بهترین سرویس سال 2018 از نگاه زومجی

بهترین سرویس سال 2018 از نگاه زومجی

دوشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

در این مطلب برجسته‌ترین سرویس‌های آنلاین سال گذشته را زیرذره‌بین برده‌ایم و بهترین‌شان از نگاه زومجی را معرفی کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر سرویس‌های آنلاین در صنعت بازی‌های ویدیویی به جایگاه ویژه‌ای رسیده‌اند. در واقع، اغراق نخواهد بود اگر بگوییم سرویس‌های آنلاین اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد توجه کاربران هستند. سرویس‌های آنلاین عموما وابسته به کمپانی‌های بزرگ هستند، در نتیجه این کمپانی‌ها نیز با با اضافه کردن قابلیت‌ها و امکانات مختلف سعی در بهبود این سرویس‌ها و در نهایت جذب مخاطبان می‌کنند. در این مطلب پنج‌ سرویس برجسته‌ی سال گذشته را زیر ذره‌بین زومجی می‌بریم و سرویس برتر از نگاه زومجی را معرفی خواهیم کرد.

بهترین سرویس سال

Nintendo Switch Online

سرویس Nintendo Switch Online برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این سرویس پس از معرفی، با تاخیر در سپتامبر ۲۰۱۸ با یک بروزرسانی در دسترس کاربران قرار گرفت. البته بنابر صحبت‌های مدیر شبعه‌ی امریکای نینتندو، دلیل این تاخیر، اطمینان از استاندارد بودن سرویس آنلاین نینتندو سوییچ اعلام شد. نینتندو آنلاین قرار بود یه یکی از برجسته‌ترین قابلیت‌های کنسول نینتندو سوییچ تبدیل شود. این سرویس که حق عضویت سالانه‌ای تنها ۲۰ دلاری دارد، با قابلیت‌های مختلفی در دسترس قرار گرفت. تاتسومی کیمیشیما درباره این حق عضویت ۲۰ دلاری که از سرویس‌های دیگر رقیبان بسیار به صرفه‌تر به نظر می‌رسید، ادعا کرد که هدف اصلی نینتندو از این قیمت گذاری رضایت کاربران بوده و این شرکت ژاپنی در ادامه هم در همین مسیر، یعنی خوشحال کردن کاربران به راه خود ادامه خواهد داد.

سرویس نینتندو سوییچ آنلاین برای ۲۰ دلاری که روی دست کاربر خرج می‌گذارد، قابلیت‌های مختلفی به آن ارائه می‌دهد. یکی از این قابلیت‌ها تجربه‌ی بخش چندنفره‌ی بازی‌ها است. این قابلیت البته در این سرویس خیلی برجسته نیست، چرا که برخی از بازی‌های آنلاین در کنسول نینتندو سوییچ بدون حق عضویت نیز قابل تجربه هستند. نینتندو آنلاین اما در قابلیتی دیگر، اجازه‌ی ذخیره در فضای ابری یا Cloud Save را به کاربر می‌دهد. کابران با استفاده از این قابلیت می‌توانند پیشرفت‌های خود در بازی‌ها را در فضایی ابری ذخیره کنید تا در صورتی که کنسول خود را تعویض کردید، مشکلی برای فایل‌های‌تان پیش نیاید. البته، این قابلیت برای برخی از بازی‌های آنلاین به منظور جلوگیری از تقلب غیرفعال است. مهم‌ترین قابلیت این سرویس آنلاین را اما می‌توان قابلیت NES Games(Nintendo Entertainment System) برشمرد. قابلیتی که به واسطه‌ی آن کاربران به بسیاری از بازی‌های کلاسیک نینتندو دسترسی پیدا می‌کنند. این بازی‌ها تا زمانی که کاربران اشتراک نینتندو آنلاین داشته باشند در دسترس خواهد بود و کاربر باید در طول یک هفته حداقل یک بار آنلاین شود تا دسترسی آفلاین به این بازی‌ها حفظ شود. نینتندو همچنین اعلام کرده است که در طول سال ۲۰۱۹ بازی‌های مختلفی به این سرویس اضافه خواهند شد. نینتندو سوییچ آنلاین همچنین به کاربران هدیه‌ها و پیشنهادهای ویژه‌ای می‌دهد، دیگر قابلیت این سرویس اضافه کردن چت صوتی است. چت صوتی‌ای که البته فقط از طریق نرم افزار موبایل این سرویس قابل استفاده است. نکته‌ی قابل توجه برای سرویس Nintendo Switch Online این است که این سرویس در طول عمر کوتاهش از زمان آغاز به کار، قابلیت‌های قابل توجه‌ای به کاربران ارائه کرده است. اگر یک گیمر طرفدار نینتندو هم نباشد، اما حداقل علاقه‌ای به بازی‌های کلاسیک مانند نسخه‌های مختلف ماریو، زلدا، مگامن یا کستلوینیا داشته باشد، برای چنین کاربری، سرویس Nintendo Switch Online یک سرویس ویژه خواهد بود.

بهترین سرویس سال

EA Access

سرویس EA Access یک سرویس آنلاینِ مشترک بین Xbox و Electronic Arts است. این سرویس از سال ۲۰۱۴ به صورت اختصاصی روی کنسول Xbox One در دسترس قرار گرفت. البته پیش از آن سونی هم در این سرویس سهیم بود اما پس از مدتی همکاری خود را Electronic Arts قطع کرد. سرویس EA Access نسخه به نسبت مشابه اما محدودتر سرویس Origin Access Premier است. سرویس EA Access در ابتدا با بازی‌هایی مانند Battlefield 4، FIFA 14 و Madden NFL 25 آغاز به کار کرد. کاربران ایکس باکس وان با عضویت در این سرویس به برخی از بازی‌های شرکت Electronic Arts دسترسی خواهند داشت. این بازی‌ها تا زمان پایان حق عضویت کاربر در کنسول باقی خواهند ماند و پس از پایان حق عضویت نیز پیشرفت‌های بازیکن از بین نخواهند رفت. کاربران با تهیه حق اشتراک این سرویس بازی‌های جدید EA را به صورت آزمایشی و محدود در دسترس خواهند داشت، پیشرفت کاربران در نسخه‌ی آزمایشی ذخیره خواهند شد و در صورت خرید خود بازی به آن منتقل خواهند شد.

بازی‌های شاخص EA عموما با تاخیر و پس از گذشت زمان قابل توجه‌ای در EA Access قرار می‌گیرند و این می‌تواند بزرگ‌ترین تفاوت میان این سرویس با Origin Access Premier باشد. البته نسخه‌ی آزمایشی بازی‌های جدید EA مانند FIFA 19، ‌Battlefield V و NBA LIVE 19 در اختیار دارندگان این سرویس قرار گرفته‌اند. کاربرانی که حق عضویت EA Access را دارند و بازی‌های مرتبط با آن را پیش‌خرید می‌کنند، پنج روز زودتر از عرضه بازی را در اختیار خواهند داشت. اعضای EA Access‌ همچنین محتویات پس از عرضه‌ی بازی‌های عضو این سرویس را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد. این سرویس همچنین برخی از بازی‌های Xbox 360 را با قابلیت Backward compatibility برای ایکس باکس وان در دسترس قرار داده‌اند. کاربران با پرداخت ماهانه ۵ دلار و سالانه ۳۰ دلار می‌توانند حق عضویت سرویس EA Access را دریافت کنند. سرویس EA Access می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای آزمایش دستپخت جدید Electronic Arts در نسخه‌های سالانه‌ی بازی‌هایش مانند FIFA و Battlefield باشد، آزمایش از این نظر که کاربر می‌تواند ارزش خرید بازی‌های جدید EA را با این سرویس بررسی کند.

بهترین سرویس سال

PlayStation Now

سرویس PlayStation Now سرویس استریم بازی کنسول پلی‌استیشن است. این سرویس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به صورت آزمایشی در کنسول پلی‌استیشن 3 راه‌اندازی شد و پس از آن حدود یک سال بعد در کنسول پلی استیشن 4 در دسترس کاربران قرار گرفت. این سرویس، یک سرویس استریم بازی‌های پلی‌استیشن است. کاربران با تهیه اشتراک PlayStation Now می‌توانند به بیش از ۷۰۰ بازی از بازی‌های تاریخ کنسول پلی استیشن دسترسی پیدا کنند. به صورت دقیق‌تر منظور بازی‌های کنسول‌هایی مانند پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 2 و حتی پلی استیشن 4 است. در واقع تاکنون تعداد بازی‌های پلی استیشن 4 در این سرویس به بیش از ۲۵۰ بازی رسیده است. دسترسی به این بازی‌ها با پرداخت حق عضویت و از طریق استریم در کنسول پلی استیشن 4 یا کامپیوترهای شخصی (PC) اتفاق خواهد افتاد. کاربران این سرویس برای استریم کردن بازی‌ها به یک اینترنت حداقل پنج مگابایتی نیاز خواهند داشت.

 نکته‌ی مورد توجه درباره سرویس PlayStation Now این است که کاربران پی‌سی برای استریم بازی‌‌ها نیازی به دسترسی به کنسول پلی استیشن 4 ندارند. اما با این حال تجربه‌ی بازی‌ها در نسخه ویندوز PlayStation Now‌ فقط با کنترلر پلی‌استیشن 4 یعنی DualShock 4 امکان‌پذیر خواهد بود. هزینه‌ی حق اشتراک سرویس PlayStation Now به‌صورت ماهانه ۱۰ دلار، سه ماهه ۴۵ دلار و یک‌ساله ۸۰ دلار است. این سرویس استریم شاید بهترین گزینه برای گیمرها باشد، بهترین گزینه از این جهت که گیمرهای قدیمی می‌توانند دوران کودکی و نوستالژی را تجربه و لمس کنند و گیمرهای تازه‌کار نیز می‌توانند با استفاده از این سرویس سفری دنیای پرماجرای کنسول‌های قدیمی پلی‌استیشن داشته باشند. برای نمونه، حالا که سونی در سال ۲۰۱۸ نسخه جدید God of War را منتشر می‌کند، PlayStation Now شاید بهترین و تنها گزینه برای تجربه‌ی نسخه‌های قدیمی و به یاد ماندنی ماجراجویی کریتوس باشد. کمپانی سونی نیز مدام تاکیید کرده است که همچنان بازی‌های بیشتری به این سرویس استریم اضافه خواهند شد تا میل کاربران برای تهیه اشتراک این سرویس بیشتر و بیشتر شود.

بهترین سرویس سال

Origin Access Premier

سرویس آنلاین شرکت Electronic Arts از سال ۲۰۱۱ به Origin تغییر نام داد. چند سال بعد، در سال ۲۰۱۶ الکترونیک آرتز سرویس Origin Access را معرفی کرد. سرویسی که با هدف دسترسی سریعتر اما آزمایشی به بازی‌ها برای مشترکانش راه‌اندازی شد. ما در این مقاله اما از Origin Access Premier صحبت خواهیم کرد. سرویسی که در سال ۲۰۱۸ با هدف دسترسی کامل به جای دسترسی آزمایشی بازی‌ها به کاربران معرفی شد. مهمترین ویژگی Origin Access Premier در مقایسه با Origin Access این است که دارندگان این سرویس نسخه کامل بازی‌های شرکت Electronic Arts را پنج روز زودتر از عرضه در اختیار خواهند داشت. کاربران تا زمانی که عضویت Origin Access Premier داشته باشند می‌توانند این بازی‌ها را بازی کنند.

 از جمله‌ی بازی‌های Origin Access Premier می‌توان به Darksiders III ،Battlefield V ،FIFA 19 ،Madden 19 ،Sims 4 و Unravel two اشاره کرد. همچنین بازی موردانتظاری مانند Anthem نیز در این سرویس در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و البته بازی‌های مختلف دیگری نیز به این سرویس اضافه خواهند شد. این سرویس در کل مجموعه‌ای از بازی‌های قدیمی، جدید و حتی مورد انتظار Electronic Arts محسوب می‌شود. با تهیه‌ی اشتراک این سرویس کاربر به محتویات پس از عرضه‌ی بازی‌های Electronic Arts نیز دست پیدا خواهد کرد، بنابر اعلام وب‌سایت رسمی این سرویس هربازی می‌تواند حدود ۲۰ دلار محتوای پس از عرضه داشته باشد که با عضویت در Origin Access Premier، این محتویات به صورت رایگان در دسترس خواهند بود.  نکته‌ی مهم این سرویس این است که Origin Access Premier مخصوص کاربران PC است. کاربران این سرویس همچنین برای خرید محصولات مرتبط با Origin، ده درصد تخفیف خواهند گرفت. تمام موارد بالا با پرداخت حق اشتراک یک ماهه به قیمت ۱۵ دلار و یک‌ساله به قیمت ۱۰۰ دلار در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. کاربران همچنین به راحتی می‌توانند اکانت Origin Access Basic خود را به Origin Access Premier تبدیل کنند. سرویس Origin Access Premier می‌تواند یک گزینه‌ی ویژه برای کاربران پی‌سی باشد. در یک بیان ساده، کاربران پی‌سی می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای صد دلاری به بازی‌های مهم شرکت EA به صورت یک‌جا دسترسی داشته باشند، بازی‌هایی که قیمت هرکدام‌شان حدود ۶۰ دلار است.

game pass

Xbox Game Pass

سرویس Xbox Game Pass در چند وقت اخیر بدون شک پرسروصداترین سرویس خدماتی بازی‌های ویدیویی بوده است. سرویس اختصاصی ایکس باکس وان و ویندوز 10 در اولین روز ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ در دسترس کاربران قرار گرفت. این سرویس یک هدف اصلی دارد و آن هم دریافت حق اشتراک و ارائه‌ی دسترسی به بازی‌های مختلف است. این سرویس اما تفاوت‌هایی با سایر سرویس‌ها دارد، تفاوت‌هایی که می‌توانند دلایل انتخاب این سرویس به عنوان بهترین سرویس سال باشند. زمانی که Xbox Game Pass روزها و ماه‌های ابتدایی حیاتش را سپری می‌کرد، مایکروسافت جدیدترین بازی آن زمانش یعنی Sea of Thieves را بر روی این سرویس قرار داد. پس از آن مایکروسافت اعلام کرد که بازی‌های در آن زمان منتشر نشده‌ی Forza Horizon 4 ،Crackdown 3 و State of Decay 2 با داشتن اشتراک Xbox Game Pass در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. از طرفی بازی‌های بعدی مجموعه‌های شاخصی مثل Halo و Gears of War در Xbox Game Pass در دسترس قرار خواهند گرفت.

تاکنون نیز بیش از ۱۰۰ بازی از بازی‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس 360 به این سرویس اضافه شده‌اند. البته، این سرویس هم مانند سایر سرویس‌ها اجازه‌ی اجرای بازی‌ها را تنها در صورت داشتن اشتراک صادر می‌کند، نکته‌ی اصلی این سرویس اما تنوع در ارائه و اضافه کردن بازی‌ها است. برای نمونه به تازگی بازی‌های Pro Evolution Soccer 2019 و Hellblade: Senua’s Sacrifice به این سرویس اضافه شده‌اند. از جمله بازی‌های دیگر این سرویس می‌توان به  ،Life is Strange ،Quantum Break و Below اشاره کرد. کاربرانی که برای اولین بار قصد تهیه اشتراک Xbox Game Pass را دارند، برای اولین سرویس یک‌ماهه‌شان فقط یک دلار پرداخت خواهند کرد و پس از آن باید برای سرویس یک ماهه ۱۰ دلار، شش ماهه ۶۰ دلار و یک ساله ۱۰۰ دلار هزینه کنند. همه‌ی آنچه که گفتیم باعث شده‌اند تا سرویس Xbox Game Pass به نتفلیکس بازی‌‌های ویدیویی معروف باشد و البته، عنوان بهترین سرویس سال از نگاه زومجی را یدک بکشد.

پس بهترین سرویس‌ها در سال ۲۰۱۸ به ترتیب زیر هستند:

  • Xbox Game Pass
  • Origin Access Primier
  • Playstation Now
  • EA Access
  • Nintendo Switch Online

نظرسنجی بهترین سرویس سال با ۱۴۸۴ رای به پایان رسید و گیم پس برنده این بخش از دید کاربران زومجی شد:

بهترین سرویس سال

همچنین نظرسنجی بهترین بازی پی‌سی هم به پایان رسیده است که می‌توانید نتیجه آن را در مطلب مربوطه مشاهده کنید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده