پیش نمایش بازی Shadow of the Tomb Raider

پیش نمایش بازی Shadow of the Tomb Raider

یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱

Shadow of the Tomb Raider جایی است که سرانجام لارا کرافت لقب توم ریدر را ازان خودش خواهد کرد، اما این موفقیت به چه قیمتی به دست خواهد آمد؟

اگر نگاهی به نسل هشتم بیندازیم، بازی‌های موفق و فوق‌العاده زیادی را می‌توان پیدا کرد که با قهرمانانی مونث توانستند بازیکنان را همراه خودشان کنند و داستان‌های زیبایی را به‌تصویر بکشند. از سنوئا در Hellblade بگیرید تا الوی در Horizon Zero Dawn. با این حال، مجموعه Tomb Raider یکی از قدیمی‌ترین سری‌بازی‌هایی است که ما را در نقش شخصیت مونثی به نام لارا کرافت قرار می‌دهد و سال‌های زیادی هم است که این کاراکتر دوست‌داشتنی جای پای خود را در میان قهرمانان بزرگ و برجسته بازی‌های ویدیویی محکم کرده است و همین موضوع هم باعث شد تا در نسل هشتم نیز شاهد شروع مجموعه جدیدی از ماجراجویی‌های لارا کرافت باشیم. سفری که او را از شخصی مبتدی و تازه‌کار، رفته رفته پخته‌تر و قوی‌تر کرد و حالا در آخرین قسمت از سه‌گانه مدرن Tomb Raider قرار است با ماهرترین و خطرناک‌ترین لارا کرافتِ نسخه‌های اخیر همراه شویم. با اینکه هر دو بازی قبلی این سری توانستند نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کنند، اما با این حال برخی از گیمرها به این مسئله معترض بودند که چرا بازی اکشن‌تر و درگیرانه‌تر از گذشته شده است. چیزی که اگر کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، در حقیقت نمایی از پیشرفت شخصیت لارا کرافت و افزایش مهارت‌های او است. اگر قرار باشد سه گانه جدید در نهایت لارا کرافت را به یک توم ریدر تبدیل کند، طبیعی است که پیشرفت‌هایی محسوس در هر نسخه از بازی باید در کاراکتر اصلی مشاهده شود و وقتی هم که شخصیت بازی قوی‌تر شود، بدیهی است که مشکلات پیچیده‌تر و دشمنان کشنده‌تری را پیش رو خواهد داشت و بر همین اساس هم Shadow of the Tomb Raider قرار است قوی‌ترین لارا را در برابر قوی‌ترین دشمنان قرار دهد.

در این نسخه از بازی دیگر لارا مثل همیشه یک منجی بی‌گناه نخواهد بود و پیامدهای برخی از تصمیماتش باعث بروز شرایط ناگواری برای دیگران خواهد شد

پس از کلیف هنگر مهمی که در پایان بازی Rise of the Tomb Raider مشاهده کردیم، حالا داستان این سه‌گانه در آخرین ایستگاه خود وارد آمریکای جنوبی شده است. جایی که باز هم قرار است لارا کرافت و ترینیتی بر سر دست‌یابی به یک اثر تاریخی و باستانی سر راه یکدیگر قرار بگیرند، اما با توجه به گفته‌های سازندگان این بار ماجرا به همین راحتی هم نیست. این بار دیگر قرار نیست لارا کرافت و همراهانش همگی سفید باشند و هرکسی که روبروی آنان می‌ایستد، تماما سیاه. داستان بازی دیگر نمی‌خواهد کرافت را به عنوان یک منجی بی‌گناه نمایش دهد و این بزرگ‌ترین تغییری است که از لحاظ داستانی قرار است در Shadow of the Tomb Raider شاهد باشیم. تاریک‌تر بودن داستان بازی، واژه‌ای است که تاکنون بارها از زبان سازندگان آن شنیده‌ایم و چگونگی پیاده‌سازی این فضای تاریک، بیشتر از همه توسط خود لارا کرافت خواهد بود. چرا که دیگر او یک شخصیت خوبِ مطلق نیست. تصمیمات لارا همگی پیامدهایی دربر خواهند داشت و این پیامدها همان لکه‌هایی هستند که کارنامه سفید او را تاریک‌تر می‌کنند. سازندگان با شخصی‌تر کردن داستان سعی دارند تا در این مرحله بیش از پیش درونیات لارا را به تصویر بکشند تا پس از پایان بازی و وقتی که به یک توم ریدر واقعی تبدیل شدیم، از خودمان بپرسیم که آیا واقعا بهایی که برای رسیدن به این نقطه پرداخت کردیم ارزشش را داشت و آیا لارا کرافت هنوز هم یک قهرمان است؟

اینجا جایی است که قوی‌تری لارا کرافت در برابر قوی‌ترین دشمنانش قرار می‌گیرد

یکی از نکاتی که استودیو Eidos Montreal در رابطه با داستان بازی به آن اشاره کرده است، بالاتر رفتن بار احساسی آن است. حالا علاوه بر کرافت، شخصیت‌های دیگر از جمله جونا نیز با پرداخت بهتری همراه می‌شوند و شما را با قرار دادن در شرایطی دشوار به چالش می‌کشند که باعث می‌شود پیامدهای ناگوار تصمیمات لارا بیشتر به چشم بیاید. نکته دیگر اینجا است که ورود لارا کرافت به قبیله مایاها چندان مشابه ورود وی به محل زندگی جیکوب در نسخه قبلی نخواهد بود. اگر در نسخه قبلی لارا با همراهی جیکوب و کمک‌های آنان توانست راه سختش را با دشواری کمتری پشت سر بگذارد، این بار کرافت وارد محیطی می‌شود که ارتباط برقرار کردن با اعضایش هم به این سادگی نیست و باید بارها در زمینه‌های مختلف به آنان کمک کند تا بتواند حسن نیتش را نشان دهد و مسئله مهم‌تر این است که گاهی لارا با تصمیم‌های خودش آسیب‌هایی را هم به اعضای همین قبیله وارد خواهد کرد و این یعنی احتمالا با روابط پیچیده‌تر و پر فراز و نشیبی با افراد محلی همراه خواهیم بود، به ویژه که در همان اوایل بازی، لارا ناخواسته باعث بروز سیلی وحشتناک در شهر می‌شود که افراد بی‌گناهی در اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این‌ها، در چند روز اخیر تصاویری هم از بازی لو رفت که نشان می‌داد قرار است بازی به گذشته لارا کرافت و دوران کودکی او نیز بپردازد و احتمالا پازل داستانی مربوط به پدرش را کامل‌تر از گذشته به تصویر بکشد. نکته دیگر در مورد دشمنان لارا است که بعید نیست برخی از اعضای محلی هم از جمله شخصیت‌های منفی داستان تلقی شوند. اگر به یاد داشته باشید، در نسخه پیشین نیز علاوه بر ترینیتی، جنگجویان فناناپذیر (Deathless Warriors) هم از جمله دشمنان سرسخت بازی بودند و به همین دلیل با توجه به صحنه‌هایی که در تریلر رونمایی بازی هم مشاهده کردیم، احتمالا جدا از ترینیتی، لارا با دردسرسازان دیگری هم روبرو خواهد شد.

Shadow of the Tomb Raider

مبارزات بازی به لطف مکانیزم‌های مخفی‌کاری جدید و تنوع بیشتر سلاح‌ها جذاب‌تر از گذشته خواهد بود

اگر از داستان بازی و تحولاتی که قرار است در این نسخه ایجاد کند بگذریم، به گیم‌پلی Shadow of the Tomb Raider می‌رسیم که همچنان قرار است شیب رو به بالای اکشن‌های بازی را حفظ کند، اما در عین حال کاوش در مقبره‌ها نیز این بار رشد قابل‌توجهی خواهند داشت. علاوه بر قابلیت‌ها و تکنیک‌های قبلی لارا که در نسخه‌های گذشته هم شاهد بودیم، حالا سازندگان توانایی‌های بیشتری چه در زمینه مبارزات و چه در جستجوی مقبره‌ها برای کاراکتر اصلی قائل شده‌اند. در زمینه مبارزات، مکانیزم‌های مخفی‌کاری پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند که لارا را به قاتلی خطرناک، ساکت و کاربلد تبدیل می‌کنند. فضای بازی و پوشش گیاهی انبوه و خاصی که در آن حاکم است، به خوبی امکان مخفی شدن در محل‌های مختلفی را به بازیکنان می‌دهد که نظیرش را در نسخه‌های قبلی شاهد نبودیم. با توجه به چیزی که در تریلرهای گیم‌پلی بازی مشاهده کردیم، لارا با ابزارهای مختلفی قادر است بدون هیچ سروصدایی دشمنانش را یکی پس از دیگری از میان بردارد. علاوه بر این، تنوع سلاح‌های گرم نیز بیشتر از نسخه قبلی است و اگر سازندگان توانسته باشند گان‌پلی بازی را به اندازه کافی بهبود ببخشند، قطعا می‌توان شاهد اکشن‌های لذت‌بخش‌تری در بازی بود. با این حال، طرفداران قدیمی Tomb Raider به شدت منتظر بازگشت کلت‌های دوگانه لارا کرافت در این نسخه هستند که جزو سلاح‌های نمادین وی در تمام نسخه‌های نسل قبلی بوده است، اما کارگردان بازی در یکی از مصاحبه‌هایش اشاره کرد که تیروکمان، جایگزین کلت دوگانه وی در سه‌گانه مدرن این مجموعه است و به همین دلیل هم در بازی Shadow of the Tomb Raider نیز شاهد این اسلحه خاطره‌انگیز نخواهیم بود.

از مبارزات که بگذریم، دومین بخش مهم گیم‌پلی کاوش در مقبره‌ها و حل کردن معماهای مختلف برای عبور از تله‌ها و مکان‌های مختلف است. ایداس مونترال در این زمینه نیز ادعا می‌کند که شاهد مقبره‌های بیشتر، پیچیده‌تر و باشکوه‌تری خواهیم بود و گذشته از این هم تکنیک‌های بیشتری در اختیار لارا قرار خواهند گرفت که اجازه کاوش‌های بیشتری را به او می‌دهند. از جمله این تکنیک‌ها بهبودهایی است که در زمینه شنا زیر آب به شخصیت بازی افزوده شده است که امکان جستجو در مکان‌های خطرناک‌تر و پرریسک‌تری را فراهم می‌کند. تعداد بالای مقبره‌ها و تنوع قابل لمس‌شان قطعا می‌تواند جذابیت و ارزش تکرار بازی را تا حد زیادی بالا ببرد و لوکیشنی که برای جهان این نسخه انتخاب شده است، به نظر می‌رسد توانایی لازم برای ایجاد این تفاوت را داشته باشد. پس از محیط‌های برفی نسخه قبلی، جنگل‌های گرمسیری و پوشش‌های گیاهی انبوه گزینه جدید تیم سازنده برای پی‌ریزی داستان بازی است و با توجه به بازخوردهایی که برخی رسانه‌ها از نسخه دمو بازی داشته‌اند، به نظر می‌رسد ایداس مونترال توانسته است به اندازه کافی محیط جذاب، پویا و متنوعی را فراهم کند. علاوه بر تهدید‌های اصلی، حالا در این جنگل‌های وحشی امکان روبرو شدن با حیوانات درنده نیز تبدیل به مشکل جدیدی برای لارا خواهد شد که باز هم می‌تواند به اکشن‌های بازی تازگی بیشتری بدهد.

 
تعامل با افراد محلی و پشت سر گذاشتن مراحل فرعی، نقشی اساسی در به‌دست آوردن آیتم‌ها و مهارت‌های جدید خواهد داشت

مهم‌ترین ویژگی محیط جدید بازی، فضای شهری و روستایی و مردم محلی است که باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. تعاملات در جهان بازی بسیار بهتر و بیشتر از گذشته است و بنابر گفته‌های تیم سازنده، مبنای اصلی پیشرفت شخصیت لارا کرافت در زمینه گیم‌پلی در همین تعاملات نهفته است. برقراری ارتباط با اعضای مختلف شهر شما را با مراحل فرعی روبرو می‌سازند که پیگیری هر کدام از آن‌ها مهارت‌ها و قطعات جدیدی را برای آپگرید سلاح‌ها یا افزایش توانایی‌های خود لارا فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، مراحل فرعی شما را با مقبره‌های فوق‌العاده، برخی چشم‌اندازهای بی‌نظیر و حتی گاهی مقرهای مخفی دشمنان در بازی مواجه خواهد کرد که ارزش تجربه آن‌ها را به مراتب بالاتر می‌برد. یکی از ویژگی‌های جالبی که به شخصه دوست دارم آن را تجربه کنم، حالت Immersion Mode در بازی است که با فعال‌کردن آن، اعضای شهر به زبان مادری خودشان صحبت می‌کنند و شما دقیقا نمی‌توانید منظورشان را متوجه شوید. این ویژگی اگر به خوبی پیاده‌سازی شود، قطعا خیلی بهتر می‌تواند بازیکن را در فضای بازی غرق کند و حتی به واقعی‌تر شدن تجربه اثر نیز بیفزاید. جدا از این، سیستم درجه سختی در بازی هم این بار گستردگی خوبی داشته است و شما قادر خواهید بود در سه دسته مختلف، درجه سختی بازی را تغییر دهید. برای مثال مبارزات را چالشی‌تر کنید و در عوض حل کردن معماها یا پازل‌ها را روی حالت آسان بگذارید. استفاده از این ویژگی می‌تواند تجربه اثر را با توجه به خواسته مخاطب از بازی جذاب‌تر کند و بازیکنان می‌توانند بخشی را که در آن مهارت زیادی دارد، با چالش‌های بیشتری همراه کنند که ایده خلاقانه‌ای از سوی تیم سازنده است.

در نهایت با پرداختن به همه اطلاعات بازی، بد نیست نگاهی هم به گرافیک و صداگذاری‌های Shadow of the Tomb Raider داشته باشیم که همانند نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسد همچنان سطح بالای خود را حفظ کرده‌اند. صداگذاری شخصیت لارا کرافت همچنان برعهده کامیلا لودینگتون است که در دو نسخه قبلی نیز به خوبی از پس وظیفه خود برآمده بود. گرافیک بازی نیز این بار در زمینه نورپردازی‌ها و همچنین به تصویر کشیدن فضای زیبای جنگل‌ها، محیط‌های گل‌آلود و باتلاقی و افکت‌هایی نظیر باران، عملکرد چشمگیری داشته است و احتمالا همانند نسخه پیشین یکی از بهترین گرافیک‌های نسل حاضر را ارائه خواهد کرد. نکته جالب دیگر این است که تا به این لحظه و با مقایسه تریلرهای مختلف بازی، Shadow of the Tomb Raider نه تنها افت گرافیکی نداشته است، بلکه در زمینه بافت‌ها و جزئیات نیز حتی شرایط بهتری هم پیدا کرده است که ما را بیش از پیش به تجربه اثری کم‌نقص از لحاظ فنی امیدوار می‌کند.

Shadow of the Tomb Raider

سازندگان علاوه بر فراهم آوردن محتوای جذاب برای این نسخه، تدارک محتویات پس از انتشار بازی را هم دیده‌اند. اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که بازی علاوه بر نسخه استاندارد، دارای نسخه‌های دیلاکس، کرافت و آلتیمیت ادیشن نیز هست که هر کدام مزایایی را به همراه دارد. پیش‌خرید هر یک از نسخه‌های بازی به جز نسخه استاندارد، به شما اجازه خواهد داد تا دو روز پیش از عرضه رسمی بازی امکان تجربه آن را داشته باشید. همچنین پیش‌خرید نسخه‌های کرافت یا آلتیمیت شامل سیزن‌پس هم خواهد بود که سلاح‌ها، لباس‌ها و مراحل فرعی با داستان‌های جالبی را به بازی اضافه خواهد کرد. در نهایت نیز باید به تفاوت بزرگ نسخه آلتیمیت ادیشن اشاره کنیم که شامل مجسمه لارا کرافت و دیگر آیتم‌های فیزیکی نظیر چراغ قوه مخصوص لارا خواهد بود که برای طرفداران پروپاقرص بازی قطعا جذاب است. بازی Shadow of the Tomb Raider در تاریخ ۲۳ شهریور برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر منتشر خواهد شد. با اینکه سازندگان هنوز نسخه نینتندو سوییچ بازی را رد نکرده‌اند، اما انتشار این نسخه از بازی چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

در نهایت، شما نیز نظرات و انتظارات خود را در رابطه با بازی Shadow of the Tomb Raider با ما به اشتراک بگذارید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده