بهترین بازی نقش آفرینی سال 2018 از نگاه زومجی

بهترین بازی نقش آفرینی سال 2018 از نگاه زومجی

پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰

از نقش‌آفرینی‌های کاملا شرقی تا چند تجربه غربی و اثری کلاسیک، بهترین‌های امسال زومجی در شاخه بهترین بازی نقش آفرینی هستند. با ما همراه باشید. 

در سال ۲۰۱۸ شاهد تنوع بسیار خوبی در زمینه بازی‌های نقش آفرینی بودیم؛ چرا که امسال هم طرفداران نقش‌آفرینی‌های کاملا کلاسیک توانستند یک تجربه لذت‌بخش داشته باشند، هم علاقه‌مندان به بازی‌هایی از جنس شرقی آثار فاخری را تجربه کردند و هم شاهد انتشار بازی‌های نقش آفرینی سه‌بعدی بسیار خوش‌ساختی بودیم. ما هم در زومجی پس از بررسی گزینه‌های موجود، بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ در ژانر نقش آفرینی را انتخاب کردیم که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. 

Octopath Traveler

Octopath Traveler

کنسول نینتندو سوییچ از زمان عرضه تا الان، میزبان بازی‌های انحصاری بسیار خوش‌ساختی بوده است که یکی از بهترینِ آن‌ها در سال ۲۰۱۸، اثری نیست جز Octopath Traveler. ساخته کمپانی اسکوئر انیکس سر و صدای تبلیغاتی زیادی نداشت و شاید به همین دلیل هم پیش از عرضه، افراد زیادی با آن آشنا نبودند اما این تجربه نقش‌آفرینی پس از انتشار چنان سر و صدایی به‌پا کرد که نه فقط توجه علاقه‌مندان این ژانر، که کلا توجه دارندگان سوییچ را به سمت خود جلب کرد.

اولین موردی که پس از مشاهده صرفا چند تصویر از Octopath Traveler به‌ذهن مخاطب می‌رسد، تمجید زیبایی بصری و هنری این بازی است. سازندگان با استفاده از سبک گرافیکی خاصی توانسته‌اند دنیای بی‌نهایت زیبایی برای بازی‌شان خلق کنند و البته که به رسم نقش آفرینی‌های ژاپنی، شاهد طراحی کاراکتر در سطح عالی هم هستیم. اما ویژگی اصلی Octopath Traveler نه گرافیک زیبای آن که عمق بسیار بالایش به‌عنوان اثری در سبک نقش آفرینی است؛ بازی امکان انتخاب از بین هشت شخصیت را برای‌تان فراهم می‌کند که بازی کردن با هرکدام از آن‌ها، یعنی رو‌به‌رو شدن با دنیایی از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها که این امر را منتقدین یکی از ارزشمند‌ترین نکات بازی می‌دانند. به این‌ها باید نبرد‌های نوبتی بازی را هم اضافه کنیم که علاقه‌مندان بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی و مخصوصا ساخته‌های کمپانی اسکوئر انیکس با آن‌ها آشنا هستند و خب در چنین نبرد‌هایی، با دنیایی از استراتژی و تاکتیک رو‌به‌رو خواهید شد که باعث می‌شوند Octopath Traveler چالش‌های بسیار شیرینی پیش روی مخاطبش بگذارد. با اینکه بودن Octopath Traveler در انحصار سوییچ به معنی کوتاه ماندن دست کاربران سایر پلتفرم‌ها از تجربه این اثر درخشان است، اما به هر حال اسکوئر انیکس امسال نه فقط یکی از انحصاری‌های موفق سوییچ که یکی از بهترین تجربیات نقش آفرینی را خلق کرده است. 

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

اما چهارمین بازی برتر نقش آفرینی سال از دید زومجی هم اثری دیگر برخاسته از فرهنگ شرق است. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom، ساخته استودیو لول ۵ که دنباله‌ای برای نسخه اول بازی است، اثری کاملا با حال و هوای شرقی است که از قضا چنین آثاری محبوبیت زیادی هم بین گیمر‌ها دارند. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom هرآنچه که می‌توان از یک بازی نقش آفرینی انتظار داشت در خود دارد. داستان در مورد پسری به نام ایوان است که سعی دارد حکومت جدید خودش را پایه‌ریزی کند و در این راه، باید ماموریت‌های مختلفی را که بازی پیش رویش قرار می‌دهد انجام بدهد. تنوع خوب ماموریت‌ها یکی از ویژگی‌های مثبت Ni no Kuni II: Revenant Kingdom است اما در کنار این ماموریت‌های از پیش تعریف‌شده، بازی همچنین المان‌های جهان‌باز جذابی هم دارد که به‌تان اجازه می‌دهند فارغ از درگیر شدن در روندی خطی، آزادانه در دنیای نسبتا بزرگ بازی گشت و گذار کنید، اتفاقات غیر‌منتظره مختلفی را پشت سر بگذارید، آیتم‌های متنوعی به‌دست بیاورید یا حتی مشغول پاک‌سازی سیاه‌چال‌های موجود در بازی شوید. 

علاوه بر این‌ها Ni no Kuni II: Revenant Kingdom در کنار تمام المان‌های غنی نقش آفرینی، شامل عناصری از بازی‌های استراتژیک هم می‌شود و به‌تان اجازه می‌دهد تا شهر جدید شخصیت اصلی بازی را بسازید و جنبه‌های مختلفش را مدیریت کنید. از دیگر ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این بازی می‌توان به حضور Higgledies اشاره کرد؛ موجوداتی کوچک که انواع مختلفی دارند و تاکتیک‌های مبارزه‌ای بازیکنان با استفاده از آن‌ها دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود و وجود همین عنصر، عاملی است که مبارزات بازی را از حالتی یکنواخت خارج می‌کند و تنوع خاصی به آن می‌بخشد. در مجموع ساخته استودیو لول ۵ با تمام ویژگی‌های خاص و جدیدش از جمله آثاری بود که طرفداران نقش آفرینی اصلا نباید آن را از دست بدهند. 

Ashen

Ashen

Ashen یکی از سورپرایز‌های امسال بود که در آخرین ماه از سال ۲۰۱۸ و پس از نمایش تریلر جدیدی از آن در مراسم The Game Awards 2018 منتشر شد و مورد استقبال عالی هم قرار گرفت. مخصوصا رایگان بودن بازی از طریق سرویس گیم پس ایکس‌باکس وان از جمله عواملی بود که باعث شد خیلی‌ها این ساخته استودیو نیوزلندی A44 را تجربه کنند و فرصت لذت بردن از آن را داشته باشند. Ashen در دنیایی جریان دارد که در آن خورشید، وارد غروبی ابدی شده است و داستان شخصیتی را روایت می‌کند که به دنبال پیدا کردن خانه است. صرفا تجربه چند دقیقه از بازی، کافی است تا به شباهت‌های آن به سری سولز پی ببریم اما آنچه که Ashen را به اثری منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند، نه لزوما کپی‌برداری از این مجموعه که داشتن حس و حال منحصر‌به‌فرد علی‌رغم الهام‌گیری از ساخته‌های متعدد است. 

به طور دقیق‌تر، سازندگان Ashen تایید کرده‌اند که در سیستم مبارزات بازی از سری سولز و در طراحی‌های آن از بازی‌هایی چون Shadow of the Colossus و The Legend of Zelda الهام گرفته‌اند اما با این حال، همین سازندگان موفق شده‌اند تا Ashen را با وجود همه این الگو گرفتن‌ها به تجربه‌ای متمایز از منابع الهامش تبدیل کنند. همه‌چیز در این بازی در روان‌ترین حالت ممکنش جریان دارد؛ از مبارزات مبتنی بر سیستم استامینا گرفته که هیجان و چالش بسیار خوبی دارند تا طراحی واقعا چشم‌نواز دنیای بازی و ارائه درست حس پیشرفت که باعث می‌شود حتی با وجود سخت شدن بازی در برخی موقعیت‌ها، باز هم بازیکن برای تجربه اثر رغبت نشان بدهد. به این‌ها گرافیک زیبای بازی با سبکی شبیه به سل‌شید را هم اضافه کنیم که نتیجه آن به‌تصویر کشیدن دنیایی تاریک در زیباترین شکل ممکن است. 

بازی Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire

شاید این گفته که دوران بازی‌های نقش آفرینی کلاسیک رو به افول گذاشته، تا نسبت زیادی حرف درستی باشد و سازندگان این روز‌ها ترجیح می‌دهند تا به‌جای ساخت آثاری با دوربین ایزومتریک، سراغ خلق آثار سه‌بعدی بروند. با این حال حداقل در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، طرفداران این گروه از نقش آفرینی‌های کلاسیک شانس تجربه دو نمونه مدرن عالی را داشتند؛ اول Divinity II: Original Sin در سال گذشته و امسال هم Pillars of Eternity II: Deadfire، ساخته استودیو خوش‌نام و کاربلد آبسیدین. Pillars of Eternity II دقیقا دنباله نسخه اول بازی است، پنج سال پس از پایان آن آغاز می‌شود و داستان یک واچر را روایت می‌کند؛ شخصیتی که قدرت ارتباط برقرار کردن با ارواح و پی بردن به خاطرات آن‌ها را دارد. 

اما آنچه که Pillars of Eternity II را به اثری مهم در بین بازی‌های امسال و کلا بازی‌های نقش آفرینی نسل هشتم تبدیل می‌کند، داشتن المان‌های بسیار غنی نقش آفرینی است که این روز‌ها در کم‌تر بازی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. سازندگان تنوع خیلی خیلی بالایی از قدرت‌ها و قابلیت‌ها را در بازی قرار داده‌اند که وجود آن‌ها، بدین معنی است که هر مخاطبی می‌تواند شخصیتش را دقیقا مطابق میل خودش بسازد و این همان چیزی است که از یک بازی نقش آفرینی انتظار می‌رود. جدا از این مبارزات در Pillars of Eternity II حالتی تاکتیکی دارند و مثل بازی‌های کلاسیک، گاهی لازم است تا بازی را برای دقایقی متوقف کنید تا بتوانید با اتخاذ شیوه چینش درست‌تر اعضای تیم‌تان شانس پیروزی را افزایش دهید. وجود شخصیت‌های همراه که می‌توان آن‌ها را هم دقیقا مثل شخصیت اصلی لول آپ کرد، گستردگی بسیار بالای سیستم لوت بازی و وجود انواع و اقسام آیتم‌ها، روایت داستانی مناسب و البته داشتن محتویات بسیار زیبا که باعث شده بازی گیم‌پلی طولانی داشته باشد، همه و همه ویژگی‌هایی هستند که از Pillars of Eternity II یک نقش آفرینی کلاسیک تمام‌عیار در قالبی مدرن ارائه کرده‌اند که نباید تجربه آن را از دست داد. 

Monster Hunter World

Monster Hunter: World

اما بهترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ از نظر زومجی، اثری نیست جز Monster Hunter: World، ساخته بی‌نهایت جذاب کپکام. کمپانی ژاپنی امسال بازگشتی عالی به روز‌های خوبش داشت و برای سال آینده هم آثار موردانتظاری دارد. اما Monster Hunter: World نه فقط حکم یک اثر فوق‌العاده برای کپکام که حکم یک بازی اکشن نقش آفرینی بسیار جذاب را برای طرفداران همیشگی این سری یا کلا علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی دارد. با اینکه Monster Hunter: World حس و حالی شرقی دارد، اما مخصوصا در این نسخه سازندگان کاری کرده‌اند تا طرفداران غربی هم بتوانند ارتباط بهتری با بازی برقرار کنند. مثل روال همیشگی مجموعه Monster Hunter: World هم بازیکنان را به دنیایی سراسر فانتزی می‌برد؛ دنیایی که در آن کشتن هیولا‌ها حرف اول و آخر را می‌زند. 

Monster Hunter: World از همان ابتدا امکان ساخت شخصیتی کاملا مطابق میل بازیکن را برایش فراهم می‌کند و پس از آن هم وارد مجموعه بسیار گسترده‌ای از ماموریت‌ها خواهید شد که هرگز خسته‌کننده، تکراری و حوصله‌سربر نمی‌شوند. تنوع بسیار بالای هیولا‌ها در بازی و منحصر‌به‌فرد بودن مبارزه با هریک از آن‌ها، قطعا از بارز‌ترین ویژگی‌های Monster Hunter: World است و چه لذتی از این بیش‌تر که می‌توان این کار را همراه با سایر بازیکنان هم انجاد داد؟ Monster Hunter: World همچنین سیستم لوت بسیار خوبی هم دارد و همیشه در بازی آیتم‌هایی به‌دست خواهید آورد که کمک شایانی به شما در قوی‌تر کردن کاراکتر‌تان می‌کنند و البته که آیتم‌های بازی، از نظر طراحی هم واقعا زیبا کار شده‌اند. در مجموع Monster Hunter: World از آن دست بازی‌هایی است که تقریبا در تمامی بخش‌ها، اثری کامل است و کپکام هم پس از انتشار بازی، پشتیبانی بسیار خوبی از آن داشته که نتیجه‌اش جذب بیش‌تر بازیکنان به این تجربه عالی است؛ تجربه‌ای که در بین تمام بازی‌های با‌کیفیت دیگر، توانست به‌عنوان بهترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ از دید اعضای تحریریه زومجی تبدیل شود. 

پس بهترین بازی‌های نقش آفرینی سال از دید زومجی به ترتیب زیر هستند:

  • Monster Hunter: World
  • Pillars of Eternity II: Deadfire
  • Ashen
  • Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
  • Octopath Traveler

نظرسنجی انتخاب بهترین بازی نقش آفرینی سال به پایان رسید که بر اساس آن، شما کاربران زومجی Monster Hunter: World را به‌عنوان بهترین بازی این سبک در سال ۲۰۱۸ انتخاب کردید. در مجموع ۳۷۰۶ نفر در این نظرسنجی شرکت داشتند و در ادامه می‌توانید جزییات دقیق‌تر آرا را مشاهده کنید:

نتایج بهترین بازی نقش آفرینی

همچنین نظرسنجی مربوط به انتخاب بهترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ به‌پایان رسیده است که برای مشاهده نتایج، می‌توانید به مطلب مربوط به آن مراجعه کنید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده