نویسنده: حسین صدری
// یکشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۶

مایکروسافت ظاهرا می‌خواهد در کنترلر ایکس باکس تغییراتی ایجاد کند

طبق حق امتیازهای جدیدی که به مایکروسافت اعطا شده، ظاهرا این کمپانی قصد دارد تغییراتی را در ساختار ماشه‌های گیم پد ایکس باکس ایجاد کند، اما هنوز مشخص نیست این تغییرات متعلق به نسل فعلی خواهند بود یا خیر.

در حالی که این روزها نسل بعدی کنسول‌های بازی ذهن طرفداران و استودیوهای تاثیرگذار صنعت بازی‌های ویدیویی را مشغول کرده و همه در تب و تاب نسل جدید و سخت‌افزارهای قدرتمند آن هستند، ظاهرا مایکروسافت هنوز قصد ندارد دست از سر کنسول نسل فعلی‌اش یعنی ایکس باکس وان بردارد و همچنان در پی به روز کردن سخت‌افزار آن است. در ماه دسامبر امتیازنامه‌های جدیدی در اختیار کمپانی مایکروسافت قرار گرفته که طبق آن‌ها این کمپانی در صدد به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی در کنترلر کنسول ایکس باکس است.

یکی از این امتیازنامه‌ها که در دسامبر سال ۲۰۱۸ با عنوان «دستگاه ورودی با تریگرهای مجهز به بازخورد خطی مبتنی بر چرخ‌دنده (نوار دنده)» اعطا شده، بیان می‌کند که تمرکز این بروزرسانی‌ها بیشتر قرار است روی بخش ماشه‌ها (همان تریگرها) باشد. امتیازنامه به موارد زیر اشاره می‌کند:

یک دستگاه ورودی کاربر که شامل یک ماشه‌ی پیکربندی شده برای چرخيدن حول یک محور می‌شود، یک چرخ‌دنده که با ماشه درگیر می‌شود، یک موتور بازخورد نیرو که شامل دنده‌ای می‌شود که با چرخ‌دنده درگیر است و یک سنسور تشخیص وضعیت که قرار گرفته تا محل استقرار ماشه را به درستی روی محور مشخص کند.

امتیازنامه‌ی دیگری نیز با عنوان «ماشه‌ی موتور محور با سختی قابل تنظیم» به ثبت رسیده که شباهت زیادی به حق‌امتیاز قبلی دارد و مکمل آن محسوب می‌شود. این امتیازنامه به ویژگی جدیدی اشاره می‌کند که بر اساس آن می‌توانید مقاومت و میزان سفتی ماشه‌ها را به هنگام فشردن آن‌ها، به صورت دلخواه تنظیم کنید. بر اساس مواردی که در امتیازنامه ذکر شده:

یک دستگاه ورودی کاربر که شامل یک ماشه‌ی پیکربندی شده برای چرخیدن حول یک محور می‌شود، یک چرخ‌دنده، یک فنر برگشت‌پذیر که به صورت فعال در میان ماشه و چرخ‌دنده قرار می‌گیرد، یک موتور بازخورد نیرو که شامل دنده‌ای می‌شود که با چرخ‌دنده درگیر است و یک سنسور وضعیت که قرار گرفته تا محل استقرار ماشه را به درستی روی محور مشخص کند. فنر بازگرداننده تعبیه شده تا ماشه را به عقب و جلو براند و به وضعیت مطلوب برساند. موتور بازخورد نیرو نیز تعبیه شده تا روی چرخ‌دنده سوار شود و بر اساس سیگنال بازخورد نیرو عمل کند و در نتیجه نیرویی را که از سمت فنر به ماشه منتقل می‌شود کنترل کند.

امتیازنامه به جزئیات فنی بسیاری اشاره می‌کند اما فارغ از بحث‌های پیچیده‌ی فنی، می‌توان گفت که مایکروسافت در حال اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی به ماشه‌های کنترلر کنسول ایکس باکس است. اینکه آیا این ویژگی‌ها برای زمان حال هستند یا اینکه صرفا برای نسل بعدی در نظر گرفته شده‌اند نامشخص است. ممکن است عمر ایکس باکس وان آنقدر قد بدهد که بشود ویژگی‌های جدید را روی کنترلر این کنسول نیز دید اما این امر هنوز مشخص نیست. ولی آنچه مشخص است این است که مایکروسافت برای نسل بعدی کنسول‌های خود برنامه‌های مفصلی دارد.

می‌توان گفت در حال حاضر، آوردن ویژگی‌های نو و پیشرفت دادن کنترلرهای بازی کار بسیار دشوار و پر ریسکی است. کنترلرهایی چون کنترلر ایکس باکس 360 آنقدر استانداردها را در این زمینه جابه‌جا کرده‌اند که کار برای نسل‌های بعدی اندکی سخت شده. اما می‌توان از حالا مطمئن بود که مایکروسافت در این زمینه کمپانی قابل اعتمادی است. کما اینکه آن‌ها پیش از این نیز با ساخت کنترلر تطبیقی ایکس باکس وان این موضوع را ثابت کردند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی تغییرات ایجاد شده در کنترلر ایکس باکس چیست؟


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده