Chuchel پشمالوی بی‌اعصابی است که برای به دست آوردن گیلاسش دست به هر کاری می‌زند، با هر چیزی درگیر می‌شود و برای هر روندی که طبق میلش پیش نرود، خودزنی می‌کند؛ با بررسی این بازی کمدی و کوتاه همراه زومجی باشید.

کارتون‌هایی مثل تام و جری، کایوت و رودرانر (همان میگ میگ خودمان)، اوگی و سوسک‌ها یا در اوج همه این‌ها، اسکرت، کاراکتر بدبخت و بیچاره انیمیشن عصر یخبندان، همگی یک نقطه مشترک دارند؛ هر کدام از کاراکترهای این انیمیشن‌ها، در تلاش برای به دست آوردن چیزی بودند که پی در پی برای‌شان بد شانسی می‌آورد. آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان هر بلای طبیعی و غیر طبیعی که قانون فیزیک را برهم می‌ریزد به جان می‌خریدند و در نهایت با به سرانجام نرسیدن تمام نقشه‌ها، حرص بیننده را هم در می‌آوردند. چه می‌شد اگر چنین محوریتی را در یک بازی جمع و جور شاهد بودیم؟ نتیجه کار، اثر جذاب، سرگرم کننده و البته حرص‌دراری به نام Chuchel می‌شود.

یادم نمی‌آید آخرین باری که یک بازی باعث شد برای تک تک اتفاقاتش دائما لبخند روی لبانم باشد چه اثری بود! البته نه از روی بد یا مضحک بودن بازی، بلکه از روی جنس سرگرمی و کمدی‌اش. قطعا بازی‌های زیادی هستند که در بطن خود، یک سری شوخی‌ها و طنز‌های جالب را جا داده‌اند، اما خبری از اثری نبود که محوریتش شوخی‌های متنوع و سرگرم کننده باشد و تک تک المان‌هایش، از کاراکترها گرفته تا حتی یک خمیر‌ دندان، برای ایجاد طنز طراحی شده باشند. استودیو Amanita Design این امر را ممکن کرد. با نگاه کوتاهی به کارنامه این استودیو، شاید خیلی زود بتوانید تشخیص دهید که آن‌ها با بازی Chuchel چه آشی پخته‌اند. آمانیتا دیزاین آثار محبوبی مانند Machinariom و Samorost را در کارنامه دارد که همه آن‌ها جزو بازی‌های بسیار محبوب و جذاب زمان خود بودند. پس دور از انتظار نبود که برای Chuchel، نه انتظار یک شاهکار، حداقل انتظار یک بازی خوب و قابل قبول را داشته باشیم.

Chuchel

Chuchel یک بازی رایگان نیست و قیمت بالایی هم دارد. ۵ دلار برای نسخه‌های اندروید و iOS و ۱۰ دلار برای نسخه‌های ویندوز و مک، باعث شده تا نگاه محکم‌تری نسبت به این بازی داشته باشیم. بازی روی موتور Adobe Flash کمپانی ادوبی ساخته شده است، اما این دلیلی بر ضعف بازی نیست، بلکه با یک بازی به شدت زیبا از نظر بصری و یک بازی به شدت روان از نظر فنی طرف هستید. Chuchel دنیایی بسیار فانتزی و کارتونی دارد و به جرات می‌توان گفت مرحله‌ای نیست که حس تکراری بودن را به بازیکن القا کند. تا آخرین لحظه، شگفت‌زده و لبخندزنان از طراحی‌های بانمک تک تک المان‌ها، بازی را با رضایت کامل به پایان رساندم.

این بازی شما را در نقش موجود پشمالوی نارنجی رنگ با کلاهی مشکی قرار می‌دهد. یک گوله پشمی با دست و پاهای لاغر مردنی که می‌تواند در هر لحظه دردسر ساز شود. ماجرا هم از این قرار است او در چندین و چند مرحله، باید هر طور که شده خودش را به گیلاس قرمز رنگ نفرین شده بازی برساند. هر بار هم که دستش به گیلاس می‌رسد، یک بلایی سرش می‌آید و روز از نو، روزی از نو! قطعا اسکرت را به خاطر دارید، کاراکتر دنیای Ice Age که برای رسیدن به بلوط نازنینش هر کاری انجام می‌داد، اما هر سری هم یک بلایی سر خودش می‌آورد، هم یک بلای عجیب و غریب سر دنیای اطرافش. اینجا هم کاراکتر بی‌اعصابی داریم که برای هر اتفاقی غر می‌زند و اگر کارها درست پیش نرود داد و بی‌داد می‌کند. حتی یک موجود مزاحم چهار دست و پا هم در هر مرحله سر و کله‌اش پیدا می‌شود که هدفش چیزی جز دزدین گیلاس و خط‌خطی کردن اعصاب کاراکتر پشمالو نیست.

Chuchel یک بازی دوست داشتنی است که تنوع و سورپرایزهایش تمامی ندارد

Chuchel را باید یک اثر اشاره و کلیک، پازل و کمدی دانست. از این جهت یک بازی اشاره و کلیک است که تنها کار شما، انتخاب هر شی و موجودی در صفحه برای انجام یک سری واکنش‌ها است تا کاراکتر را به گیلاسش برساند. بخش پازل ماجرا از این قرار است که برخی از این واکنش‌ها، نیاز به تفکر و ترتیب خاصی برای لمس کردن دارند. مثلا در یک مرحله، باید یک بار درِ خمیر دندان را باز کنید، روی آن بپرید تا خمیرش که یک مار صورتی و با طعم توت فرنگی است به بیرون بپرد، حال یک بار دیگر باید در خمیردندان را ببندید تا مار به جای اولش بازنگردد. حالا این مار را باید به سمت یک مسواک که با دو پای کوچکش وسط صفحه ایستاده هدایت کنید تا مسواک پس از ترسیدن، به سمت شیر آب فرار کند، بعد از آن باید از مسواک بالا بروید، خود را به شیر آب برسانید و بخشی از پازل به این صورت حل می‌شود. تعریف کردن این مدل بازی‌ها چندان کار درستی نیست و ممکن است برای‌تان عجیب به نظر برسد؛ اما قول می‌دهم تجربه همین مرحله، ده‌ها بار جذاب‌تر از چیزی است که خواندید. هیچ گیم‌پلی پیچیده یا پازل‌های مغز ذوب کنی در بازی وجود ندارد که ساعت‌ها درگیرتان کند. همه چیز انگار با هدف سرگرم شدن و نشاندن لبخند روی لب‌های بازیکن طراحی شده است. هرچند راستش را بخواهید، گاهی این لبخند‌ها با وجود یک سری اتفاقات تکراری خسته کننده از صورت‌تان محو می‌شوند. این مورد هم درست مثل کارتون‌های تام و جری و کایوت می‌ماند. گاهی کاراکترها با رنج و عذاب شاید به هدف خود برسند، اما بارها و بارها به خاطر عوامل تکراری، هدف خود را از دست می‌دهند. Chuchel نیز دقیقا به همین منوال، شما را مجبور به هر کاری برای رسیدن به گیلاس می‌کند، اما هر بار یک دست بزرگ یا یک موجود شیطانی کوچک، گیلاس را خیلی راحت از او می‌گیرد و شما را به مرحله بعد می‌فرستد. شاید نکته منفی عجیب و غریبی نباشد، اما می‌تواند برای برخی‌ها حس ناخوشایندی ایجاد کند.

chuchel

پازل‌های بازی اصلا قادر نیستند بازیکنان را درگیر کنند، اما روند تک تک اتفاقات مراحل شما را شگفت‌زده‌ می‌کند

این مورد را که کنار بگذاریم، Chuchel مرحله به مرحله خوشمزه‌تر می‌شود! در هر مرحله، گیلاس به مسخره‌ترین شکل ممکن (از نوع خوب و درگیر کننده) یک جا گیر می‌کند یا به دست یک بد ذات می‌افتد و کاراکتر ماجرای ما را اسیر و عبیر می‌کند. چیزی که مراحل را خوشمزه کرده، همان تنوع بی‌نظیری است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. جزییات ریز و درشت بازی قابل تحسین است؛ اصلا پیچیده و شلوغ نیست، اما تک تک چیزهایی که روی صفحه می‌بینید زنده و پویا هستند. در دنیای بازی هر چیزی وجود دارد و هر اتفاقی می‌تواند رخ دهد. یک جا باید باید با فیلی بزرگ سر و کله بزنید، یک جا باید تخم مرغی که با دو چشمانش به شما خیره شده را بشکید، جایی دیگر باید به دل یک ژله خوشمزه شیرجه بزنید که گیلاستان را قورت داده است یا حتی باید با یک سری دندان مصنوعی دست و پنجه نرم کنید! رفتارهای کاراکتر هم با هر کدام از آن‌ها به همان اندازه متنوع است. گاهی که زمین و زمان روی اعصاب کاراکتر راه می‌روند، حتی رفتارش هم لذت‌بخش می‌شود. البته سرگرم کننده بودن بازی تنها به المان‌های بصری، انیمیشن‌ها یا عکس‌العمل‌ها خلاصه نمی شود. بازی از لحاظ افکت‌های صوتی هم شما را دقیقا به همان کارتون‌هایی می‌برد که هنوز هم عاشقش هستید. ساندترک‌های بازی هم قدم به قدم با شرایط و اتفاقات همراه می‌شوند و حس کنجکاوی آمیخه با طنز را می‌توان در بطنش یافت.

یکی از بخش‌های جالب دیگر بازی، راهنما هر مرحله است. اگر چند بار راه و روش‌های مختلف را امتحان کردید و در آخر نتوانستید به نتیجه برسید، یک تابلوی علامت سوال به صفحه بازی اضافه می‌شود. با کلیک روی آن، یک راهنمای مختصر پیش روی‌تان قرار می‌گیرد. در این راهنما، فقط چند اشاره به اجزای موجود در محیط، چند فلش و یک سری نشانه‌های ریز وجود دارد که باید فقط از روی آن‌ها تشخیص دهید که برای حل معما چه کاری باید انجام دهید. اگر واقعا با آن هم نتوانستید کار را پیش ببرید، کاراکتر پشمالوی بازی خودش دست به کار می‌شود و با زبانی که نمی‌فهمید چه می‌گوید، شما را با اشاره‌های دستش راهنمایی می‌کند. از دیگر نکات جالب مراح این است که گاهی برای یک شی یا یک موجود، چندین عکس‌العمل وجود دارد که باید دونه دونه آن‌ها را تست کنید تا نتیجه را ببینید. مثلا در بخشی از بازی با یک روح رو به رو می‌شوید. با کلیک روی آن شاهد چند انتخاب هستید. این که با روح صحبت کنید، اینکه یک گربه به سمت آن پرت کنید، لبخند زنان به سمتش نزدیک شوید یا با عصبانیت به سمتش حمله کنید! البته این موارد اصلا باعث نشده‌اند که ارزش تکرار بازی بالا برود، اما شیرینی بازی را زیاد کرده‌اند.

chuchel

با یک بازی پولی به شدت کوتاه طرف هستید

به طور کلی چیزی که بازی Chuchel در آن عملکردی عالی دارد، قلقلک دادن کودک درون شما است. بیدار کردن کودک درون‌تان در این بازی باعث می‌شود تا هر چیزی که در تصویر می‌بینید را امتحان کنید. ممکن است شی‌ای در بازی وجود داشته باشد که باعث به دردسر افتادن کاراکتر بازی شود، اما همه‌ی وجودتان می‌خواهد آن را امتحان کنید. ممکن است با یک کلیک، یک فیل بزرگ صاف روی کاراکتر بیافتد و آن را نیمرو کند و بدون فکر، سریع این کار را انجام می‌دهید. حتی بعضی از کارهای‌تان می‌تواند باعث اذیت و آزار اجسام محیط شود، ولی خب چرا که نه؟ بازی پر از کمدی‌های فانتزی است که تا آخرین لحظه بازی بیخیال‌تان نمی‌شود. پیچ و تاب‌هایی که حتی با لمس روی یک شی یا موجود زنده به وجود می‌آید و عکس‌العملی که کاراکتر بازی دارد، بهترین اتفاق بازی به شمار می‌رود.

البته بازی مشکلی دارد که در انتهای بازی کمی معادلات را برهم ریخت. این بازی پولی که البته نه خبری از پرداخت‌های درون برنامه‌ای است و نه تبلیغات مزاحم، سر جمع شاید یک تا یک ساعت و نیم از وقت شما را برای به اتمام رساندن بازی بگیرد. Chuchel یک بازی جذاب و سرگرم کننده است، اما کوتاه بودن بیش از حد بازی نسبت به آن پولی که سازنده دریافت می‌کند، همخوانی لازم را ندارند. البته سازنده حتی یک جسم تکراری را در مراحل بازی جای نداده، چه برسد به روند جذاب و متنوعش، اما خب کوتاه بودن بیش از حد بازی با این قیمت، چندان قابل قبول نیست.


این بازی روی پلتفرم اندروید بررسی شده است


منبع زومجی

Chuchel

Chuchel اثری جذاب، شیرین و جالب از سازندگان بازی‌هایی همچون Machinarium است که شما را با کاراکتری رو به رو می‌کند که در به در دنبال گیلاس نازنینش است. هر مرحله از بازی از تنوع و طراحی‌های فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد که تا آخرین لحظه شما را پای بازی می‌نشاند. بازی Chuchel که در سبک ماجراجویی و کمدی ساخته شده، شامل پازل‌هایی است که چندان قادر نیستند ذهن‌تان را درگیر کنند و تجربه کلی بازی نسبت به قیمتش به شدت کوتاه است. بازی اما به قدری جذاب و سرگرم کننده ساخته شده که تجربه آن را به همه پیشنهاد می‌کنم.
نیلوفر ابراهیم پور

8.5

نقاط قوت

  • - کاراکتر بانمکی که زود با او ارتباط برقرار می‌کنید
  • - گرافیک بصری جذاب و قابل تحسین
  • - افکت‌های صوتی بامزه و موسیقی‌های شنیدنی
  • - جذاب، خنده‌دار و سرگرم کننده

نقاط ضعف

  • - بازی به نسبت قیمت خود، تجربه کوتاهی ارائه می‌دهد
  • - پازل‌ها نمی‌توانند ذهن بازیکن را درگیر کنند و با چند کلیک حل می‌شوند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده