نویسنده: روزبه حسینی
// جمعه, ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۴

رییس Devolver Digital از سیاست هر دو فروشگاه استیم و اپیک دفاع می‌کند

رییس شرکت Devolver Digital معتقد است با این که سیاست‌های دو فروشگاه اپیک و استیم متفاوت است، اما رقابت در نهایت به نفع توسعه‌دهنده خواهد بود. 

با شروع کار فروشگاه اپیک، جنجال زیادی در صنعت بازی‌های ویدیویی به پا شد. چندین دلیل برای ایجاد چنین جنجالی مطرح است؛ اما بزرگترین آن‌ها، سیاست‌های انحصار طلبانه‌ی این فروشگاه است. به این معنی که شرکت اپیک گیمز‌ (Epic Games) با امضای قرار‌داد‌های انحصاری با سازندگان، بازی‌های آن‌ها را تنها در فروشگاه خود عرضه می‌کند. یکی دیگر از موضوعات قابل بحث، تقسیم سود حاصل از فروش بازی در این فروشگاه، بین سازنده و شرکت اپیک است. سهم شرکت اپیک از درآمد حاصل از فروش بازی بسیار کمتر از فروشگاه استیم و شرکت Valve است و این به معنی رسیدن سهم بیشتر به سازندگان در فروشگاه اپیک نسبت به استیم است. این مساله باعث می‌شود تا بسیاری از سازندگان به سوی فروشگاه اپیک حرکت کنند و علاقه‌مند به همکاری با آن باشند. با این حال، طبق آخرین اخبار بازی به نظر می‌رسد که شرکت Devolver Digital در میان این دو جبهه قرار گرفته است و هر دو سیاست فروشگاه اپیک و استیم را قابل تقدیر می‌داند. 

معتقدم که باید به استیم بابت کاری که انجام داده است، احترام گذاشت

در مصاحبه‌ای با سایت Gamespot، گریم استروترز، رییس و موسس شرکت دیوالور دیجیتال، در مورد جنگ میان دو غول این‌ روز‌های دنیای پلتفرم پی سی صحبت کرده است. از آن‌جایی که این ناشر پیش از این با شرکت اپیک گیمز کار کرده است، اصلا بعید نبود که از سیاست‌های این شرکت در قبال انحصاری کردن محتوای سازندگان مختلف دفاع کند. او درباره‌ی این مورد بیان کرد که بسیاری از انتقادات مطرح شده دوامی نخواهند داشت. 

این قیامی که برخی از افراد در مقابل کوچ کردن سازندگان و توسعه دهندگان به سوی فروشگاه اپیک انجام داده‌اند، دوامی نخواهد آورد. من روی پلی‌استیشن، ایکس باکس و نینتندو سوییچ به بازی کردن می‌پردازم. در شرکت دیوالور دیجیتال، ما سابقا با سونی قرارداد‌هایی انحصاری امضا کرده‌ایم. در مورد مایکروسافت همچنان [امضای قرارداد] به نظرمان خوب است اما با این حال، من معتقدم که باید به استیم بابت کاری که انجام داده است، احترام گذاشت. بدون آن‌ها، هیچ‌کدام از این موضوعاتی که راجع به آن‌ها صحبت‌ می‌کنیم وجود نداشتند. 

Epic games store / فروشگاه اپیک

جالب است که او به دفاع از استیم نیز پرداخته است. با اینکه خیلی از ناشر‌ها از سیاست تقسیم سود ۷۰ به ۳۰ این فروشگاه (که یکی از بحث‌های اصلی رقابت بین استیم و اپیک بوده است) می‌نالند، استروترز می‌گوید لازم به یاد‌آوری است که بدون استیم بحث بازی روی کامپیوتر (PC Gaming) به این نقطه نمی‌رسید. به گفته‌ی او شرکت ولو سرمایه گذاری به شدت عظیمی را روی فروشگاه خود در این چند سال کرده است؛ خیلی بیشتر از آنچه که اپیک گیمز تاکنون انجام داده است. 

این رقابت روزی به پایان خواهد رسید. اپیک گیمز دیدگاهی راجع به آوردن محتوا به فروشگاه خود دارد و آن سهم سخاوتمندانه‌ای است که از سود حاصل از فروش بازی دریافت می‌کند. بنابراین به طور واضح آن‌ها به دنبال محتوای انحصاری می‌گردند که به نظر من عالی است. این باعث می‌شود که بازیسازان و توسعه دهندگان حق انتخاب داشته باشند. شما نمی‌توانید دو چیز را دقیقا با هم مقایسه کنید. 

استیم تاکنون صد‌ها میلیون دلار خرج فروشگاه خود کرده است و اپیک هنوز مانده تا این کار را بکند. من نمی‌گویم که آن‌ها این کار را نخواهند کرد و امیدوارم که روزی این اتفاق بیفتد. راه‌های زیادی وجود دارند که پلتفرم‌های مختلف ویژگی‌ها و ابزار متفاوتی را در اختیار سازندگان قرار بدهند، اما در هر صورت رقابت مفید است. 

صحبت‌های استروترز شاید به منظور راضی نگه‌داشتن هر دو شریک تجاری خود به نظر برسد، اما در هر صورت او به نکات درستی اشاره کرد. شکی در این قضیه نیست که رقابت بین دو فروشگاه اپیک و استیم مساله‌ی جذاب این روز‌های دنیای بازی‌های ویدیویی است و به نظر نمی‌رسد که آتش این رقابت به این زودی خاموش شود. 

نظر شما راجع به سیاست‌های هر دو شرکت چیست؟ کدام سیاست به انتظارات شما به عنوان یک کاربر نزدیک‌تر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده