از Stomped می‌توان به‌عنوان یکی از معدود بازی‌های موبایل با محوریت اسنوبردینگ و اسکیت نام برد که سعی در ارائه‌ی تجربه‌ای متفاوت برای بازیکنان دارند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

استودیو UglyRobot در ابتدای سال ۲۰۱۷ اقدام به معرفی بازی ورزشی ساید اسکرول Stomped کرد. از آنجایی که استودیو UglyRobot سابقه‌ی ساخت بازی ورزشی محبوب Pocket Motorcross Adventures، که بیشتر با نام PoketMoto شناخته می‌شود، را در کارنامه‌ی خود داشت، همه چیز نوید موفقیت Stomped را می‌داد. بازی Stomped به‌تازگی، حدود دو سال بعد از معرفی اولیه، توسط استودیو Noodlecake Studios Inc به قیمت ۲/۹۹ دلار برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS منتشر شد. با وجود آنکه زمان زیادی از انتشار این بازی نمی‌گذرد، اما برخوردهای اولیه‌ی کاربران مثبت بوده و می‌توان گفت استودیو UglyRobot تا حد قابل قبولی توانسته به وعده‌های خود در رابطه با این بازی عمل کند.

stomped

کمتر بازی مشابهی وجود دارد که تا این حد حرکات متنوعی در اختیار بازیکنان قرار داده باشد

UglyRobot اولین‌بار بازی Stomped را به‌عنوان اثری که عناصر مهیج و برتر دو ورزش اسنوبوردینگ و اسکیت را با هم ترکیب کرده است، به کاربران معرفی کرد. همان‌طور که از دورنمای این بازی پیداست و در بخش معرفی نیز ذکر کردیم، Stomped یک بازی دو بعدی ساید اسکرول است. در این بازی شما باید در مسیرهایی ناهموار و پر مانع با اسنوبورد خود به حرکت درآیید، موانع را پشت سر بگذارید و به مقصد برسید. خب، تا اینجا اگر بخواهیم حساب بکنیم، هزاران بازی مشابه به Stomped تنها روی پلتفرم‌های موبایل موجود هستند، پس این سؤال مطرح می‌شود که تفاوت Stomped با این بازی‌ها چیست و اصلا چرا شما باید به سراغ این عنوان بروید، وقتی سری‌هایی قدرتمندی همچون Alto's Adventure، که اتفاقا توسط همین Noodlecake Studios Inc منتشر شده، در دسترس قرار دارند؟ در پاسخ این سؤال می‌توان گفت، حداقل روی پلتفرم موبایل، کمتر بازی مشابهی وجود دارد که تا این حد حرکات متنوعی در اختیار بازیکنان قرار داده باشد. در آغاز بازی شما با شانزده ترفند تقریبا ساده اما متفاوت آشنا می‌شوید که می‌توانید با اسنوبوردتان در مواقع و شرایط مختلف انجام دهید. هدف اصلی بازی، کسب بیشترین امتیاز با ترکیب کردن این ترفندها و ساخت کومبوهای نمایشی است. بدون شک تنها وجود این ترفندها و کومبوها برای سرگرم کردن بازیکنان برای مدتی طولانی کافی نیست.

stomped

Stomped برای فرار از افتادن در تله‌ی تکرار و از دست دادن جذابیت خود، دست به انجام اقدامات متعددی می‌زند که البته می‌توان خرده‌هایی به عملکرد بازی در این بخش‌ها گرفت. اولین نقطه‌ی تفاوت Stomped با سایر بازی‌های هم سبک، ساختار مرحله‌ای این بازی است؛ در حال حاضر بازی Stomped شش محیط مختلف را به بازیکنان ارائه می‌کند که هر کدام دارای شش مرحله هستند که رفته رفته تنوعی بالاتری در موانع محیطی عرضه خواهند کرد و چالش برانگیزتر خواهند بود. مراحل این بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر کدام قابلیت تکرار چندین باره را داشته باشند، اما کوتاهی بیش از حد آنان بعضی اوقات ممکن است باعث آزرده شدن بازیکن شود؛ خیلی از اوقات تا دست شما تازه گرم شده و ریتم حرکتی خود را پیدا می‌کنید، متوجه می‌شود که مرحله پایان یافته و باید مسیری جدید را از اول شروع کنید. یکی از نکات مهم در رابطه با این دسته از بازی‌ها، داشتن تنوع در عین فرصت دادن به بازیکنان برای ثبت رکوردهای جدید است، که به خاطر کوتاهی بیش از حد مراحل بازی، می‌توان گفت که Stomped می‌توانست در این زمینه عملکردی بهتر داشته باشد.

مراحل این بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر کدام قابلیت تکرار چندین باره را داشته باشند، اما کوتاهی بیش از حد آنان بعضی اوقات ممکن است باعث آزرده شدن بازیکن شود

بلاشک تنها تقسیم‌بندی محیط و مسیر برای نگه داشتن بازیکنان کافی نیست، ازاین‌رو در بازی Stomped شاهد مأموریت‌هایی هستیم که به دو دسته‌ی روزانه‌ی متغیر و ثابت مربوط‌به هر مرحله تقسیم می‌شوند. مأموریت‌های روزانه‌ی بازی از تنوع خاصی برخوردار نیستند و تنها به جمع آوری حروف کلماتی همچون Stomped خلاصه می‌شوند؛ این دسته از مأموریت‌ها را در بازی‌های مختلف زیادی دیده‌اید و بازیکنان جز جمع آوری امتیاز و برخورداری از جوایز، انگیزه‌ و اشتیاق خاصی برای انجام این دسته از مأموریت‌های تکراری ندارند. دسته‌ی بعدی مأموریت‌ها، که دارای درجات سختی مختلف هستند، مأموریت‌های مختص هر مرحله است؛ در این مأموریت‌ها شما موظف به انجام کومبوهایی خاص به تعدادی مشخص یا ثبت یک سری رکوردها می‌شوید. با به انجام رساندن این مأموریت‌ها، امتیازاتی به شکل ستاره به شما داده می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محیط‌، شخصیت، مراحل و مأموریت‌های جدیدی را در بازی آزاد کنید.

stomped

همان‌طور که از توضیحات سیستم امتیاز بندی مراحل و مأموریت‌ها مشخص است، تمامی مراحل و امکانات این بازی از همان ابتدای امر در دسترس بازیکنان وجود ندارند و شما باید مراحل مختلف را چندین بار بازی کنید، سعی کنید رکوردهای جدیدی به ثبت برسانید و نهایتا مأموریت‌ها را در درجات سختی مختلف به پایان رسانده و مأموریت‌های جدید را خریداری کنید. نکته‌ای که اینجا ممکن است به مذاق برخی بازیکنان خوش نیاید، مدت زمان بسیار زیادی است که باید در مراحل کوتاه این بازی صرف کنید؛ مأموریت‌های در نظر گرفته شده برای مراحل، بعضا حتی در حالت ساده هم آنچنان آسان نیستند و با وجود اینکه این اقدام بازی را چالش برانگیزتر می‌کند و به آن ارزش تجربه‌ی چندین باره را می‌دهد، امتیاز گیری و آزاد سازی محتوای جدید را برای بازیکنان دشوار می‌کند. این سختی مراحل وقتی بیشتر به چشم می‌خورد که متوجه می‌شوید تعداد ستاره‌های در دسترس، حتی در صورت کسب تمام آن‌ها، بسیار کم است و شما باید مدت زمان بسیار زیادی را در مراحل تکراری بگذرانید تا بتوانید محتوای جدید برای تجربه آزاد کنید. بدون شک آزاد سازی محتوای کامل بازی امری حوصله سر بر خواهد بود که تاثیری منفی روی تجربه‌ی شما از این بازی خواهد گذاشت، خصوصا اینکه مراحل آزاد در ابتدای بازی تنها شش تا هستند. شما فقط در صورتی که طرفدار دو آتشه‌ی Stomped باشید، حس نمی‌کنید که وادار به انجام کاری شدید که قلبا به آن علاقه‌ای ندارید. در سوی دیگر ولی باید از تیم سازنده‌ی Stomped تقدیر کرد که سعی نکردند با استفاده از این سیستم امتیاز دهی چالش برانگیز، بازیکنان را به دام خرید درون برنامه‌ای بیاندازند و پول اضافه به جیب بزنند.

stomped

ظاهر کمیک شخصیت‌ها، جملات خنده دار عامیانه‌ای که حین به زمین خوردن یا سقوط به زبان می‌آورند و نیش و کنایه‌هایشان، خود یکی از جذابیت‌های بازی است.

بازی Stomped دارای چندین شخصیت متفاوت است، که به ادعای تیم سازنده‌، هر کدام از این شخصیت‌ها دارای خصوصیات و قابلیت‌های خاص خود هستند. با وجود آنکه ممکن است بعد از به دست آوردن ریتم گیم پلی و کسب مهارت در انجام ترفندهای مختلف، کمی این تفاوت‌های مذکور در شخصیت‌ها را احساس خواهید کرد، ولی این تفاوت‌ها آنقدری واضح و پر رنگ نیست که کمپین تبلیغاتی این بازی بخواهد روی آن به‌عنوان یکی از خصوصیات و نکات مثبت بازی دست بگذارد. با وجود اینکه جزئیات زیادی در طراحی شخصیت‌ها دیده نمی‌شود، اما ظاهر کمیک آنان، جملات خنده دار عامیانه‌ای که حین به زمین خوردن یا سقوط به زبان می‌آورند و کنایه‌های ریز و درشتی که به خاطر اشتباهات بازیکن به او می‌اندازند، خود یکی از نکات جذاب این بازی است.

stomped

از نظر بصری با بازی غنی و خوبی طرفیم. با وجود اینکه Stomped در این زمینه جلوی عناوین هم سبکی همچون سری Alto's Adventure حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما استفاده از پالت رنگ گسترده، طراحی پشت زمینه‌‌های خوب و نور پردازی مناسب و چشم نواز باعث می‌شود بخواهیم این بازی را در دسته‌ آثاری قرار دهیم که طراحی گرافیک قابل قبولی دارند. در موسیقی متن بازی، برخلاف بیشتر بازی‌های مشابه که سعی در استفاده از موسیقی‌هایی آرامش بخش و امبینت دارند، از قطعات هیپ هاپ استفاده شده است. استفاده از بیت‌های هیپ هاپ در موسیقی بازی، علاوه‌بر اینکه خاطرات بازی‌های اسکیت قدیمی، برای مثال سری Tony Hawk's Pro Skate، را در یاد بازیکنان زنده می‌کند، به شما کمک می‌کند ریتم حرکت خود را پیدا کرده و به جنب و جوش بیوفتید.

این بررسی براساس نسخه‌ی اندروید بازی نوشته شده است.


منبع زومجی

!Stomped

Stomped به عنوان یک بازی سبُک و جمع و جور موبایل، اثری بسیار خوب برای اوقات فراغت شماست. کنترل خوب بازی و ترفندها و کومبوهای متعددی که در گیم پلی این بازی موجود است، باعث می‌شود که بخواهیم Stomped را از بسیاری از بازی‌های هم‌سبک خود بهتر بدانیم. در کنار سایر نکات مثبت این بازی، ارزش بالای تجربه‌ی چندین بار‌ه‌ی آن باعث می‌شود نخواهید به این زودی‌ها آن را از روی تلفن همراه خود پاک کنید.
علی ولی خانی

7.5

نقاط قوت

  • - ارائه تجربه‌ای مفرح با ترکیب اسنوبوردینگ و اسکیت
  • - تنوع بالا در حرکات و ترفندهای موجود
  • - ماموریت‌های چالش برانگیز
  • - ارزش تکرار بالا
  • - طراحی خوب شخصیت‌های بازی
  • - تصاویر پس‌زمینه بسیار چشم‌نواز

نقاط ضعف

  • - وضعیت ضعیف سیستم جوایز و پاداش
  • - کوتاه بودن مراحل
  • - تنوع پایین در ماموریت‌های روزانه
  • - ضعف محتوای اولیه و سخت بودن به‌دست آوردن محتویات جدید
  • - تفاوت کم شخصیت‌ها با وجود ظاهر متفاوت آن‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده