نویسنده: علی گودرزی
// سه شنبه, ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

جشنواره فیلم کلن جایزه بخش خلاقیت را به هیدئو کوجیما اعطا می‌کند

برای اولین‌بار در تاریخ جشنواره‌ی سینمایی کلن، جایزه‌ی «تاثیرگذاری روی شکل‌گیری آینده داستان‌گویی» به‌فردی از جهان هنر هشتم یعنی هیدئو کوجیما می‌رسد.

این روزها با جست‌وجوی نام «هیدئو کوجیما» در فضای مجازی یا صحبت کردن درمورد این بازیساز ژاپنی، همه‌ی ذهن‌ها سمت Death Stranding، اثر جدید او یا مخلوق افسانه‌ای، جریان‌ساز و تحسین‌شده‌اش یعنی بازی‌های Metal Gear می‌رود. اما اگر تاریخ هنر هشتم را ورق بزنیم و به‌دنبال اسم وی بگردیم، نام آثاری شاخص از او همچون Snatcher و Policenauts نیز به‌چشم‌مان می‌خورند که بعدها همراه‌با مجموعه‌ی متال‌گیر، کوجیما را رسما به‌عنوان پدر برخی از روش‌های داستان‌گویی مفصل در صنعت بازی و همچنین خالق جلوه‌های اصلی و نهایی ژانر مخفی‌کاری در بازی‌ها تبدیل کردند.

علاقه‌ی شدید هیدئو کوجیما به سینما و صدالبته بازی‌های ویدیویی، همیشه او را به سمت استفاده از روش‌های مرسوم سینمایی برای روایت داستان در بازی‌های ویدیویی سوق داد. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت وی در تمامی ساخته‌های خود از جمله بازی‌های اخیرش همچون Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots ،Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و Death Stranding، همواره مشغول ترکیب داستان‌گویی در جهان بازی‌ها با داستان‌گویی سینمایی بوده است و خواهد بود. حالا و در جریان آخرین اخبار سینما و تلویزیون و صدالبته اخبار بازی، به‌صورت رسمی اعلام شد که جشنواره‌ی سینمایی کلن جایزه‌ی «بخش خلاقیت» خود را امسال به هیدئو کوجیما اعطا می‌کند. جشنواره‌ی سینمایی کلن به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و در آن فیلم‌سازهایی برجسته همچون لارس فون تریه نیز برنده‌ی جایزه شده‌اند. سالانه در این جشنواره، افرادی کم‌تعداد برنده‌ی جوایز می‌شوند و حالا برای اولین‌بار در تاریخ رویداد گفته‌شده، شخصی خارج از دنیای سینما و از هنر هشتم که همان کوجیما باشد، توانسته جایزه‌ی ویژه‌ی بخش خلاقیت را به‌خود اختصاص بدهد. جشنواره‌ی فیلم کلن سال ۲۰۱۹ از پنج‌شنبه، ۱۸ مهر تا پنج‌شنبه، ۲۵ مهر سال ۱۳۹۸ خورشیدی در شهر کلن کشور آلمان برگزار خواهد شد.

هیدئو کوجیما - متال گیر سالید - دث استرندینگ - Metal Gear Solid - Death Stranding - Hideo Kojima

هیدئو کوجیما همیشه فراتر از مرزها رفته است و بدین ترتیب، موجب تحول صنعت/هنر بازی‌های ویدیویی شده است. از همان سال‌های میانی دهه‌ی ۸۰ میلادی که طی آن‌ها هنوز ماریو مشغول پریدن روی لاک‌پشت‌ها بود، کوجیما روش‌های مختلف روایت داستان را با بازی کارآگاهی و سایبرپانکی Snatcher امتحان کرد و بعدها با آفرینش شاهکار بلند خود متال گیر سالید توانست قدم‌های بزرگی را در صنعت بازی بردارد. آیا اثر ساخته‌شده یک فیلم است؟ آیا یک بازی است؟ این برای کوجیما فرقی ندارد. پیشرفت تکنولوژی به او این فرصت را داده تا به ایده‌های بلندپروازانه‌ی خود زندگی ببخشد و موقعیت‌هایی عظیم را به وجود بیاورد. این غافل‌گیرکننده نیست که در بازی بعدی او که شاید بزرگ‌ترین پروژه‌اش (بازی Death Stranding) باشد، عظیم‌ترین جهش وی در کم‌رنگ کردن مرز بین سینما و بازی را ببینیم. اثری که در آن افرادی همچون مدس میکلسن، نورمن ریداس و لیا سیدو هنرنمایی می‌کنند.

- پیام رسمی بیست‌وهشتمین دوره از فستیوال سینمایی سالانه‌ی کلن

هیدئو کوجیما و بازی جدیدش یعنی Death Stranding در جریان نمایشگاه TGS امسال جوایزی را دریافت کردند و اکنون نیز جشنواره‌ی سینمایی کلن، جایزه‌ی بخش خلاقیت خود را به این بازی‌ساز ژاپنی اختصاص داده است. «دث استرندینگ» در تاریخ ۸ نوامبر (۱۷ آبان) روی پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده