نویسنده: علی نوروزی
// شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰

پلی استیشن 5 و ایکس باکس بعدی احتمالا از تراشه‌ پیشگام AMD استفاده می‌کنند

ظاهرا کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت و سونی از تراشه پیشگام کمپانی ای‌ام‌دی که گونزالو نام دارد و ترکیبی از پردازنده گرافیکی ناوی و هسته‌های پردازشی ۷ نانومتری Zen 2 است، بهره می‌برند.

به نظر می‌رسد که تا رونمایی از پلی استیشن 5 و ایکس باکس بعدی زمان زیادی باقی نمانده است و حال در تازه‌ترین اخبار کنسول های بازی مطلع شدیم که اطلاعات قابل توجه جدیدی به بیرون درز کرده است که به استفاده این کنسول‌ها از تراشه نسل بعد کمپانی AMD اشاره می‌کنند. ظاهرا کمپانی ای ام دی قصد معرفی یک سیستم مجتمع در تراشه (System On a Chip یا SoC) کاملا جدید را دارد تا کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت و سونی را به پردازنده گرافیک ناوی (Navi) و هسته‌های پردازشی ۷ نانومتری ذِن 2 (Zen 2) که از نظر کارکرد مشابه نسل سوم پردازنده‌های رایزن (Ryzen) هستند، مجهز کند. این اطلاعات توسط TUM_APISAK منتشر شده است که یک افشاکنندهِ اطلاعات شناخته‌شده در این حوزه به حساب می‌آید و ظاهرا این قطعه کاملا تازه با نام گونزالو (Gonzalo) شناخته می‌شود.

Next-Gen

ظاهرا ای‌پی‌یو گونزالو دارای هشت هسته پردازشی با فرکانس پایه ۱ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳.۲ گیگاهرتز است

گفته می‌شود که این ای‌پی‌یو (Accelerated Processing Unit یا واحد پردازش شتاب‌یافته) که AMD Gonzalo APU نام دارد، دارای هشت هسته پردازشی با فرکانس پایه ۱ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳.۲ گیگاهرتز است. در مقام مقایسه، قدرت پردازشی APUهای فعلی کنسول‌های پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس به ترتیب ۲.۱۳ و ۳.۲ گیگاهرتز است و اگر اطلاعات تازه صحت داشته باشند، با بهبود چشم‌گیر کارایی کنسول‌های نسل بعدی نسبت به کنسول‌های فعلی مواجه خواهیم بود. ادعا می‌شود که گونزالو در بخش گرافیک از پردازنده گرافیکی Navi 10 Lite بهره می‌برد. این اولین باری است که اطلاعاتی از این پردازنده گرافیکی به گوش‌مان می‌رسد؛ بنابراین اطلاعات مربوط به این بخش از تراشه، بسیار ناچیز است، اما حداقل می‌توان انتظار فرکانس هسته ۱ گیگاهرتزی را داشت.

انتظار می‌رود که در نمایشگاه E3 2019 شاهد رونمایی کامل از PS5، ایکس باکس نسل بعدی و البته معماری گرافیکی ناویِ کمپانی ای‌ام‌دی که طرفداران زمان زیادی را منتظر آن بودند، باشیم. با‌ این حال، تنها زمان می‌تواند صحت این اطلاعات را مشخص کند؛ اگرچه با نزدیک شدن به زمان رونمایی از این محصولات، شایعات بیشتری از آن‌ها فضای اینترنت را پر خواهند کرد. شما می‌توانید نظرات خود را درباره کنسول‌های نسل بعدی با وب‌سایت زومجی در میان بگذارید.


منبع Techradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده