جدیدترین نسخه از سری بازیهای نوبتی تاکتیکی Jagged Alliance یعنی Rage با اینکه گیم پلی سرگرم کنندهای در خود جای داده است اما در آن سو از ایرادات بسیار جدی رنج میبرد. با بررسی بازی Jagged Alliance Rage همراه زومجی باشید.
سری بازیهای نوبتی و تاکتیکی همیشه در بین گیمرها جایگاه ویژهای داشته است. از قدیمیترین و پرآوازهترین آثاری که در این سبک دیده میشود میتوان به سری موفق XCom و همچنین مجموعه Jagged Alliance اشاره کرد که از قدمت بالایی برخوردار است. اما موضوعی که همیشه گریبانگیر سری جگد الاینس بوده، این است که در طی سالیان عمرش استودیوها و حتی ناشرهای مختلفی روی این سری کار کردهاند. آخرین نسخه این سری یعنی Jagged Alliance Rage در استودیو کلیف هنگر ساخته شده است که برخی از محتویات آن در حالی که شاید بعضی از طرفداران قدیمی این مجموعه را ناراضی کند اما در آن سو روند بسیار سرگرم کنندهای را برای کاربران سبک نوبتی در نظر گرفته است.
وقایع داستانی Jagged Alliance Rage در واقع ۲۰ سال بعد از رویدادهای نسخه اول اتفاق میافتد که عدهای از کاراکترهای این سری به دنبال همرزم خود میروند. هلیکوپتر یکی از اعضای این گروه در حالی که از جزیره مرموزی در حال عبور بوده واژگون میشود و در چنگ نیروهای نظامی پلیدی میافتد. سازندگان محتویات زیادی را برای خط داستانی Rage تعبیه کردهاند که برای این سبک از بازی مناسب نیست. بازیکنان در حین مراحل در حالی که به گفت و گو با NPCها و حتی دشمنان میروند میتوانند دیالوگ را به سلیقه خودشان انتخاب کنند که این موضوع روی روند بازی تاثیر خواهد گذاشت. برخی اوقات دیالوگهای بسیار طولانی بهقدری آزاردهنده میشود که شما فقط به دنبال این هستید که با فشردن دکمهها سریع آنها را پشت سربگذارید. البته نکته مثبتی که اینجا این مشکلات را پوشش میدهد، مربوط به تعامل جالب کاراکترهای بازی در حین ماموریت است. هر یک از کاراکترهای بازی در حین کمپین با یکدیگر گفت و گوهای مختلفی انجام میدهند که میتواند روند بازی را سرگرم کند و حتی در برخی مواقع فضای بازی را از حالت جدی دربیاورد و رنگ طنزآمیزی به آن ببخشد.
از آنجا که بازیهای تاکتیکی و نوبتی از سبک متفاوتی برخوردار هستند، این سبک همیشه نیازمند یک بخش آموزشی کامل است که سازندگان در این راستا کم لطفی کردهاند. سازندگان در مراحل اولیه در حالی که بازیکنان را با داستان بازی آشنا میکنند در آن سو در اقدامی قصد دارند کاربران را با مکانیزمهای بازی نیز آشنا کنند. روند بسیار خشک و بی حساب شده بخش آموزش باعث میشود که به تجربه بازی لطمه وارد شود. با اینکه Jagged Alliance Rage یک بازی سرگرم کننده از نظر گیم پلی است اما بخش آموزشی ناقص آن میتواند کاربران را از ادامه بازی منع کند.
همانند نسخههای دیگر Jagged Alliance روند بازی به طور نوبتی پیش میرود. کاربران با خرج کردن تعداد حرکات خود که با نام Action Point شناخته میشود به انجام ماموریتها میپردازند. پیش از اینکه در ادامه به ایرادات این بازی بپردازیم که از قضا تعدادشان بسیار زیاد است، در همین ابتدا بگذارید اشارهای به گیم پلی بسیار جذاب بازی داشته باشیم. مکانیزم نوبتی بازی به قدری جذاب طراحی شده است که میتواند ساعتها ذهن شما را درگیر کند تا به استراتژیهای مختلف بپردزاید. مکانیکهای مخفی کاری در کنار سیستم مبارزات پایه توانسته است رنگ متفاوتی به بازی ببخشد. بازی برای کاربرانی که وقت بیشتری برای انجام ماموریتها بگذارند، جوایز و آیتمهای بیشتری را در نظر گرفته است. همین مورد باعث میشود که کاربران مکانیزمها را به طور اصولی یاد بگیرند و از روند تاکتیکی روان آن بهرهمند شوند. از آنجا که مهمات به تعداد محدود تعبیه شده است بازی شما را وادار میکند که از روند مخفی کاری در کنار سیستم مبارزات اصلی نیز استفاده کنید.
مکانیزم جدیدی نیز تعبیه شده است که در نام بازی پیداست. Rage در واقع نوار زرد رنگی است که در پایین صفحه نمایان میشود و عملکرد آن در صورتی فعال میشود که کاراکتر شما آسیب زیادی ببیند. مکانیزم Rage با پر شدن نوار آدرنالین در دسترس بازیکنان قرار میگیرد و به کاراکتر بازی اجازه میدهد بدون خرج کردن Action Point یا همان تعداد حرکت، از قابلیت منحصر به فرد خود استفاده کند. این مکانیزم در کنار دیگر موارد توانسته است یک روند حالت بقا نیز به بازی ببخشد. از دیگر موارد میتوان به نوشیدن آب برای انرژی بیشتر کاراکتر اشاره کرد. در آن سو ترکش مواد منفجره، آبهای کثیف، پانسمانهای کثیف و دیگر موارد روند جالب و متفاوتی را به این بازی بخشیده است.
بازی Jagged Alliance: Rage با اینکه از گیم پلی جذاب و سرگرم کنندهای برخوردار است اما در موارد دیگر عملکرد بسیار ضغیفی نشان داده است. گرافیک بازی چه از نظر فنی و چه از حیث هنری بسیار ساده طراحی شده است که برای یک بازی مدرن نسل هشتمی، محصولی قابل قبول به حساب نمیرود. از همان ابتدا ایرادهای فنی در گرافیک بازی تو ذوقتان میزند. کاراکترها در هنگام سینه خیز رفتن از پلهها عبور میکنند و روند بازی را برایتان تلخ میکنند. از دیگر موارد مشابه میتوان در هنگام گشت و گذار با نشانه گر ماوس اشاره کرد که بافتهای پراکنده زشت سیاه و سفید را در بازی رقم میزند. سازندگان با اینکه قصد داشتهاند طراحی هنری منحصر به فردی به کاراکترها ببخشند اما شاهد جلوههای بسیار ساده در چهره و حرکات کاراکترها هستیم.
طراحی گرافیکی مرحلهها در حالی که از کمترین جزئيات ممکن برخوردار است ولی در آن سو از نظر گیم پلی، فرمول حساب شدهای به همراه دارد. بازی به کاربران اجازه نمیدهد که ماموریتها و موانع هر مرحله را به آسانی پشت سربگذارند یا اینکه به هر نحوی بتوانند آن را دور بزنند. نبود نقشه کوچک در طراحی مراحل نیز یکی از مواردی است که میتواند تجربه گمراه کننده داشته باشد. در حالی که نقشه مجزایی در جریان مراحل تعبیه نشده است، شما قادر نخواهید بود که موقعیت دشمنان را شناسایی کنید؛ حتی دشمنانی که آنها را یک بار شناسایی کردید و با آنها تعامل داشتهاید. در این قسمت باز طراحی ضعیف گرافیکی و هنری بازی کاری میکند که شما حتی دشمنان را گم کنید و شناسایی آنها برایتان دشوار شود. از دیگر مواردی که روی گیم پلی بازی تاثیر میگذارد و برخی اوقات روند بازی را آسان میکند، کوچک بودن محیط ماموریتها است.
نقشه اصلی بازی نیز همواره از نظر گیم پلی از محتوای زیادی برخوردار است اما از حیث گرافیکی و هنری بسیار ضعیف طراحی شده است. کاربران در حین مانور در نقشه، هدایت یک آیتم سفید رنگ را برعهده میگیرند که حتی تشخیص اینکه شما چه چیزی را کنترل میکنید، دشوار است. البته محتوایی که حواس شما را از طراحی زشت گرافیکی پرت میکند، سیستم دشمنانی است که در هنگام مانور در نقشه با شما درگیر میشوند. دشمنان در نقشه در قالب یک مینی گیم شما را به دام میاندازند تا بتوانید یک مبارزه نوبتی داشته باشید. این مینی گیمها نه تنها یک روند سرگرمکننده و چالش برانگیز را به همراه دارد بلکه به شما اجازه میدهد که مهمات بیشتری را برای مراحل بعدی جمع آوری کنید. این موضوع به این دلیل در بازی تعبیه شده است که نقاطی برای استراحت در بازی در نظر گرفته شود و شما بتوانید کاراکتر خود را بهبود دهید. هر بار با استراحت دادن به کاراکتر خود دشمنان در نقشه پرسه میزنند تا بازی از حالت بقای خود خارج نشود و شما به راحتی کاراکترهای خود را برای ماموریتهای بعدی آماده نکنید. حضور دشمنان در نقشه در واقع یک روند چالش برانگیز و حالت بقا را برای کاربران به ارمغان میآورد.
صداگذاری و موسیقی بازی نیز همانند جلوههای بصری از ایرادات بسیار جدی رنج میبرد به طوری که سازندگان حتی زحمت تنظیم کردن صدای موسیقی را نیز نکشیدهاند و تعادل در صداها شنیده نمیشود. در لحظات بحرانی، موزیکی به اصطلاح هیجان انگیز پخش میشود که فضای آن ربطی به مبارزات شما ندارد و سازندگان در آن به شکلی اغراق آمیز سعی داشتهاند که حس هیجان را به کاربران القا کنند. در حالی که سطح صدای موسیقی این حالت بیش از حد بالا است به تجربه بازی لطمه میزند و به هیچ عنوان حس هیجان انگیزی به شما دست نمیدهد. در آن سو صداگذاری فنی بازی از صدای شلیک اسلحهها گرفته تا دویدن و غیره با تاخیر به گوش میخورد. به طوری که شما در ابتدا شاهد انیمیشن حرکات خواهید بود و بعد صدای آن پخش میشود.
صداپیشگانی که برای کاراکترهای بازی از NPCها گرفته تا شخصیتهای اصلی و دشمنان در نظر گرفته شده است به طور غیر حرفهای انتخاب شدهاند و در قسمتهایی از دیالوگ کاراکترها گمان میکنید که اعضای خود استودیو صداپیشگی برخی از شخصیتها را بر عهده گرفتهاند. رجزخوانی کاراکترهای بازی به قدری خشک صداگذاری شده است که به دنبال تنظیماتی میگردید که صدای کاراکترها را در حین بازی غیرفعال کنید.
وجود کاراکترهای زیاد در بازی یکی از مزایای Jagged Alliance Rage است. کاراکترهای جدید در کنار شخصیتهای قدیمی مجموعه تجربه گیم پلی این بازی را لذت بخش میکند. هر یک از کاراکترها در حالی که از داستانهای مختلفی برخوردار هستند در آن سو نقاط قوت و ضعف خود را دارند. شما در حین کمپین تنها دو کاراکتر از Mercها یا همان مرسنریها را انتخاب میکنید. سازندگان با تعبیه کردن کاراکترهای مختلف با قابلیتهای متنوع حس و حال بازی را هر بار برای بازیکنان عوض میکنند. این موضوع به طرز قابل توجهای ارزش تکرار بازی را بالا میبرد به طوری که هر کاراکتر میتواند تجربه متفاوتی را برای بازیکنان رقم بزند.
ایرادات فنی دیگری نیز در بازی دیده میشود که در هنگام ذخیره و بارگذاری باعث میشود بازی شما متوقف شود. در آن سو باگهایی برخی اوقات گریبانگیر دشمنان شده و باعث میشود هوش مصنوعی آنها عملکرد مناسبی نداشته باشد و شاهد حرکتهای تکراری از آنها باشید. به طور مثال دشمنان به جای اینکه نوبت مبارزه را به شما بسپرند در نقطهای موقعیت خود را به طور تکراری تغییر میدهند. از طرفی سازندگان میتوانستند تنظیماتی برای بالا بردن سرعت حرکات نوبت دشمن در بازی تعبیه کنند که روند بازی را روان نگه دارد. منتظر ماندن به مدت طولانی برای اینکه به طول مثال ۵ نفر از دشمنان نوبتهای خود را بازی کنند کمی به جریان بازی آسیب میزند و روند را کند میکند.
بخش همکاری چند نفره این بازی به طرز باورنکردنی هیجان انگیز و سرگرم کننده است که شما میتوانید به همراه دوستتان کاراکتر مورد علاقه خود را انتخاب کنید و یک تجربه متفاوت از کوآپ داشته باشید.
به طور کلی اگر از طرفداران سری بازیهای تاکتیکی و نوبتی هستید تجربه Jagged Alliance Rage پیشنهاد میشود و میتواند ساعتها شما را سرگرم کنند. حتی اگر از گیمرهایی هستید که صرفا گیم پلی یک بازی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است این بازی میتواند تجربه متفاوت و لذتبخشی برای شما به همراه داشته باشد. اما در آن سو ایرادات بازی، از مشکلات فنی گرفته تا طراحی هنری و گرافیکی، Jagged Alliance Rage را به یک محصول ناقص تبدیل میکند.
بازی Jagged Alliance Rage روی پلتفرم پی سی بررسی شده است.
بررسی بازی Jagged Alliance: Rage
Jagged Alliance Rage از حیث گیم پلی یک بازی به شدت سرگرم کننده است که نه تنها میتواند برای طرفداران سبک نوبتی تاکتیکی جذاب باشد، بلکه میتواند علاقهمندان به سبکهای دیگر را نیز به خود جذب کند. وجود ایراداتی جدی همچون گرافیک غیر قابل قبول در کنار باگهای فنی میتواند به تجربه این بازی لطمه وارد کند. صداگذاری و موسیقی بازی از این موضوع مستثنی نیست و شاهد عملکرد بسیار ضعیف از سازندگان هستیم. اگر به دنبال گیم پلی هیجان انگیز هستید و موارد دیگر همچون گرافیک و صداگذاری برایتان از اهمیت بالایی برخوردار نیست، تجربه Jagged Alliance Rage خالی از لطف نیست.
آراییس نظریان
نقاط قوت
- +گیم پلی جذاب نوبتی
- + حضور کاراکترهای جدید در کنار شخصیتهای قدیمی
- + بخش همکاری چند نفره سرگرم کننده
- + مکانیزم جدید Rage
- + المانهای حالت بقا و چالش برانگیز
نقاط ضعف
- - گرافیک هنری و فنی بسیار ضعیف
- - باگهای بیشمار در انیمیشن و گیم پلی
- - صداگذاری نامتعادل و غیر قابل قبول
- - بخش آموزشی ناقص و آزار دهنده
- - شخصیت پردازی نامناسب کاراکترها