نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

Once Upon a Time in Hollywood به دلیل نمایش نامناسب شخصیت بروس لی در چین اکران نمی‌شود

حواشی پیرامون نحوه‌ی نمایش شخصیت بروس لی در جدیدترین فیلم تارانتینو همچنان ادامه دارد.

با وجود گذشت چند ماه از اکران فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) همچنان حواشی زیادی پیرامون جدیدترین اثر کوئنتین تارانتینو وجود دارد و این‌بار در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون مطلع شدیم که این فیلم به‌خاطر نمایش نامناسب شخصیت بروس لی در سینماهای چین اکران نخواهد شد.

پیش از این قرار بود فیلم خوش‌ساخت و جذاب تارانتینو در تاریخ ۲۵ اکتبر (۳ آبان) در سینماهای چین به نمایش درآید و همه‌چیز خبر از استقبالی چشمگیر از این اثر می‌داد، ولی ناگهان در خبری غیرمنتظره اعلام شده است که فیلم تارانتینو در این کشور نمایش داده نخواهد شد؛ موضوعی که ازطریق منابع مختلفی گزارش شده است و البته این افراد درخواست کرده‌اند نامی از آن‌ها برده نشود، چرا که با مشکلاتی از طرف دولت چین مواجه خواهند شد.

روزی روزگاری در هالیوود قرار بود اولین فیلم تارانتینو با اکران کامل و رسمی در چین باشد، فیلمی که تا امروز ۳۶۶ میلیون دلار فروخته است و تخمین زده می‌شد که این میزان فروش با اضافه‌شدن مخاطبان چینی به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برسد. ولی اکنون خبری از این سود دلچسب نخواهد بود و بیش از همه شرکت‌های تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم یعنی سونی و البته شرکت چینی بونا فیلم (Bona Film) از این قضیه آسیب خواهند دید.

شرکت بونا فیلم انتظارات زیادی از فیلم داشته و طبق گزارش‌های منتشرشده در اوایل امسال، سرمایه‌گذاری عظیمی هم روی آن انجام داده است. به‌طوری که نه‌تنها بخشی از درآمد حاصل از فروش فیلم در نقاط مختلف جهان به این شرکت می‌رسد، بلکه قرار بود حق پخش فیلم در چین هم در اختیار آن‌ها باشد و یو دانگ (مدیرعامل اجرایی شرکت) و جفری چان (مدیر عملیاتی آن) هم جزو تهیه‌کنندگان فیلم بوده‌اند.

Once Upon a Time in Hollywood

طبق عادت همیشگی، لغو اکران فیلم تارانتینو هم مثل خیلی از مسائل دیگر با خبر رسمی از طرف مقامات چین همراه نبوده است و آن‌ها چیزی در این زمینه نمی‌گویند. بونا فیلم هم به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ نمی‌دهد و حتی دفتر سونی در چین هم در این رابطه سکوت کرده است. ولی با همه‌ی این‌ها، طبق اطلاعات به‌دست‌آمده همه‌چیز به نحوه‌ی نمایش شخصیت بروس لی در این فیلم مربوط می‌شود؛ موضوعی که پیش از این هم جنجال‌های زیادی ایجاد کرده بود و انتقاد شدید شانون لی، دختر این بازیگر و رزمی‌کار هنگ‌کنگی-آمریکایی را در پی داشت و بعضی دیگر از دوستان و اطرافیان لی مثل کریم عبدالجبار هم از این قضیه انتقاد کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد حساسیت شانون لی در مورد نحوه‌ی نمایش شخصیت پدرش در فیلم تارانتینو، باعث جلوگیری از اکران فیلم در کشور چین شده است

طبق صحبت‌های بعضی منابع مرتبط با بونا فیلم و اداره‌ی فیلم چین، شانون لی در این مدت با سازمان فیلم ملی چین در ارتباط بوده و از آن‌ها درخواست کرده است تغییراتی در نحوه‌ی نمایش پدرش در فیلم اعمال کنند. شخصیتی که او را با بازی مایک مو در روزی روزگاری در هالیوود می‌بینیم و به‌شکل فردی مغرور و خودخواه به نمایش درآمده است که ادعای شکست‌دادن محمد علی (کاسیوس کلی) را هم دارد. همین مسائل هم باعث شده است انتقادات از تارانتینو شدت بگیرد و حتی طبق شنیده‌ها، بونا فیلم از او درخواست کرده است تغییراتی در فیلم بدهد و بخش‌هایی از آن را حذف کند تا برای نمایش در چین آماده شود، ولی تارانتینو هم زیر بار این قضیه نمی‌رود.

نکته‌ی جالب اینجا است که یکی دیگر از آثار تارانتینو که پیش از این قرار بود در چین اکران شود هم به چنین سرنوشتی دچار شده بود، یعنی فیلم Django Unchained که مقدمات نمایش آن در چین فراهم شده بود، ولی درنهایت از اکران آن جلوگیری شد؛ موضوعی که علت آن را حساسیت یکی از اعضای ارشد حزب کمونیست چین بابت صحنه‌های خشن فیلم می‌دانستند. درنهایت یک‌ماه بعد از تاریخ اولیه، فیلم با حذفیات زیادی اکران شد که البته دیگر دیر شده بود. چرا که نسخه‌ی کامل آن با زیرنویس چینی در بازارهای زیرزمینی این کشور دست به دست شده بود و این اثر تارانتینو تنها توانست ۲.۶ میلیون دلار در چین فروش کند.

در مجموع اوضاع سانسور و حذف بخش‌هایی از فیلم‌ها در چین همواره بحثی داغ بوده است و این کشور حتی اجازه‌ی نمایش بعضی از آثار کارگردان‌های معروف خود مثل ژانگ ییمو و گوان هو را هم نمی‌دهد. همین مسائل هم باعث شده است سازندگان سریال South Park یکی از جدیدترین قسمت‌های این مجموعه را به چنین موضوعی اختصاص دهند؛ قسمتی تحت عنوان Band in China که مقامات چین حتی تحمل این انیمیشن را هم نداشتند و خیلی زود تصمیم گرفتند پخش این سریال انیمیشنی در کشور خود را متوقف کنند.

فیلم روزی روزگاری در هالیوود با بازی برد پیت، لئوناردو دی کاپریو و مارگو رابی با استقبال خوبی از طرف منتقدان همراه بوده است؛ فیلمی که به‌گفته‌ی کوئنتین تارانتینو، اثر یکی‌مانده به آخر او در دنیای سینما خواهد بود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده