نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۱

نسل نهم پردازنده‌های Core i دسکتاپ اینتل معرفی شدند

اینتل در جریان نمایشگاه CES 2019، از نسل نهم پردازنده‌های Core i خود رونمایی کرد که کافی لیک رفرش نام دارند. 

اینتل در جریان کنفرانس خود در نمایشگاه CES 2019، در کنار معرفی نسل جدید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری آیس‌لیک، پروژه‌ی آتنا و پردازنده‌های لیک‌فیلد، اعضای جدیدی از خانواده‌ی نسل نهم پردازنده‌های خود را نیز معرفی کرد. پردازنده‌های جدید اینتل را از انواع Core i3 تا Core i9‌ تشکیل می‌دهند.

در‌حال‌حاضر تنها نمونه‌های کافی‌لیک رفرش یا نسل نهم پردازنده‌های اینتل در بازار را، Core i9-9900K ،Core i9-9700K و Core i5-9600K تشکیل می‌دهند که از چیدمان ۶ هسته-۶ ترد تا حداکثر ۸ هسته-۱۶ ترد بهره می‌برند. پردازنده‌های جدید اینتل را انواع عادی، نمونه‌های قابل اورکلاک با کد K و مدل‌های فاقد واحد گرافیکی یکپارچه با کد F در انتهای نام تشکیل داده‌اند.

توان‌مند‌ترین پردازنده‌ی دسکتاپ حال حاضر اینتل را، مدل هشت هسته‌ای Core i9-9900KF تشکیل می‌دهد که البته در بخش مشخصات فنی کاملا مشابه Core i9-9900K است؛ با این تفاوت که از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه بهره نمی‌برد و کاربران چاره‌ای جز استفاده از کارت گرافیک ندارند. در واقع واحد گرافیکی در داخل پردازنده وجود دارد و تنها غیرفعال شده است. این موضوع در خصوص Core i7-9700KF و Core i5-9600KF نیز صادق است و از مشخصات فنی مشابهی با برادران خود بهره می‌برند. 

اما پردازنده‌ی Core i3-9350KF اولین محصول از خانواده‌ی Core i3 نسل نهم اینتل است که از چهار هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد و به دلیل نبود فناوری هایپرترد در این پردازنده، شاهد حضور همان چهار ترد هستیم. با توجه به کد انتهای نام پردازنده نیز، عدم حضور واحد گرافیکی یکپارچه در آن مبرهن می‌شود. فرکانس کاری پایه‌ی ۴ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۶ گیگاهرتز، از دیگر مشخصات پردازنده‌ی رده‌پایین جدید اینتل است. 

برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال گزینه‌ای توانمند‌تر هستند، پردازنده‌ Core i5-9400F با ۶ هسته-۶ ترد در دسترس خواهد بود. البته فرکانس پایه‌ی ۲.۹ و بوست ۴.۱ گیگاهرتزی این پردازنده نسبت به برادر ارزان‌تر خود در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. مدل Core i5-9400 نیز از مشخصات فنی مشابهی بهره می‌برد که البته به واحد گرافیکی نسل ۹ اینتل HD 630 مجهز شده است. 

پردازندههسته/تردفرکانس پایهفرکانس بوستواحد گرافیکی یکپارچهفرکانس رم پشتیبانیTDPقیمت پردازنده
i9-9900K۱۶/۸۳.۶ گیگاهرتز۵.۰ گیگاهرتزUHD 630۲۶۶۶۹۵ وات۴۸۸ دلار
i9-9900KF۱۶/۸۳.۶ گیگاهرتز۵.۰ گیگاهرتز-۲۶۶۶۹۵ وات-
i7-9700K۸/۸۳.۶ گیگاهرتز۴.۹ گیگاهرتزUHD 630۲۶۶۶۹۵ وات۳۷۴ دلار
i7-9700KF۸/۸۳.۶ گیگاهرتز۴.۹ گیگاهرتز-۲۶۶۶۹۵ وات-
i5-9600K۶/۶۳.۷ گیگاهرتز۴.۶ گیگاهرتزUHD 630۲۶۶۶۹۵ وات۲۶۲ دلار
i5-9600KF۶/۶۳.۷ گیگاهرتز۴.۶ گیگاهرتز-۲۶۶۶۹۵ وات-
i5-9400۶/۶۲.۹ گیگاهرتز۴.۱ گیگاهرتزUHD 630۲۶۶۶۶۵ وات-
i5-9400F۶/۶۲.۹ گیگاهرتز۴.۱ گیگاهرتز-۲۶۶۶۶۵ وات۱۸۲ دلار
i3-9350KF۴/۴۴.۰ گیگاهرتز۴.۶ گیگاهرتز-۲۴۰۰۹۱ وات-

اینتل جزئیاتی در خصوص زمان عرضه‌ی پردازنده‌های جدید خود ارایه نکرده است. مدیران این شرکت بازه‌ی حدودی انتهای ژانویه (بهمن ماه) را زمان تقریبی در دسترس بودن پردازنده‌های نسل نهم خود عنوان کرده‌اند. 

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده