نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۲

ابراز نارضایتی التون جان، آهنگساز The Lion King از این اثر والت دیزنی

التون جان با وجود همکاری در ساخت موسیقی‌های The Lion King، این محصول دیزنی را قابل مقایسه با انیمیشن قبلی آن نمی‌داند.

انیمیشن شیر شاه (The Lion King) با اکران در سال ۱۹۹۴ توانست موفقیتی خیره‌کننده به‌دست آورد و تا سال‌ها مقام اول پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ را در اختیار بگیرد. التون جان نقشی کلیدی در موفقیت این اثر جذاب شرکت والت دیزنی (Walt Disney) داشت و با موسیقی‌های شنیدنی خود حال و هوای زیبایی به آن داد ولی اکنون با وجود همکاری در ساخت موسیقی‌های نسخه‌ی جدید شیر شاه، آن را قابل مقایسه با انیمیشن اصلی نمی‌داند.

این خواننده و آهنگساز مطرح انگلیسی به‌تازگی در گفتگویی با British GQ از نارضایتی خود بابت کار روی نسخه‌ی جدید شیر شاه صحبت کرده و آن را ناامیدکننده دانسته است:

نسخه‌ی جدید شیر شاه برای من اثری ناامیدکننده بود؛ چرا که تصور می‌کنم سازندگان آن در زمینه‌ی موسیقی عملکرد مناسبی نداشتند. موسیقی بخشی کلیدی از نسخه‌ی اصلی بود، ولی فیلم جدید از این نظر به‌هیچ‌وجه آن تأثیر قبلی را ندارد و جادوی موسیقی و حس لذت‌بخش آن از بین رفته است.

جان در تولید آهنگ Never Too Late برای شیر شاه جدید نقش داشته است، ولی همکاری او در تولید موسیقی‌های نسخه‌ی اصلی به‌مراتب پررنگ‌تر و مهم‌تر از این بود و شامل آهنگ‌های مختلفی می‌شد که با کمک تیم رایس برای انیمیشن شیر شاه تولید کردند. از Circle of Life تا Can You Feel the Love Tonight که دومی باعث شد جایزه‌ی اسکار بهترین ترانه نصیب شیر شاه شود.

شیر شاه جدید برای من اثری ناامیدکننده بود؛ چرا که تصور می‌کنم سازندگان آن در زمینه‌ی موسیقی عملکرد مناسبی نداشتند

او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که تأثیر موسیقی‌های نسخه‌ی اصلی شیر شاه روی مردم در حدی بود که آلبوم آن تا مدت‌ها در صدر جدول موسیقی‌های پرفروش جای گرفته بود و حدود ۱۵ میلیون نسخه از آن هم به فروش رسید. ولی نسخه‌ی جدید اصلاً چنین دستاوردی از نظر موسیقی نداشته و خیلی زود از جدول آثار پرفروش خارج شده؛ با اینکه خود فیلم فروش حیرت‌انگیزی داشته است. البته باید تغییرات صنعت موسیقی در این سال‌ها را هم در نظر گرفت و بازار موسیقی تفاوت‌های زیادی با دهه‌ی ۱۹۹۰ دارد؛ به‌طوری‌که بخش فیزیکی آن خیلی کمرنگ‌تر از قبل شده و دنیای دیجیتال با سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای در حال حکمرانی بر این بازار هستند.

The Lion King

یکی از دلایلی که باعث ناراحتی التون جان از شیر شاه جدید شده، عدم همکاری کامل دیزنی با او بوده است:

این‌بار شرایط تولید فیلم با گذشته متفاوت بود و طرز نگاه دیگری نسبت به آن وجود داشت. به‌همین دلیل هم آن‌طور که باید و شاید از من برای این کار استقبال نشد و احترام سابق را از طرف سازندگان این اثر ندیدم.

این قضیه باعث شد خیلی ناراحت شوم، ولی حداقل از این خوشحالم که نمایش موزیکال شیر شاه همچنان به‌خوبی به کار خود ادامه می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط:

با وجود ابراز ناراحتی التون جان از شیر شاه جدید، این اثر دیزنی به یکی از رکوردداران صنعت سینما تبدیل شده و توانسته است با فروش ۱.۶۵ میلیارد دلاری خود، نه‌تنها به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ تبدیل شود بلکه جایگاه هفتم را هم بین تمام فیلم‌های پرفروش سینما از آن خود کند؛ تنها کمی پایین‌تر از فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World) با فروش ۱.۶۷ میلیارد دلار و فیلم‌های انتقام جویان: جنگ بینهایت (Avengers: Infinity War)، جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens)، تایتانیک (Titanic)، آواتار (Avatar) و انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame). البته از طرف دیگر نقدهای فیلم خیلی هم خوب نبودند و این اثر جان فاورو نتوانست نظر مثبت اکثر منتقدان را به‌دنبال داشته باشد و میانگین امتیازی متوسط دریافت کرد و از این نظر فاصله‌ی زیادی با نسخه‌ی اصلی شیر شاه داشته است.

نام التون جان در سال ۲۰۱۹‌ علاوه بر شیر شاه، به‌خاطر فیلم دیگری هم مطرح شد؛ راکت من (Rocketman) که چند ماه قبل اکران شد و فیلمی از دکستر فلچر است که به زندگی این آهنگساز برجسته می‌پردازد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده