهید بود. بسته شدن این نرم‌افزارها هرچند باعث آزادسازی حافظه رم می‌شود، اما ناخواسته باعث بسته شدن نرم‌افزارهای ثانویه خواهد شد. در حال حاضر شیائومی راهکاری را برای جلوگیری از بسته‌شدن برنامه‌های مورد نیاز کاربر ارائه نکرده است هرچند لزوم حضور این قبیل امکانات احساس می‌شود.  شارک اسپیس برخی امکانات مرسوم نرم‌افزارهای بازی را به‌صورت پیش‌فرض در بخش‌های مختلف در دسترس قرار می‌دهد و شامل بخش‌های مختلف از جمله گیم‌داک و گیم‌پد می‌شود.

Black Shark 2 Pro Gamer Studio

گیم‌داک (GameDock)

گیم‌داک عمدتا شامل تنظیمات پیش‌فرض آشنا در بیشتر نرم‌افزارهای گیمینگ گوشی‌های موبایل از جمله گیم‌لانچر سامسونگ و گیم‌تور شیائومی ۹ می‌شود. از جمله امکانات گیم‌داک می‌توانیم به غیرفعال کردن اعلان‌ها، امکان مانیتور نرخ فریم و بهینه‌سازی نرخ فریم اشاره کنیم:

  • No Incall Whitelist: با روشن کردن این قابلیت افرادی که در فهرست «مورد علاقه‌ها» قرار گرفته‌اند همچنان می‌توانند با وجود فعال بودن No in Call با شما تماس بگیرند.
  • Frame Rate Optimize: فعال کردن امکانات بهینه‌سازی نرخ فریم به گوشی اجازه می‌دهد تا در صورت بهینه نبودن بازی، با تغییرات در عملکرد گوشی شرایط را برای اجرای روان بازی بدون افت فریم محسوس فراهم کند.
  • Monitoring Floating Window: متاسفانه به دلایل نامشخص هرچند تنظیمات مانیتور نرخ فریم در بلک شارک ۲ پرو در دسترس بود، اما با فعال کردن این تنظیمات همچنان امکانات مورد نظر نمایش داده نمی‌شد. پیش از این در شیائومی می ۹ و لانچر گیم‌توربو شاهد امکاناتی برای نمایش لحظه‌ای دمای گوشی، نرخ فریم بازی، میزان مصرف پردازنده و تراشه گرافیکی بودیم. امکاناتی که به مراتب طراحی بهتری نسبت به لانچر شارک اسپیس داشتند.
  • AnitAddiction: شیائومی برای جلوگیری از تجربه طولانی مدت بازی‌ها و جهت حفظ سلامتی بازیکنان تنظیمات AnitAddiction را در دسترس قرار داده است که حداکثر به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بین ۲ تا ۴ ساعت بازی‌ها را تجربه کنند.

علاوه‌بر تنظیمات فوق شیائومی مانند کنسول‌ها در بلک شارک ۲ پرو گزینه Parent Control را برای مدیریت بهتر فرزندان ارائه می‌کند. این تنظیمات به اولیا اجازه می‌دهد تا زمان تجربه بازی‌ها و دانلود و نصب بازی‌ها را برای نظارت روی فرزندان‌شان مدیریت کنند.

گیم‌داک همچنین تنظیماتی به نام گیم‌لب دارد که دو ویژگی مهم را در دسترس قرار می‌دهد؛ شارک مومنت (Shark Moment) و شارک پراجکت (Shark Project). شارک مومنت ویژگی کاربردی به‌ویژه برای افرادی است که می‌خواهند به‌صورت اتوماتیک در زمان تجربه بازی‌ها، ویدیوی گیم‌پلی بازی خود را ضبط کنند. کاربر می‌تواند با انتخاب بازی مورد نظر خود، از امکانات گیم مومنت استفاده کند بااین‌حال با فعال کردن این تنظیمات شیائومی امکان افزایش فشار روی پردازنده گوشی و برخی لگ‌ها در زمان تجربه بازی را گوشزد می‌کند. شارک پراجکت (Shark Project) اما به کاربر اجازه می‌دهد تا با اتصال موبایل به نمایشگری ثانویه تجربه‌ای کنسول‌ مانند را به‌لطف کنترلرهای  شارک گیم‌پد ۲.۰ داشته باشد.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

کنترلر بلک شارک گیم‌پد ۲.۰

کنترلر بلک شارک گیم پد ۲.۰ شباهت زیادی به جوی‌کان‌های نینتندو سوییچ دارد

شیائومی بلک شارک ۲ پرو را به همراه کنترلرهای بلوتوث بلک شارک گیم‌‌پد ۲.۰ معرفی کرد‌ه‌اند. کنترلرهای ۹۰ دلاری گیم شارک ۲.۰ با الهام از جوی‌کان‌ (Joy-Con) نینتندو سوییچ تولید شده‌اند و شباهت زیادی را میان این دو کنترلر شاهد هستیم. هر یک از کنترلرها با استفاده از یک کیس به گوشه‌های گوشی متصل می‌شوند و با روشن کردن بلوتوث گوشی می‌توانید از امکانات آن‌ها استفاده کنید. کنترلر سمت چپ دارای یک جوی‌استیک به همراه دکمه‌های D-Pad، دکمه بامپر و دکمه تریگر است. مشابه با جوی‌کان چپ کنسول نینتندو سوییچ، کنترلر چپ بلک‌شارک گیم‌پد ۲.۰ نیز دارای دکمه‌‌ای (Function Key) برای ضبط سریع گیم‌پلی است؛ با فشردن دکمه به سرعت فرایند ضبط گیم‌پلی براساس تنظیمات رزولوشن گوشی آغاز می‌شود.

بااین‌حال شاهد تفاوت‌هایی در کنترلر راست بلک‌ شارک هستیم. در کنترلر راست جوی‌استیک جای خود را به یک «پرسیژن تاچ‌پد» داده است، هرچند همچنان شاهد حضور دکمه‌های A, B, X, Y با نام‌گذاری مشابه جوی‌کان‌ها هستیم. اتصال کنترلر بلک‌شارک با سرعت و بدون مشکل انجام می‌شود. جایگاه اتصال کنترلرها به گوشی محکم است و می‌توانید به آسانی کنترلرها را به گوشی متصل کنید. به‌لطف قابلیت اتصال مستقیم گوشی به تلویزیون و تجربه بازی‌ها روی تلویزیون، کنترلرهای بلوتوث بلک شارک شرایط مناسبی را برای کنترل بی‌سیم شخصیت در بازی‌ها بدون نیاز به در دست گرفتن گوشی فراهم می‌کند. کنترلرهای بلک شارک گیم‌پلد ۲.۰ دارای باتری ۳۴۰ میلی‌آمپر ساعت هستند که طبق ادعای شیائومی بیش از ۴۰ ساعت شارژدهی خواهند داشت.

Black Shark 2 Pro Gamer Studio

تنظیمات Gamepad در گوشی بلک شارک امکان مانیتور میزان شارژ باقی‌مانده، کالیبره کردن کنترلر و تنظیم هریک از کلیدها را فراهم می‌کند. در زمان تجربه بازی تنها کافی است تا انگشت خود را روی نمایشگر از بالا به پایین بکشید تا داک میان‌بر دسترسی به تنظیمات نمایان شود. باتوجه به تفاوت تنظیمات کنترل هریک از بازی‌های موبایل، شیائومی برای تنظیم دلخواه کلیدها، راهکاری کارآمد را ارائه کرده است. با ورود به تنظیمات گیم‌پد می‌توانید چیدمان مورد نظر خود را با کشیدن هرکدام از دکمه‌ها و قرار دادن در محل مورد نظر شخصی‌سازی کنید. این امکان به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون تغییر در تنظیمات کنترل بازی، کنترلر را براساس کلید‌های کنترلر شخصی‌سازی کند.

داک شارک اسپیس علاوه براین چند ویژگی‌ کاربردی مانند شارک‌تایم، Hang On و MasterTouch را در اختیار بازیکنان می‌گذارد.

  • Shark Time: شارک‌تایم ویژگی منحصر‌به‌فردی است که به‌لطف هوش‌مصنوعی کلیپ‌های کوتاهی را از لحظات حساس بازی ضبط می‌کند و کاربر می‌تواند بعد از اتمام بازی ویدیوهای برگزیده را به اشتراک بگذارد.
  • Hang On: گاهی در برخی از بازی‌ها خاموش شدن نمایشگر باعث خروج از بازی و ازبین رفتن پیشرفت بازیکن می‌شود. ویژگی Hang On به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون بسته شدن بازی، نمایشگر گوشی را برای کاهش مصرف باتری خاموش کنید. این ویژگی به‌ویژه برای دانلود دیتای برخی بازی‌ها مانند فورتنایت نیز کاربردی است.
  • MasterTouch: با فعال کردن مسترتاچ می‌توانید میزان فشار هر یک از انگشتان و میزان لرزش (Vibration) گوشی را تنظیم کنید. حساسیت فشار از یک تا هفت تنظیم شده است. این ویژگی در بازی‌های مبارزه‌ای و تیراندازی کاربرد دارد، زمانی‌که کاربر می‌خواهد در برخورد‌های آرام انگشتانش با نمایشگر، با واکنش سریع سنسورها و تیراندازی سریع روبه‌رو نشود.

Black Shark 2 Pro Gamer Studio

اما بخش اصلی تنظیمات شارک اسپیس مربوط‌به گیمر استودیو (Gamer Studio) است. گیمر استودیو به‌طور خاص دارای بخش‌های مختلف راندمان، نمایشگر، تاچ، صدا، شبکه و Mult-Experience می‌شود:

  • Performance: به‌طور خاص دارای پنج پروفایل پردازشی برای بازی‌های ساده تا بازی‌هایی با گرافیک بالا است.
  • Display: دارای چهار پروفایل برای تنظیم نمایشگر است. حالت پیش‌فرض بدون تغییر در نمایش رنگ‌ها امکان تجربه بازی را می‌دهد. حالت استاندارد، رنگ‌ها را به‌صورت خودکار بهینه‌سازی می‌کند. تنظیمات Game HDR با بهینه‌سازی رنگ در قسمت‌های خیلی تاریک و روشن بازی، کنتراست را افزایش و طیف رنگی را گسترش می‌دهد تا رنگ‌ها غنی‌تر از گذشته نمایش داده شوند. حالت سفارشی نیز امکان تغییرات دستی رنگ‌ها را می‌دهد.
  • Touch: تنظیمات تاچ به کاربر اجازه می‌دهد تا حساسیت نقاط مختلف نمایشگر را باتوجه‌به نیاز خود شخصی‌سازی کند. 
  • Audio: به‌لطف این بخش می‌توانید قدرت پخش صدا از اسپیکرهای گوشی را بهبود ببخشید. از طرفی برای حفظ حریم خصوصی کاربران در زمان برقراری تماس، امکان قطع موقت میکروفن با قرارگیری تنظیماتی ویژه برای این موضوع فراهم شده است. 
  • Network: دانلود سایر نرم‌افزارهای گوشی و استفاده از پهنای باند اینترنت یکی از مشکلاتی است که در تجربه بازی‌های آنلاین در گوشی‌ها وجود دارد. بخش شبکه گیمر استودیو به‌طور خاص سعی دارد تا مانع هدر رفتن ترافیک اینترنت برای داشتن تجربه‌ای بهتر از انجام بازی‌های آنلاین شود. یکی از تنظیمات مهم بخش شبکه امکان سوییچ سریع بین اینترنت خانه و دیتا است. 
  • Mult-experience: در انتها اما Mult-experience قرار است تا تجربه‌ای کلی گیمر را در بخش‌های مختلف از جمله نورپردازی هوشمند و تنظیم مقدار لرزش گوشی داشته باشد.

 به‌طور کلی گیمر استودیو مهم‌ترین بخش تنظیمات لانچر شارک اسپیس است‌؛ تنظیماتی که تنها بعد از اتصال به حساب کاربری شیائومی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اینکه آیا یک کاربر عادی می‌تواند از تمام تنظیمات ذکر شده استفاده کند یا خیر؟ از جمله سوالاتی است که مطرح کردن آن خالی از لطف نخواهد بود. بااین‌حال گنجاندن اینچنین تنظیمات پیشرفته‌ای در یک گوشی موبایل شاید نویددهنده بهبود‌های بیشتر در محصولات آینده شرکت‌هایی نظیر شیائومی به‌خصوص برای بازیکنان باشد.

آمار کاربر در شارک اسپیس

در انتها اما همان‌طور که انتظار داشتیم، لانچر شارک اسپیس اطلاعاتی را از میزان تجربه بازی‌ها توسط بازیکن جمع‌آوری می‌کند. به‌لطف آمار فوق می‌توانید از زمانی‌که صرف تجربه بازی‌ها کرده‌اید، مطلع شوید.گوشی اطلاعاتی را نیز از میزان ترافیک مصرفی توسط بازی‌ها به تفکیک شبکه خانگی و دیتای موبایل در اختیار شما می‌گذارد.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

باتری

باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بلک شارک ۲ پرو برای یک گوشی گیمینگ آنچنان شگفت‌‌انگیز به نظر نمی‌رسد

انرژی موردنیاز بلک‌شارک ۲ پرو را باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن تأمین می‌کند؛ ظرفیتی که برای گوشی گیمینگ چندان شگفت‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد. مهندسان شیائومی در زمینه‌ی بهینه‌سازی نرم‌افزاری تجارب موفقی داشته‌اند؛ بنابراین امیدواریم تا وضوح +FHD نمایشگر درکنار بهینگی رابط کاربری JoyUI و پردازنده‌ی ۷ نانومتری گوشی در ارائه‌ی شارژدهی ایده‌آل، به بلک‌شارک ۲ پرو کمک کنند.

در آزمون پخش ویدیوی معیار زومجی با وضوح HD که با غیرفعال‌سازی کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم، قطع خروجی اسپیکر و تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت صورت می‌گیرد، بلک شارک ۲ پرو با ثبت زمان‌ ۱۲ ساعت و ۱۷ دقیقه، عملکرد متوسطی را بین پرچم‌داران دیگر به‌نمایش گذاشت. در آزمون PCMark که با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره در روشنایی ۲۰۰ نیتی نمایشگر، مدت‌زمانی را به‌عنوان زمان روشن‌ماندن نمایشگر به‌دست می‌‌دهد، بلک‌شارک ۲ پرو زمان ۹ ساعت و ۵۷ دقیقه را ثبت کرد که در ردیف پرچم‌دارانی همچون وان‌پلاس ۷ پرو قرار می‌گیرد.

برای کاربری که بلک شارک ۲ پرو را خریداری می‌کند، میزان شارژ‌دهی آن حین اجرای بازی‌های موبایل اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بدین ترتیب برای پاسخ‌دادن به سؤال چنین کاربرانی، آزمون باتری ۳۰ مرحله‌ای و گرافیکی GFXBench را اجرا می‌کنیم. بلک‌شارک ۲ پرو در آزمون یادشده تنها ۱۵۱.۴ دقیقه دوام‌ می‌آورد که بسیار پایین‌تر از رقبای غیرگیمینگ به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند که مطابق انتظار، تعداد فریم‌های پردازش‌شده توسط بلک‌شارک ۲ پرو طی کل ۳۰ مرحله، تنها ۸ درصد افت می‌کند و به عدد کم‌نظیر ۳۳۳۹ فریم می‌رسد؛ اما در نقطه‌ی مقابل، دمای دستگاه با روندی کاملا صعودی، درنهایت به عدد ۵۲.۵ درجه‌ی سلسیوس ختم می‌شود.

بلک شارک ۲ پرو / Black Shark 2 Pro

جمع‌بندی

به‌ویژه بعد از رونمایی اپیک گیمز از بازی فورتنایت شاهد علاقه دوچندان بازیسازان به حضور در صنعت پردرآمد بازی‌های موبایل بودیم. رشد محصولات گیمینگ و توقع بالای توسعه‌دهندگان برای عرضه گوشی‌هایی با سخت‌افزار درخور بازی‌ها، به‌ویژه در چندسال اخیر باعث شده است تا شرکت‌های مطرح اقدام به تولید و عرضه موبایل‌های به اصطلاح گیمینگ با برچسب قیمت متفاوت کنند. نتیجه عرضه گوشی‌هایی است که از لحاظ ظاهر باب طبع گیمرها و به‌ویژه قشر جوان هستند و از لحاظ سخت‌افزار نیز در جایگاه بالاتری نسبت به برخی پرچمداران قرار می‌گیرند. گوشی بلک شارک ۲ پرو را می‌توانیم محصولی ارزشمند به‌ویژه برای علاقمندان به بازی‌های موبایل معرفی کنیم. قیمت‌گذاری مناسب گوشی باتوجه‌به سخت‌افزار قدرتمند آن باعث شده است تا بلک شارک ۲ پرو به یکی از اولین پیشنهادها برای خریداری یک گوشی گیمینگ تبدیل شود. در زمینه اجرای بازی‌ها بلک شارک ۲ پرو را می‌توانیم یکی از گوشی‌های قدرتمند در این رابطه معرفی کنیم.

در زمان تجربه بازی‌ها خوشبختانه با هیچگونه افت محسوس فریم روبه‌رو نشدیم. از طرفی به‌لطف سیستم خنک‌کننده‌ی چندلایه دستگاه، در زمان تجربه بازی‌ها با گرمای آزاردهنده روبه‌رو نمی‌شوید. شیائومی به کاربران اجازه می‌دهد تا در لانچر شارک اسپیس برای داشتن بیشترین راندمان ممکن برخی محدودیت‌های پردازنده را از میان بردارند. این موضوع باعث می‌شود تا در شلوغ‌ترین شرایط بازی نیز با افت فریم محسوس روبه‌رو نشوید. البته باید گفت که نبود نمایشگری با نرخ نوسازی بالای ۶۰ گیگاهرتز کمی باعث ناامیدی ما شد؛ این در حالی است که اکنون در برخی پرچمداران نیز شاهد افزار نرخ نوسازی نمایشگر هستیم. بااین‌حال هنوزهم اگر به‌دنبال یک گوشی گیمینگ می‌گردید شیائومی بلک شارک ۲ پرو شاید یکی از گزینه‌های ارزان‌قیمت دردسترس شما باشد.

برای خرید بلک‌شارک ۲ پرو می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ویان مارکت مراجعه کنید.
در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی قیمت روز انواع گوشی سامسونگ، آیفون‌‌های اپل و گوشی هواوی و همچنین مقایسه‌ی آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید. 
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده