// یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

مقایسه‌ای کلی بین سرویس‌های گوگل پلی پس و اپل آرکید

با انتشار دو سرویس اپل آرکید و گوگل پلی پس در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاه به آن‌ها بیاندازیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. با زومجی همراه باشید.

بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر گوگل و اپل به دو شرکت بزرگ در زمینه گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند و رقابت این دو غول تکنولوژی در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است. رقابتی که امسال با گسترش سرویس‌های اشتراکی وارد مرحله جدیدی شده است. سرویس‌های اشتراکی همانند نتفلیکس،‌ آمازون پرایم ویدیو و غیره این روزها بخش سرگرمی‌های خانگی را در زمینه محتوای ویدیویی در دست گرفته‌اند. رشد این سرویس‌ها بین مخاطبان فرصتی را پدید آورد که اپل و گوگل استفاده از آن را اولیت خود قرار دهند. فروردین ماه امسال بود که اپل سرویس اشتراکی اپل آرکید را معرفی کرد و مورد توجه بسیاری از مخاطبان و کارشناسان قرار گرفت. این سرویس بالاخره ماه گذشته به‌صورت رسمی در دسترس کاربران قرار گرفت و همه منتظر بودند تا ببینند گوگل برای عقب نماندن از رقابت با اپل چه رویکردی را اتخاذ می‌کند. تنها چند روز پس از انتشار سرویس اپل آرکید بود که گوگل هم به‌صورت رسمی سرویس اشتراکی خود را با نام گوگل پلی پس (Google Play Pass) معرفی کرد و فصلی جدید از رقابت این شرکت را رقم زد. گوگل پلی پس سرویسی است که همانند اپل آرکید در ازای مبلغی ماهانه، انبوهی از بازی‌ها (و نرم‌افزارها) را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. هر دو سرویس گوگل پلی پس و اپل آرکید از منطقی مشابه پیروی می‌کنند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که ساختار آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده است. در حال حاضر سرویس گوگل پلی پس در مرحله آزمایشی قرار دارد و تنها کاربران کشور آمریکا قادر به استفاده آن هستند. گوگل هنوز زمان انتشار جهانی این سرویس را مشخص نکرده است، اما انتظار می‌رود به‌زودی در اختیار همگان قرار گیرد. بااین‌حال در این مقاله قصد داریم به‌صورت اجمالی این دو سرویس را درکنار یکدیگر قرار دهیم و تفاوت‌ها و تشابه‌های آن‌ها را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

Google Play Pass / گوگل پلی پس

قیمت:

  • هر دو سرویس اپل آرکید و گوگل پلی پس در کشور امریکا با قیمتی یکسان و معادل ۴.۹۹ دلار در ماه در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

بدون شک قیمت یک سرویس شاید اولین چیزی باشد که نظر مخاطبان را به‌خود جلب می‌کند. متاسفانه یا خوشبختانه دو سرویس اشتراکی اپل آرکید و گوگل پلی پس با قیمتی یکسان معادل ۴.۹۹ دلار در ماه در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند. با اینکه قیمت اولیه یکسان است، اما اپل و گوگل برای مشترکانی که قصد دارند برای اولین‌بار در این سرویس‌ها عضو شوند، رویکرد متفاوتی درنظر گرفته‌اند. درحالی‌که اپل به مخاطبان تازه‌وارد خود اجازه می‌دهد به‌مدت یک ماه از سرویس اپل آرکید استفاده کنند، گوگل تنها ۱۰ روز اول را برای اعضای جدید خود رایگان اعلام کرده است. گوگل همچنین پس از معرفی رسمی سرویس خود اعلام کرده بود که کاربرانی‌که تا قبل از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه ۹۸) بخواهند در این سرویس عضو شوند، می‌توانند تا یک سال اول اشتراک آن را با قیمت ۱.۹۹ دلار خریداری کنند. البته این شرکت این زمان را تا ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) تمدید کرده است، ولی بااین‌حال فاصله زمانی بین انتشار رسمی سرویس در کشور امریکا و مهلت استفاده از این ویژگی بسیار کوتاه است و مخاطبان زمان چندانی برای ارزیابی آن ندارند.

امکانات:

  • پلی‌پس بیش از ۳۵۰ بازی و نرم‌افزار را شامل می‌شود.
  • اپل آرکید بیش از ۱۰۰ بازی منحصر‌به‌فرد را در خود جای داده است.

هردو سرویس گوگل پلی پس و اپل آرکید بازی‌های مناسبی را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. اگرچه اگر بخواهیم تنها به اعداد و ارقام نگاهی بیاندازیم، ممکن است گوگلی پلی پس نظر شما را بیشتر جلب کند. اپل به شما بیشنهاد تجربه بیش ۱۰۰ بازی را می‌دهد که در ماه‌های آتی به‌تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، درصورتی‌که پلی پس به شما اجازه دسترسی به بیش از ۳۵۰ نرم‌افزار و بازی را می‌دهد که دو سوم آن‌ها را بازی‌ها تشکیل داده‌اند. البته در این بین پلی پس سرویس خود را همانند اپل آرکید به بازی محدود نکرده و برنامه‌های محبوبی همانند Pic Stitch ،AccWeather و غیره را در خود قرار داده است.

انحصار

  • بازی‌های اپل آرکید در انحصار اعضای این سرویس خواهد بود.
  • گوگل پلی پس هیچ‌گونه قصدی برای عرضه بازی‌های انحصاری برای سرویس خود ندارد.

هر دو سرویس پلی پس و اپل آرکید به شما اجازه می‌دهند تا به بازی‌های پرمیوم و پولی به‌صورت رایگان و بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی دسترسی کامل داشته باشید. اما از بین آن‌ها اپل آرکید با شما همانند یک شخص VIP رفتار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد ۱۰۰ بازی غالبا انحصاری را که کاربران معمولی از تجربه آن‌ها محروم هستند، تجربه کنید. بازی‌های اپل آرکید تنها در این سرویس باقی می‌مانند (حداقل برای مدت زمان مشخص) و کاربران غیرعضو نمی‌توانند آن‌ها را جداگانه خریداری کنند. انحصاری کردن این بازی‌ها در سرویس اپل آرکید شاید باعث شکل گرفتن آثار منفی روی تجربه چندنفره شود، اما این ریسکی است که شرکت اپل با روی باز از آن استقبال کرده است. از سویی دیگر گوگل پلی پس تنها بازی‌های پرمیوم را به‌عنوان بخشی از سرویس اشتراکی خود پیشنهاد می‌دهد و کاربران معمولی همچنان می‌توانند بازی‌ها یا برنامه‌های آن سرویس را جداگانه خریداری کنند.

Apple Arcade / اپل آرکید

کیفیت

در مجموع دیدگاه افراد به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول افرادی که کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهند و دسته دیگر افرادی که از نظر آن‌ها کمیت همه چیز است. واقعیت این است که نمی‌توان به‌طور یقین مشخص کرد که حق با کدام دسته است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اپل آرکید تنها ۱۰۰ بازی در خود جای داده است که اکثر آن‌ها آثاری انحصاری از بازی‌سازان معروف هستند. بنابراین کاربران به‌هیچ وجه دیگر لازم نیست نگران کیفیت بازی‌ای که نصب می‌کنند، باشند. پلی‌پس از سویی‌دیگر بیش از ۳۵۰ بازی و نرم‌افزار را در خود جای داده است که تعداد آن‌ها ۳/۵ برابر محتویات اپل آرکید است. بااین‌حال شاید گوگل از نظر تعداد دست بالا را داشته باشد، اما بدون شک اپل محصولاتی باکیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد.

سازگاری

اپل آرکید و گوگل پلی پس در اصل بازی‌های موبایل پلتفرم‌های iOS و اندروید را هدف قرار داده‌اند. اما این بدین معنی نیست که آن‌ها کاربران پلتفرم‌های دیگر را درنظر نگرفته‌اند. درحالی‌که اپل آرکید به کاربران آیفون، آیپد، مک و اپل تی‌وی اجازه می‌دهد به بازی‌های سرویس خود دسترسی داشته باشند، در این بین کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، کروم‌بوک‌ها و از همه مهم‌تر تلویزیون‌های اندرویدی هم می‌توانند بازی‌های پلی پس را روی دستگاه خود تجربه کنند. همچنین هر دو سرویس از ویژگی اشتراک خانوادگی بهره می‌برند و به کاربران خود اجازه می‌دهند در ازای مبلغی که پرداخت می‌کنند، به‌صورت ۶ نفره آن‌ها را تجربه کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به‌صورت اجمالی دو سرویس اشتراکی گیمینگ موبایل اپل آرکید و گوگل پلی پس را با یکدیگر مقایسه کنیم. چیزی که واضح است مشخص کردن یک برنده قاطع از بین دو کار ساده‌ای نیست و هنوز زمان بسیاری مانده است تا مشخص شود کدام‌یک از رویکردها می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب خود کند. در حالی‌که سرویس اپل آرکید با بازی‌های انحصاری و توسعه‌دهندگان معروف خود، بسیار وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد، از سویی دیگر گوگل در سرویس خود تعداد بسیار زیادی بازی و نرم‌افزار قرار داده است که تعداد آن‌ها ۳/۵ برابر بازی‌های اپل‌ آرکید است. جدا از این مبحث که بخواهیم مشخص کنیم کدام‌یک از دو شرکت برنده این رقابت هستند، ذکر این نکته حائز اهمیت است که صنعت بازی‌ و نرم‌افزار موبایل در سال‌های اخیر به‌شدت دست‌خوش تغییر شده و روند رو به‌رشدی را اتخاذ کرده است. اکثر کاربران بالاخره در یکی از این دو سرویس عضو خواهند شد و این دو شرکت هم با آغوش باز از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

نظر شما کاربران زومجی چیست؟ به‌نظرتان کدام‌یک از این دو سرویس اشتراکی می‌تواند در آینده مخاطب بیشتری جذب کند؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده